• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Lurad" av svensk AD att köpa två Tag Heuers för att få köpa utlovad Rolex GMT 126710BLRO?

Ar det nagonstans som bundling sker oppet sa ar det val i USA.
Canada har jag ingen pejl pa men da manga canadensare fragar om tillganglighet i USA sa antar jag det ar annu svarare att hitta nagot kul dar.
Har du egna erfarenheter om att sa inte skulle vara fallet,eller laser du hobbyjuristernas teorier om ev olagligheter pa Rolexforums?
Snackar inte om bundlingen som sådan, utgår från den ofrivilliga och påtvingade biten av det hela.
Det verkar som alla pratar om olika saker här och får väl erkänna att jag uttryckt mig aningens klantigt också ("tänker högt ibland").
Har både studerat och arbetat på andra sidan Atlanten så, ja egna erfarenheter av handel med bla armbandsur av diverse slag.
Hobbyjuridiken lämnar jag gladeligen över till KS egna självutnämnda expertpanel 😆

Snackar inte om bundlingen som sådan, utgår från den ofrivilliga och påtvingade biten av det hela.
Det verkar som alla pratar om olika saker här och får väl erkänna att jag uttryckt mig aningens klantigt också ("tänker högt ibland").
Har både studerat och arbetat på andra sidan Atlanten så, ja egna erfarenheter av handel med bla armbandsur av diverse slag.
Hobbyjuridiken lämnar jag gladeligen över till KS egna självutnämnda expertpanel 😆

Nu hanger jag inte med.

Vad ar ofrivilligt och patvingat?
Det ar val en myndig person som ar kopare,sa da blir det svart att tala om nagot tvang,om nu inte handlaren hotar med vald? Kunden far val neka kop och ga ut ur butiken.
Riskerar han da misshandel eller forvagras han lamna affaren?

Patvingat? Det val i allra hogsta grad frivilligt att ga med pa ett affarsforslag fran en naringsidkare. Passar det inte sa se ovan.

Fult gjort kan jag val halla med om att det var,men en vuxen person kan knappast vara sa tafatt och menlos att han eller hon inte klarar av att saga nej om ett affarsforslag inte passar.
Speciellt pa nagot sa ovasentligt som en lyxklocka faktiskt ar.

Är inte allt detta bara helt enkelt ett resultat av att efterfrågan är högre än tillgången?
Rolex är genier gällande att ta tillvara på/utnyttja situationen till sin fördel.
Och handlarna vill ju också passa på att profitera på detta.
Nu hoppas jag bara jag slipper handla en massa TAG-klockor om/när jag får tilldelningen på min OP41 jag köar på... ;)

Är inte allt detta bara helt enkelt ett resultat av att efterfrågan är högre än tillgången?
Rolex är genier gällande att ta tillvara på/utnyttja situationen till sin fördel.
Och handlarna vill ju också passa på att profitera på detta.
Nu hoppas jag bara jag slipper handla en massa TAG-klockor om/när jag får tilldelningen på min OP41 jag köar på... ;)
Klar man på OP?

Jag känner att den här tråden/diskussionen inte leder någonvart.
Så ifall någon AD får för sig att läsa denna tråd och har en Pepsi inne, så vill jag bara säga att jag är redo att köpa två Tag Heuers plus en Pepsi för listpris.
Skicka PM, så tar vi det därifrån.

Tack på förhand! :)

Jag känner att den här tråden/diskussionen inte leder någonvart.
Så ifall någon AD får för sig att läsa denna tråd och har en Pepsi inne, så vill jag bara säga att jag är redo att köpa två Tag Heuers plus en Pepsi för listpris.
Skicka PM, så tar vi det därifrån.

Tack på förhand! :)
7E940D2A-7F37-4437-AA27-2F45E1C2C378.jpeg

No backsies.

Att man ens tillåter sig den förnedringen bara för att få köpa en klocka. Betydelsen av att köpt till listpris solkas tyvärr ner.

