• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Man tror inte detta är sant!

Tycker att de gör helt rätt. Frågan är väl varför man vill fulpolera en länk från första början? Och vill du nu det så gå till ngn annan urmakare som inte är AD.

Och glöm inte att skriva i annonsen att det är en franken när du säljer den.

Edit. Franken var kanske att ta i men jag hade hade köpt en sublänk och behållt den gamla.

Senast ändrad:
Jag var tvungen att visa upp certet hos Rob E när jag skulle serva min Exp II och det kan jag acceptera men att vara tvungen att visa cert för att endast korta länken låter ju otroligt fjantigt...
Vad kommer härnäst, Fadde i dörren med gästlistan i högsta hugg?
Även löjligt att visa upp certet till en Exp II då det inte är en indikation på att klockan är äkta?. Under garantitiden en annan sak för att vara berättigad. En kopia kan man skapa i kombination med ett äkta cert.

Senast ändrad:
Tycker att de gör helt rätt. Frågan är väl varför man vill fulpolera en länk från första början? Och vill du nu det så gå till ngn annan urmakare som inte är AD.

Och glöm inte att skriva i annonsen att det är en franken när du säljer den.

Edit. Franken var kanske att ta i men jag hade hade köpt en sublänk och behållt den gamla.
Ja, franken var nog i överkant, men lutar mot att skaffa en sublänk faktiskt.

Ja, franken var nog i överkant, men lutar mot att skaffa en sublänk faktiskt.

Det tror jag att du inte kommer att ångra:) För vem vet, en vacker dag så vill du kanske börja använda originallänken igen.
Det du behöver nu är ngn polare med en sub och som kan hjälpa dig med att inhandla länken hos AD:) Eller hitta en beggad men det är nog svårt kan jag tänka mig.

Det tror jag att du inte kommer att ångra:) För vem vet, en vacker dag så vill du kanske börja använda originallänken igen.
Det du behöver nu är ngn polare med en sub och som kan hjälpa dig med att inhandla länken hos AD:) Eller hitta en beggad men det är nog svårt kan jag tänka mig.
De är inte lätta att hitta beg kan jag lova.

Även löjligt att visa upp certet till en Exp II då det inte är en indikation på att klockan är äkta?. Under garantitiden en annan sak för att vara berättigad. En kopia kan man skapa i kombination med ett äkta cert.
Ja kanske, även om det inte innebar några större problem att visa upp certet där och då...

Jag var tvungen att visa upp certet hos Rob E när jag skulle serva min Exp II och det kan jag acceptera men att vara tvungen att visa cert för att endast korta länken låter ju otroligt fjantigt...
Vad kommer härnäst, Fadde i dörren med gästlistan i högsta hugg?
Vadå, får man inte serva en Rolexklocka hos AD om man inte har cert? Gäller det generellt och även äldre modeller?

My 2 cents.

Jag förstår trådskaparens känsla av att man i mån av ägare ska få göra vilka modifikationer man vill på sin klocka, men att man i första hand förutsatte att en AD ska tillhandahålla den tjänsten har jag inte så stor förståelse för. Ibland behöver man ta ett andetag och se på saken från motpartens sida. Det gjorde trådskaparen och kom fram till att det lät rimligt att de inte skulle "modda" original länkar.

När det gäller att komma in med en klocka som är "moddad" på något sätt så är det väl inte heller orimligt att en AD kan (skriver kan då det förmodligen inte sker i praktiken) neka folk service. Nu kanske man hårdrar det när det gäller länk, men jag är ganska säker på att trådskaparen även förstår detta om man tar ett steg tillbaka och funderar på det. Oberoende om det är länken eller annan del av klockan som inte är original.

Jag tycker om Bergströms i Malmö, så jag är partisk. Men för att stilla min nyfikenhet inför framtida inlämningar så fönstershoppade jag lite och försökte höra mig för.

Kortfattat så fick jag fram att de som AD inte vill modifiera klockor och länkar, kommer du in med en modifierad klocka så kan du bli nekad service. Ett Rubber B skulle kunna räknas som modifiering enligt riktlinjerna från Rolex men är självklart inte något som i praktiken sker.

Så jag är inte så orolig, jag förutsätter att riktlinjerna är likadana för de flesta AD i Sverige, och känner ingen rädsla inför framtiden.

Kan tycka att en höna av en fjäder kan passa in, då det i praktiken inte är ett problem.

My 2 cents.

Jag förstår trådskaparens känsla av att man i mån av ägare ska få göra vilka modifikationer man vill på sin klocka, men att man i första hand förutsatte att en AD ska tillhandahålla den tjänsten har jag inte så stor förståelse för. Ibland behöver man ta ett andetag och se på saken från motpartens sida. Det gjorde trådskaparen och kom fram till att det lät rimligt att de inte skulle "modda" original länkar.

När det gäller att komma in med en klocka som är "moddad" på något sätt så är det väl inte heller orimligt att en AD kan (skriver kan då det förmodligen inte sker i praktiken) neka folk service. Nu kanske man hårdrar det när det gäller länk, men jag är ganska säker på att trådskaparen även förstår detta om man tar ett steg tillbaka och funderar på det. Oberoende om det är länken eller annan del av klockan som inte är original.

Jag tycker om Bergströms i Malmö, så jag är partisk. Men för att stilla min nyfikenhet inför framtida inlämningar så fönstershoppade jag lite och försökte höra mig för.

Kortfattat så fick jag fram att de som AD inte vill modifiera klockor och länkar, kommer du in med en modifierad klocka så kan du bli nekad service. Ett Rubber B skulle kunna räknas som modifiering enligt riktlinjerna från Rolex men är självklart inte något som i praktiken sker.

Så jag är inte så orolig, jag förutsätter att riktlinjerna är likadana för de flesta AD i Sverige, och känner ingen rädsla inför framtiden.

Kan tycka att en höna av en fjäder kan passa in, då det i praktiken inte är ett problem.
Jag gillar också Bergströms, men kanske inte överförtjust över den unge goddagspiltens stenhårda attityd att "kommer med en Rolex som på minsta lilla sätt avviker från original tar vi inte in den". Tror inte att de två lite mera seniora personerna som annars arbetar där skulle hålla samma hårda linje. För övrigt så borstade man en PCL länk år mig för bara ett år sedan. Men det var den hårda inställningen som satte igång trådstarten, jag ville helt enkelt veta om andra hört samma sak. Men efter att ha kollat med Nymans urmakare så går det bra att lämna in klockan ändå, oavsett Rubber B eller borstad länk för service. Så den inställningen har Nymans, kanske Bergströms också om man frågar någon annan än den jag stötte på.

Som vi alla vet leds Rolex av en stiftelse, utan vidare insyn. Frågan är ju om det är ny management som fått varumärkeshybris.
Såklart är det en usel strategi att neka sina kunder rimlig service. Det är ju ändå min klocka och vad skulle skadan vara för varumärket om man vill ha en borstad länk, absolut ingenting. Finns många framgångsrika företag som tagit rejäla klavertramp och tappat det. Själv är jag Rolexfan, men det här är ju totalt vansinne.
Finns det någon ambitös handelstudent, skriv en uppsats om företaget Rolex. Tror inte det är Bergström eller Nymans som bestämmer, de lyder direktiv för att få behålla rätten att vara AD.

Senast ändrad:
Du har inte missförstått på något sett? Ring och be om en förklaring. Kanske är så att de inte vill montera ett band som inte är original

klart du får... herre gud
Är ju inte jätteklart när flera i tråden säger att de nekats service på Rolex för att de inte visade upp Cert.

Tillbaka
Topp