• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

Jo jag fattar ju att de menar att det är en damklocka. Men den ser inte speciellt feminin ut enligt mig. Jag hade liksom inte reagerat om jag såg en man bära den på samma sätt som jag kanske hade om han bar en pytteliten Piaget.
Sen är jag inte så insatt i eran diskussion, ville bara säga att jag inte såg någon större skillnad på de två, även om jag förstår vilken av dem som tillverkaren menar är en damklocka.
Lite dumt av mig att gå in i diskussionen så där utan att ha läst riktigt vad ni diskuterar... ;):sorry:
Jag har inget emot feminim design, tex Cartier har en rätt feminim design enligt mig. Mycket runda och vackra former, smäckra profiler osv. Har många ur som många skulle kalla damur.

Det vi diskuterade var om det finns damur, och det finns såklart. Tycker det är intressant när man jämför dam och herrur i samma boett. De självklara valen man ser är ju ädelstenar och pärlemor. Även ofta lite större arabiska index också tycker jag. Ofta tycker jag de faller rätt platt, men förmodar de tilltalar rätt många iom att man ser dem lite överallt.

Jag har inget emot feminim design, tex Cartier har en rätt feminim design enligt mig. Mycket runda och vackra former, smäckra profiler osv. Har många ur som många skulle kalla damur.

Det vi diskuterade var om det finns damur, och det finns såklart. Tycker det är intressant när man jämför dam och herrur i samma boett. De självklara valen man ser är ju ädelstenar och pärlemor. Även ofta lite större arabiska index också tycker jag. Ofta tycker jag de faller rätt platt, men förmodar de tilltalar rätt många iom att man ser dem lite överallt.
Yep, håller med om allt där.

Helt ärligt talat, allt under 36 mm och över 44 mm ser bara skumt ut på män.
Denna är 34mm, hade seriöst övervägt en sådan till mig själv. Om jag hade pengarna så. En blå kanske? Magisk.
Varför tycker du att allt under 36 ser konstigt ut?
010_Rolex-Air-King-34-Stainless-Steel-Unisex-14010M.jpg

Skillnaden mot kläder skulle väl vara att kvinnor och män oftast skiljer sig åt i kroppsform men en handled är ju bara omkrets. Passformen på kläder är ju gjord för att passa den stereotypa kroppsformen som väl stämmer någorlunda. Med det sagt så är ju allt en smaksak, både passform och storlekar.

Jag har klockor som är så små som 32mm och min frus mest används klockor är en 50mm G-shock, en vintage 40mm dykare och en modern 40mm dykare. :)

Det blir alltid så när nån försöker hävda att det inte finns något dam resp. herr att man undviker att prata om 26mm- och 28mm-klockor. De finns ju också. När såg du senast en man med tex en 26mm DJ på armen? Skulle det se bra ut? Sen undrar man ju spontant vad du har som är 32mm. Nåt fyrkantigt?

Det blir alltid så när nån försöker hävda att det inte finns något dam resp. herr att man undviker att prata om 26mm- och 28mm-klockor. De finns ju också. När såg du senast en man med tex en 26mm DJ på armen? Skulle det se bra ut? Sen undrar man ju spontant vad du har som är 32mm. Nåt fyrkantigt?
Jag tycker personligen inte att så små klockor ser bra ut på kvinnor heller men det är ju återigen en smaksak. Det finns ju dessutom män som har lika smala handleder som generell kvinna men då menar du att kvinnan kan bära upp en DJ i den storleken men inte en man? Kontrasten åt andra hållet är ju alla som tror att de inte ser ut som barn när de har en 47mm Panerai på armen. Men igen, min åsikt.

Här är mitt 32 millimeters sportur från Siduna, tycker att den bärs väldigt elegant men hittar tyvärr ingen wristshot på den nu.
1804-2019-0106719463837256116860.jpeg

Här även en 35mm Squale som jag tycker sitter perfekt på mig.
PSX_20190721_141248.jpg

Jag tycker personligen inte att så små klockor ser bra ut på kvinnor heller men det är ju återigen en smaksak. Det finns ju dessutom män som har lika smala handleder som generell kvinna men då menar du att kvinnan kan bära upp en DJ i den storleken men inte en man? Kontrasten åt andra hållet är ju alla som tror att de inte ser ut som barn när de har en 47mm Panerai på armen. Men igen, min åsikt.

