• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Man tror inte detta är sant!

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Jo så är det,men några urisar som förut hade delar säger att det blivit mycket svårare att få tag på dem på senare tid.
Yepp, det har jag också hört, särskilt från min närmsta fristående uris men ibland säljer han Rolex. Det är nog enklare service som görs; byta drivfjäder, rengöring, oljning samt ruckning. Vet inte hur hans kontakter ser ut men ska slitagedelar bytas blir det nog knepigt.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Det er jo ikke bare Rolex som gjør det.
Monterte en Planet Ocean clasp med glidelock på min Smpc og Omega tar ikke imot den med claspen montert även om det er OEM Omega. Dom sa også at jeg fikk montere den gamle claspen før jeg leverte den inn.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Det er jo ikke bare Rolex som gjør det.
Monterte en Planet Ocean clasp med glidelock på min Smpc og Omega tar ikke imot den med claspen montert även om det er OEM Omega. Dom sa også at jeg fikk montere den gamle claspen før jeg leverte den inn.
Ja, det är väl inte helt orimligt att även andra tillverkare än Rolex har likvärdiga krav :)
 

Andykrstd

Breitling
Lämnade in min Rolex på Bergströms i Malmö för service i början av februari, inget snack om att jag skulle ha med cert.
 

Daddyeo

Omega
Satte kaffet i halsen när kostnadsförslaget landade på 27 700 kr för en DJ 1601.

Men då skulle tydligen boett och hela faderullan bytas ut för att få den vattentät vilket jag kände var lite överdrivet på en vintage DJ. Så 12500 kr totalt, vilket visserligen var betydligt mer än jag hade hoppats på, men överkomligt trots allt.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Satte kaffet i halsen när kostnadsförslaget landade på 27 700 kr för en DJ 1601.

Men då skulle tydligen boett och hela faderullan bytas ut för att få den vattentät vilket jag kände var lite överdrivet på en vintage DJ. Så 12500 kr totalt, vilket visserligen var betydligt mer än jag hade hoppats på, men överkomligt trots allt.
27 700;- är saftigt:facepalm: men tyvärr är det mycket vanligt att Rolex stål 316L med tidens tand får problem med korrosion men kan nog ändå uppfylla ett trycktest på 30-50m. Jag hade också hoppat en ny mellanboett.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Fått besked tidigare från annan Bergströms butik att det går utmärkt att lämna in utan certifikat, fast det var ett tag nu sedan förstås
Funderade på om det kan det vara så att vissa AD:s begär cert på nyare 5-6 siffriga refs men är mer förstående kring vintage?. Relationen till kunder lär väga in, kan inte tänka mig att en trogen stammis som spenderat en del pengar hos sin AD blir nekad service på en certlös sub 114060 anno 2012!?o_O. Man är ju då en betrodd köpare som handlar äkta varor.
 
Helt sinnessjukt att Schweizarna får hålla på som de gör!
Tänk om bilbranschen funkade likadant?
Jo jag vill byta stötdämpare, då måste du åka till Stockholm till närmsta service verkstad och det kommer gå på 150000 för karossen måste bytas, för det är ju en liten buckla!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
My 2 cents.

Jag förstår trådskaparens känsla av att man i mån av ägare ska få göra vilka modifikationer man vill på sin klocka, men att man i första hand förutsatte att en AD ska tillhandahålla den tjänsten har jag inte så stor förståelse för. Ibland behöver man ta ett andetag och se på saken från motpartens sida. Det gjorde trådskaparen och kom fram till att det lät rimligt att de inte skulle "modda" original länkar.

När det gäller att komma in med en klocka som är "moddad" på något sätt så är det väl inte heller orimligt att en AD kan (skriver kan då det förmodligen inte sker i praktiken) neka folk service. Nu kanske man hårdrar det när det gäller länk, men jag är ganska säker på att trådskaparen även förstår detta om man tar ett steg tillbaka och funderar på det. Oberoende om det är länken eller annan del av klockan som inte är original.

Jag tycker om Bergströms i Malmö, så jag är partisk. Men för att stilla min nyfikenhet inför framtida inlämningar så fönstershoppade jag lite och försökte höra mig för.

Kortfattat så fick jag fram att de som AD inte vill modifiera klockor och länkar, kommer du in med en modifierad klocka så kan du bli nekad service. Ett Rubber B skulle kunna räknas som modifiering enligt riktlinjerna från Rolex men är självklart inte något som i praktiken sker.

