• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Man sköntaxeras upp 630 000 efter att ha handlat med klockor

Personen måste sålt rejält med klockor! 3,1 miljoner och åren 2014-2016 kostade Rolex sportstålsmodellerna runt 30,000! (Extra rolig tanke med tanke på nuvarande priser :D)

Det var nog inte någon vanlig KS:are som köper och säljer lite Rolex då och då...
Det var väl tre år så inte speciellt många klockor? Finns ju folk här med sjuka omsättningar i kronor.

Det var väl tre år så inte speciellt många klockor? Finns ju folk här med sjuka omsättningar i kronor.
Svårt att veta, är det Rolex sportstål som många handlar med blir det ju ca 30 per år. Sen vet vi inte om det är mer som inte kunnats bevisas, tillexempel om de betalats med kontanter eller liknande.

I såna här fall vet vi så lite. Men troligtvis är det en större historia än en vanlig "hobbyhandlare".

En sista gång...

Jag tycker inte det är skönt, jag tycker det är rätt och även du skrev att du tycker att rätt skall vara rätt.

Ja, staten bestämmer vad som är näringsverksamhet och det får man rätta sig efter.

Att folk inte skattar för sina vinster är fel och olagligt även om det är vanligt.

Jag tror att du använder uttrycket "glömt" lite väl liberalt och jo, det är ganska självklart vad man skall skatta för eller inte. Är det krångligt så är det för att man gör det krångligt och det gör man för att slippa att betala.

Jag har en nära vän som bedrev en näringsverksamhet och ibland anställde han människor från utlandet. Vid varje fråga kring beskattningen vände han sig till SKV, vanligtvis på telefon. Sedan en vacker dag gjorde SKV en revision av hans bolag och då tolkade de sina egna regler på ett annat sätt än när han ringde och frågade. Det hela slutade med ett skattemål som han till slut vann. Dock kostade rättshjälpen ungefär en halvmiljon och under tiden tog majoriteten av hans kunder avstånd från honom och bolaget var han tvungen att lägga ner.
Skatteverket hade fel från början men det var han som tog smällen. Man behöver inte vara en skurk för att bli överkörd av skattemyndigheten.

För oss som inte är fullt pålästa om svenska regelverket för skatter på privata vinster av en hobby:
-Ska all vinst beskattas vid köp/försäljning av tex klockor eller ska man över ett tröskelbelopp under bestämd tid?
-Behöver man fundera över den totala summan av försäljning eller är det bara vinsterna på de specifika objekten som är intressant?
-Behöver man någonsin fundera över moms om man bara köper/säljer inom EU-länder?

Förstår såklart att utöver dessa frågor ska man dessutom kunna redovisa samtliga transaktioner samt kunna uppvisa kvitto på affärerna.
Den info jag sett tidigare är att egentligen i princip ska man beskattas vid första kronan är utgångspunkten -om inte en bedömning görs att det kan sägas vara icke återkommande eller regelbundet, hur de nu formulerar det, så kan det ses som hobby om det rör sig om "enstaka försäljningar". Om det finns system i det och är återkommande ska det ses som näringsidkande och beskattas som sånt. Med andra ord öppet för tolkning och finns utrymme att tolkas rätt strängt.

Om det bedöms som hobby var det förut 50k per år som sades ovan men ändrades sedan till 30 har jag för mig. Då behövs förstås kvitton för inköp och kostnader annars dras en schablonsumma på 20% av säljpriset och resten räknas skatt på enl de som håller på med det där och köper och säljer mycket.

Någon har också sagt att det numer finns inga frisummor i realiteten utan det är mer om huruvida det är enstaka eller återkommande. I klockhobbyn går det ju ofta till så för många att man både köper och säljer men om nån tycker det är lönt att lägga ned tid på att fördjupa sig i det är väl en annan sak. Beror på omfattningen kanske.

