• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Nej, de löstagbara länkarna är i samma storlek. Dock så är änden på halvlänken lite smalare än övriga länkar.
Vilket i sig är en miss då det inte passar att ersätta halvlänken med en hellänk.
HQTv1kx6DeDcyiOqTh8QqOYc9dtvZFOqjbu7feI44WJvBVsgnQXi6C6ystqh67lvRpdRm072T9uT9rzjRR9Z8qbmneMdjRSG45XwE60I2BvEXlwZJ1Uv2ZeYir18_kQ4jJzZuyTgZqZDA1VFXH_uSAshOIe1TjHjF_qNo450irkyMUs1Rrju8IJSRmvI_V5z8A9Lvn_dEAKgrV3nq4orayNPS5MIGYPnfvGBf5aWr_gICdal5PxOLtq9r6-SK1SI33MHS_80Fy17nkvyGuZO-hkotyCWgaVVSZW7NoWvvYFcSVSAkGwKFyRccKnVmUsYupTxJKulcxudzkB8qkzqLuctom3PZlF9cyDE97QsNuEk5HDQldfabFPUOoHR0fq1CMvjMk7kXUaup4fbQe-k9b1p-6dFx10qcrhUw_OLlEqQU9JvWXrHMcV5gqzF2WS9e35_2nqi40fo8Hq-VGYs3lt4dmNSMGAezxqBgn26RRlXYVPeW-cXgKAZsHlKRj4uUpmlGKqQe9z7lYX-7HE4GYETX_W47nyWSg0cJALE827CSiqxuYLrYh3fKiSshzlhXR8Q-oBpIc0mM_aFHJASw2EUWGPlip1Vy7dUo8c2H1ViigKYx46jnraujTjG7U1OtCGaS_ZyKqNXKIUlK45bG7I7K6pVmK1pGv8TAMIEi-SyMZmkbP6Sa0JU5UZXqcavTUfq8ouX97nxTBAaGUo9lKJo=w879-h1171-no
Nu ser jag ju bara två länkar utöver den du kallar halvlänken, och dom verkar vara hellänkar? Den länkbit du kallar halvlänk, den som möter låset, brukar generellt anses vara en del av låset snarare än länken. Om du inte har några andra lösa länkbitar i en påse som är halvlänkar så har du helt enkelt bara hellänkar...

Nu ser jag ju bara två länkar utöver den du kallar halvlänken, och dom verkar vara hellänkar? Den länkbit du kallar halvlänk, den som möter låset, brukar generellt anses vara en del av låset snarare än länken. Om du inte har några andra lösa länkbitar i en påse som är halvlänkar så har du helt enkelt bara hellänkar...
Ok, oavsett benämning så har jag sett att det var en lösning på äldre modeller av HC (utan avsmalnande länk) att ersätta den med en hellänk.

Ok, oavsett benämning så har jag sett att det var en lösning på äldre modeller av HC (utan avsmalnande länk) att ersätta den med en hellänk.
Jag förstår, jag menade inte att mästra dig med benämningar på olika delar (om det uppfattades så) :)
Men jag tycker det låter jätte konstigt och väldigt dåligt att leverera an ny klocka med en ny länk och inte bifoga halvlänkar. Om det är Longines eller butiken man ska lasta vet jag inte, men är det Longines som sparat in på att inte leverera halvlänkar lär det märkas på försäljningen framöver. Rykten om en länk som är omöjlig att justera brukar spridas fort på forum...

Jag förstår, jag menade inte att mästra dig med benämningar på olika delar (om det uppfattades så) :)
Men jag tycker det låter jätte konstigt och väldigt dåligt att leverera an ny klocka med en ny länk och inte bifoga halvlänkar. Om det är Longines eller butiken man ska lasta vet jag inte, men är det Longines som sparat in på att inte leverera halvlänkar lär det märkas på försäljningen framöver. Rykten om en länk som är omöjlig att justera brukar spridas fort på forum...
Ingen fara :) och jag håller med dig. Har kontaktat Klockia där jag köpt den angående detta.

