Tänkte dela med mig lite om mitt problem med att få länken till Hydroconquest Ceramic att passa samt hur jag löste det.
Tänker att det kan vara bra att veta för de som planerar att köpa klockan.
Problemet grundade sig i att det ej fanns med några halvlänkar till klockan och att det är för små steg i microjusteringen (motsvarar ca 3/4 längd av en halvlänk).
Länken blev helt enkelt endera för tight eller för slapp.
Jag kontaktade Klockia där jag köpte klockan och efter de sökt så konstaterade de att det inte finns några passande halvlänkar.
På tidigare modeller har jag läst på olika forum att vissa har löst detta problem med endera en halvlänk från conquest (passar inte till den nya länken som Klockia konstaterade) eller att ta bort den mindre länkbit som sitter ihop med dykförlängningen och ersatt denna med en hellänk. Då det första alternativet verkade kört så fokuserade jag på att ersätta länkbiten i dykförlängningen med en hellänk. Detta fungerade heller inte på den nya länken då hellänkarna har en bredare ände än den som sitter i dykförlängningen. 11 mm kontra 10 mm.
Jag löste det genom att putsa bort en mm på änden av en hellänk, detta gjorde att länkbiten passade i dykförlängningen och att klockan nu sitter som den ska.
Väldigt tråkigt att det ska behövas modd för att få klockan att passa perfekt dock och dåligt att Longines inte erbjuder halvlänkar till den nya Hydroconquest.
Länkbiten som sitter ihop med dykförlängningen, motsvarar en halvlänk.
Modifierad hellänk för att passa i dykförlängningen