• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Man tror inte detta är sant!

Johan86

Panerai
2-Faktor
Svårt att tro att neka service på grund av cert saknas eller fel länk skulle hålla i domstol. Biltillverkarna fick ju på tafsen när de sa att garantin bara gällde om man servade på märkesverkstaden.

Swatch sitter väl fortfarande och harvar md Cousins UK om reservdelar. Hoppas att swatch förlorar som en markering om att skapa artificiella monopol inte är en ok affärsmodell. Det blir ju väldigt känsligt i just deras fall eftersom de under många år sålt ETA till alla möjliga tillverkare och sen stryper tillgången till reservdelar.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Inte så konstigt att Rolex (dvs AD som styrs av rolex-regler) inte vill ändra orginal till icke-orginal. Många ADs har ju tummat på det, men det verkar ju vara över, vilket är fullt förståeligt.

Tycker inte heller det är sjukt att de inte tar emot klockor med AM-delar, eftersom det faktiskt är "fake" eller fakedelar, beroende på om namnet har använts på produkten.
Oavsett vad är det lite tokigt att tycka det är konstigt att de säger nej. AM i all ära om det görs bra och är ärligt/öppet/tydligt, men att tro att man ska få hjälp av rolex att ändra om deras modeller så tror man ju faktiskt fel. Man kan ju se det lite som att det var kul så länge det varade med att AD tummade på det. Tycker dock det är helt rätt att de följer sina regler.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Inte så konstigt att Rolex (dvs AD som styrs av rolex-regler) inte vill ändra orginal till icke-orginal. Många ADs har ju tummat på det, men det verkar ju vara över, vilket är fullt förståeligt.

Tycker inte heller det är sjukt att de inte tar emot klockor med AM-delar, eftersom det faktiskt är "fake" eller fakedelar, beroende på om namnet har använts på produkten.
Oavsett vad är det lite tokigt att tycka det är konstigt att de säger nej. AM i all ära om det görs bra och är ärligt/öppet/tydligt, men att tro att man ska få hjälp av rolex att ändra om deras modeller så tror man ju faktiskt fel. Man kan ju se det lite som att det var kul så länge det varade med att AD tummade på det. Tycker dock det är helt rätt att de följer sina regler.
Undrar bara - om jag mattborstar en länk till en 116710 så blir länken exakt likadan som den som sitter på en 116610. Men du menar att den då är en fake?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Undrar bara - om jag mattborstar en länk till en 116710 så blir länken exakt likadan som den som sitter på en 116610. Men du menar att den då är en fake?
Den har annat refnummer tror jag? Kanske bara är poleringen som skiljer, jag kan inte de länkarna. Fake är det ju inte, men det hör inte till modellen du äger. Det är en modifiering, och de vill ju inte att man gör så. Och ska man göra de vill de att man köper en separat länk så klockan i sig kan förbli intakt orginal.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Den har annat refnummer tror jag? Kanske bara är poleringen som skiljer, jag kan inte de länkarna. Fake är det ju inte, men det hör inte till modellen du äger. Det är en modifiering, och de vill ju inte att man gör så. Och ska man göra de vill de att man köper en separat länk så klockan i sig kan förbli intakt orginal.
Kan vara så...
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Inte så konstigt att Rolex (dvs AD som styrs av rolex-regler) inte vill ändra orginal till icke-orginal. Många ADs har ju tummat på det, men det verkar ju vara över, vilket är fullt förståeligt.