Både VHP och Hydron har ju avsmalnande länk, så det finns ju hopp. Personligen skulle jag ännu hellre se att länkarna avsmalnar till 16mm.
Jag skulle gärna se att det kom någon sjuk hybrid, tänk ´40tals chrono med plexi men med VHP-urverk, kupat safirglas, titan... typ denna,
-18ct-rose-gold-ref-5449-year-1948-0.jpg

Att vintage/retrotrenden håller i sig vet vi ju, men som jag förstått det är det väl HELA Swatch Group som hoppat Basel?
Vet inte när Longines presenterar nyheter nu när de inte är i Basel men ganska säker på att det är nån stor retro release i faggorna i år, gissar nåt i tre tacche/13zn /30ch stil. Flera av de tongivande vintage Longines snubbarna på Insta har lagt ut teasers efter nån retro-träff de var bjudna på i Saint Imier. VAr ganska länge sen dock så jag är förvånad att det inte dykt upp än.

Vet inte när Longines presenterar nyheter nu när de inte är i Basel men ganska säker på att det är nån stor retro release i faggorna i år, gissar nåt i tre tacche/13zn /30ch stil. Flera av de tongivande vintage Longines snubbarna på Insta har lagt ut teasers efter nån retro-träff de var bjudna på i Saint Imier. VAr ganska länge sen dock så jag är förvånad att det inte dykt upp än.
Har du några kul namn att kolla på insta?

Nån som vet vad som hände med 36mm LLD som presenterades Basel förra året?
Ser att den finns listad på vissa försäljare, men tror inte den är släppt än?
Finns inga på chrono24, och inte i lager någonstans

https://krons.se/longines-heritage-legend-diver-l3-374-4-60-0
Just den modellen vet jag inget om, men dom hade generella problem efter förra Basel World med att de flesta dom visade inte var klara i produktion. Sen kan man ju spekulera i om vissa använder mässan som barometer för att kolla om det finns efterfrågan på modeller man ”kan tänka sig” släppa. Skulle inte förvåna mig om den när den väl släpps blir svår att fånga då den inte görs i en så stor upplaga...

Det finns microjustering men den det är väldigt tight mellan hålen tyvärr... Här kommer lite fler bilder:
TmorlIWHCRjol4KNRI4TCjQVCgxygeCaa25oRaxDsyQX1ClmEm2OozHRt7IHSV0HEsUHiXY_Chrh3IlXJbGidbWGCh7S7IkHoss1quCKF2hvAykDR0zQBZJNzGDXb1HBYUlXhXLBsF7QhlqkP9dRjkLnnMG2s7zxOOxeFTWJpUU0ZbiQC102IqX-gN3Fd5byynTE-3YEqN5jMy4rTuGalejNw2sFqR3-nr05wLbMmtnhzV-oCEUnp1jKG1VcvobTqwyeZK3H9euf14Gr4Ykh33QapQ8TeK8YRlp9eVfB6WHHzUp47Etu9WKvgQU7bDrhMwSwWQD91AmPmKX2RApMog0lXf2ICAFGtJ4aft_99XAgf3xRlnv9GHW4ri-A8r6IlxzNtEXWj7tTwv2dDKKMY9ypPE4Sg5WhZzXOpOx7hQnIXjxNjyjPE6ZC_r3n8iPP9JXA6_ASngCUMUFDYtoo1Aqi0h1DD8qU9a2gIrSHSlSPo3wEM8EG6hmxMP7llmpxTvgDfhuoOpG7I_cIXVSPpH0TRcyDorfF60rQ15ERAi5h6-XmqNySWqiGIVx5NcCMd2qkZOPGDxatMMFAh_FZ36g23B4v5dTjaKVcRcA6JJMOcFC16TkE3U_6pwJFDwrMyNBGYHE7rul4nqmKQN8jPTM7FQGbwwh9ZFDYuOXvEsR9Xlg4mHSlzljdA6Re5rT9W4pnor9N0lCvZ5Uwqd-lNFuG=w879-h1171-no

