• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Hej Longines,
Jag söker mer info alternativ en sådan klocka som på bilden. En Longines conquest VHP titanium herrmodel.
Det känns som det är en mer udda klocka än väntat, anledning är att min far har en sådan som sedan en tid börjat bli väldigt sliten och behöver restaureras alternativ bytas ut. Någon som har något i den stilen?
Han vill inte ha en ny V.H.P. då? Evighetskalender, fem års batteritid och nästan läskigt exakt. Riktigt snygg också.

 
Så här i mellandagarna har man ju ofta lite tid över för reflektion, och en sak jag satt och funderade över dagen är varför det inte pratas mer om Longines och varför deras klockor inte är mer populära än vad de är?

Jag tycker personligen de har många riktigt fina modeller i sitt utbud, de har en gedigen historik, och likt Omega ägs de av Swatch group. Och visst finns det många andra märken i Swatch-gruppen som inte heller får lika mycket uppmärksamhet som Omega, t.ex Rado, Tissot, MIDO, men Longines bör ändå vara ett mer välkänt varumärke för många efter att ha synts som officiell tidtagare till många sportevenemang t.ex. Vad tror ni? Någon som sitter på en förklaring till varför Longines inte får lika mycket uppmärksamhet som många andra märken? Att det bara finns 98 sidor i denna tråden, är ändå något typ av bevis på att det inte är samma fuzz kring Longines som t.ex Omega.

Tankar?
 
Så här i mellandagarna har man ju ofta lite tid över för reflektion, och en sak jag satt och funderade över dagen är varför det inte pratas mer om Longines och varför deras klockor inte är mer populära än vad de är?

Jag tycker personligen de har många riktigt fina modeller i sitt utbud, de har en gedigen historik, och likt Omega ägs de av Swatch group. Och visst finns det många andra märken i Swatch-gruppen som inte heller får lika mycket uppmärksamhet som Omega, t.ex Rado, Tissot, MIDO, men Longines bör ändå vara ett mer välkänt varumärke för många efter att ha synts som officiell tidtagare till många sportevenemang t.ex. Vad tror ni? Någon som sitter på en förklaring till varför Longines inte får lika mycket uppmärksamhet som många andra märken? Att det bara finns 98 sidor i denna tråden, är ändå något typ av bevis på att det inte är samma fuzz kring Longines som t.ex Omega.

Tankar?
De gör fina klockor men det är också en marknadsförings hierarki där olika swatch märken inte skall bråka för mycket om samma kundgrupper. Omega är till för att bråka med rolex, longines skall ligga lite under omega i pris, status och kvalité. Sen att det inte är jättestora skillnader i kvalité jämfört med prisskillnaden.
 
Så här i mellandagarna har man ju ofta lite tid över för reflektion, och en sak jag satt och funderade över dagen är varför det inte pratas mer om Longines och varför deras klockor inte är mer populära än vad de är?

Jag tycker personligen de har många riktigt fina modeller i sitt utbud, de har en gedigen historik, och likt Omega ägs de av Swatch group. Och visst finns det många andra märken i Swatch-gruppen som inte heller får lika mycket uppmärksamhet som Omega, t.ex Rado, Tissot, MIDO, men Longines bör ändå vara ett mer välkänt varumärke för många efter att ha synts som officiell tidtagare till många sportevenemang t.ex. Vad tror ni? Någon som sitter på en förklaring till varför Longines inte får lika mycket uppmärksamhet som många andra märken? Att det bara finns 98 sidor i denna tråden, är ändå något typ av bevis på att det inte är samma fuzz kring Longines som t.ex Omega.

Tankar?
De säljer ju en massa klockor, men som du skriver är de rätt kalla på både detta och andra entusiastforum. Det förefaller vara så att entusiaster grejar med typ billiga Seiko SKX eller så ska det vara inhouseverk och seriösa stamtavlor (märket har det förvisso, men de saknar "ikoniska" modeller). Longines som ligger mellan §1-3K och har uppgraderade ETA-verk hamnar i någon sorts mellanläge. Därtill kör de ju på flera modeller med tämligen långa luggar, datum och udda luggbredder, vilket sällan faller väl ut hos entusiaster.
 
Mitt största problem med Longines är att man får basic ETA verken med bättre tavlor och finish jämfört med omega som har ännu bättre finish och markant bättre verk. Går man ner i pris så får du mer utvecklade ETA verk och bara marginellt sämre finish på boett och tavla men för ett pris på 5-10k istället för 10-30k.

Men med det sagt så gillar jag verkligen deras utbud runt 15-20k!
 
Mitt största problem med Longines är att man får basic ETA verken med bättre tavlor och finish jämfört med omega som har ännu bättre finish och markant bättre verk. Går man ner i pris så får du mer utvecklade ETA verk och bara marginellt sämre finish på boett och tavla men för ett pris på 5-10k istället för 10-30k.

Men med det sagt så gillar jag verkligen deras utbud runt 15-20k!
Jag har lite svårt att förstå vad du egentligen menar? Du skriver alltså att det är ett problem att man får bättre tavlor och finish än vad Omega har men med basic ETA verk? Samtidigt skriver du att man får bättre verk om man går ner i pris?
 
Så här i mellandagarna har man ju ofta lite tid över för reflektion, och en sak jag satt och funderade över dagen är varför det inte pratas mer om Longines och varför deras klockor inte är mer populära än vad de är?

