• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Burnman

Audemars
2-Faktor
Söker efter passande gummi till sommaren. Vad ska man ha för nåt?? Blått känns givet men vad!?! Det är 39mm med 19mm lugmått men bandet på bilden är 20mm och det funkar ok. Finns det något schysst originalgummi i blå färg att beställa från AD eller ska man söka universal?
365C6B78-229F-4023-9383-AC7BDDCF363A.png
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Någon som vet vad det sitter för Quartz verk i Hydroconquest? Eta är det ju förstås men sedan? Någon påstod att det sitter Precidrive i dom men jag lyckas inte hitta något om det. Ifall det stämmer är det ju en rätt juste kombo för en fin vardags beater.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Någon som vet vad det sitter för Quartz verk i Hydroconquest? Eta är det ju förstås men sedan? Någon påstod att det sitter Precidrive i dom men jag lyckas inte hitta något om det. Ifall det stämmer är det ju en rätt juste kombo för en fin vardags beater.
NU hittade jag faktiskt en sak Deras 1/100 Chrono är Precidrive! Det läste jag just och det inser man när man jämför med Certina ds2. Men tre handaren? Måste ju gå att få det termokompenserade verket i familjens dykare jämfört certina action ds... Eller?
 

Guldfågel

Breitling
[ATTACHfull]1061671[/ATTACH]
Fyller på med nya band, från tdg croco, beställd efter egna specifikationer, mycket nöjd!
Är du nöjd med klockan? Hur länge har du haft den?

Hade i många år mina ögon på just den modellen men annat kom ivägen och det blev en DJ istället. Funderar på att kanske uttöka kollektionen och börjar snegla på Longines masterkollektion igen.
 

kluckan

Omega
Är du nöjd med klockan? Hur länge har du haft den?

Hade i många år mina ögon på just den modellen men annat kom ivägen och det blev en DJ istället. Funderar på att kanske uttöka kollektionen och börjar snegla på Longines masterkollektion igen.
Har inte ägt den mer än ett par månader men so far so good, anser det svårt att hitta så mycket klocka för pengarna. Det enda negativa är nog 21mm luggbredd, betydligt färre alternativ på band, men har provat med 22mm och det fungerar utan problem. Detta är 42mm men om du inte har dasslock till händer som jag så är nog 40mm mer populära. Bara att köra, dem blånade visarna är pricken över iet nu när solen tittar fram!
 

Guldfågel

Breitling
Har inte ägt den mer än ett par månader men so far so good, anser det svårt att hitta så mycket klocka för pengarna. Det enda negativa är nog 21mm luggbredd, betydligt färre alternativ på band, men har provat med 22mm och det fungerar utan problem. Detta är 42mm men om du inte har dasslock till händer som jag så är nog 40mm mer populära. Bara att köra, dem blånade visarna är pricken över iet nu när solen tittar fram!
40mm är t.o.m. i största laget men tror det skulle funka. Är det verkligen 21mm på 40mm? Har lite svårt att hitta på nätet..

Exakt de blå visarna är halva klockan för mig haha
 

kluckan

Omega
40mm är t.o.m. i största laget men tror det skulle funka. Är det verkligen 21mm på 40mm? Har lite svårt att hitta på nätet..

Exakt de blå visarna är halva klockan för mig haha
Ja det är samma 21mm på 40mm dessvärre, länken är trevlig men har hört klagomål på deras croco att den ska vara väldigt tunn, för mervärdet rekommenderas att du tar med länk och skaffar dig ett läder i efterhand. l2.759.4.78.3 ser lite mer stilren ut om du är ute efter något mer åt dressklocka, jag kunde inte motstå komplikationerna, lika svag för månskärvan som jag är för dem blånade visarna.. :angel:
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Vad vill ni se på Basel då? Jag hoppas på en ny Conquest med avsmalnande länk och en uppdaterad tavla. Fixar de det och har kvar 39mm versionen så köper jag en :)
 

