Låt höra!Låter billigt tbh, ni skulle veta vad det krävs för att få köpa Aquanuat eller Nautilus.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Låt höra!Låter billigt tbh, ni skulle veta vad det krävs för att få köpa Aquanuat eller Nautilus.
Aha! Det hade jag nog förstått om jag inte varit så tröttDet var en rejäl dos sarkasm i mitt inlägg. I Rolex-tråden gick de stora handlarnas ekonomi igen och de går ingen nöd på dem.
Erbjuder de öppet köp?Om de ska hålla på sådär skulle jag jävlas tillbaka och utnyttja ångerrätten. Vad ska de säga? "Nä då får du lämna tillbaka din Rolex också"
Tror inte man får något öppet köp av dessa AD då det är bara att glömma tyvärr.Om de ska hålla på sådär skulle jag jävlas tillbaka och utnyttja ångerrätten. Vad ska de säga? "Nä då får du lämna tillbaka din Rolex också"
I butik gäller inte distansköplagen.Så de följer inte lagen?
Vilken lag?Så de följer inte lagen?
Nu är jag inte säker, men de svenska AD går ju likväl under konsumentköplagen, men jag antar dem gjort detta ett antal gånger så de har hittat "kryphålen".Erbjuder de öppet köp?
Vilken lag? Om man köper i butik har man inte automatiskt ångerrätt eller öppet köp. Det är upp till butiken att erbjuda.Så de följer inte lagen?
Är la endast på distans man som konsument har ångerrätt?Så de följer inte lagen?
Edit: jag som är trött. Men jag skulle ta upp det med ARN.
Jag som är trött. Tänkte på distans och tänkte inte på att butiken antagligen skiter i öppet köp. Men jag skulle ta upp det med ARN och förklara situationen.Vilken lag?
Jag är idel öra.Låter billigt tbh, ni skulle veta vad det krävs för att få köpa Aquanuat eller Nautilus.
Vem är det som ska gå till ARN? Snubben ville ju så gärna ha en Rolex och pyntade glatt för två extra klockor frivilligt. Det var väl inte under hot på något vis?Skulle faktiskt vara väldigt intressant vad ARN har att säga om detta. De försöker ju pracka på folk saker de inte vill ha för att en kund ska få köpa något som kunden vill ha. Borde gå att reklamera och ge AD en knäpp på fingrarna. Om folk inte gör något så kan de ju fortsätta med detta.
Kanske bättre att avvakta till det kommer fram istället för att spekulera(?).Riktigt riktigt illa.Vore fint att veta vilken AD. Nymans/Kroon, Engström och Bergström har väl alla Tag.
Må så vara, men om man tycker flera års väntan, kringköp för tiotusentals kronor och en fet förnedring är värt 50 lax tycker jag att man borde värdera sig själv högre. Finns snabbare och lättare sätt att tjäna dom pengarna med hedern i behåll.Med undantaget att man får 50 lax i näven när man då väl kommit in.
Kunden såklart. Som sagt så prackar de ju på saker man inte vill ha enbart för att man ska få köpa nåt man vill ha. Det blir ju på sätt och vis ofrivilligt för även om det inte är ett direkt hot så blir det "köp 2 och 3 annars får du inte köpa 1" Butiker kan ju neka om de vill men detta är ju en speciell och ganska ovanlig situation, just därför tycker jag det skulle vara intressant att höra vad ARN har att säga, det betyder inte att jag vet att de skulle ge kunden rätt, bara att jag tycker det skulle vara spännande och dessutom värt att ta upp.Vem är det som ska gå till ARN? Snubben ville ju så gärna ha en Rolex och pyntade glatt för två extra klockor frivilligt. Det var väl inte under hot på något vis?
Lite ryggrad får man väl ändå ha tänker jag.