...men redan i Percy Tårar gjordes det klart för oss vad som gäller för att få huvudrollen. :)

Att man ens tillåter sig den förnedringen bara för att få köpa en klocka. Betydelsen av att köpt till listpris solkas tyvärr ner.
Vilken betydelse finns det, i din mening, i att köpa till listpris, förutom att man kan tjäna pengar på att köpa vissa modeller till listpris? Ser inte att det mer förnedrande än att knalla över till Grev Ture och betala mer än de summerade listpriserna för Pepsi+2st TAG Heuer i utbyte mot endast Pepsi.

Senast ändrad:
Vilken betydelse finns det, i din mening, i att köpa till listpris, förutom att man kan tjäna pengar på att köpa vissa modeller till listpris? Ser inte att det mer förnedrande än att knalla över till Grev Ture och betala mer än de summerade listpriserna för Pepsi+2st TAG Heuer i utbyte mot endast Pepsi.
Hellre en affär där förutsättningarna är givna på förhand.

Hellre en affär där förutsättningarna är givna på förhand.
Visst. Och jag tror inte att en enda person i tråden har försvarat att ADn slängde tidigare okända (eller ej uppfattade) säljvillkor i ansiktet på köparen på plats. Dåligt och osmidigt gjort. Du svarade inte på min fråga kring vad det skulle finnas för inneboende betydelse av att köpa något till listpris.

Givetvis riktigt svinigt av AD, både omoraliskt och billigt beteende (kan tyckas ironiskt val av uttryck).. Badwill lär straffa får en hoppas, men hursom - utan regleringar lär det fortsätta så länge tillgången är i obalans med efterfrågan. Jag minns minsann när femsiffriga sport-referenser stod på kö i skyltfönster i Sthlm utan konstigheter. På den tiden kostade en 14060m 31.800kr nypris och en civilingenjör beryktades ta hem 25 brax/mån..

Har inte läst tråden men har personligen varit på Nymans Ur med en polare och han ville köpa en Sub eller rättare sagt komma in på listan för att köp en Sub. Då föreslog säljaren att vi köper två Panerai Klockor för att skynda på det hela och får möjligheten att komma in på listan.

Har inte läst tråden men har personligen varit på Nymans Ur med en polare och han ville köpa en Sub eller rättare sagt komma in på listan för att köp en Sub. Då föreslog säljaren att vi köper två Panerai Klockor för att skynda på det hela och får möjligheten att komma in på listan.
Då får man alltså ragga ihop lite folk som ska köpa annat och så kommer man in på listan.

Jag förstår helt ärligt inte vad du menar med den liknelsen?
Spelar ingen roll om det är ett "kap" eller inte. Det är moraliskt fel särskilt då AD inte nämnde det förrän han var på väg att genomföra affären.

Kanske inte den bästa jämförelsen men bara för det är ett "kap" betyder det inte att det är rätt. Om så AD sagt att han får den för 70% av listpris men i sista stund nämner att han behöver köpa två tags är det fortfarande fel.

Spelar ingen roll om det är ett "kap" eller inte. Det är moraliskt fel särskilt då AD inte nämnde det förrän han var på väg att genomföra affären.

Kanske inte den bästa jämförelsen men bara för det är ett "kap" betyder det inte att det är rätt. Om så AD sagt att han får den för 70% av listpris men i sista stund nämner att han behöver köpa två tags är det fortfarande fel.
Må så vara att ett moraliskt fel begåtts. Skillnaden är att köparen ifråga inte lidit någon påtaglig skada, till skillnad från barnet i din analogi som fått sitt godis stulet. Om vi nu ska betrakta det som hänt som ett moraliskt fel så är väl ett ”förlåt” den enda boten som behövs. Eller hur menar du att ADn bör straffas?

Eller så går man till en gråis och betalar för att få klockan direkt och går vidare med sitt liv.
Vettefan om det inte varit värt att köpa de två extra Pannorna för att undvika skammen att köra via gråis ;). Men instämmer absolut med dig, upp till var och en att gilla läget och lösa problemet istället för att gnälla.:)

Tillbaka
Topp