Tycker inte heller det är sjukt att de inte tar emot klockor med AM-delar, eftersom det faktiskt är "fake" eller fakedelar, beroende på om namnet har använts på produkten.
Oavsett vad är det lite tokigt att tycka det är konstigt att de säger nej. AM i all ära om det görs bra och är ärligt/öppet/tydligt, men att tro att man ska få hjälp av rolex att ändra om deras modeller så tror man ju faktiskt fel. Man kan ju se det lite som att det var kul så länge det varade med att AD tummade på det. Tycker dock det är helt rätt att de följer sina regler.
Har accepterat att AD inte vill ändra på originaldelar, det är ok. Men att påstå att de inte ens tar emot klockan för service om inte originallänken sitter på i originalskick, är att gånför långt. Nåväl, nu har ju Sthlm sagt att det går bra, så man får väl ta en trippbupp dit vart femte/sjätte år för service helt enkelt. I Malmö går det tydligen inte.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Har accepterat att AD inte vill ändra på originaldelar, det är ok. Men att påstå att de inte ens tar emot klockan för service om inte originallänken sitter på i originalskick, är att gånför långt. Nåväl, nu har ju Sthlm sagt att det går bra, så man får väl ta en trippbupp dit vart femte/sjätte år för service helt enkelt. I Malmö går det tydligen inte.
Förstår frustrationen, men skönt att det löste sig iallafall.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Undrar vad som skulle hända om jag "tappar" min flat-4 bezel på min 16610LV, tar med mig certet och knallar in hos en AD. Trollar de fram en ny flat då eller skulle jag få en pointed - vilken då inte är korrekt med den tavla jag har (5 ticks osv.)...
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Undrar vad som skulle hända om jag "tappar" min flat-4 bezel på min 16610LV, tar med mig certet och knallar in hos en AD. Trollar de fram en ny flat då eller skulle jag få en pointed - vilken då inte är korrekt med den tavla jag har (5 ticks osv.)...

Antingen finns det ett eller så finns det två artikelnummer. Borde inte vara längre bort än ett samtal för att få veta.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Vanlig service samt byte av glas (hade en liten nagg i det gamla glaset)
Verkar som att de anser att certet är en snabb bekräftelse på om klockan är äkta. Med ett sådant krav är alla cert-lösa klockor värdelösa förutom hos en fristående uris eller en mer generös AD.
 
Senast ändrad:

Aerospace

Panerai
2-Faktor
det är nog inte konstigare än att vissa AD följer rolex direktiv slaviskt medans andra inte gör det
Är detta sann fakta att alla Rolex AD:s egentligen är informerade om att begära cert för att få serva klockan?. Surt om man inte blir mottagen hos sin närmsta AD och istället måste åka till någon helt annan. Kan bli en lång resa beroende på ens geografiska läge.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Är detta sann fakta att alla Rolex AD:s egentligen är informerade om att begära cert för att få serva klockan?. Surt om man inte blir mottagen hos sin närmsta AD och istället åka till någon helt annan. Kan bli en lång resa beroende på ens geografiska läge.
inget jag vet men det borde vara rimligt att alla ADs är informerade om rolex riktlinjer
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Verkar som att de anser att certet är en snabb bekräftelse på om klockan är äkta. Med ett sådant krav är alla cert-lösa klockor värdelösa förutom hos en fristående uris eller en mer generös AD.
Exakt och som jag förstår får bara AD köpa reservdelar. Om nu detta är sant kommer många klockor självdö, kan ju inte vara så.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Undrar vad som skulle hända om jag "tappar" min flat-4 bezel på min 16610LV, tar med mig certet och knallar in hos en AD. Trollar de fram en ny flat då eller skulle jag få en pointed - vilken då inte är korrekt med den tavla jag har (5 ticks osv.)...
Du skulle få en pointed eftersom flat inte finns med i sortimentet. Det finna inte heller olika Tavlor ......
 

closetplayer

Rolex
2-Faktor
Tur man har kvar originallänken;)

IMG_0687.jpeg
 
Senast ändrad:

snoozarn

Patek
2-Faktor
Ok. Så det blir det inte ett dugg bättre av att sätta på en sub länk. Om man inte behåller originallänken förstås :angel:
Har accepterat att AD inte vill ändra på originaldelar, det är ok. Men att påstå att de inte ens tar emot klockan för service om inte originallänken sitter på i originalskick, är att gånför långt. Nåväl, nu har ju Sthlm sagt att det går bra, så man får väl ta en trippbupp dit vart femte/sjätte år för service helt enkelt. I Malmö går det tydligen inte.
Finns en suverän funktion på detta forum, kallas multi-citat. Testa.
 
Topp