• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Lurad" av svensk AD att köpa två Tag Heuers för att få köpa utlovad Rolex GMT 126710BLRO?

Alltså.. hur känns det egentligen när man går ut från ADn och har blivit ”utsatt” för en sådan här sak? Man köper väl från AD för att få en lite ”lyxig” känsla? Hade jag varit med om något sånt och köpt klockan så hade det varit det enda jag kunde tänka på när jag tittar ner på handleden.

Som andra har sagt är detta nog inte så kul för ADs heller. Man börjar kanske jobba där för att man fascineras av urverk eller likande och sedan tvingas man sälja hyllvärmare till rolex-fantaster.

Alla som redan äger en sportstål från Rolex tycker nog det här är toppen då det håller värdet (och hajpen) uppe. Tänk om alla bara kunde gå in och köpa en Submariner liksom? Då skulle de snart blir lika (o)eftertraktade som en Yachtmaster eller något... ;):D

Alltså.. hur känns det egentligen när man går ut från ADn och har blivit ”utsatt” för en sådan här sak? Man köper väl från AD för att få en lite ”lyxig” känsla? Hade jag varit med om något sånt och köpt klockan så hade det varit det enda jag kunde tänka på när jag tittar ner på handleden.

Som andra har sagt är detta nog inte så kul för ADs heller. Man börjar kanske jobba där för att man fascineras av urverk eller likande och sedan tvingas man sälja hyllvärmare till rolex-fantaster.

1. Vissa kanske vill ha fler och andra klockor än bara sport-Rolex?

2. Dessa människor kanske har råd med att köpa flera/många klockor och är villiga att betala för dem?

3. Samma personer är måhända mer attraktiva för ADs att serva än de som endast söker en specifik Rolex som såklart bara råkar vara en av de som har högre marknadsvärde än listpris av ren slump?

Har inte läst tråden men har personligen varit på Nymans Ur med en polare och han ville köpa en Sub eller rättare sagt komma in på listan för att köp en Sub. Då föreslog säljaren att vi köper två Panerai Klockor för att skynda på det hela och får möjligheten att komma in på listan.
Hoppas han vad dem dra åt helvete.

Må så vara att ett moraliskt fel begåtts. Skillnaden är att köparen ifråga inte lidit någon påtaglig skada, till skillnad från barnet i din analogi som fått sitt godis stulet. Om vi nu ska betrakta det som hänt som ett moraliskt fel så är väl ett ”förlåt” den enda boten som behövs. Eller hur menar du att ADn bör straffas?
Inte lidit någon påtaglig skada? Var det därför han startade tråden? För han satt hemma och var nöjd? Om jag köper godis åt mitt barn och säger att barnet får det om hon äter upp sin morot och när detta gjorts så säger jag "jag har ändrat förutsättningarna, ät två äpplen också eller så ger jag godiset till din bror" så har jag inte gjort något olagligt eller skadat någon fysiskt. Men ändrat förutsättningarna på ett fult sätt och enligt mig är jag då en dålig förälder.

Nu orkar jag inte kommentera detta mer. Ni som tycker "det är som det är, sluta gnäll" eller "äh det var ju en bra deal" är en del av problemet och trist om ni inte kan se det. Så känns bara meningslöst att diskutera.

Senast ändrad:
Alltså VARFÖR tillåter ni detta spel??? Fy fan. Ska jag gå in med mina surt förvärvade 90-120 tusen kronor för att spendera dem på klocka men genom att BE och BÖNA och HORA mig för det???
Sådana ADs ska man bojkotta å det grövsta. Är det så jävla viktigt att få tillhöra Rolexmaffian att man böjer sig så lågt så har man seriösa problem med sin självkänsla.

Alltså VARFÖR tillåter ni detta spel??? Fy fan. Ska jag gå in med mina surt förvärvade 90-120 tusen kronor för att spendera dem på klocka men genom att BE och BÖNA och HORA mig för det???
Dafor att de vill kopa en vara till langt under marknadspris.
Betala vad varan kostar och ha den imorgon ar ju ett annat alternativ (som det inte talas sa mycket om)

Inte lidit någon påtaglig skada? Var det därför han startade tråden? För han satt hemma och var nöjd? Om jag köper godis åt mitt barn och säger att barnet får det om hon äter upp sin morot och när detta gjorts så säger jag "jag har ändrat förutsättningarna, ät två äpplen också eller så ger jag godiset till din bror" så har jag inte gjort något olagligt men ändrat förutsättningarna på ett fult sätt och enligt mig är jag då en dålig förälder.

