Zingo
Silver
Att du gång på gång skriver om att du gång på gång skriver om Skatteverkets tolkningar när det är Förvaltningsrättens tolkning som är domen.Vad kommenterar du nu?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Att du gång på gång skriver om att du gång på gång skriver om Skatteverkets tolkningar när det är Förvaltningsrättens tolkning som är domen.Vad kommenterar du nu?
Kommenterar inte domen.Att du gång på gång skriver om att du gång på gång skriver om Skatteverkets tolkningar när det är Förvaltningsrättens tolkning som är domen.
Kommenterar inte domen.
Och jag som trodde att skatteregler var väldigt svart/vitt och inte öppet för tolkning. Iaf inte på den nivån vi vanliga dödliga verkar. Om du sitter inne på kunskap får du gärna dela med dig då jag och säkert andra är intresserade av att höra.Avundas ditt liv.
Du får gärna upplysa mig var jag har fel. Jag antar att du inte menar att skriva i deklarationen att en nyköpt Rolex är ett verktyg man måste ha i jobbet för att inte komma försent till mötena och att det är en tolkningsfråga....Avundas ditt liv.
Beror helt på fall som du antyder. Så fort lagtexten inte är tydlig eller inte ens behandlar specifika fallet blir det snabbt intressant. Förhoppningsvis kommer vi vanliga dödliga inte behöva anpassa oss och bli ockerbötfällda med dessa mjuka tolkningar.Och jag som trodde att skatteregler var väldigt svart/vitt och inte öppet för tolkning. Iaf inte på den nivån vi vanliga dödliga verkar. Om du sitter inne på kunskap får du gärna dela med dig då jag och säkert andra är intresserade av att höra.
Vad är det som är svårtolkat med ”om du gör mer än 50000kr i vinst på saker du säljer under året så skall det redovisas och beskattas” Eller ”All inkomst från hobbyverksamhet skall beskattas från första kronan, undantaget bärplockning till ett värde upp till 12500kr”?Beror helt på fall som du antyder. Så fort lagtexten inte är tydlig eller inte ens behandlar specifika fallet blir det snabbt intressant. Förhoppningsvis kommer vi vanliga dödliga inte behöva anpassa oss och bli ockerbötfällda med dessa mjuka tolkningar.
Det du citerade handlade om skatteregler allmänt. Har du vid detta laget inte förstått utrymmet för tolkningar och hur privat vinst beskattas rent allmänt hos befolkningen så kan jag inte hjälpa dig tyvärr.Vad är det som är svårtolkat med ”om du gör mer än 50000kr i vinst på saker du säljer under året så skall det redovisas och beskattas” Eller ”All inkomst från hobbyverksamhet skall beskattas från första kronan, undantaget bärplockning till ett värde upp till 12500kr”?
Jag förstår hur det fungerar mycket väl, med tanke på att du skrev "Inte riktigt sant, och verkligen inte så världen fungerar. Det är inte ens möjligt att hantera allt pappersarbete detta skulle innebära. Men all heder åt dig om du lägger tid och pengar på detta. ", så verkar det vara du som inte har koll på hur saker och ting fungerar.Det du citerade handlade om skatteregler allmänt. Har du vid detta laget inte förstått utrymmet för tolkningar och hur privat vinst beskattas rent allmänt hos befolkningen så kan jag inte hjälpa dig tyvärr.
Varför ska vi vara snälla mot skattesmitare?När du skriver som du gör och ger den likes du gör får det mig att jag tolkar det som att du tyckte det var skönt att någon taxerades på 630'?
Det låter inte så, och jag avundas din fyrkantighet.Jag förstår hur det fungerar mycket väl, med tanke på att du skrev "Inte riktigt sant, och verkligen inte så världen fungerar. Det är inte ens möjligt att hantera allt pappersarbete detta skulle innebära. Men all heder åt dig om du lägger tid och pengar på detta. ", så verkar det vara du som inte har koll på hur saker och ting fungerar.
Tycker jag inte vi behöver vara, men om man inte har koll på situationen tycker jag att skriva skönt är lite onödigt.Varför ska vi vara snälla mot skattesmitare?
Han har försökt undvika skatt, alternativt är klent begåvad.
Om vi är insatta eller ej, domstolen har lämnat sin fällande dom. Är det då inte rätt?Det låter inte så, och jag avundas din fyrkantighet.
En sista gång;
Tråkigt att slänga ur sig att det var skönt att någon behöver betala 630’ när jag inte tror vi är speciellt insatta i situationen ovan.
Det är alltid staten som bestämmer vad som är vad. Är det en näringsverksamhet eller ej?