F_XhmVyKnwXEKbD__cGvWJMZxQeVSWP0npJta4JGVyqHtNLmKXUEthx0iNXsx7mU1xIZCwJxYd5k9My7wBY5VPFLbihLVfRuhrCC9dmLXZr7wiDqHbSe--5X322t0kZj7ZTc92fKQ-M_21n-HGTtGGW5AL7ta6JYd0YI20iJyzLFyr9IRwahgEI78cmLv0UInQFsizb2DBHeuoH_4_6cLbgeW7wANgtXDZRtDSlWskgdFWKciSN1Myee6mgxtMUbacW0CEjSTjOD9oCgZsKkQSa1hFY0mhUxQ3U42tOpZLB82RwhlwjDnFhvgvIZcBYGdC1D9BS0V-uFukK0umKw5N2jIk6QmsMAY2H_wDqQUCGhanJXxWK7RY1j-hCSXEvxigpMpDpIRe3KJEP03a4ilYgMXo7we6EVtUviYbDGAxTqh8cEo9NtzxkmJJRiIm6OEp1Ev2Rr4GDMxDXUzm61GZs0JaX2RE0e4w5v6A8zwi8APf-8q8shqT7yVqZutwn7hQiUEp2tvNP1t04O0_Tx3HQapGKqHf2KTgWQua48_gLkaFh0boiLDQf2oHS7aZEHwHF5Wg8RbBdap6xSgqSiSbDHvrXawfgZ2KmosbahVF7xOhmJvRo8aCvYaZuGcKfC1OUZKGd1LcBsjEMM3jdtOn3o2ieaF3aQeMqWzqIhkf_Pr1n_DUgK_lkyUiJRsbkM0H8bJp0JiKYGlxAdmaMlu100=w879-h1171-no

Q8bJNgqrLpps3T515BUHTwhiFxPSEkGhFK0-kWsBoCFkIwvCs26oJEptOy62oFeYSPvIS9J6sBB_2gl-l6DeAx79P21XQfwUkCQO5FrzL27PXSQWr4mORwgt6AqELVmp7TS06ROJcgbupoprmIWsUf2nzv28UA-xT7dhslAXDtRFaWx93EgGOcMubiRdYHH0YHoz3vaSVlqEV9WgLzUFzanK4Zv8TGMUWtpA05FPtvZ5cqSdpqIWIco1W6kZFfRdx_2hcW3mFsjRaILcfHn78oFIIoKNvhtZL1zAlA6aw2uPuOQknuPnbJFRaIbbM6J23m919BLTNTfOdBj6TtbGkq6J7gtK3UastNmQbHwuHX41Jf_mkjsnoG3iq0aCKLvH18xreVBtlgOwWOjHIqf9PemzPQhkl3QxUWs7WtyEJryocHTbfqoWRrjn9kAwio_CCL2pzpatx4PIdAgyyWML2Ti5V3t_QRbHj0YSRZpf9DcRNzgQ2u_UOZVv9OfASp2vDKz2Sfpiw9IeXQnb92wxpi5no_6JjBEP63iduyW9h3Dq4HbR3sxbDfiqYHX7hnPdSaKC6BXTawg2lRODgCVjafwQmjUecFhgUK5LyMs9TBWjo9ctxT-_KALXnzZDuSBURWk10tfxwOJQanvzCj-rbOKI1430VdZ2ysXdkQD84cNqmQyswRB-pe8J4smU_BHtMd5CUx4zqJyz9XSQO5lugeid=w879-h1171-no
Även om microjusteringen i sina yttersta lägen verkar motsvara en halvlänk är det ju ofta önskvärt att ha 2 halvlänkar att bolla med. På bilden ser det ut som du tagit bort alla länkar? Har du väldigt smala handleder? Det är aldrig kul när man inte får till det med länkar :confused:

