• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Det som gör att Longines är kanske mitt favoritmärke är blandingen mellan dess mycket anrika historia med nära koppling till flygvärlden, höga kvalitet och förstås modeller som tilltalar en starkt. Sen är de heller inte malda sönder till leda i medier som Rolex och Omega. Lite tråkigt dock att de hör till Swatch-group. Vore riktigt spännande att se vad de kunde åstadkomma som ett oberoende klockmärke.
Varför är det tråkigt att de tillhör Swatch Group?

Att vara ett oberoende klockmärke istället för att ingå i en stor kedja höjer prestigen. Sen behöver de alltid anpassa sig efter övriga märken som ingår i gruppen. Främst Omega som de inte får konkurrera med direkt. Jag har inget emot swatch group specifikt.
Om de inte hade varit med i Swatch Group hade det utan tvekan suttit ett Sellita SW200 i de flesta av deras modeller. Riktigt sömnpiller till urverk som ändå är baserat på ett gammalt ETA-verk. Att då vara del av Swatchgroup där de kan samarbeta med ETA för att ta fram nya unika kalibrar är en styrka. Man får bättre urverk för samma pengar hos andra independents.

Om de inte hade varit med i Swatch Group hade det utan tvekan suttit ett Sellita SW200 i de flesta av deras modeller. Riktigt sömnpiller till urverk som ändå är baserat på ett gammalt ETA-verk. Att då vara del av Swatchgroup där de kan samarbeta med ETA för att ta fram nya unika kalibrar är en styrka. Man får bättre urverk för samma pengar hos andra independents.
Ifall det fanns vilja och möjlighet till att bryta sig loss tvivlar jag på att man skulle gå ner ett segment och börja använda billigare urverk. Jag tror tvärtom att man skulle gå upp i pris och återuppta tillverkningen av högklassiga in-house verk som man gjorde innan kvartskrisen. Vi skulle förmodligen också få se dem utnyttja sitt enorma historiska arkiv ytterligare. Nu är ju detta hypotetiska scenarion, men det är ju roligt att spekulera :)

Ett annat scenario är att Longines inte hade existerat idag. De var ytterst nära total ekonomisk kollaps när SMH (som konsortiet hette då) i början av 80-talet köpte upp Longines. De hade mycket väl kunnat sluta som Universal Genève eller Enicar bara för att nämna ett par anrika märken som sorgligt nog gick i graven.

Ett annat scenario är att Longines inte hade existerat idag.
Helt rätt! Högst troligt hade de i så fall i dag varit ett återupplivat zombiemärke.

Med det sagt, avsaknaden av en Longines i min lilla samling börjar bli påtaglig. Om man får önska fritt så behöver de göra en riktigt nyutgåva av någon av sina militärklockor från 1940-talet i autentisk design (företrädesvis direkt hämtat från sei tacche), då skulle saken vara biff.

Helt rätt! Högst troligt hade de i så fall i dag varit ett återupplivat zombiemärke.

Med det sagt, avsaknaden av en Longines i min lilla samling börjar bli påtaglig. Om man får önska fritt så behöver de göra en riktigt nyutgåva av någon av sina militärklockor från 1940-talet i autentisk design (företrädesvis direkt hämtat från sei tacche), då skulle saken vara biff.
Verkligen! Det finns så många fina designer i deras digra arkiv som bara ligger och väntar på att få se dagens ljus, fast med uppgraderade material och urverk. Det får det att vattnas i munnen. Longines är verkligen i särställning när det kommer till lyckades nyutgåvor.

Den första klocka jag tänkte "wow" om var något så udda som en Longines Lindbergh. Tycker fortfarande den har något särskilt, men kanske passar bäst om man typ är en äventyrare i en Jules Verne-roman.

Bilagor

• lindy.jpg
    lindy.jpg
    149.3 KB · Visningar: 0
Den första klocka jag tänkte "wow" om var något så udda som en Longines Lindbergh. Tycker fortfarande den har något särskilt, men kanske passar bäst om man typ är en äventyrare i en Jules Verne-roman.
En äkta GADA - passar lika bra till plommonstop och monokel som till knäbyxor och kravatt. Nej, skämt åsido, det är en fin modell. Har för mig att det finns ett par exemplar här i tråden?

Tillbaka
Topp