• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

Man

Rolex
Satte själv på mig en 37mm för första gången nu i veckan. Vart överraskad hur bra den satt runt handleden! Ska tilläggas att jag bara har/haft klockor som vart 40mm eller större... kanske har med åldern? Haha
Du ser.. :) Mindre är bekvämare. Jag har själv nyligen bytt ner mig i storlek. Visserligen bara till 39,5mm men skulle bog nästa gång vilja sikta på 36mm. Får se var det slutar.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Husse

Patek
Håller med @Stroboman
Visst kan modet svänga både hit och dit, men generellt sett är 34-42 ett bra spann för 15-20cm handled. Över/under blir lite extremt tycker jag. Om vi pratar vanliga runda ur. Reverso, tank mfl undantagna.
Här är min minsta och min största.
Har 18.5cm trivs med bägge!
Den ena är ”santosstor” 27,5*27,5mm mot Zodiacens 44mm.
Certinan används numera sparsamt, då fdet är arv efter farsgubben, som fö hade 22cm handleder!
06C8E9D2-44C4-48B8-901E-D97194D0F286.jpeg
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Jag kör en del damur för att känna in form och färg. Är ju så billiga så kan ju inte låta bli att köpa nåt med jämna mellanrum.
Minsta med flex är runt 20mm sen är det uppåt till Air-kingen's 34mm.
Sporturet med raggarlänk är runt 30mm, det och uppåt tycker jag är ganska skönt i storlek.
Sen har jag även större ur, dryga 40mm och tjock är ju Seiko Helmeten.
20190727_235555.jpg
20190727_235709.jpg

Edit inlagt en bild med 2 Helmet som jämförelse.
20180611_225642.jpg
 
Senast ändrad:

PJZ

Cartier
Ja, du kanske är mindre ängslig nu :)
Antar det! :D

Du ser.. :) Mindre är bekvämare. Jag har själv nyligen bytt ner mig i storlek. Visserligen bara till 39,5mm men skulle bog nästa gång vilja sikta på 36mm. Får se var det slutar.
39,5mm va ändå en rätt udda storlek? Tror inte jag sett nån klockan i den storleken tidigare. Får man fråga vad det är för ur?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Antar det! :D


39,5mm va ändå en rätt udda storlek? Tror inte jag sett nån klockan i den storleken tidigare. Får man fråga vad det är för ur?
Nja, det finns ju ett flertal klockor med den storleken eller snarlik. Jag har en Bell & Ross type Demineur som är 39,5.Speedmaster first Omega in space är 39,7, Seamaster Planet ocean finns som 39,5mm osv.
 

Man

Rolex
Du sade det själv, tills alldeles nyligen.
Som sagt, de benämns dam och herr fortfarande. Det jag menade med tills nyligen var att kvinnor numera bör stora klockor ganska ofta. Åt andra hållet på skalan verkar välrdshistorien se likadan it dock. Ser du ofta män som bär ur på 26mm? Inga könsskillnader? Ur under 34mm finns inte, enligt din guide? Klart det finns könsskillnader.
 
Som sagt, de benämns dam och herr fortfarande. Det jag menade med tills nyligen var att kvinnor numera bör stora klockor ganska ofta. Åt andra hållet på skalan verkar välrdshistorien se likadan it dock. Ser du ofta män som bär ur på 26mm? Inga könsskillnader? Ur under 34mm finns inte, enligt din guide? Klart det finns könsskillnader.
Min guide? Vad har jag nu gjort?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ungefär så sa man när kvinnor började bära byxor i början av förra seklet. Det finns ju också dom som på allvar tycker att damer ska spela fotboll på mindre plan, med mindre boll och med mindre mål.
Vet inte vad det har med något att göra? Kommer alltid finnas varor som är inriktade till vissa grupper. Naturligt, logiskt och självklart.
 
Topp