Senast ändrad:
Den info jag sett tidigare är att egentligen i princip ska man beskattas vid första kronan är utgångspunkten -om inte en bedömning görs att det kan sägas vara icke återkommande eller regelbundet, hur de nu formulerar det, så kan det ses som hobby om det rör sig om "enstaka försäljningar". Om det finns system i det och är återkommande ska det ses som näringsidkande och beskattas som sånt. Med andra ord öppet för tolkning och finns utrymme att tolkas rätt strängt.

Om det bedöms som hobby var det förut 50k per år som sades ovan men ändrades sedan till 30 har jag för mig. Då behövs förstås kvitton för inköp och kostnader annars dras en schablonsumma på 20% av säljpriset och resten räknas skatt på enl de som håller på med det där och köper och säljer mycket.

Någon har också sagt att det numer finns inga frisummor i realiteten utan det är mer om huruvida det är enstaka eller återkommande. I klockhobbyn går det ju ofta till så för många att man både köper och säljer men om nån tycker det är lönt att lägga ned tid på att fördjupa sig i det är väl en annan sak. Beror på omfattningen kanske.
Beräkna vinst och förlust
Försäljningspris är det pris som överenskommits efter att du dragit av försäljningsprovision och liknande utgifter för försäljningen.

Inköpspris räknas fram genom att alla kostnader som inköpspris, inköpsprovision m.m. och utgifter för förbätt- ring av tillgången läggs ihop. Vanligt löpande underhåll är däremot inte avdragsgillt.

Alternativt kan avdraget beräknas enligt en schablon- regel. Som inköpspris får du räkna 25 % av det för- säljningspris som ni kommit överens om. D.v.s. har du sålt en tillgång för 100 000 kr får du beräkna inköps- priset till 25 000 kr.

Om den sålda tillgången har förvärvats genom arv, gåva och liknande, anses tillgången förvärvad genom närmast tidigare köp eller byte. När omkostnadsbeloppet räknas ut, ska mottagaren, som anskaffningsutgift, använda det omkostnadsbelopp som motsvarar vad den tidigare ägaren skulle ha fått dra av om han sålt tillgången.

Om avdrag tidigare medgetts helt eller delvis för till- gångens anskaffning, värdeminskning e.d. ska inköps- priset minskas med detta avdrag.

Från det totala beloppet av samtliga vinster på person- liga tillgångar får varje ägare göra ett avdrag på 50 000 kr per år.

Jag har en nära vän som bedrev en näringsverksamhet och ibland anställde han människor från utlandet. Vid varje fråga kring beskattningen vände han sig till SKV, vanligtvis på telefon. Sedan en vacker dag gjorde SKV en revision av hans bolag och då tolkade de sina egna regler på ett annat sätt än när han ringde och frågade. Det hela slutade med ett skattemål som han till slut vann. Dock kostade rättshjälpen ungefär en halvmiljon och under tiden tog majoriteten av hans kunder avstånd från honom och bolaget var han tvungen att lägga ner.
Skatteverket hade fel från början men det var han som tog smällen. Man behöver inte vara en skurk för att bli överkörd av skattemyndigheten.

Man vet aldrig var enskilde handläggaren på Skatteverket beslutar och det verkar skilja väldigt mycket beroende på vem man får som handläggare. Gjorde ett avdrag på deklarationen för något år sedan, ingen hiskelig summan men mellan 30- 40 000kr.

Fick avslag på detta med en lång motivering om varför detta inte var möjligt. Otur för den handläggaren var att jag redan fått besked från en annan handläggare på Skatteverket att mitt avdrag var giltigt och att det gick att göra. Hade detta skriftligt på mailen.

Skickade detta till handläggaren som gett avslag och fick då ett positivt besked med vändande mail.

Summa sumarum: ställ alltid alla frågor i skrift och ge dig inte om du har rätt för du vet aldrig vem som fattar beslutet.

Man vet aldrig var enskilde handläggaren på Skatteverket beslutar och det verkar skilja väldigt mycket beroende på vem man får som handläggare. Gjorde ett avdrag på deklarationen för något år sedan, ingen hiskelig summan men mellan 30- 40 000kr.

