• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Lurad" av svensk AD att köpa två Tag Heuers för att få köpa utlovad Rolex GMT 126710BLRO?

Alltså jag orkar inte ens, jag är inte spekulant. Men du tycker det är att göda kunderna att sälja till listpris när man själv är högts medskyldig till "bristen"?
Fråga sig själv varför det ens finns en brist hos AD när en gråhandlare tre kvarter bort har skyltfönstret fullt med samma varor. Om du tror att det handlar om marknadsmanipulering så tror du för mycket om enskilda ADs inflytande över marknaden. Och ja, om du får köpa en artificiellt priskontrollerad vara som kostar 100kkr men har marknadsvärde på 180kkr så är det att du blir gödd. Belönad. Mutad. Favoriserad. Påläggsgrisad. Take your pick. Världen är orättvis och väntelistan på en Trabant är 25 år.

Det är inga som helst problem att åka till Autoropa och beställa en sprillans ny Ferrari, om man nu inte vill ha någon version som görs i 50-200 ex.
Givetvis kan den som köpt 15 bilar innan gå före i kön, fine for me, och leveranstiderna förändras.
Men om du inte är helt knäpp i huvudet så blir du respektabelt behandlad och får klara besked vad som gäller.
Och som sagt, man slipper köpa två Skoda😄

Nej och lika lite ar det nagot problem att kopa Datejust DayDate Pearlmaster YMII Celini och alla mojliga och omojliga kombinationer av damklockor direkt av AF till Rek Aterforsaljarpris ( ja du kan kanske tom fa lite rabatt ocksa.....)
Men SS Sport ar svart. Precis som din liknelse med de limiterade bilarna.

Fråga sig själv varför det ens finns en brist hos AD när en gråhandlare tre kvarter bort har skyltfönstret fullt med samma varor. Ja, om du får köpa en artificiellt priskontrollerad vara som kostar 100kkr men har marknadsvärde på 180kkr så är det att du blir gödd. Belönad. Mutad. Favoriserad. Påläggsgrisad. Take your pick. Världen är orättvis och väntelistan på en Trabant är 25 år.
Sååå, Rolex är i själva verket kommunister? Jag har aldrig förväntat mig att få köpa en het modell till listpris, men det blir så uppenbart löjligt när de annonseras på deras hemsidor som om de fanns att köpa. Och nu vet jag inte om det står kvar men förr så stod det på Rolex site att man absolut aldrig ska köpa en Rolex av någon annan än deras auktoriserade återförsäljare. Hela grejen är så skev.

Det borde ju vara enklare att forbjuda 2ahandsforsaljning av Rolex sa enbart de som verkligen vill ha en kopte....

Japp, precis som Ferrari i artikeln du länkade till👍🏻

"You cannot sell your new Ferrari in the first year of ownership-it’s in the fine print of the contract you sign. This is to discourage flippers. Especially when it comes to limited-edition models the owner could reap a lot of profit flipping a low mileage, first-year Ferrari."

Sååå, Rolex är i själva verket kommunister? Jag har aldrig förväntat mig att få köpa en het modell till listpris, men det blir så uppenbart löjligt när de annonseras på deras hemsidor som om de fanns att köpa. Och nu vet jag inte om det står kvar men förr så stod det på Rolex site att man absolut aldrig ska köpa en Rolex av någon annan än deras auktoriserade återförsäljare. Hela grejen är så skev.
Priskontroller är priskontroller. Kvittar vilken auktoritet som infört dem, tillgång och efterfrågan kommer likväl att rubbas. Varför Rolex väljer priskontroller framför att, fan vet jag, ha ett dagspris per kilo Submariner, får du fråga Rolex om. Angående försök att kontrollera säljkanaler så får det väl påminnas om att nuvarande tillstånd med halvdussinet modeller (av typ, 100+?) som har uppblåsta marknadspriser inte direkt är något som självklart kommer att bestå.

Nej och lika lite ar det nagot problem att kopa Datejust DayDate Pearlmaster YMII Celini och alla mojliga och omojliga kombinationer av damklockor direkt av AF till Rek Aterforsaljarpris ( ja du kan kanske tom fa lite rabatt ocksa.....)
Men SS Sport ar svart. Precis som din liknelse med de limiterade bilarna.

Så en vanlig sport- stål-Rolex är likvärdig med en limiterad 20-200ex Ferrari?

Så en vanlig sport- stål-Rolex är likvärdig med en limiterad 20-200ex Ferrari?
Ja, förutom att fler personer har råd med och vill köpa en stålsubb till listpris jämfört med en limiterad Ferrari. Efterfrågan och produktionsvolym reflekterar skillnaden i marknadens storlek.

Förstår mig inte på folk som tror att just klockor är något slags perverst särfall. Marknaden för vissa väskor, jympadojjor och andra lyxprodukter har fungerat exakt likadant under lång tid.