Även om microjusteringen i sina yttersta lägen verkar motsvara en halvlänk är det ju ofta önskvärt att ha 2 halvlänkar att bolla med. På bilden ser det ut som du tagit bort alla länkar? Har du väldigt smala handleder? Det är aldrig kul när man inte får till det med länkar :confused:
Ja smala handleder har jag :)
Har en urtagbar länk kvar. Får hoppas Klockia kan få tag på något. Annars blir det väl till att bygga handled...
Har även beställt gummit som ett alternativ.

Just den modellen vet jag inget om, men dom hade generella problem efter förra Basel World med att de flesta dom visade inte var klara i produktion. Sen kan man ju spekulera i om vissa använder mässan som barometer för att kolla om det finns efterfrågan på modeller man ”kan tänka sig” släppa. Skulle inte förvåna mig om den när den väl släpps blir svår att fånga då den inte görs i en så stor upplaga...
Surt. Vanliga modellen verkar ju poppis, men är helt klart för stor.

Tänkte dela med mig lite om mitt problem med att få länken till Hydroconquest Ceramic att passa samt hur jag löste det.
Tänker att det kan vara bra att veta för de som planerar att köpa klockan.
Problemet grundade sig i att det ej fanns med några halvlänkar till klockan och att det är för små steg i microjusteringen (motsvarar ca 3/4 längd av en halvlänk).
Länken blev helt enkelt endera för tight eller för slapp.
Jag kontaktade Klockia där jag köpte klockan och efter de sökt så konstaterade de att det inte finns några passande halvlänkar.

På tidigare modeller har jag läst på olika forum att vissa har löst detta problem med endera en halvlänk från conquest (passar inte till den nya länken som Klockia konstaterade) eller att ta bort den mindre länkbit som sitter ihop med dykförlängningen och ersatt denna med en hellänk. Då det första alternativet verkade kört så fokuserade jag på att ersätta länkbiten i dykförlängningen med en hellänk. Detta fungerade heller inte på den nya länken då hellänkarna har en bredare ände än den som sitter i dykförlängningen. 11 mm kontra 10 mm.

Jag löste det genom att putsa bort en mm på änden av en hellänk, detta gjorde att länkbiten passade i dykförlängningen och att klockan nu sitter som den ska.
Väldigt tråkigt att det ska behövas modd för att få klockan att passa perfekt dock och dåligt att Longines inte erbjuder halvlänkar till den nya Hydroconquest.
20190325_100432.jpg

Länkbiten som sitter ihop med dykförlängningen, motsvarar en halvlänk.
20190325_095953.jpg

Modifierad hellänk för att passa i dykförlängningen

Tänkte dela med mig lite om mitt problem med att få länken till Hydroconquest Ceramic att passa samt hur jag löste det.
Tänker att det kan vara bra att veta för de som planerar att köpa klockan.
Problemet grundade sig i att det ej fanns med några halvlänkar till klockan och att det är för små steg i microjusteringen (motsvarar ca 3/4 längd av en halvlänk).
Länken blev helt enkelt endera för tight eller för slapp.
Jag kontaktade Klockia där jag köpte klockan och efter de sökt så konstaterade de att det inte finns några passande halvlänkar.

På tidigare modeller har jag läst på olika forum att vissa har löst detta problem med endera en halvlänk från conquest (passar inte till den nya länken som Klockia konstaterade) eller att ta bort den mindre länkbit som sitter ihop med dykförlängningen och ersatt denna med en hellänk. Då det första alternativet verkade kört så fokuserade jag på att ersätta länkbiten i dykförlängningen med en hellänk. Detta fungerade heller inte på den nya länken då hellänkarna har en bredare ände än den som sitter i dykförlängningen. 11 mm kontra 10 mm.