Här är mitt 32 millimeters sportur från Siduna, tycker att den bärs väldigt elegant men hittar tyvärr ingen wristshot på den nu.
1804-2019-0106719463837256116860.jpeg

Här även en 35mm Squale som jag tycker sitter perfekt på mig.
PSX_20190721_141248.jpg
Ja en liten DJ fungerar fint på en kvinna men inte alls på en man, oavsett armstorlek, tycker jag.

Allt sånt här beror väl på vilka referensmönster man har. För x antal år sen var det nog inte många som trodde att massor av kvinnor skulle använda stora klockor helt i stål, men så har det varit ett tag nu. Undrar om det kan dra åt motsatt håll, dvs att män, eller kanske både män o kvinnor, kommer börja använda vad som länge klassats som damklockor (säg 26-30mm). Som du är inne på finns det ju massor av män, inklusive jag själv, med lika smala armar som vilken kvinna som helst. Vad tror du?

Ja en liten DJ fungerar fint på en kvinna men inte alls på en man, oavsett armstorlek, tycker jag.

Allt sånt här beror väl på vilka referensmönster man har. För x antal år sen var det nog inte många som trodde att massor av kvinnor skulle använda stora klockor helt i stål, men så har det varit ett tag nu. Undrar om det kan dra åt motsatt håll, dvs att män, eller kanske både män o kvinnor, kommer börja använda vad som länge klassats som damklockor (säg 26-30mm). Som du är inne på finns det ju massor av män, inklusive jag själv, med lika smala armar som vilken kvinna som helst. Vad tror du?
Svårt att säga men trenden är ju på väg mot mindre klockor, i alla fall om man tittar här på forumet. Nu representerar vi väl iofs mindre än en promille av alla klockanvändare så kanske inte världens bästa referens. Jag är tveksam till att det kommer att gå så långt att det blir populärt med klockor som är under 35mm för män men man vet aldrig.

Själv så bär jag allt mellan min 32mm Siduna som vi såg ovan till 47mm Seiko Tuna (plus ännu större G-shock men de är en egen kategori i mina ögon). Jag har också smala handleder och mellan mig och min fru så skiljer det mindre än centimetern så vi delar många klockor vilket jag tycker är trevligt. :)

• Like
Reactions: Man
Svårt att säga men trenden är ju på väg mot mindre klockor, i alla fall om man tittar här på forumet. Nu representerar vi väl iofs mindre än en promille av alla klockanvändare så kanske inte världens bästa referens. Jag är tveksam till att det kommer att gå så långt att det blir populärt med klockor som är under 35mm för män men man vet aldrig.

Själv så bär jag allt mellan min 32mm Siduna som vi såg ovan till 47mm Seiko Tuna (plus ännu större G-shock men de är en egen kategori i mina ögon). Jag har också smala handleder och mellan mig och min fru så skiljer det mindre än centimetern så vi delar många klockor vilket jag tycker är trevligt. :)
Trevligt att ni kan dela. :) Inte läge att värva henne till KS? Inte så vanligt att det går kanske.

Jag tycker inte om små klockor på varken män eller kvinnor. Berömde en kvinna senast igår när han bar upp en g-shock mycket bra. Jag kan personligen inte bära något under 42mm.

Tycker min SubC bär sig stort, och då har jag inga små handleder. nästa klocka får ta och bli en 36mm då det känns som en smidigare storlek :)
Sambon bär dock en 42mm breitling och det funkar fint på hennes små handleder.

Allt beror på stil och vad man känner sig bekväm med!

Idag kör vi en 34mm skindiver, perfekt storlek! :happyhappy: Sorry för opassande band, letar fortfarande en passande länk...
PSX_20190920_092749.jpg
Snyggt!
Tritiumet är superläckert på den tavlan!
Perlon passar ju väldigt bra!
Tidsmässigt rätt och det är badtåligt i allra högsta grad :)
Värre om det suttit nåt präglat krokodil på klockan!
Edit: Hatar autospell! (Ibland)

Snyggt!
Tritiumet är superläckert på den tavlan!
Person passar ju väldigt bra!
Tidsmässigt rätt och det är badtåligt i allra högsta grad :)
Värre om det suttit nåt präglat krokodil på klockan!
Ja, den har verkligen åldrats med värdighet. :) Usch, det hade sett hemskt ut med präglad krokodil, haha! Håller med om att perlon passar men jag hade velat hitta ett brunt som faktiskt är från tiden. Det verkar vara väldigt svårt att få tag på tyvärr. :sorry:

Tillbaka
Topp