Istället för en VHP blev det en tank från -67.Missade bilder...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Istället för en VHP blev det en tank från -67.Missade bilder...
Iof, men 5bar/50m är både bad och snorklingsbart och jag är inte den nervösa typen. Mina GS har ingen skruvad krona men 10atm, dom får alltid sitta på.Jag har varit sugen ett tag nu. Varit in och provat 41 mm i butik men inte köpt då det irriterar mig att de inte satt dit en skruvad krona. Dumsnålt att inte ha det och speca den till 200m.
Ingen som klivit på VHP? Sjukt sugen på 41mm varianten. Såg att Basel 2018 visar den på gummi... Det vore ju sjukt trevlig att växla länk och original gummi på den
Det är ofta lite knepigt med länkar som har fjärilslås. Vad tycker du om tjockleken och tyngden? Jag vet inte vad man ska med skruvad krona till, då vattentätheten sitter i packningarna osv (ämnet har diskuterats i många trådar tidigare, så jag går inte vidare där). Vart köpte du din? Jag vet att Klockmäster klagar på att dom får både nyheter och klockor sent ifrån Longines, det vore ju optimalt att köpa klocka och extra gummi samtidigt. Många beskriver den blanka 12 och 6 som att dom skiftar färg och ibland blir svårlästa, några tankar om det? Funderar själv på den vit/silvriga eller grå/svarta.Jodå! Jag har haft en blå 41mm i några månader. Är absolut nöjd. Kan inte se att den avviker något i tidshållningen än, sekundvisarna träffar rätt och kalendern ställer sig som den skall. Det enda jag kanske har att anmärka på är väl att det är lite svårt att finjustera länken på ett bra sätt. Har dragit på ett blått perlon nu eftersom man tenderar att svälla lite i värmen. Det där gummibandet vore också kul att testa.
Ang. vattentåligheten så är jag inte så orolig, dusch och bada går i alla fall bra. Däremot håller jag med om att det är det lite knasigt att de inte gängade kronan. Den här behöver man ju nästan aldrig röra heller. Och det är lite mysko att de skyltar så tydligt med ”5 bar(50 meter)” på tavlan. Man kan kanske tänka sig att det kommer andra modeller de vill kunna ta mer betalt för med högre vattentäthet ifall nuvarande modeller säljer någorlunda....
Kan tänka mig att VHP är positionerad som ett naturligt uppsälj från kunden som kliver in för en instegskvarts. ”Lägg till en liten slant och du får det här superfina dunderverket som du aldrig (typ) behöver ställa om.” Jag kan tänka mig att den kundgruppen är den som inte riktigt lirar med en skruvad krona utan istället blir kränkta och tycker det är onödigt alternativt behöver gå tillbaka till AD efter att ha försökt använda en tång på kronan (vi har ju haft sådana exempel på forumet). Likt de flesta av oss räcker nog 5 ATM alldeles utmärkt för dem.Jodå! Jag har haft en blå 41mm i några månader. Är absolut nöjd. Kan inte se att den avviker något i tidshållningen än, sekundvisarna träffar rätt och kalendern ställer sig som den skall. Det enda jag kanske har att anmärka på är väl att det är lite svårt att finjustera länken på ett bra sätt. Har dragit på ett blått perlon nu eftersom man tenderar att svälla lite i värmen. Det där gummibandet vore också kul att testa.
Ang. vattentåligheten så är jag inte så orolig, dusch och bada går i alla fall bra. Däremot håller jag med om att det är det lite knasigt att de inte gängade kronan. Den här behöver man ju nästan aldrig röra heller. Och det är lite mysko att de skyltar så tydligt med ”5 bar(50 meter)” på tavlan. Man kan kanske tänka sig att det kommer andra modeller de vill kunna ta mer betalt för med högre vattentäthet ifall nuvarande modeller säljer någorlunda....
Skruvad krona är väl, som jag förstått, bara för att det ska vara svårare att få ut den då det bara är i öppet läge som det blir otätt. Dvs. har man en klocka som man inte håller på och pillar med under vatten eller risken är överhängande att kronan ”poppar” ut så är det inte så nödvändigt.Det är ofta lite knepigt med länkar som har fjärilslås. Vad tycker du om tjockleken och tyngden? Jag vet inte vad man ska med skruvad krona till, då vattentätheten sitter i packningarna osv (ämnet har diskuterats i många trådar tidigare, så jag går inte vidare där). Vart köpte du din? Jag vet att Klockmäster klagar på att dom får både nyheter och klockor sent ifrån Longines, det vore ju optimalt att köpa klocka och extra gummi samtidigt. Många beskriver den blanka 12 och 6 som att dom skiftar färg och ibland blir svårlästa, några tankar om det? Funderar själv på den vit/silvriga eller grå/svarta.
