• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Lurad" av svensk AD att köpa två Tag Heuers för att få köpa utlovad Rolex GMT 126710BLRO?

Hehe...dom här trådarna är alltid lika underhållande att läsa snillen spekulerar! Med tanke på att killen är ny på scenen, vad det nu innebär, så är jag faktiskt mer nyfiken på, hur han hittade till Rolexforums och inte hit!

Är övertygad att sånt här händer. Köper dock inte att nån som aldrig ens köpt något tidigare skulle få köa på en BLRO och sedan komma undan med ett par Tag för 10k styck. Men jag kanske bara är cynisk.

För nån som mig låter det som en rätt bra deal, men är man inte insatt är det naturligtvis surt.

Vad AD borde göra är att förmedla att de förväntar sig merköp för att de skall släppa eftertraktade modeller till nya kunder.
Jo jag håller med dig. Men nu är ju redan diskussionen igång.

Dealen är bra (tyvärr) men moraliskt är det skit.

Finns säkerligen andra förklaringar också men 1+1 brukar bli...3 :bored:
Otroligt störigt att en butik som man helst bara sluppit interagera med ska utnyttja andrahandsvärdet av en produkt för att själva tjäna pengar. Är inte konstigt att det blir mer och mer populärt att skippa mellanhanden och sälja direkt till kund.

• Like
Reactions: v0n
Det är inget tvång i någon juridisk mening och ARN är heller ingen instans som har något att säga om ämnet. De kan på sin höjd ha åsikter om vad som står i ett köpeavtal. Här finns inget sådant.
Det finns en term som KKV använder sig av: Kopplingsförbehåll.
Tveksamt om det är applicerbart för vanliga konsumentköp men det används när företag vägrar att sälja om inte kund köper andra saker också.

Undrar när "klockhandlare" kommer börja användas i folkmun såsom "bilhandlare" ibland används för att beskriva handlare/företagare med tveksamma metoder... ?
Har hänt för länge sen, ofta med "handlare" utbytt mot "skojare". Bil-, Häst-, klock- är gamla klassikerbranscher.

---

Kanske delförklaring till varför om jag förstått rätt Rolex inte skickas längre från AD till köpare, distansköplagen.

Jag köper inte storyn. 126710BLRO har varit kraftigt eftertraktad sedan dag 1 så sannolikheten att en helt okänd person skulle få ställa sig i kö sådär är låg.

Jag tycker inte ADs beteende är ok, men faktum är att han ändå skulle gå med vinst om han sålde de tre klockorna så det är svårt känna så mycket sympati här. Om storyn ens är sann, vilket jag är tveksam till.
Jag vet flera utan någon som helst historik som fått hämta ut en pepsi. Märkliga ”listor”.

Hehe, intressant. Finns ju egentligen två frågeställningar här.
1) Varför köper folk stålrolex för sexsiffrigt när man kan köpa en day-date i guld istället? De facto en mycket snyggare klocka, går inte att diskutera. :D

2) Varför gör inte Rolex som juvelhandlare med sina priser? Dvs, inga listpriser/fasta priser/prislappar över huvud taget?

Inte förvånad direkt. Men fult helt klart. Liknande historier har man hört dom senaste åren kring bilar, där bilhandlare 'kräver' att man köper en eller flera andra modeller innan man får lov att köpa en viss modell, begagnat gäller det då. Vid köp av nya bilar har det väl funkat så bra länge, eller alltid?, köp den och den gärna med dyra tillval så kanske du får möjlighet att köpa en viss modell i framtiden.

Otroligt störigt att en butik som man helst bara sluppit interagera med ska utnyttja andrahandsvärdet av en produkt för att själva tjäna pengar. Är inte konstigt att det blir mer och mer populärt att skippa mellanhanden och sälja direkt till kund.

De enda två stora klocktillverkare som har mer än en handfull modeller som har prispremium på andrahandsmarknaden är just de två som har i princip noll direktförsäljning.

Affärer som prioriterar sina stamkunder är varken svinigt eller fel. Sedan finns det grader av hur snyggt man kan hantera det hela. I detta fallet var det inte så väl hanterat av ADn då kunden verkar ha förletts till att tro saker som inte hade någon grund i verkligheten. Att AD använder sig av en fiktiv lista för att pusha mindre populära modeller kan jag tycka är svinigt. Bättre att vara rak med vad som gäller.