Jag löste det genom att putsa bort en mm på änden av en hellänk, detta gjorde att länkbiten passade i dykförlängningen och att klockan nu sitter som den ska.
Väldigt tråkigt att det ska behövas modd för att få klockan att passa perfekt dock och dåligt att Longines inte erbjuder halvlänkar till den nya Hydroconquest.
20190325_100432.jpg

Länkbiten som sitter ihop med dykförlängningen, motsvarar en halvlänk.
20190325_095953.jpg

Modifierad hellänk för att passa i dykförlängningen
Bra jobbat, skam den som ger sig :)

Någon som vill ge en liten recension av nya Longines Hydroconquest Ceramic?
Jag kan inte ge någon sådär jättedetaljerad recension då detta är min första riktiga klocka, men efter att ha ägt den i ett dygn så kan jag bara säga att jag är helnöjd med köpet. Det är en mycket stilig klocka till ett attraktivt pris fick min för 1160€ hos AD i Helsingfors. Kan tillägga att den känns mer exklusiv jämfört med föregångaren som jag också testade hos handlaren, det keramiska tillägget gjorde verkligen mycket för att skapa en snyggare klocka.
received_1100447776800840.jpeg

Någon som vill ge en liten recension av nya Longines Hydroconquest Ceramic?
Jag är i lite samma läge som ovanstående, ägen en Certina DS action diver quartz och en Seiko Padi Turtle sedan innan så jag har heller inte jättemycket att jämföra med.
Har ägt klockan i tre veckor nu och är väldigt nöjd med den. Anledningen till att jag valde denna var den lite "renare" utformningen jämfört med föregångaren. I mitt tycke var det bra att skippa de dubbla indexmarkeringarna samt rensa i markeringarna på vridringen. Valde mellan denna och en Oris Aquis men då jag mer var ute efter en "dressy diver" och inte så mycket "tool watch" så föll valet på Longines Hydroconquest. Tycker även att Hydroconquest har en lite mer egen design än Aquis i och med kronskydden och de arabiska siffrorna.

Tycker att den keramiska vridringen tillför en hel del i hur klockan upplevs i och med de trevliga ljusreflektionerna som den bidrar med.
Gällande gången så får jag säga att jag är mer än nöjd. + 3s på tre veckor vilket väl får beskrivas som exceptionellt bra.

Det minus som jag har kan ni läsa i mina inlägg tidigare i tråden angående länken. Kvaliteten på länken tycker jag dock är bra och robust, gillar även att mittdelen är polerad. Har förstått att detta är en vattendelare :)

Har läst en del innan jag köpte klockan att lumen skulle vara kass på Hydroconquest, detta är inget jag märkt av. Den lyser både länge och starkt tycker jag och här har jag ändå en Seiko att jämföra med ;) Kan hända att de uppgraderat lumen i den keramiska modellen.
20190403_155958.jpg

Det minus som jag har kan ni läsa i mina inlägg tidigare i tråden angående länken. Kvaliteten på länken tycker jag dock är bra och robust, gillar även att mittdelen är polerad. Har förstått att detta är en vattendelare :)
20190403_155958.jpg
Jag fick bekräftat av KM att den inte kommer med halvlänkar utan man får förlita sig på microjusteringen i låset

Jag kan inte ge någon sådär jättedetaljerad recension då detta är min första riktiga klocka, men efter att ha ägt den i ett dygn så kan jag bara säga att jag är helnöjd med köpet. Det är en mycket stilig klocka till ett attraktivt pris fick min för 1160€ hos AD i Helsingfors. Kan tillägga att den känns mer exklusiv jämfört med föregångaren som jag också testade hos handlaren, det keramiska tillägget gjorde verkligen mycket för att skapa en snyggare klocka.
received_1100447776800840.jpeg

Bra val!

Tillbaka
Topp