Ja, något sånt Tyvärr läser man ibland resensioner där det sägs -att klockan har bara 5atm, eller den saknar skruvad krona, så den går inte att bada med. Lite tradigt att det ska serveras som fakta när det är resensenten som är nervös Jag är inte den nervösa typen så Det jag gillar med VHP är ju såklart att man försöker förstärka fördelarna med kvarts. Bra precision, evighetskalender, tålig osv. Att sedan både Longines och VHP har ett arv i sammanhanget som väckts till liv är ju extra roligt. Tycker iof att priset är en positiv faktor ocksåSkruvad krona är väl, som jag förstått, bara för att det ska vara svårare att få ut den då det bara är i öppet läge som det blir otätt. Dvs. har man en klocka som man inte håller på och pillar med under vatten eller risken är överhängande att kronan ”poppar” ut så är det inte så nödvändigt.
Jag undrar om tjockleken kan ha något med tidshållningen att göra? Typ att termokompenseringen är mindre för att urverket har massa luft runt sig. Rent logiskt borde termokompenserade klockor vara i titan, eftersom det är mindre temperaturkänsligt... Nu har jag iallafall skickat en fråga till KM så får vi se var det landar. Tycker den är riktigt bra som lite sportig allroundklockaPriset är ju relativt bra. Egentligen bara Citizen Chronomaster som konkurrerar och oavsett modell av den blir ju prislappen avsevärt högre.
Jag trivs bra med denna. Jag har kompletterat med några nya band.Hur gillar du klockan? Jag är svårt sugen på en...
Den känns jäkligt bandbytarvänlig! Designen bjuder in till bra bredd på färger och utseendeJag trivs bra med denna. Jag har kompletterat med några nya band.
@kapahoo lägg gärna upp några bilder på din så man har något att sukta över Nu har jag en grå/svart som väntar när jag återkommer ifrån semestern
Dom är ju riktigt snygga. Har ingen själv, men har förstått att man vill hålla dom igånghela tiden eftersom det är en jäkla massa att ställa om när den stannat...Har snöat in mig på en Longines Master Moonpahse Triple Date (säkert någt ännu längre namn också)
Någon som ägt den och vill dela med sig av erfarenhet?
Vad får man betala för en beg? För en ny?
Stadigt kronskydd på den där. Förstår att den inte behöver gängor.
Är inget vidare på att ta bilder men här kommer ett thermos-shot!
Illustrerar kanske lite hur siffrorna kan ”försvinna” in i tavlan också.
Riktigt snygg och en väldigt fin tavla!
Ska återkomma med lite reflektioner efter att haft den på ett tag. Just nu (efter att par timmar) tycker jag den är förvånansvärt bekväm. Trots sin tjocklek sitter den väldigt slimmat och bygger inte så mycket på höjden som måtten antyder.
spamma på bara. Den klär dig bra. Jag avvaktar en mindre version.Fortsätter att spamma tråden med nyköpet...
Tack! Tyvärr tror jag inte det lär komma någon mindre... 3 handsmodellen finns ju i 41 och 43mm medans kronografen finns i 42 och 44mm. Det är lite svårt att lista ut vilken kundgrupp dom siktat på, men läste någonstans att måtten var med amerikanska marknaden i åtanke. Man kunde ju tycka att en HAQ modell som dom inte verkar promota speciellt hårt skulle vända sig till en nishad grupp kunder, men det moderata priset gör att det känns som man vill nå mer "vanligt" folk, go figure? Jag tycker den har bättre proportioner än den vanliga automat Conquesten. Lite tunnare bezel, lite tunnare visare och index, samt kronskydden som krympt lite. Jag tror bandhornen också är lite tunnare. Det enda riktiga klagomålet jag kan komma med är att den bör vara onödigt tjock. En kvartsklocka på 12mm som inte är en dykare känns väldigt onödigt. Det stör absolut inte när den bärs, så det är egentligen ingen riktig klagan, men ändå. Möjliga förklaringar jag kan tänka mig är att det är något stötdämpningssysten inuti, möjligen något med termokompenseringen...spamma på bara. Den klär dig bra. Jag avvaktar en mindre version.