Nu orkar jag inte kommentera detta mer. Ni som tycker "det är som det är, sluta gnäll" eller "äh det var ju en bra deal" är en del av problemet och trist om ni inte kan se det. Så känns bara meningslöst att diskutera.
Jag kom med en subjektiv åsikt om vad jag anser vara lämpligt och efterfrågade vad du anser vara en lämplig sanktion mot nämnda AD för detta moraliska brott/fel/hädelse. Ingen har förnekat att säljaren agerat klumpigt i det här fallet. Punkten där vi inte är överens handlar om huruvida den underliggande ekonomiska ställningstaganden av AD är omoraliska eller inte.

Betala vad varan kostar och ha den imorgon ar ju ett annat alternativ (som det inte talas sa mycket om)

Nja, det är det väl inte.
Jag har full förståelse att listpriset går upp, framför allt om man inte har ett avtal.
Men om jag går in och gör en intresseanmälan på en Ferrari så är jag beredd på att priserna förändras, inte att jag är tvungen att köpa två Skoda också.

Haha! Du uttryckte det aningen mer explicit än mig...

Men å andra sidan så är det väl ganska enkelt att förstå? Som alltid när det uppstår sådana här dumheter är det våra reptilhjärnor som ligger bakom. Vi är programmerade att vilja ha det vi inte kan få, att visa status och äga det som få andra kan äga, att vilja känna oss som en del i gänget etc.

Jag antar att punkten där det skaver är att ha ett dikotomt val mellan att inte köpa något alls till listpris pga ingen möjlighet att göra det, eller köpa något för mycket mer än listpris, får vissa att känna sig maktlösa?
Gått på ordkurs nyligen? Det handlar om att man som kund vill bli behandlad med normal respekt, inget annat. Hos en gråhandlare må priserna vara löjliga men de är ärliga i förhand med sin affärsidé.

Nja, det är det väl inte.
Jag har full förståelse att listpriset går upp, framför allt om man inte har ett avtal.
Men om jag går in och gör en intresseanmälan på en Ferrari så är jag beredd på att priserna förändras, inte att jag är tvungen att köpa två Skoda också.
Jo sa ar det.
Eftersom nu Rolex AF utav nagon mystisk anledning inte ar fria att satta vilka priser de vill pa sina varor utan maste folja av Rolex Rek Aterforsaljarpris sa blir det ju automatiskt som sa att de ger en kund gratis pengar/mervarde.
Om du kunde kopa SS Daytona till listpris sa har du fatt en gava pa minst 50.000sek av din AF. Varfor skulle en naringsidkare ge bort pengar/vinst till just DIG?

Har kan du lasa lite kul om hur det gar till att kopa en Ferarri... ;) Kanske nagot for Rolex AP och PP att borja med...

Problemet är väl att vid "normala" affärer på dyrare pryttlar med väntetider så är det normalt att man ingår ett avtal.

-Hej jag vill ha pryttel X.
-Ok, det är ett års väntetid på den.
-Inga problem, jag vill jättegärna ha den så lägg in en beställning.
-Inga problem, det blir 10% i handpenning och resten vid leverans, bara att skriva under här.

Done deal!

Inget sjafs om nya priser, extra saker som måste köpas osv.

"Marknadspriset" är ju uppdrivet av AD som gömmer grejerna i kassaskåp och kränger av lagret till gråhandlare i och för sig. Varför skulle man vilja spela deras spel?

Man kanske utan problem skulle kunna köpa lite dyrare av en gråis eller muta AD:n med att köpa lite skrot men man vill inte, av samma anledning som man inte vill köpa toapapper eller ansiktsmasker eller ens konsertbiljetter till överpris. Man vill inte göda mellanhänder som inte tillför något utan bara dränerar marknaden och skär emellan där de ser en chans.

Problemet är väl att vid "normala" affärer på dyrare pryttlar med väntetider så är det normalt att man ingår ett avtal.

-Hej jag vill ha pryttel X.
-Ok, det är ett års väntetid på den.
-Inga problem, jag vill jättegärna ha den så lägg in en beställning.
-Inga problem, det blir 10% i handpenning och resten vid leverans, bara att skriva under här.