Guldfågel

Breitling
Ja det är samma 21mm på 40mm dessvärre, länken är trevlig men har hört klagomål på deras croco att den ska vara väldigt tunn, för mervärdet rekommenderas att du tar med länk och skaffar dig ett läder i efterhand. l2.759.4.78.3 ser lite mer stilren ut om du är ute efter något mer åt dressklocka, jag kunde inte motstå komplikationerna, lika svag för månskärvan som jag är för dem blånade visarna.. :angel:
Bra tips!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vad vill ni se på Basel då? Jag hoppas på en ny Conquest med avsmalnande länk och en uppdaterad tavla. Fixar de det och har kvar 39mm versionen så köper jag en :)
Både VHP och Hydron har ju avsmalnande länk, så det finns ju hopp. Personligen skulle jag ännu hellre se att länkarna avsmalnar till 16mm.
Jag skulle gärna se att det kom någon sjuk hybrid, tänk ´40tals chrono med plexi men med VHP-urverk, kupat safirglas, titan... typ denna,
-18ct-rose-gold-ref-5449-year-1948-0.jpg

Att vintage/retrotrenden håller i sig vet vi ju, men som jag förstått det är det väl HELA Swatch Group som hoppat Basel?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja det är samma 21mm på 40mm dessvärre, länken är trevlig men har hört klagomål på deras croco att den ska vara väldigt tunn, för mervärdet rekommenderas att du tar med länk och skaffar dig ett läder i efterhand. l2.759.4.78.3 ser lite mer stilren ut om du är ute efter något mer åt dressklocka, jag kunde inte motstå komplikationerna, lika svag för månskärvan som jag är för dem blånade visarna.. :angel:
En spontan reflektion jag gjort är att dom verkar spara in just på banden på fler modeller. På min Heritage Flagship sitter ett ganska tunt 19/18 (men snyggt) alligatorband, på lilla Conquest Heritage med plexi sitter ett slätt kalvband medans den större med safirglas har riktigt fint alligator 20/16 likt Hirsch London. På La grande Presence sitter ett lackat krokopräglat ruskigt tunt och plastigt läder som åker i soptunnan direkt. Så det verkar som man måste kolla de olika modellerna noga...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nej, det är viklås. Sitter halvlänkar närmast låset men de är lite smalare än övriga länkar tyvärr. Har sett att vissa löst det med att köpa en halvlänk till Conquest då det inte verkar finnas till HC.
Menar du att länken smalnar av hela vägen? Normalt brukar ju länkar som är 20/18 eller 20/16 smalna av efter 2cm och sedan ha samma bredd på alla löstagbara länkar. Låter som en generalmiss om så är fallet :confused:
 

Cogsworth

Omega
Menar du att länken smalnar av hela vägen? Normalt brukar ju länkar som är 20/18 eller 20/16 smalna av efter 2cm och sedan ha samma bredd på alla löstagbara länkar. Låter som en generalmiss om så är fallet :confused:
Nej, de löstagbara länkarna är i samma storlek. Dock så är änden på halvlänken lite smalare än övriga länkar.
Vilket i sig är en miss då det inte passar att ersätta halvlänken med en hellänk.
HQTv1kx6DeDcyiOqTh8QqOYc9dtvZFOqjbu7feI44WJvBVsgnQXi6C6ystqh67lvRpdRm072T9uT9rzjRR9Z8qbmneMdjRSG45XwE60I2BvEXlwZJ1Uv2ZeYir18_kQ4jJzZuyTgZqZDA1VFXH_uSAshOIe1TjHjF_qNo450irkyMUs1Rrju8IJSRmvI_V5z8A9Lvn_dEAKgrV3nq4orayNPS5MIGYPnfvGBf5aWr_gICdal5PxOLtq9r6-SK1SI33MHS_80Fy17nkvyGuZO-hkotyCWgaVVSZW7NoWvvYFcSVSAkGwKFyRccKnVmUsYupTxJKulcxudzkB8qkzqLuctom3PZlF9cyDE97QsNuEk5HDQldfabFPUOoHR0fq1CMvjMk7kXUaup4fbQe-k9b1p-6dFx10qcrhUw_OLlEqQU9JvWXrHMcV5gqzF2WS9e35_2nqi40fo8Hq-VGYs3lt4dmNSMGAezxqBgn26RRlXYVPeW-cXgKAZsHlKRj4uUpmlGKqQe9z7lYX-7HE4GYETX_W47nyWSg0cJALE827CSiqxuYLrYh3fKiSshzlhXR8Q-oBpIc0mM_aFHJASw2EUWGPlip1Vy7dUo8c2H1ViigKYx46jnraujTjG7U1OtCGaS_ZyKqNXKIUlK45bG7I7K6pVmK1pGv8TAMIEi-SyMZmkbP6Sa0JU5UZXqcavTUfq8ouX97nxTBAaGUo9lKJo=w879-h1171-no
 
Topp