Laddar...
Erikson Urhandel

Longines

Diskussion i 'Diskussion' startad av Galaxy, 16 augusti 2014.

1. Guldfågel

Guldfågel Plast

40mm är t.o.m. i största laget men tror det skulle funka. Är det verkligen 21mm på 40mm? Har lite svårt att hitta på nätet..

Exakt de blå visarna är halva klockan för mig haha

2. kluckan

kluckan Plast

Från:
    Halmstad
    Ja det är samma 21mm på 40mm dessvärre, länken är trevlig men har hört klagomål på deras croco att den ska vara väldigt tunn, för mervärdet rekommenderas att du tar med länk och skaffar dig ett läder i efterhand. l2.759.4.78.3 ser lite mer stilren ut om du är ute efter något mer åt dressklocka, jag kunde inte motstå komplikationerna, lika svag för månskärvan som jag är för dem blånade visarna.. :angel:

3. TobiasD

TobiasD Guld Friends Of KS

Vad vill ni se på Basel då? Jag hoppas på en ny Conquest med avsmalnande länk och en uppdaterad tavla. Fixar de det och har kvar 39mm versionen så köper jag en :)

4. Minuten

Minuten Titan

Är det någon som vet ifall gummit till nya Hydro Conquesten passar på gamla modellen?
    Det gäller 41mm varianten.

5. Guldfågel

Guldfågel Plast

Bra tips!

6. Bezelman

Bezelman Brons

Jag vill se en hydroconquest Quartz med Precidrive även på trehandaren. Gärna i 39mm ....
    Edit: Skulle citerat TobiasD ovan...

BarbaBaba och TobiasD gillar detta.
  7. Leif

Leif Tantal

Dubbel Longines
    IMG_20190315_190454.

bvb och TobiasD gillar detta.
  8. Swisswatches

Swisswatches Titan

Från:
    Ena sidan av Sverige
    +1!

TobiasD gillar detta.
  9. Sicko

Sicko Titan

Vet inte om någon redan har lagt upp denna i tråden...Bild från Hodinkee. Nog den vackraste klockan jag någonsin har sett! Gör longines re-realese på denna slår jag till direkt :woot: Wow!! EE6C8DE0-5C7E-4E5C-9283-D9B0DE6FF539.

Åskviggen, Aquaracer2, DrDre och 1 annan gillar detta.
  10. Swizz beat

Swizz beat Platina

Från:
    The Best Coast
    Master Collection, en av Longines bättre kollektioner IMO
    4578E52E-9D15-4DCD-8048-D4F516518766.

bvb, Leif, Cogsworth och 5 andra gillar detta.
  11. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Både VHP och Hydron har ju avsmalnande länk, så det finns ju hopp. Personligen skulle jag ännu hellre se att länkarna avsmalnar till 16mm.
    Jag skulle gärna se att det kom någon sjuk hybrid, tänk ´40tals chrono med plexi men med VHP-urverk, kupat safirglas, titan... typ denna,
    -18ct-rose-gold-ref-5449-year-1948-0.
    Att vintage/retrotrenden håller i sig vet vi ju, men som jag förstått det är det väl HELA Swatch Group som hoppat Basel?

bvb, Rossi och TobiasD gillar detta.
  12. Cogsworth

Cogsworth Plast

Nya HC. Mycket nöjd men är på jakt efter en halvlänk då jag inte får till den där perfekta passformen.
    Verkar inte vara det lättaste dock...
    20190319_144456.

Swizz beat, BarbaBaba, Minuten och 3 andra gillar detta.
  13. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Är det fjärilslås? Fick du inga halvlänkar till?

14. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    En spontan reflektion jag gjort är att dom verkar spara in just på banden på fler modeller. På min Heritage Flagship sitter ett ganska tunt 19/18 (men snyggt) alligatorband, på lilla Conquest Heritage med plexi sitter ett slätt kalvband medans den större med safirglas har riktigt fint alligator 20/16 likt Hirsch London. På La grande Presence sitter ett lackat krokopräglat ruskigt tunt och plastigt läder som åker i soptunnan direkt. Så det verkar som man måste kolla de olika modellerna noga...