Done deal!

Inget sjafs om nya priser, extra saker som måste köpas osv.

Ja sa funkar det med Rolex ocksa,forutom pa de modeller som ar dyrare begagnade/pa 2ahandsmarknaden an nya till listpris

Nej. Det bör ingen göra. Å andra sidan är det inte heller korrekt att anta att 1. Alla med 90-120kkr att spendera på en klocka behöver förvärva dessa pengar ”surt” och 2. Att alla som erbjuds de modeller som avses behöver be, böna eller hora sig för dem.
Gått på ordkurs nyligen? Det handlar om att man som kund vill bli behandlad med normal respekt, inget annat. Hos en gråhandlare må priserna vara löjliga men de är ärliga i förhand med sin affärsidé.

Fått nej till väntelista nyligen? Se ovan. Alla har inte samma marginalnytta av pengar och klockor som du. De erfar inte heller nödvändigtvis samma nivå av respekt eller disrespekt som du må uppleva. Affärsidéerna för AD och gråhandlare är exakt likadana. Att en av dem sedan begränsas av sina AD-avtal och måste hitta på mer eller mindre kreativa sätt för att fånga upp mervärde är varken konstigt eller moraliskt tveksamt.

ameeeeeeennnn!!
Varför drar ni igång detta drev en Torsdag, jag e nykter och allt frugan vill se på spåret osv....
05E3F70E-2FB1-4ED1-94AD-978AADBBB8BA.gif

"Marknadspriset" är ju uppdrivet av AD som gömmer grejerna i kassaskåp och kränger av lagret till gråhandlare i och för sig. Varför skulle man vilja spela deras spel?

Man kanske utan problem skulle kunna köpa lite dyrare av en gråis eller muta AD:n med att köpa lite skrot men man vill inte, av samma anledning som man inte vill köpa toapapper eller ansiktsmasker eller ens konsertbiljetter till överpris. Man vill inte göda mellanhänder som inte tillför något utan bara dränerar marknaden och skär emellan där de ser en chans.
Nu sparar det val ut lite...men ingen tvingar nagon att oht kopa nagot. Vi far val anta att kunderna ar myndiga och inte har God Man.

I Soviet under Lenin var det belagt med dodstraff att salja varor pa svarta marknaden. Kanske nagot som borde aterinforas?

Jo sa ar det.
Eftersom nu Rolex AF utav nagon mystisk anledning inte ar fria att satta vilka priser de vill pa sina varor utan maste folja av Rolex Rek Aterforsaljarpris sa blir det ju automatiskt som sa att de ger en kund gratis pengar/mervarde.
Om du kunde kopa SS Daytona till listpris sa har du fatt en gava pa minst 50.000sek av din AF. Varfor skulle en naringsidkare ge bort pengar/vinst till just DIG?

Har kan du lasa lite kul om hur det gar till att kopa en Ferarri... ;) Kanske nagot for Rolex AP och PP att borja med...

Det är inga som helst problem att åka till Autoropa och beställa en sprillans ny Ferrari, om man nu inte vill ha någon version som görs i 50-200 ex.
Givetvis kan den som köpt 15 bilar innan gå före i kön, fine for me, och leveranstiderna förändras.
Men om du inte är helt knäpp i huvudet så blir du respektabelt behandlad och får klara besked vad som gäller.
Och som sagt, man slipper köpa två Skoda😄

Nu sparar det val ut lite...men ingen tvingar nagon att oht kopa nagot. Vi far val anta att kunderna ar myndiga och inte har God Man.

I Soviet under Lenin var det belagt med dodstraff att salja varor pa svarta marknaden. Kanske nagot som borde aterinforas?
Tycker bara det är intressant att marknadsvärdet är så heligt, det skulle ju rimligen stabilisera sig lite om inte så mycket försvann ut bakvägen. :)

Tycker bara det är intressant att marknadsvärdet är så heligt, det skulle ju rimligen stabilisera sig lite om inte så mycket försvann ut bakvägen. :)

Ja det har du formodligen ratt i. A andra sidan sa saljs ju allt till Rek Aterforsaljarpris fran AF varesig det ar till en Flippare eller en samlare

Det borde ju vara enklare att forbjuda 2ahandsforsaljning av Rolex sa enbart de som verkligen vill ha en kopte....

Tillbaka
Topp