Helt uteslutet att ARN ens skulle titta på ett sådant ärendeKunden såklart. Som sagt så prackar de ju på saker man inte vill ha enbart för att man ska få köpa nåt man vill ha. Det blir ju på sätt och vis ofrivilligt för även om det inte är ett direkt hot så blir det "köp 2 och 3 annars får du inte köpa 1" Butiker kan ju neka om de vill men detta är ju en speciell och ganska ovanlig situation, just därför tycker jag det skulle vara intressant att höra vad ARN har att säga, det betyder inte att jag vet att de skulle ge kunden rätt, bara att jag tycker det skulle vara spännande och dessutom värt att ta upp.
Vi vet inte ens om "kunden" i detta fall är en påhittad historia eller om det är på riktigt men visst...känner kunden för att paja sin relation med ADn ifråga som han precis lyckats bygga upp så är det klart denna skall göra det.Kunden såklart. Som sagt så prackar de ju på saker man inte vill ha enbart för att man ska få köpa nåt man vill ha. Det blir ju på sätt och vis ofrivilligt för även om det inte är ett direkt hot så blir det "köp 2 och 3 annars får du inte köpa 1" Butiker kan ju neka om de vill men detta är ju en speciell och ganska ovanlig situation, just därför tycker jag det skulle vara intressant att höra vad ARN har att säga, det betyder inte att jag vet att de skulle ge kunden rätt, bara att jag tycker det skulle vara spännande och dessutom värt att ta upp.
Hade han haft "ryggrad" hade han ju inte fått köpa sin Rolex verkar det som. Sen vet vi ju inte exakt hur det gick till. Är skillnad på om han glatt tog de två andra jämfört med om han tveksamt sa "men jag vill inte köpa nåt mer" varpå personalen svarar "ta två till eller dra åt helvete" Så ryggrad i detta läge skulle vara att ta upp det med ARN. I samma sits hade jag nog också köpt två till om jag ska vara helt ärlig för att slippa tjafsa för att bara få det man längtat efter. Men i efterhand hade jag gått tillbaka och skällt på dem och om de inte vill ge tillbaka pengar för de två andra klockorna (vilket jag till 99,9% på förhand ändå skulle trott att de inte gjort) och velat prata med chef eller nånting och om de vägrar tagit upp det med ARN.
Denna situation är ju inte svart eller vit.
Låt höra!
Nej men vi får ju anta det i denna diskussion och jag tror iaf. på det. Jo precis, känner han för att köra på så borde han köra på förutom om han inte vill paja situationen med AD men det vet vi ju inte om han bryr sig om eller inte.Vi vet inte ens om "kunden" i detta fall är en påhittad historia eller om det är på riktigt men visst...känner kunden för att paja sin relation med ADn ifråga som han precis lyckats bygga upp så är det klart denna skall göra det.
Förstå mig rätt, tycker också det är ett ytterst märkligt beteende men vet också att detta inte är något nytt fenomen i sig.
Haha, så sjukt. Tänk om samma sak skulle hända hos tex en bilhandlare: "Du kan absolut få köpa en Audi, men du måste köpa 2st Skoda för att få köpa den."
Och varför skulle vi behöva stödja en ADs överlevnad när de f*ckar oss som konsumenter...
Utveckla? Kanske annan instans kan ta det annarsHelt uteslutet att ARN ens skulle titta på ett sådant ärende
Den enda applikation av ”lindrigt tvång” vore om personen ifråga lagt handpenning på Rolexen utan att få reda på kravet om merköp, och hade riskerat att förlora handpenningen om han hade backat ur avtalet.Utveckla? Kanske annan instans kan ta det annars
Från lawline ang. avtalslagen:
"Lindrigt tvång kan däremot vara aktuellt utifrån omständigheterna i ditt fall. När man utsätts för lindrigt tvång så har man möjlighet att välja att ingå i avtalet eller inte, även om båda valen är "dåliga". För att det ska anses vara lindrigt tvång måste det föreligga orsakssamband mellan rättshandlingen och tvånget. Om man aldrig skulle ha ingått i avtalet om man inte blev tvingad till det så föreligger det orsakssamband"
Det är din åsikt. Dessutom kanske han gjort just det.Den enda applikation av ”lindrigt tvång” vore om personen ifråga lagt handpenning på Rolexen utan att få reda på kravet om merköp, och hade riskerat att förlora handpenningen om han hade backat ur avtalet.