• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt trevliga modeller! Har de lagt sig på 5bar eller är det badvänligt?
Känner jag Longines rätt är det alltid något de tummar på. Finns nästan alltid en hake....
Antingen är det vattenresistansen, eller så är det storleken, eller så är det någon konstig datumplacering eller annat...
Men de där ser riktigt bra ut!
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Känner jag Longines rätt är det alltid något de tummar på. Finns nästan alltid en hake....
Antingen är det vattenresistansen, eller så är det storleken, eller så är det någon konstig datumplacering eller annat...
Men de där ser riktigt bra ut!
Snabbläste artikeln som länkades utan att hitta något så antagligen 5atm. Eller hemska tanke, 3..

De gjorde en jävligt fet dykarchrono som jag tror är discontinued med 30 bar, Heritage Diver 1967. Haft en köpes ute i en evighet. Verkar stendöd men jag måste ha en.
 

Flaco

Cartier
Snabbläste artikeln som länkades utan att hitta något så antagligen 5atm. Eller hemska tanke, 3..

De gjorde en jävligt fet dykarchrono som jag tror är discontinued med 30 bar, Heritage Diver 1967. Haft en köpes ute i en evighet. Verkar stendöd men jag måste ha en.
Skulle tippa kronografen på 5bar och den andra sportisen rimligen 10bar, enligt gravyren på baksidan.

En funderare jag själv haft med Longines är deras bedömning gällande 5bar och vad det ska tåla. Enligt den här pdf:en ska 5bar tåla snorkling. Har en conquest V.H.P på 5bar, utan skruvkrona. Den duschas/badas med. :) Jag vet att till exempel Omega enbart rekommenderar snorkling från 10bar och upp.
https://www.longines.com/uploads/cu...technical-information-water-resistance-en.pdf
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: NRE

Urtyp

Audemars
Fastnade för dessa ordentligt! Trist att de kommer i 40 alt 42 mm, hade önskat 36 alt 38. Den vita är grym.
https://timeandtidewatches.com/longines-spirit-collection-review-price/
Longines-32-1169.jpg
Longines-33-1187.jpg
Longines-34-1159.jpg
Oj snygga, men alltid är det något som sagt var...
Men jag tar gärna ett ex av den här 36 mm varianten. ;)
Longines-36mm.jpg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det visade sig att det var 100m WR på dessa. Bra! Enda problemet nu är storleken, och det är ett problem man inte lätt fixar... 40 och 42mm, vad tänkte de? 40,42mm funkar kanske på kronografen men det blir för stort på time only modellerna.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Det visade sig att det var 100m WR på dessa. Bra! Enda problemet nu är storleken, och det är ett problem man inte lätt fixar... 40 och 42mm, vad tänkte de? 40,42mm funkar kanske på kronografen men det blir för stort på time only modellerna.
Chronon på länk är ju mums tycker jag. Med 100 meter wr så funkar det ju kanon. Men vad är grejen med den extra pushern klockan 10? Och varför måste de ta 45 lax för klockan? Orimligt dyrt.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Chronon på länk är ju mums tycker jag. Med 100 meter wr så funkar det ju kanon. Men vad är grejen med den extra pushern klockan 10? Och varför måste de ta 45 lax för klockan? Orimligt dyrt.
Har faktiskt ingen aning vad den extra pushern eller kronan kl.10 gör!
 

DrDre

Patek
Chronon på länk är ju mums tycker jag. Med 100 meter wr så funkar det ju kanon. Men vad är grejen med den extra pushern klockan 10? Och varför måste de ta 45 lax för klockan? Orimligt dyrt.

Jag har sett prisuppgiften 4500 AUD (dvs Australien) vilket ger lite drygt 30tkr.
 

Puryeah

Panerai
Det visade sig att det var 100m WR på dessa. Bra! Enda problemet nu är storleken, och det är ett problem man inte lätt fixar... 40 och 42mm, vad tänkte de? 40,42mm funkar kanske på kronografen men det blir för stort på time only modellerna.


Fast 40 funkar ändå tycker jag på den typen av klocka, 1mm upp från en 214270 liksom.

Någon som sett bilder på spännet? Tänker till länken då. Även ifall siffrorna har lysmassa på sig. Den har definitivt väckt mitt intresse, hade klarat mig utan datum dock.
 

lofgreno

Audemars
Fast 40 funkar ändå tycker jag på den typen av klocka, 1mm upp från en 214270 liksom.

Någon som sett bilder på spännet? Tänker till länken då. Även ifall siffrorna har lysmassa på sig. Den har definitivt väckt mitt intresse, hade klarat mig utan datum dock.
Tror oxå det kan funka med 40mm. :D
 

Rolfen

Rolex
Jag har alltid gillat att växla klockor och mitt mål var att ha en för varje dag på året och jag var nära att nå det målet. Men för lite mer än ett år sedan köpte jag en Longines HydroConquest ref. L3.841.4.96.6 och efter det har jag blivit en OWG :wideyed: (Ser nu på bilden att det är dax för en rengöring, nackdelen med att använda samma klocka varje dag)
Long.jpg
 

Elias.A

Cartier
Jag har alltid gillat att växla klockor och mitt mål var att ha en för varje dag på året och jag var nära att nå det målet. Men för lite mer än ett år sedan köpte jag en Longines HydroConquest ref. L3.841.4.96.6 och efter det har jag blivit en OWG :wideyed: (Ser nu på bilden att det är dax för en rengöring, nackdelen med att använda samma klocka varje dag)
Long.jpg

Förstod dig kanske helt fel nu men var målet att ha 365 olika klockor haha? Blir en hel del isåfall;)
 
Topp