15. Cogsworth

Cogsworth Plast

Nej, det är viklås. Sitter halvlänkar närmast låset men de är lite smalare än övriga länkar tyvärr. Har sett att vissa löst det med att köpa en halvlänk till Conquest då det inte verkar finnas till HC.

16. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Menar du att länken smalnar av hela vägen? Normalt brukar ju länkar som är 20/18 eller 20/16 smalna av efter 2cm och sedan ha samma bredd på alla löstagbara länkar. Låter som en generalmiss om så är fallet :confused:

17. Cogsworth

Cogsworth Plast

Nej, de löstagbara länkarna är i samma storlek. Dock så är änden på halvlänken lite smalare än övriga länkar.
    Vilket i sig är en miss då det inte passar att ersätta halvlänken med en hellänk.

18. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Nu ser jag ju bara två länkar utöver den du kallar halvlänken, och dom verkar vara hellänkar? Den länkbit du kallar halvlänk, den som möter låset, brukar generellt anses vara en del av låset snarare än länken. Om du inte har några andra lösa länkbitar i en påse som är halvlänkar så har du helt enkelt bara hellänkar...

19. Cogsworth

Cogsworth Plast

Ok, oavsett benämning så har jag sett att det var en lösning på äldre modeller av HC (utan avsmalnande länk) att ersätta den med en hellänk.

20. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Jag förstår, jag menade inte att mästra dig med benämningar på olika delar (om det uppfattades så) :)
    Men jag tycker det låter jätte konstigt och väldigt dåligt att leverera an ny klocka med en ny länk och inte bifoga halvlänkar. Om det är Longines eller butiken man ska lasta vet jag inte, men är det Longines som sparat in på att inte leverera halvlänkar lär det märkas på försäljningen framöver. Rykten om en länk som är omöjlig att justera brukar spridas fort på forum...

Cogsworth gillar detta.
  21. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    @Cogsworth finns det microjustering i låset i alla fall? Släng gärna in flera bilder på lås och länk :)

22. Cogsworth

Cogsworth Plast

Ingen fara :) och jag håller med dig. Har kontaktat Klockia där jag köpt den angående detta.

BarbaBaba gillar detta.
  23. Cogsworth

Cogsworth Plast

Det finns microjustering men den det är väldigt tight mellan hålen tyvärr... Här kommer lite fler bilder:

BarbaBaba gillar detta.
  24. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Vi håller lite liv i tråden... bjuder på dagens klocka. La grande Presence 38mm
    Den fick bära originalbandet som hör till Conquest Heritage 40mm. Riktigt trevligt 20/16 :)
    478EFC96-D960-41F2-B484-907BA4031D5A.

Frallet, Cogsworth och Leif gillar detta.
  25. essGunnar

essGunnar Brons

Från:
    Skåne
    Vet inte när Longines presenterar nyheter nu när de inte är i Basel men ganska säker på att det är nån stor retro release i faggorna i år, gissar nåt i tre tacche/13zn /30ch stil. Flera av de tongivande vintage Longines snubbarna på Insta har lagt ut teasers efter nån retro-träff de var bjudna på i Saint Imier. VAr ganska länge sen dock så jag är förvånad att det inte dykt upp än.

BarbaBaba gillar detta.
  26. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Har du några kul namn att kolla på insta?

27. essGunnar

essGunnar Brons

Från:
    Skåne
    @oldblackmachines , @auguste.agassiz , @doctorsteelitaly , @67frabasile , @tchrono , @jackwongyf , @adonya , @notaroaugelli1

bvb och BarbaBaba gillar detta.
  28. Buffi

Buffi Brons Premium

Forsberg och Strimlaren gillar detta.
  29. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Just den modellen vet jag inget om, men dom hade generella problem efter förra Basel World med att de flesta dom visade inte var klara i produktion. Sen kan man ju spekulera i om vissa använder mässan som barometer för att kolla om det finns efterfrågan på modeller man ”kan tänka sig” släppa. Skulle inte förvåna mig om den när den väl släpps blir svår att fånga då den inte görs i en så stor upplaga...

30. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Även om microjusteringen i sina yttersta lägen verkar motsvara en halvlänk är det ju ofta önskvärt att ha 2 halvlänkar att bolla med. På bilden ser det ut som du tagit bort alla länkar? Har du väldigt smala handleder? Det är aldrig kul när man inte får till det med länkar :confused:

Mollstedt