Men snälla. Det här förekommer i alla branscher men det är först när man är insatt som man förstår strukturen. Gäller givetvis även Ferrari/Porsche, biljetter till evenemang, bordsbokningar på exklusiva restauranger, osv. Enda skillnaden är att säljarna normalt sett är smidigare än de exempel som har dykt upp här i tråden.

Det som kan störa mig är att det är dussin klockor, det finns bokstavligen mängder på C24 över-listpris. Varför skulle någon köpa en dussin klocka eller vadsom till överpris?

Jag hade förstått att det betingar ett premium pris om det endast funnits ett fåtal till salu, men så är inte fallet.

Men snälla. Det här förekommer i alla branscher men det är först när man är insatt som man förstår strukturen. Gäller givetvis även Ferrari/Porsche, biljetter till evenemang, bordsbokningar på exklusiva restauranger, osv. Enda skillnaden är att säljarna normalt sett är smidigare än de exempel som har dykt upp här i tråden.

Ja sjalvklart var det ytterst klumpigt och osmidigt av en "lillkille" bakom disken att forst nar kunden ar i affaren tala om vad som galler.
Hade kunden fatt veta detta innan han gav sig av hemifran sa hade aldrig denna diskussion startats

Håller i och för sig med er som försvarar ADs om att de inte är de största bovarna i dramat. Ponera att det endast finns två ADs och den ena spelar "fult" (men inte olagligt) och den andra bundlar aldrig och har ett helt rättvist kösystem. Jag är ganska säker på att den senare kommer gå i graven rätt fort. ADs är med andra ord också "tvingade" att göra på det här viset för att kunna konkurrera. Ett fångarnas dilemma helt enkelt!

Fråga sig själv varför det ens finns en brist hos AD när en gråhandlare tre kvarter bort har skyltfönstret fullt med samma varor. Om du tror att det handlar om marknadsmanipulering så tror du för mycket om enskilda ADs inflytande över marknaden. Och ja, om du får köpa en artificiellt priskontrollerad vara som kostar 100kkr men har marknadsvärde på 180kkr så är det att du blir gödd. Belönad. Mutad. Favoriserad. Påläggsgrisad. Take your pick. Världen är orättvis och väntelistan på en Trabant är 25 år.
Du verkar ha noll koll på branschen.

Det som kan störa mig är att det är dussin klockor, det finns bokstavligen mängder på C24 över-listpris. Varför skulle någon köpa en dussin klocka eller vadsom till överpris?

Jag hade förstått att det betingar ett premium pris om det endast funnits ett fåtal till salu, men så är inte fallet.

Varför betalar folk ”överpriser” för massproducerad Japansk Whisky? Massproducerade Yeezy-dojjor? Playstation 5? SUPREME-skräp? Birkinväskor?

För att det finns tillräckligt många som vill det. Varför? För att olika individer har olika priselasticitet för nämnda varor. Något som är orimligt dyrt för dig och mig kan vara som att tappa en enkrona på marken för någon annan.

Om jag får gissa tror jag det är tvärt om faktiskt. Skippa personangreppen och fokusera på trådämnet?
Ytterst tveksamt. AD föder gråhandel för att bli av med det de vill bli av med och för att tjäna extra då listpris och marknadspris diffar. När det inte funkar försöker de skjuta över problemet med osålda klockor på kunderna. Svårare än så är det inte och det är extremt oetiskt. Jag hade aldrig accepterat det som kund. Hade hellre gått utan klocka än gå med på de premisserna.

Ytterst tveksamt. AD föder gråhandel för att bli av med det de vill bli av med och för att tjäna extra då listpris och marknadspris diffar. När det inte funkar försöker de skjuta över problemet med osålda klockor på kunderna. Svårare än så är det inte och det är extremt oetiskt. Jag hade aldrig accepterat det som kund. Hade hellre gått utan klocka än gå med på de premisserna.
Har jag skrivit något som motsäger det du skriver om själva affärsföreteelsen? Inte? Så var är det du gnäller om, då? Att det är oetiskt? Okej.

Varför betalar folk ”överpriser” för massproducerad Japansk Whisky? Massproducerade Yeezy-dojjor? Playstation 5? SUPREME-skräp? Birkinväskor?

För att det finns tillräckligt många som vill det. Varför? För att olika individer har olika priselasticitet för nämnda varor. Något som är orimligt dyrt för dig och mig kan vara som att tappa en enkrona på marken för någon annan.
Jag repeterar mig sjalv fran en annan trad...

Cash is Trash.

Alla har pengar.
Pengar ar gratis.
Kop Kop Kop vadsomhelst som haller vardet eller okar.
Vem ar den hetaste dumskallen pa sociala medier? Vad sager den personen?Ar han eller hon snygg och dum nog att vara brannhet?
Kop Kop Kop
Fejakde Tuttar
Ducklips
Rolex
PP
AP
Guld
Vaskor
Resor
Mer bilder pa Insta!

