• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Vill man ha viklås till sin Longines Heritage Flagship ska man välja ett som heter L639119706, det passar till 18mm band och kostar lite över tusenlappen.

Lås1.JPG

Logo på spännet.

Lås2.JPG

Logo på insidan.


Lås3.JPG

Dubbla trycken.
Hur är klockan i övrigt? Länge funderat på en flagship! Själva klockan är så snygg. Lägg gärna upp bild på den.
 

Laplander

Rolex
Hur är klockan i övrigt? Länge funderat på en flagship! Själva klockan är så snygg. Lägg gärna upp bild på den.
Long1.JPG

Smäckrare och smidigare än min Tissot Visodate. Med automat och datum är det väl ingen kostymklocka utan snarare en kontorsklocka som en profil här på forumet benämner dom, men hyfsad symmetri i tavlan ändå. Ett smalt streck av lysmassa på tim och minutvisaren. Inga påkostade borstade ytor på boetten, allting är jämnt polerat. Armbandet gissar jag är ett print. Viklås som i tidigare post kostar extra.

Long2.JPG

Verket har sin bas i ETA 2895-2 så en prydlig medaljong känns bättre än glasbaksida. Mitt exemplar håller tiden gott och har en bra känsla i kronan. En helt ok kontorsklocka således. Bandet går från 19 till 18mm.
 
Senast ändrad:

Jencol

Breitling
Bidrar med en bild på min Longines Special som ska vara från runt 40-talet ish. Ärvd från min farmors pappa, hade den på service förra året och nu tickar den på bra :)

Överlag tycker jag Longines gör super schyssta klockar, så man är ju även sugen på en nyare variant.
 

Bilagor

  • 5C5A4CAB-4132-43F7-A6D8-EF6C6416E9B0.jpeg
    5C5A4CAB-4132-43F7-A6D8-EF6C6416E9B0.jpeg
    315.1 KB · Visningar: 13

ToolDiver

KS Explorers Club
Vad tycker gruppen om Longiens Heritage 1935? En förnyelseserie som gjorts på en äldre stridspilotklocka från andra världskriget från såklart 1935.

Orginalet visas här bredvid den nya.
6B82FDA4-4956-41D7-994A-C598401CA82B.jpeg


Några bilder på den nya versionen som är fantastisk i sommarsolen. De polerade delarna och ringen glimmrar underbart.
927407DD-F7B1-44BE-8E6B-2D1708471048.jpeg
226EC95A-D5CF-4680-BDF8-FAD10E219BCB.jpeg
0662DC3C-0D0F-4249-80BF-B0E5CF8FE881.jpeg
C09A9C88-1ACC-4EBC-9252-CD47797D084F.jpeg
0787D143-8CC6-4569-8888-ECB4EB688675.jpeg
 
Senast ändrad:

JohanRe

Cartier
Jag ska hämta min La grande Classic efter batteri och glasbyte i morgon. Den är en riktig kontorsfavorit, men denna har jag inte sett förut
longines_L4.685.4.jpg
Det är tydligen också en La grande Classic fast mekanisk där min är kvarts. Ruskigt trevlig med lax-tavla

Har du koll på nån ref? Min googleFu var inte stark nog för att hitta själv.
 

Subc

Omega
Flyttar min fråga hit:
Köpte min LLD för ett par år sedan, och såg nu en bild på en Box med boken "Sports Legends The Book of Exploits".
Medföljer denna alltid? Köpte från AD i stan. Någon som vet i detta eminenta forum :)
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Flyttar min fråga hit:
Köpte min LLD för ett par år sedan, och såg nu en bild på en Box med boken "Sports Legends The Book of Exploits".
Medföljer denna alltid? Köpte från AD i stan. Någon som vet i detta eminenta forum :)
Det finns ett litet fack längst ner i ytterboxen som är ämnat för den boken. Jag fick med den när jag köpte min - antar att den kommer med den boken som "fullset".
 

Subc

Omega
Det finns ett litet fack längst ner i ytterboxen som är ämnat för den boken. Jag fick med den när jag köpte min - antar att den kommer med den boken som "fullset".
Hmm, facket under boxen innehåller instruktionsboken. Stora boken skulle nog passa inuti boxen. Borde ju vara full set när den är köpt ny, därför jag reagerade.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Long1.JPG

Smäckrare och smidigare än min Tissot Visodate. Med automat och datum är det väl ingen kostymklocka utan snarare en kontorsklocka som en profil här på forumet benämner dom, men hyfsad symmetri i tavlan ändå. Ett smalt streck av lysmassa på tim och minutvisaren. Inga påkostade borstade ytor på boetten, allting är jämnt polerat. Armbandet gissar jag är ett print. Viklås som i tidigare post kostar extra.

