• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lägg ditt klocklöfte här för 2021

Burnman

Guld
2-Faktor
Jaha, året börjar nalkas mot sitt slut och här har jag väntat och väntat på att @Chuck skulle hålla i traditionen (med undantag) och starta klocklöftestråden för 2021. Men icke! Hoppas jag inte kliver någon på tårna här då jag tar mig friheten att startar den istället.

Tidigare års trådar om någon önskar backtracka sina, eller andras, löften:

Börjar själv. Efter några slitiga år ekonomiskt med heltidspluggande fru, småbarn, dubbla boendekostnader och 2 husrenoveringar börjar ekonomin äntligen se ljusare ut. Därför lovar jag att året 2021 blir det året jag blir med panerai. Mest troligt en 390 eller en 372.

390
73A10436-ACC0-44BF-B439-BEB389123A8E.jpeg

372
CB626F85-F3DF-4AE6-8CE6-1F2DDAA3D88E.jpeg

Panna är som sagt det som står härnäst på tur. Därefter behöver jag en något smäckrare dressare då det är något jag saknar. Törs inte lova helt att det blir under 2021 men om allt faller på plats kommer även en dressare in. Med största sannolikhet blir det en Cartier santos galbee.
B9B2F343-96A2-401E-97F9-BAB79921C50F.jpeg

Sådär. Shoot! Ser fram emot att få läsa om övriga klocksnackares löften!
(Samtliga bilder stulna från www)

Jag har precis köpt min sista klocka för i år. Målet är att köpa en bra klocka till MUCK (gör lumpen), och att då inte köpa något alls innan dess.

Vad kan det bli då? Finns några alternativ jag tänker på..

- Årsklocka, någon cool rackare från 2001. Finns en del att hitta på exempelvis C24

- Någon New Old Stock klocka (har en klockfetish, att köpa en 10-20 år gammal klocka som aldrig använts, jäklar vad coolt)

- Något Svenskt, bra koppling till lumpen där. Hoppas på att Sjöö Sandström släpper exempelvis en ny Landsort, hade ju varit perfekt! Annars suktar jag efter en Chronolink. Mums!

Vi får se helt enkelt. Ca 6 månader kvar innan det blir dags att köpa, så vi får se hur mycket klockkontot vuxit tills dess. :)

Jag har planerat att under 2021 avsevärt bromsa flippandet. Det är mitt högsta mål och största löfte.

I övrigt kan jag tänka mig att sälja 1-2 ur beståndet max, men kanske ingen, och köpa ungefär samma antal. Jag har närmast tänkt slå till på en Sinn 103 St för fjärde gången gillt. Och som alternativ eller andra ur, beroende på vad Klockfonddn tillåter, en modernare Omega Seamaster.

Låt 2021 bli året då jag vet vad jag vill ha och köper klockor som ska stanna i samlingen. Halleluja!

2021 kan gå åt vilket håll som helst. Just nu spanas det på Sinn 556i, Tudor BB36, Tudor GMT, sexsiffrig DJ, Seiko Alpinist, Omega SMP med mera.

Spretigt. Och kul att man fortfarande inte ”hittat rätt”, det är därför intresset hålls vid liv.

Mitt enda löfte är att det inte ska vara mer än sex klockor i lådan samtidigt.

Edit: Grand Seiko. Det kommer att finnas en GS i lådan i år igen.

Senast ändrad:
Jag har planerat att under 2021 avsevärt bromsa flippandet. Det är mitt högsta mål och största löfte.

I övrigt kan jag tänka mig att sälja 1-2 ur beståndet max, men kanske ingen, och köpa ungefär samma antal. Jag har närmast tänkt slå till på en Sinn 103 St för fjärde gången gillt. Och som alternativ eller andra ur, beroende på vad Klockfonddn tillåter, en modernare Omega Seamaster.

Låt 2021 bli året då jag vet vad jag vill ha och köper klockor som ska stanna i samlingen. Halleluja!
Om du lyckas måste du hjälpa oss andra obotliga wissar 🤣

2021 ska bli året när jag köper min första kronograf hoppas jag.
Dessutom ska jag försöka få tag på nån kul tavla till min Daydate i vitguld, och ytterligare ett mål är att ingen klocka ska få lämna samlingen som den ser ut idag.
Angående kronografer då:
Daytona 116520 med svart tavla är drömmen men det innebär för mig oförsvarbart mycket pengar så därför siktar jag på någon av dessa:
3BCC1A93-A9A8-4A74-AE79-497831B16488.jpeg
5208248D-5B93-4C56-AFC2-4FDEC4FA77D7.jpeg

Väntar på den uppdaterade Speedyn. Har haft en 3570 och en tidig 005 då de gick att handla för mer rimliga pengar. Att köpa en 005 igen, fast bara dyrare, har inte känts ok så jag har mest pryglat mig själv för min egen dumhet då jag stirrat upp mot månen. Det känns därför bättre att vänta på uppdateringen - vet inte om resonemanget håller :).