Fick avslag på detta med en lång motivering om varför detta inte var möjligt. Otur för den handläggaren var att jag redan fått besked från en annan handläggare på Skatteverket att mitt avdrag var giltigt och att det gick att göra. Hade detta skriftligt på mailen.

Skickade detta till handläggaren som gett avslag och fick då ett positivt besked med vändande mail.

Summa sumarum: ställ alltid alla frågor i skrift och ge dig inte om du har rätt för du vet aldrig vem som fattar beslutet.

De facto är det precis som du säger. Dock betyder det att rättssäkerheten suger i skatteärenden. Varför? Läs länken ovan.

• Like
Reactions: Npl

Mm. Det är därför jag föredrar att maila istället för att ringa, så att man har allt på pränt. Går fan inte att lita folk

• Like
Reactions: Npl
Man skulle väl iallafall kunna säga att alla som plockat ut en hypad modell och sålt med 50k+ prispåslag ska skatta ganska många tusen kronor, men är det nån här på forumet som faktiskt har redovisat det?

+1 på att Skatteverket själva inte vet varje gång vad som gäller, speciellt vad gäller uppskov vid lägenhetsförsäljningar och liknande. Man kan ringa två gånger på en dag och få två olika svar på samma fråga.

Man kan ju lätt räkna ut vilka i tråden som är kreativa i sina deklarationer :D

Att vara kreativ inom ramen för vad som är lagligt ser jag som en självklarhet och snudd på plikt med tanke på hur stor del av skatteintäkterna som stat och kommun slösar och slarvar bort. Exemplen är tyvärr oändliga och med tanke på obefintligt tjänstemannaansvar kommer det bara att fortsätta.

Den dag på samtliga tjänstemän har Gustav Möllers dogm som ledstjärna kommer Mona Sahlins ord att tränga ner i folksjälen och det kommer på riktigt att bli tufft att betala skatt :)

Som statlig tjänsteman (dock ej på Skatteverket), samt gift med en jurist, kan jag verkligen rekommendera att ta kontakt med myndigheter/försäkringsbolag osv skriftligt i komplicerade frågor för att få svaren dokumenterade. Alternativt spela in samtalen.

Sen får jag ändå säga att min personliga åsikt är att tjänstemännen på Skatteverket är oerhört hjälpsamma samt att det finns bra med information på deras hemsida. Att hävda "jag visste inte" håller självklart inte i en rättsstat.

Alla inkomster från hobby skall beskattas och deklareras från första kronan. Det gäller t.ex., när det gäller oss, om man köper en klocka för att t.ex. renovera den och sälja vidare eller om man t.ex. tillverkar band eller andra tillbehör. Enda undantaget är att om man har som hobby att kuska runt i skogen, plockar bär, och sedan säljer dem. En försäljning av en klocka som man köpt för att använda är en kapitalvara och kan säljas skattefritt som privatperson OM den inte köpt i syfte att tjäna pengar utan för privat bruk. När man kommer över 50000kr i vinst per år skall denna deklareras som vinst av försäljning och sedan skattas 30%.

Tycker inte att det är oklart...

I fallet med den här Nissen beror det nog på att han inte kan bevisa vad han betalat för klockorna eller var han köpt dem. Antar att han inte vill visa detta då jag gissar att han skulle åka på en rejäl momssmäll om en del av dem är köpta utanför EU och han tjänade antagligen på att bli skönstaxerad istället.
Bumpar denna tråden så här i deklareringstider. Nu har jag inte sålt några klockor under 2019 (däremot tre under 2020). :angel: Men ni andra, deklarerar ni för klockor ni sålt privat? :)

Bumpar denna tråden så här i deklareringstider. Nu har jag inte sålt några klockor under 2019 (däremot tre under 2020). :angel: Men ni andra, deklarerar ni för klockor ni sålt privat? :)
Beror ju på hur mycket vinst man gjort och varför man köpt/sålt klockorna :) Men självklart så tar man upp det i deklarationen om det krävs. Själv håller jag reda på priserna och försäljningar genom att peta in dem i ett simpelt excelblad.