Long2.JPG

Verket har sin bas i ETA 2895-2 så en prydlig medaljong känns bättre än glasbaksida. Mitt exemplar håller tiden gott och har en bra känsla i kronan. En helt ok kontorsklocka således. Bandet går från 19 till 18mm.
Japp, kontorsklocka av bästa sort ;) Jag gillar min också. Lagom tunn och lätt. Bandet är äkta alligator, men med ganska tunn packning vilket jag tycker passar modellen bra. Jag ”tvättade” bort lacken på mitt för att få det lite mattare :)
262B5A51-FE6E-4E2F-AE2B-3FB9B8737289.jpeg

77801D1C-364E-4C93-99EA-550216E96E66.jpeg

Det enda som stör lite är vinkeln på luggarna som gärna gör en liten glipa mot bandet, kanske ett 20mm skulle funka bättre?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Lite värdelöst vetande så här i gråvädret... Om man är osäker på om ens band är äkta alligator eller präglat kalvskinn exempelvis, är ett tips att plocka upp sin lilla lupp :borg:. De allra flesta skinn har små spår av hår som man kan se under förstoring (och ibland med blotta ögat). Just alligator, ödla och andra reptiler har alltså inte dessa små hål i ytan. Fågel, som struts eller olika typer av fiskskinn, lax, rocka, haj är andra exempel. Cordovan är ytterligare ett undantag då det egentligen inte är skinn i den bemärkelsen, även om det kallas hästläder. Shell Cordovan är kanske en bättre beskrivning. Det är alltså en del av undersidan av huden, det finns porer, men dom är i princip osynliga. Ifrån början användes Cordovan till striglar att slipa rakknivar mot, men sedan rakhyveln uppfanns så började man hitta nya användningsområden för Cordovan...
 

Sskogh

Breitling
Jag är relativt ny här på ks och har äntligen gjort min första satsning på en klocka jag länge drömt om. Jag köpte en Legend Diver begagnad från 2015 och är störtförälskad. Det som ger mig lite huvudbry är att klockan inte varit servad ännu. Jag som relativt oerfaren med de ”lite finare” urverken vet inte om detta är kritiskt eller inte. Om detta är fallet. Vart vänder man sig till för att serva longines?
Tack på förhand,
Sebastian
 

Chefen

Omega
Jag är relativt ny här på ks och har äntligen gjort min första satsning på en klocka jag länge drömt om. Jag köpte en Legend Diver begagnad från 2015 och är störtförälskad. Det som ger mig lite huvudbry är att klockan inte varit servad ännu. Jag som relativt oerfaren med de ”lite finare” urverken vet inte om detta är kritiskt eller inte. Om detta är fallet. Vart vänder man sig till för att serva longines?
Tack på förhand,
Sebastian
Välkommen in i en underbar värld , och grattis till en väldigt fin klocka.
Är klockan från 2015 så är det inte något akut behov av service, men samtidigt är det alltid skönt att veta att ens kära är i toppskick. Jag skulle trycktesta den för några hundra, och samtidigt fråga vad urmmakaren tycker om ev service.
 

Sskogh

Breitling
Välkommen in i en underbar värld , och grattis till en väldigt fin klocka.
Är klockan från 2015 så är det inte något akut behov av service, men samtidigt är det alltid skönt att veta att ens kära är i toppskick. Jag skulle trycktesta den för några hundra, och samtidigt fråga vad urmmakaren tycker om ev service.

Det låter inte alls dumt! Tack för tipset
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur mycket tror ni man kan förhandla ner priset på en conquest gmt? 10-15% borde väll iallafall gå?
Det beror väl på vart man vänder sig. Jag tycker det är väldigt svårt att ge rekommendationer när det gäller prutning, det är så många faktorer som spelar in. Är du kund sedan tidigare, vilken butik, vilken klocka, hur brukar butiken agera, vad är listpriset? Det bästa är alltid att ha hela beloppet och sedan gå till butik och prova. Att kolla på klockor man egentligen inte har råd med brukar inte vara någon bra utgångspunkt :)
 

Laplander

Rolex
sent svar, sorry :bag: Jag tvättade med bomullstuss och nagellackbortagare. Det är väl typ aceton med något fett eller icke uttorkande i.
Tack, kan vara bra att veta :)
En annan fråga: På min Flagship känner jag överhuvudtaget inte något motstånd alls i kronan när man dragit upp fjädern fullt, den går att dra smörmjukt "hur många varv som helst", upplever du något liknande?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack, kan vara bra att veta :)
En annan fråga: På min Flagship känner jag överhuvudtaget inte något motstånd alls i kronan när man dragit upp fjädern fullt, den går att dra smörmjukt "hur många varv som helst", upplever du något liknande?
Ja, min är också väldigt mjuk i uppdraget utan något egentligt motstånd efter 30-40 varv. Det är antagligen den kalibern som är så. Jag drog upp den och bar den under en månad när jag var i Spanien och den tickade på felfritt hela tiden, utan att stanna :)
 
Topp