Jag tycker personligen de har många riktigt fina modeller i sitt utbud, de har en gedigen historik, och likt Omega ägs de av Swatch group. Och visst finns det många andra märken i Swatch-gruppen som inte heller får lika mycket uppmärksamhet som Omega, t.ex Rado, Tissot, MIDO, men Longines bör ändå vara ett mer välkänt varumärke för många efter att ha synts som officiell tidtagare till många sportevenemang t.ex. Vad tror ni? Någon som sitter på en förklaring till varför Longines inte får lika mycket uppmärksamhet som många andra märken? Att det bara finns 98 sidor i denna tråden, är ändå något typ av bevis på att det inte är samma fuzz kring Longines som t.ex Omega.

Tankar?
Jag tror du är ute och cyklar när du påstår att dom inte är populära, vill minnas att dom säljer bäst i hela Swatchportföljen?!
 
Jag tror du är ute och cyklar när du påstår att dom inte är populära, vill minnas att dom säljer bäst i hela Swatchportföljen?!
Longines säljer ruskigt bra, 2020 - finfin 4dje plats, av samtliga Swiss brands !
 

Bilagor

  • 60C4F8B7-3B81-40A6-8266-7A1DB22BF629.jpeg
    60C4F8B7-3B81-40A6-8266-7A1DB22BF629.jpeg
    74.8 KB · Visningar: 28
Jag tror du är ute och cyklar när du påstår att dom inte är populära, vill minnas att dom säljer bäst i hela Swatchportföljen?!
Det är väl snarare min känsla och uppfattningen jag har fått av att titta runt på forumet senaste åren, snarare än ren data.

Kan säkert vara så att de de fakto säljer bra och är populära, men att de bara inte är så hajpade i entusiastkretsar som @pederr säger.

Tycker hur som helst det är intressant att höra andras tankar i frågan :) Själv gillar jag Spiriten skarpt och hade den inte varit så lång mellan luggarna hade den stått på villhöver-listan.
 
Så här i mellandagarna har man ju ofta lite tid över för reflektion, och en sak jag satt och funderade över dagen är varför det inte pratas mer om Longines och varför deras klockor inte är mer populära än vad de är?

Jag tycker personligen de har många riktigt fina modeller i sitt utbud, de har en gedigen historik, och likt Omega ägs de av Swatch group. Och visst finns det många andra märken i Swatch-gruppen som inte heller får lika mycket uppmärksamhet som Omega, t.ex Rado, Tissot, MIDO, men Longines bör ändå vara ett mer välkänt varumärke för många efter att ha synts som officiell tidtagare till många sportevenemang t.ex. Vad tror ni? Någon som sitter på en förklaring till varför Longines inte får lika mycket uppmärksamhet som många andra märken? Att det bara finns 98 sidor i denna tråden, är ändå något typ av bevis på att det inte är samma fuzz kring Longines som t.ex Omega.

Tankar?

Håller med dig att det inte är något megabuzz bland entusiaster, men tycker nog ändå att HydroConquest, Legend Diver, Skin Diver och Spirit verkar gå hem hos ”oss”.

Generellt bland ”vanligt folk” så säljer de nog som smör, framför allt på den asiatiska marknaden.

Fick förövrigt hem en Spirit idag :) fantastiskt fin klocka verkligen.

1640820471546.jpeg
 
Jag har lite svårt att förstå vad du egentligen menar? Du skriver alltså att det är ett problem att man får bättre tavlor och finish än vad Omega har men med basic ETA verk? Samtidigt skriver du att man får bättre verk om man går ner i pris?
Kanske är lite otydlig när jag skriver. Det jag menade var att omega har bättre verk och finish, Longines har basic ETA och bra finish medans man får samma eller mer utvecklade ETA verk med lite sämre finish om man går ner till Tissot, Hamiltton etc.

Min poäng var att att steget upp från Swatch instegsmärken inte är i paritet med prisökningen.

Där jag tycker man historiskt "vinner" på att gå upp från insteget till mellan segmentet är designen som jag gillar skarpt, framför allt på deras vintage inspirerade nysläpp.
 
Håller med dig att det inte är något megabuzz bland entusiaster, men tycker nog ändå att HydroConquest, Legend Diver, Skin Diver och Spirit verkar gå hem hos ”oss”.

Generellt bland ”vanligt folk” så säljer de nog som smör, framför allt på den asiatiska marknaden.

Fick förövrigt hem en Spirit idag :) fantastiskt fin klocka verkligen.

1640820471546.jpeg
Grattis, den ser riktigt bra ut på läder. Med länken tycker jag det blir så mycket metall så den få så avlång form (lånat några "skräckbilder" från nätet). Foton kan förvisso spela ett spratt och jag har inte sett den i verkligheten, men det känns som att det där blir en irritation.
Longines-Spirit-Collection-Review.jpg
Longines25-Wrist_2048x2048.jpg

Jag sneglar också på Railmastern som jag tycker har bättre proportioner, men där jag är osäker om fakepatinan kommer kännas fräsch på sikt. Spiriten är mer tidlös tänker jag (förstås fler andra skillnader, men om vi bortser från dem).
20018765_copy.jpg
 
Well det gör de i form av total sales, vidare är de nr 3 i världen, swiss brands that is , med antal sålda dinkor, ca 1,5 miljoner sålda 2020
Ja en sån graf skulle jag vilja se (antal sålda). Misstänker att tex Tissot skulle hoppa förbi en massa märken då. Men det kanske är svårt att få fram sådan statistik?
 
Står i begrepp att skaffa en Longines Spirit 40mm. Vit/silver eller svart tavla? Vacklar hit och dit. Någon som har några inputs?
 
Tillbaka
Topp