• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Ahlgren_K

Omega
Det är just längden på luggarna som avskräcker en aning.
Jag har en handled på 17.5 och kommer ganska precis undan med det.
Utifrån mitt eget tycke och preferens givetvis :)
Det verkar inte som att flera butiker får in den utan att det är en ren beställningsvara.
Synd egentligen men det kan hända att jag chansar ändå och beställer en.
Är i valet och kvalet.
Intrycket jag fick i butik var också att de nog inte kommer få in den i butik, vilket jag kan tycka är lite synd. Just eftersom den är unik i att den är i titan gör ju att man gärna vill känna på den innan man slår till. Slår du till får du dela med dig av dina intryck! Tycker fortfarande det är en riktigt snygg klocka, men proportionerna passar tyvärr inte mig.
 

Cesura

Cartier
En i guld och en i stål, det är sedan gammalt.
87961AA8-B812-4936-A4A9-5D91F279D92B.jpeg
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Var inne på klockia idag och testade longines och några oris.. vart ju lite sugen på en oris cal 400 men klockan ska bli nästa beater så de blir en grön longines HC keramisk bezel istället ( medtanke på pris mm och att longines levde lite mer på tavlan) handledsmått ca 17,5-18cm och testa 41 och 43mm och spontant kändes 43mm mycket bra just då iaf..jag brukar gilla klockor runt 40mm..någon i tråden som köpt 41mm och ångrat sig på att ta den på 43 eller tvärtom..köpt 43 och skulle valt 41? Nördiga frågor om 2mm haha
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Var inne på klockia idag och testade longines och några oris.. vart ju lite sugen på en oris cal 400 men klockan ska bli nästa beater så de blir en grön longines HC keramisk bezel istället ( medtanke på pris mm och att longines levde lite mer på tavlan) handledsmått ca 17,5-18cm och testa 41 och 43mm och spontant kändes 43mm mycket bra just då iaf..jag brukar gilla klockor runt 40mm..någon i tråden som köpt 41mm och ångrat sig på att ta den på 43 eller tvärtom..köpt 43 och skulle valt 41? Nördiga frågor om 2mm haha
Kör 41an om Longines. Du kommer ångra dig annars.
Kör 43 om Oris. Du kommer ångra dig annars.
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Var inne på klockia idag och testade longines och några oris.. vart ju lite sugen på en oris cal 400 men klockan ska bli nästa beater så de blir en grön longines HC keramisk bezel istället ( medtanke på pris mm och att longines levde lite mer på tavlan) handledsmått ca 17,5-18cm och testa 41 och 43mm och spontant kändes 43mm mycket bra just då iaf..jag brukar gilla klockor runt 40mm..någon i tråden som köpt 41mm och ångrat sig på att ta den på 43 eller tvärtom..köpt 43 och skulle valt 41? Nördiga frågor om 2mm haha
Jag har 19cm runt nävarna och var nöjd med min HC på 41mm
66D37A74-20D5-457F-9488-3AA5EDFD9BD4.jpeg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Min hydroconquest, haft den någon vecka nu och älskar den, köpte den ny, föredrog den över nya designen +39mm sitter bra på min handled. Kommer köra denna som finklocka/beater och den kommer få bo på stranden med mig i sommar :)
Den är riktigt bra den där. Saknar min en hel del till och från. Oerhört mycket klocka för pengarna. Och lite av ett strapmonster också
FE4D7B34-0DC0-4B57-8CA1-455C31DC5B9C.jpeg
AF43910C-B2CE-4776-ADC6-3C52188A6F14.jpeg
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Hur skulle ni ranka Longines HC kontra Oris Aquis och varför? Jag gillar mycket med HC, men rent designmässigt har jag svårt för de gigantiska 6-9-12. Det går säkert att komma över, men på bild tycker jag det ser oproportionerligt ut. Däremot gillar jag i princip allt med Longines som tillverkare. Deras långa historia (nästan 200 år av urmakeri är ju sinnesjukt egentligen), deras stora katalog och många tekniska innovationer gör dem närmast unika. Dessutom klingar namnet så fint och logon är smakfull.
 

Been

Patek
2-Faktor
Kul med komplikationer, grattis! Antar att man gärna inte låter den stanna för att slippa ställa allt på nytt? 😅
Ja tur Att Niklas på Nymans i Västerås ställt den , då den får nog bo i Windern , men kollade instruktionsvideo , verkar inte allt försvårat gäller att hålla reda på månen blir ju fullmåne nu den 19 .
Men som du säger mycket att hålla reda på , men föll för den direkt , lädret kommer lite senare tycker den gör sig bra på läder , länken är också ok.
 

Lunks

Omega
2-Faktor
Är det någon här i tråden som hunnit prova den nya Spirit modellen i titan som släpptes nyligen ? Tycker den ser ut att ha alla rätt och framförallt varianten i 40mm utan datum. Noterade även att denna har 5 microjusteringar i låset vilket är välkommet.
Snodde en bild från deras hemsida här.
687D115E-534C-4E54-8DB4-F9655CA573B6.jpeg
Nya Spirit i 36-38 mm hade varit 10/10 🤤 So close..
 

Stezover

Omega
Hej Longines,
Jag söker mer info alternativ en sådan klocka som på bilden. En Longines conquest VHP titanium herrmodel.
Det känns som det är en mer udda klocka än väntat, anledning är att min far har en sådan som sedan en tid börjat bli väldigt sliten och behöver restaureras alternativ bytas ut. Någon som har något i den stilen?
 

Bilagor

  • longines_conquest_titanium_wat_1620707684_792fb531_progressive.jpg
    longines_conquest_titanium_wat_1620707684_792fb531_progressive.jpg
    101.5 KB · Visningar: 13
Topp