Är inte inne i Rolex AD-världen alls men ni som är, skulle ni säga att de flesta som åker för att plocka ut en populär modell är beredda på att behöva köpa mer klockor än den de köat för?

Andrahandsvärdet på Rolex gör ju frågan mer komplicerad, men aldrig i hela mitt liv att jag skulle hoppa genom ringar som en cirkushund på det där sättet. Tror inte jag är kapabel att vilja ha något så mycket.
Vet flera som köpt diverse två-tons dam, chopard, cartier etc för att stärka sin relation med ad.

i vissa fall i samband med köp av eftertraktad stålis, i andra fall i förebyggande syfte. Säger sig självt att det finns lite strösselmarginaler när andrahandsmarknaden ser ut som den gör.

finns säkert enstaka handlare som låter ”okända” kunder skriva upp sig på eftertraktade modeller men det är garanterat sällsynt.
Beteendet är trist och för mig förstör det charmen med att köpa från AD.
av egen erfarenhet har jag fått mycket bättre bemötande när jag köat för patek än när jag försökt ställa mig i rolex-kö. Huruvida det är märket eller handlarens policy som skiljer sig låter jag vara osagt.

av egen erfarenhet har jag fått mycket bättre bemötande när jag köat för patek än när jag försökt ställa mig i rolex-kö. Huruvida det är märket eller handlarens policy som skiljer sig låter jag vara osagt.

Bara baserat på antalet personer man ser/hör komma in och fråga om samma tre Rolexmodeller vartenda gång man själv befinner sig inne på valfri Rolex-AD, får mig att tro att det är något som tär på tålamodet hos säljarna. Säger inte att det är rätt, säger bara att jag själv nog också hade blivit ganska snäsig och sarkastisk av mig om jag vore säljare på en Rolex-AD.

Bara baserat på antalet personer man ser/hör komma in och fråga om samma tre Rolexmodeller vartenda gång man själv befinner sig inne på valfri Rolex-AD, får mig att tro att det är något som tär på tålamodet hos säljarna. Säger inte att det är rätt, säger bara att jag själv nog också hade blivit ganska snäsig och sarkastisk av mig om jag vore säljare på en Rolex-AD.
Det är väl inte konstigt i och för sig att folk tror att man ska kunna köpa de varor som annonseras? Jag förstår att man vill vara snäll mot stamkunder. Men ett korrekt bemötande gör ju att man kan få nya stamkunder.

Haha denna tråd asså 😄

Kan se typ Bergströms anställda sitta på sitt Julbord och garva åt dessa trådar.

Eller varför inte på en AW ”och så kommer dennna stackars sate in med hundögonen och ber och bönar om en Submariner Novelty”🤣

Senast ändrad:
What’s new? Ändå framsteg att vanliga dödliga får köpa klockor i butik. Eller tycker ni att det är bättre om alla säljs direkt till gråhandlare som tvingas bundla dem istället? Ytterst sällsynt att heta modeller säljs en och en till listpris till slutkonsument. AD är ju inte dummare än att de med ser att marknadsvärdet är högre än listpriset. Klart de inte ger bort gratis pengar.

Gillar ni det inte så låt bli att betala mer än listpris. Om alla gör det så kommer marknadsvärdet tids nog att vara detsamma, eller lägre än listpriset.

Det är väl inte konstigt i och för sig att folk tror att man ska kunna köpa de varor som annonseras? Jag förstår att man vill vara snäll mot stamkunder. Men ett korrekt bemötande gör ju att man kan få nya stamkunder.

Min känsla av det hela är att varken Rolex eller Patek behöver, vill ha eller har kapacitet för fler stamkunder. De vill sälja till befintliga VIPar och kränga juvelbeströdda damklockor till Kinesiska kvinnor. Typ så.

Min känsla av det hela är att varken Rolex eller Patek behöver, vill ha eller har kapacitet för fler stamkunder. De vill sälja till befintliga VIPar och kränga juvelbeströdda damklockor till Kinesiska kvinnor. Typ så.
Särskilt ointresserade lär de vara av nya "stamkunder" som bara är intresserade av klockor som går att tjäna pengar på.

Det tror jag också. Frågan är ju varför de inte bara höjer priset, tills det kommer upp i det som folk tydligen är villiga att betala. Men deras marknadsföringsavdelning vet säkert vad de håller på med för hypen tycks ju hålla i sig.

Tillbaka
Topp