Beror ju på hur mycket vinst man gjort och varför man köpt/sålt klockorna :) Men självklart så tar man upp det i deklarationen om det krävs. Själv håller jag reda på priserna och försäljningar genom att peta in dem i ett simpelt excelblad.
Smart! Skapar ett sådant redan nu!
Åh, jag gillar er Klocksnack! :smug::bookworm:

Då noterar du även vad du köpt klockan för?

Smart! Skapar ett sådant redan nu!
Åh, jag gillar er Klocksnack! :smug::bookworm:

Då noterar du även vad du köpt klockan för?
Fy fan @FreakyLeo :facepalm:
Detta fick mig ju att räkna på utgifterna...
Tydligen har mitt klockintresse redan kostat mig c:a 4000 SEK och då har jag ändå bara hållit på i två år. :nailbiting: :hilarious:
Får sälja min Omega Seamaster Automatic Bumper från 1952, så kan jag dock rätt snabbt hamna på plus igen.

Tydligen har mitt klockintresse redan kostat mig c:a 4000 SEK och då har jag ändå bara hållit på i två år. :nailbiting: :hilarious:
Får sälja min Omega Seamaster Automatic Bumper från 1952, så kan jag dock rätt snabbt hamna på plus igen.
Kostat dig 4000 kr på två år? Vänta bara tills du ska serva en klocka.

Jo det är lite farligt :D Mitt excelblad är väl 10+år och i skrivande stund har samlandet kostat mig 129345kr :p ... men å andra sidan är det vad flera här säkert flippar i månaden i snitt :cigar: Under den tiden har flippat drygt 100 klockor för 72982kr och ligger ganska +/-0 totalt men tenderar att tappa runt 30% på nyare dyrare klockor medans jag nästan täckt upp de förlusterna med många småvinster på billigare klockor under tusenlappen.

Senast ändrad:
Enkelt, eftersom jag aldrig sålt med med vinst.
Fast å andra sidan - hade jag haft en hobby som bara kostat mig 4000 på två år skulle jag skratta mig till sömns varje kväll.
Just nu känns det som att det skulle minska kostnaderna att börja med dragracing.

/B

Enkelt, eftersom jag aldrig sålt med med vinst.
Fast å andra sidan - hade jag haft en hobby som bara kostat mig 4000 på två år skulle jag skratta mig till sömns varje kväll.
Just nu känns det som att det skulle minska kostnaderna att börja med dragracing.

/B
Ännu enklare är att inte räkna efter.. Men så länge man inte sålt har man inte förlorat något. ;)

Jo det är lite farligt :D Mitt excelblad är väl 10+år och i skrivande stund har samlandet kostat mig 129345kr :p ... men å andra sidan är det vad flera här säkert flippar i månaden i snitt :cigar: Under den tiden har flippat drygt 100 klockor för 72982kr och ligger ganska +/-0 totalt men tenderar att tappa runt 30% på nyare dyrare klockor medans jag nästan täckt upp de förlusterna med många småvinster på billigare klockor under tusenlappen.
Är det bara klockorna eller ingår klockband i dessa kalkyler?

Mm. Det är därför jag föredrar att maila istället för att ringa, så att man har allt på pränt. Går fan inte att lita folk
Visst är det så, även om mail går att förfalska, så är man ju i ett mycket bättre läge om man har ett mail som styrker sin sak.

Tyvärr har många företag slutat med kundtjänst via mail, har bara telefon. Det mest chockerande exemplet är domänkrängaren Godaddy, har bara support på telefon! Kanske har de kommit fram till att det är effektivast, någon som sett forskning på effektivitet i kundtjänst för olika kontaktmetoder?

Sköntaxerad pga klockhandel, oj!

Annars finns ju många personer som mer eller mindre yrkesmässigt köper bostäder, renoverar och säljer vidare. Blir ju väldigt skatteffektivt att renovera "på fritiden" och sedan sälja och skatta vanliga reavinstskatten, jämfört med att driva företag och renovera bostäder.

Jag vet att Skatteverket drivet ett antal ärenden, men uppenbarligen i princip riskfritt.

• Like
Reactions: PJZ
Tillbaka
Topp