Inget nytt på ingång för 2021.
Ska ev sälja 1-2 dinkor däremot.
Har börjat snegla på Cartier Tank men det är fortfarande i nyfiken stadiet.
Villhöver prova en sådan en vacker dag.

Det som är ”poängen”. Helst skulle jag vilja ha en 372 men osäker på att jag kan bära upp den då den är på 47mm. 390 är det närmsta utseendemässigt man kan komma men i 44mm. Sen har 372 sandwichdial vilket, tyvärr, 390 saknar
Aha, jag skulle också föredra den mindre. Synd att de inte båda har sandwich, det är ju riktigt bra annars. Svårt val då.

2021 kommer att bli ett trevligt hoppas jag. Spanar på Tudor bigblock, Tudor Sub, Någon Rolex Sub , en Explorer 16570 svarta tavlan. Reverso, sedan måste en GS in.
Men allt kan ju inte köpas på en gång får se vad som lockar mest.
Förhoppningsvis så blir det en eller två av dessa nu i vår.

Senast ändrad:
Det som ligger närmast är en Omega Aqua Terra med svart urtavla. Efter vår pod-serie om Omega på UrSnyggt, så ökade villhöver-känslan avsevärt! Så en Omega skall det bli. En bubblare är Rolex Explorer I, som är samma typ som AT-en, men det lutar mest åt Omegan.
72211B6E-82C9-4D2B-9A07-763CE381967D.jpeg

Ska 2021 bli året när inget nytt införskaffas? Just nu ser det nog så ut då jag har det jag suktat efter. Men sen snubblar man väl över något oväntat som man inte kan låta bli. Brukar ju vara så.

Hm 2021. Målet i år är att fortsätta träffa härliga klock mäniskor och finna nya fantastiska klockor. Siktar mot en stål sub och en Daytona i år, men vägen dit blir lång.
Fast det är ju just det som gör det kul.

Jag tror jag ska köpa en smart watch... Skämt åsido, kommer nog ligga lugnt om det inte blir något roligt vintage. Har siktat in mig på nåt kul under 2022 men vet inte riktigt vad än. Köpte Speedy på sista dagen av föräldraledigheten med sonen och skulle vara kul att köpa nån annan keeper i samband med nästa föräldraledighet.

2020 fanns det planer, men pandemin ändrade livet ganska ordentligt så det blev inte mycket av det.

2021 blir löftet att något med minst 200m ska införskaffas, Oris Aquis, Longines Hydroconquest eller så blir det kanske någon Seiko Prospex.

Ja kanske det. Spännande.... Då kanske mitt löftw blir lättare att infria - att köpa min första solida guldklocka :greedy: (vit eller gul)
Cartier Tank Louis, Santos Carree, Santos Dumont eller Rolex Day Date blir det nog men får se...
Jag har iaf levt upp till mitt löfte för 2020. Började med en WG DD och gick sedan över styr... (DD inte kvar längre)... 18k högen består nu av en Constellation Pie Pan, cool Eska, Cartier Pasha, Beefy Seamaster på länk och en enkel manuell Certina.
20201223_153659.jpg

2021 vet jag inte än men kanske att köpa en independent...

Löften och klocksamlande är lite som olja och vatten - de går liksom inte ihop... Jag märker också att mina preferenser ändras efter varje nytt avsnitt jag och @Watchby10 gör av vår Podd ”UrSnyggt” :)
Men de tre som ligger högst just nu är de som följer nedan. De har alla sina styrkor och svagheter:
Speedmastern lär vara svår att få tag i och dyr, samt att den har 1861-verket med manuellt uppdrag, spakmanövrerad kronograf och ingen co-axial escapment, och efter vårt Omega-avsnitt kan jag nog inte få mig själv till att köpa en Omega utan just detta. Sen får 1861:an ha hur mycket ”månkänsla” som helst (och den har ju knappt det ens då det var en 321:a som satt i månuret...), det räcker liksom inte.
Seamastern har helt rätt spec, ligger rimligt i pris och finns här på KS titt som tätt (t.ex. just nu :) ). Tyvärr är jag inte så jätteförtjust i boetten och länken, så känns inte helt 100.
IWC:n fyller den bästa platsen i samlingen - en riktig Fliegerkronograf - är rimligt prisssatt, finns på KS just nu och är löjligt cool. Dock sitter det ett modifierat ETA i den och återigen en spakkronograf. Och har man fått för sig att det ska vara kolumnhjul så har man :cool:
Se där vilka bekymmer en klocknörd har, och då har vi inte ens börjat prata pengafrågan, haha!
Här kommer lite bilder i alla fall och mitt löfte blir just att inte ge något löfte - det som händer, händer, typ.
4A118493-57DA-4948-B607-1CBBB35DD36A.jpeg
2F72AEA4-0264-4301-B648-32199FD40BB3.jpeg
C5091A53-D754-4057-B399-1C911E9D9BCF.jpeg

Tillbaka
Topp