• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

Erdna

Cartier
Cartier Santos Galbée 29x29mm
Ca 18,5 cm handleder
20190724_145845.jpg
 

Man

Rolex
Varken eller. Det är en Cartier Tank Louis med ett mekaniskt urverk från 1970-talet. Boett i 18k vitguld, 23x30mm.

En till klassisk herrklocka på samma handled.

_8137016.JPG

Tror du det skulle kunna bli en generell trend mot smått på män, alltså även när det gäller runda ur? Eller stannar det vid att några få bär små fyrkantiga?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Tror du det skulle kunna bli en generell trend mot smått på män, alltså även när det gäller runda ur? Eller stannar det vid att några få bär små fyrkantiga?

Den som lever får se. Det kan beror på hur självständig man är i sin klocksamlande. Är man ute efter klockor som man gillar men som också allmänt accepteras som tuffa, roliga och/eller prestigefulla går gränsen vid 36mm nuförtiden.

Styrs man däremot av egen klockintresse utan mycket hänsyn till vad andra tycker om storlek/passform ska dessa fina små ur bli mer och mer populära.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den som lever får se. Det kan beror på hur självständig man är i sin klocksamlande. Är man ute efter klockor som man gillar men som också allmänt accepteras som tuffa, roliga och/eller prestigefulla går gränsen vid 36mm nuförtiden.

Styrs man däremot av egen klockintresse utan mycket hänsyn till vad andra tycker om storlek/passform ska dessa små fina ur bli mer och mer populära.
Tror helt klart du har en poäng, är främst vissa äldre ur som utmanat mig till att gå ner i storlekarna. Öppen i sinnet och med ro i själen kan man ge udda små ur chansen att hamna i standardrotationen.

Sedan känns det som trenden med stora ur har mattats av, rätt naturligt då allt går i cykler. Däremot lär de lite för stora uren stanna kvar, många är rädda för att råka köpa damur.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tror helt klart du har en poäng, är främst vissa äldre ur som utmanat mig till att gå ner i storlekarna. Öppen i sinnet och med ro i själen kan man ge udda små ur chansen att hamna i standardrotationen.

Sedan känns det som trenden med stora ur har mattats av, rätt naturligt då allt går i cykler. Däremot lär de lite för stora uren stanna kvar, många är rädda för att råka köpa damur.
Kommer vi få se ur riktade till män i 32-35mm storleken av de stora märken igen tro?
Och de stora sportklockorna tilllbaka till dess ursprungliga storlek, tänker typ Royal Oak, Overseas, Nautilus.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kommer vi få se ur riktade till män i 32-35mm storleken av de stora märken igen tro?
Och de stora sportklockorna tilllbaka till dess ursprungliga storlek, tänker typ Royal Oak, Overseas, Nautilus.
Tveksamt, men kommer nog finnas könsneutrala klockor i det mindre segmentet. RO och Nautilus finns väl i originalstorleken idag? De tillverkades ju ovanligt stora för att skilja sig från mängden och vara ett statement.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tveksamt, men kommer nog finnas könsneutrala klockor i det mindre segmentet. RO och Nautilus finns väl i originalstorleken idag? De tillverkades ju ovanligt stora för att skilja sig från mängden och vara ett statement.
Nautilus som riktas till män är väl 40mm och Overseas 41mm, RO finns ju i 37mm.
 
Vet inte vad det har med något att göra? Kommer alltid finnas varor som är inriktade till vissa grupper. Naturligt, logiskt och självklart.
Nej, det har med allt att göra min lilla vän. Säg mig en produkt som är enbart riktad till kvinnor förutom mensskydd. Och då menar jag FÖR FAN inte inte att du ska gå igång på biologiska skilnader.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej, det har med allt att göra min lilla vän. Säg mig en produkt som är enbart riktad till kvinnor förutom mensskydd. Och då menar jag FÖR FAN inte inte att du ska gå igång på biologiska skilnader.
Är inte din lilla vän. Om du inte kan se alla dessa produkter som är inriktade till antingen män eller kvinnor får det stå för dig. Merparten av produkter idag har en målgrupp. Sedan hur mycket man anpassar produkten och hur stereotypisk man gör den är en annan sak.
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Nej, det har med allt att göra min lilla vän. Säg mig en produkt som är enbart riktad till kvinnor förutom mensskydd. Och då menar jag FÖR FAN inte inte att du ska gå igång på biologiska skilnader.
Samtidigt finns det ju en väldigt stor mängd varor som har en dam och en herrvariant. Både män och kvinnor t.ex. bär skjortor eller byxor, så då finns det dambyxor och damskjortor. Oftast med helt olika skärning och utseende. Så varför skulle klockor vara annorlunda?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Samtidigt finns det ju en väldigt stor mängd varor som har en dam och en herrvariant. Både män och kvinnor t.ex. bär skjortor eller byxor, så då finns det dambyxor och damskjortor. Oftast med helt olika skärning och utseende. Så varför skulle klockor vara annorlunda?
Skillnaden mot kläder skulle väl vara att kvinnor och män oftast skiljer sig åt i kroppsform men en handled är ju bara omkrets. Passformen på kläder är ju gjord för att passa den stereotypa kroppsformen som väl stämmer någorlunda. Med det sagt så är ju allt en smaksak, både passform och storlekar.

Jag har klockor som är så små som 32mm och min frus mest används klockor är en 50mm G-shock, en vintage 40mm dykare och en modern 40mm dykare. :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Menar du att du inte kan se vilken av dessa två är en herrklocka och vilken är en damklocka?
För att vara helt ärlig kan jag inte det iallafall. Den ena är mer goofy än den andra som är mer seriös.
Antar att den lite galna är damklockan men jag hade definitivt kunnat se en man bära den om det var hans stil.
 

evki

Audemars
2-Faktor
För att vara helt ärlig kan jag inte det iallafall. Den ena är mer goofy än den andra som är mer seriös.
Antar att den lite galna är damklockan men jag hade definitivt kunnat se en man bära den om det var hans stil.

Inte det vi pratar om. Vissa män klär sig i damkläder eftersom det är deras stil. Damkläder blir inte könsneutral utav det.
Hur som helst, den som har öron han höre.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För att vara helt ärlig kan jag inte det iallafall. Den ena är mer goofy än den andra som är mer seriös.
Antar att den lite galna är damklockan men jag hade definitivt kunnat se en man bära den om det var hans stil.
Då är du inte speciellt insatt i klockdesign. Ingen har sagt att man inte får bära vilka klockor man vill, men det är oftast uppenbart när en tillverkare gör en damklocka.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Inte det vi pratar om. Vissa män klär sig i damkläder eftersom det är deras stil. Damkläder blir inte könsneutral utav det.
Hur som helst, den som har öron han höre.
Nej fan det menade jag inte. Sa bara att jag inte såg det som en total damklocka. Men jag fattar vad du menar.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Då är du inte speciellt insatt i klockdesign. Ingen har sagt att man inte får bära vilka klockor man vill, men det är oftast uppenbart när en tillverkare gör en damklocka.
Jo jag fattar ju att de menar att det är en damklocka. Men den ser inte speciellt feminin ut enligt mig. Jag hade liksom inte reagerat om jag såg en man bära den på samma sätt som jag kanske hade om han bar en pytteliten Piaget.
Sen är jag inte så insatt i eran diskussion, ville bara säga att jag inte såg någon större skillnad på de två, även om jag förstår vilken av dem som tillverkaren menar är en damklocka.
Lite dumt av mig att gå in i diskussionen så där utan att ha läst riktigt vad ni diskuterar... ;):sorry:
 
Topp