Om vi ser till vad folk skattar på för vinster så kommer du inse hur sällan folk deklarerar privata vinster.
Så nej, detta är inte helt klart eller självklart. Jag tror att det är många på forumet som glömt skatta lite vinst, precis som i övriga landet.
Kan man smita ska man smita!Varför ska vi vara snälla mot skattesmitare?
Han har försökt undvika skatt, alternativt är klent begåvad.
Får man väl själv avgöra?Om vi är insatta eller ej, domstolen har lämnat sin fällande dom. Är det då inte rätt?
Att folk, enligt ovan, glömt skatta vinster gör ju inte saken bättre och är inget förvar för lagbrott.
Man ”glömmer” inte att skatta på sin vinst. Antigen kan man inte reglerna (eller är ”klent begåvad” som @Torsten så bra uttryckte det) alt. så kör man en fuling och hoppas på det bästa.Det låter inte så, och jag avundas din fyrkantighet.
En sista gång;
Tråkigt att slänga ur sig att det var skönt att någon behöver betala 630’ när jag inte tror vi är speciellt insatta i situationen ovan.
Det är alltid staten som bestämmer vad som är vad. Är det en näringsverksamhet eller ej?
Om vi ser till vad folk skattar på för vinster så kommer du inse hur sällan folk deklarerar privata vinster.
Så nej, detta är inte helt klart eller självklart. Jag tror att det är många på forumet som glömt skatta lite vinst, precis som i övriga landet.
Aldrig påstått att någon glömt. Men jag vet inte heller vem som åkte dit eller vad denne egentligen gjort eller inte gjort. Blir man dömd har man uppenbarligen misslyckats. Jag vet dock inte varför denne misslyckats.Man ”glömmer” inte att skatta på sin vinst. Antigen kan man inte reglerna (eller är ”klent begåvad” som @Torsten så bra uttryckte det) alt. så kör man en fuling och hoppas på det bästa.
Och jag personligen kan tycka att det är ”skönt” när någon av ovanstående åker fast. Tycka vad man vill om skatt i det här landet men skattebrott är olagligt oavsett om man är korkad eller ohederlig.
Aldrig påstått att någon glömt. Men jag vet inte heller vem som åkte dit eller vad denne egentligen gjort eller inte gjort. Blir man dömd har man uppenbarligen misslyckats. Jag vet dock inte varför denne misslyckats.
Vinst under 50' / år är oftast gratis...För oss som inte är fullt pålästa om svenska regelverket för skatter på privata vinster av en hobby:
-Ska all vinst beskattas vid köp/försäljning av tex klockor eller ska man över ett tröskelbelopp under bestämd tid?
-Behöver man fundera över den totala summan av försäljning eller är det bara vinsterna på de specifika objekten som är intressant?
-Behöver man någonsin fundera över moms om man bara köper/säljer inom EU-länder?
Förstår såklart att utöver dessa frågor ska man dessutom kunna redovisa samtliga transaktioner samt kunna uppvisa kvitto på affärerna.
Ah, var såklart ett ironiskt användande av ordet glömt. Satt och pratade med revisorena, missade att jag skrev det. Mitt fel!But you kinda did... “Jag tror att det är många på forumet som glömt skatta lite vinst, precis som i övriga landet“.
Det låter inte så, och jag avundas din fyrkantighet.
En sista gång;
Varför trycker du då på like-knappen på ett inlägg som endast innehåller ordet "skönt"?En sista gång...
Jag tycker inte det är skönt, jag tycker det är rätt och även du skrev att du tycker att rätt skall vara rätt.
Ja, staten bestämmer vad som är näringsverksamhet och det får man rätta sig efter.
Att folk inte skattar för sina vinster är fel och olagligt även om det är vanligt.
Jag tror att du använder uttrycket "glömt" lite väl liberalt och jo, det är ganska självklart vad man skall skatta för eller inte. Är det krångligt så är det för att man gör det krångligt och det gör man för att slippa att betala.
Kan delvis hålla med men då behöver man kompetens inom området, alternativt köpa den kompetensen. Att bara köra på och missa att betala 600K i skatt är både obegåvat och naivt. Det är trots allt Sverige vi bor i.Kan man smita ska man smita!
Det finns nog en och annan på KS som börjar darra på manschetten.Personen måste sålt rejält med klockor! 3,1 miljoner och åren 2014-2016 kostade Rolex sportstålsmodellerna runt 30,000! (Extra rolig tanke med tanke på nuvarande priser)
Det var nog inte någon vanlig KS:are som köper och säljer lite Rolex då och då...