Syns du inte finns du inte!

Ju mer pengar som banker sprutar ut till alla som vill ha desto viktigare ar det att ha ratt tillbehor pa Insta! Vad sager heta influencers ar hett?
Vad ser du pa Insta? Har du en sadan? Om inte spring och kop eller var en nobody. Bortglomd overkord och ute!

Problemet som lyfts i tråden är inte gråhandel, utan ADs beteende.

Helt ratt
Vill man som kund inte "Spela Spelet" sa gar det alldeles utmarkt att avsta. Som kund har du all makt var du valjer att spendera dina pengar,precis som det skall vara.

Detta handlar ju mer om nar kunden gnaller over att handlaren inte favoriserar just honom eller henne,och inte begriper att det ar enbart en affar.
Inget personligt alls.

Finns ens de produkterna i lika stor mängd
på andrahandsmarknaden som ss rolex... T.ex. PS5 kommer bara betinga ett premiumpris i början sen kommer det ikapp.

Visst alla har olika ekonomiska förutsättningar, men om man tar alla 126610 på c24 som exempel och placerar ut dessa hos rolex åf tror du det hade varit någon större brist? Antagligen i början, det finns alltid dom som har ett behov av att vara först men efter ett år?

Ja, förutom att fler personer har råd med och vill köpa en stålsubb till listpris jämfört med en limiterad Ferrari. Efterfrågan och produktionsvolym reflekterar skillnaden i marknadens storlek.

Förstår mig inte på folk som tror att just klockor är något slags perverst särfall. Marknade,n för vissa väskor, jympadojjor och andra lyxprodukter har fungerat exakt likadant under lång tid.

En standard Ferrari och en standard Rolex, där är jag med men limiterade...
Man kan ju knappast kalla Rolex SS för exklusiv, ovanlig eller direkt svår att få tag i om man vill betala.

Och jo, i vissa fall är klockor ett perverst särfall och det är hur många AD's behandlar sina kunder.
Det har hänt att jag blivit behandlad som luft när man trillat in hos bilhandlare lite lagom bakfull i mysdressen en lördag förmiddag.
Men i affärer som saluför mer extrema lyxpryttlar/kläder/bilar så har jag ofta/alltid snabbt fått hjälp, trevligt bemött, blivit bjuden på något att dricka och med respekt.
Och då har jag kunnat komma instövlande som en jävla clown eller i kostym, spelar ingen roll.

• Like
Reactions: SFS
Man kan ju knappast kalla Rolex SS för exklusiv, ovanlig eller direkt svår att få tag i om man vill betala.

Och jo, i vissa fall är klockor ett perverst särfall och det är hur många AD's behandlar sina kunder.
Det har hänt att jag blivit behandlad som luft när man trillat in hos bilhandlare lite lagom bakfull i mysdressen en lördag förmiddag.
Men i affärer som saluför mer extrema lyxpryttlar/kläder/bilar så har jag ofta/alltid snabbt fått hjälp, trevligt bemött, blivit bjuden på något att dricka och med respekt.
Och då har jag kunnat komma instövlande som en jävla clown eller i kostym, spelar ingen roll.
Allt du skriver är anekdotalt. Allt från vad DU anser vara exklusivt eller limiterat, till hur DU blir behandlad i olika butiker. Jag har mina egna erfarenheter men jag kan också acceptera att marknaden ser ut som den gör för att folk tycker och köper som de vill och att den resulterande situationen inte nödvändigtvis representerar mitt eget jämviktsläge.

Det handlar ju mer om vem som star bakom disken och hur begavad/kundvan den personen ar an om vilket marke som salufors i butiken.

Behandlar man som saljare alla som stovlar in genom dorren som dagens viktigaste kund sa ska du se att man kommer bade bli ihagkommen och tjanar riktigt bra med pengar.
Gor man tvartemot och skiter i den som ser lite tafatt och bortkommen ut,och enbart fokuserar pa Instagram-folket sa blir det valdigt tomt.
Bade pa kontoret o bank-kontot

Allt du skriver är anekdotalt. Allt från vad DU anser vara exklusivt eller limiterat, till hur DU blir behandlad i olika butiker. Jag har mina egna erfarenheter men jag kan också acceptera att marknaden ser ut som den gör för att folk tycker och köper som de vill och att den resulterande situationen inte nödvändigtvis representerar mitt eget jämviktsläge.

Ska jag skriva en doktorsavhandling på hur många som blivit knasigt behandlade av AD's?
Finns ju en hel tråd här på Klocksnack.
Har AD rätt att göra så?
Självklart!
Och ja, folk får betala för vad dom vill, när dom vill och hur dom vill.
Men bara för den saken är det inte rätt.
Hade jag blivit behandlad så som hela tråden handlar om, så hade jag blivit skogstokig.
Och något som jag aldrig upplevt någonsin, någonstans.

Tillbaka
Topp