Så jag är inte så orolig, jag förutsätter att riktlinjerna är likadana för de flesta AD i Sverige, och känner ingen rädsla inför framtiden.

Kan tycka att en höna av en fjäder kan passa in, då det i praktiken inte är ett problem.
Jag förstår faktiskt inte öht varför någon skulle vägras service för att man modifierat klockan. Om jag modifierat min bil så får jag ju service ändå. Och jag förstår heller inte varför jag skulle behöva visa kvitto på att jag köpt mina skidor på stadium när jag lämnar in dom för slipning osv. Att man jobbar aktivt mot piratkopiering o liknande är ju självklart men den här idiotin leder ju bara att man inte längre vill förknippas med varumärket. Tyvärr ...
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Det er jo ikke bare Rolex som gjør det.
Monterte en Planet Ocean clasp med glidelock på min Smpc og Omega tar ikke imot den med claspen montert även om det er OEM Omega. Dom sa også at jeg fikk montere den gamle claspen før jeg leverte den inn.
Men allvarligt.... Vad är det frågan om och vad är det dom försöker uppnå? :banghead:
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Bergströms i malmö hjälpte mig för några år sedan när jag krossat glaset på min 116610. När jag bytte glas fick jag på begäran ett 114060 glas installerat för jag ville testa utan bubbla.

Undra vad som händer när jag ska serva klockan? Tar de bort 114060 glaset och sätter in ett nytt med bubbla för 4000kr?

Min sub variant finns ju faktiskt inte..:nailbiting:..
3D246603-6F5E-4EAE-87AF-420E72E49C32.jpeg
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Bergströms i malmö hjälpte mig för några år sedan när jag krossat glaset på min 116610. När jag bytte glas fick jag på begäran ett 114060 glas installerat för jag ville testa utan bubbla.

Undra vad som händer när jag ska serva klockan? Tar de bort 114060 glaset och sätter in ett nytt med bubbla för 4000kr?

Min sub variant finns ju faktiskt inte..:nailbiting:..
3D246603-6F5E-4EAE-87AF-420E72E49C32.jpeg

Jag som tyckte att senilögat var fult som stryk.
Men typsnittet på datumet och det fönstret var inte bättre. Behöver nog senilöga för att förvränga typsnittet.

Nåja, klockan din förs nog till destruering på Rolex HQ
 

Reverso

Panerai
Bristen på ödmjukhet kan komma att bli Rolex fall ... vad blir det härnäst?

Det börjar bli lite komiskt nu ...
 
  • Like
Reactions: bvb

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Bergströms i malmö hjälpte mig för några år sedan när jag krossat glaset på min 116610. När jag bytte glas fick jag på begäran ett 114060 glas installerat för jag ville testa utan bubbla.

Undra vad som händer när jag ska serva klockan? Tar de bort 114060 glaset och sätter in ett nytt med bubbla för 4000kr?

Min sub variant finns ju faktiskt inte..:nailbiting:..
3D246603-6F5E-4EAE-87AF-420E72E49C32.jpeg
Nejdå. De måste bara byta ut allt på klockan, Cert, låda osv till 114060. Förutom glaset som är korrekt då ;)
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Tjena,
Var inte Bergströms i Malmö idag och frågade hur lång tid det skulle ta för att mattborsta en 116710 länk. "Det kan vi inte" sa de. Nähä, sa jag, men det gjorde ni ju för ett år sedan till en likadan? "Ja, men nu får vi inte det för Rolex. Vi får inte modifiera på något sätt. Vi får inte ens ta emot modifierade klockor". Nähä, sa jag, så om jag kommer in med t ex en 116710 som sitter på Rubber B eller ett nato, så tar ni inte emot den för service? "Precis, det får vi inte".
Vad är det för förbannat hål i huvet någonstans? Rolex? AD? Att inte ta emot en Rolex för att inte originallänken sitter på är ju löjeväckande och ett sådant ställningstagande skämmer ju ut hela branschen. Det är ju inte länken som ska servas, utan klockan, sa jag. "Spelar ingen roll" fick jag veta.
Goodbye for ever Bergströms :bag:
Ja alltså om någon skulle komma in med en vintageklocka som saknar originallänk vad gör de då?
 
Topp