• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

35mm på 18cm.

Kom till den efter 38-42mm. I början verkade den lite för liten men efter ett tag började 38-42mm klockor verka för stora.

Det är bara att vana sig med storleken.

20200902_140812.jpg

Intressant tråd Jag bär normalt 40-42 mm sportklockor men lockas av tanken på downsizing. Tex Tudor Submariner på 33 och 36 mm, aka Mini-sub.
Någon som varit järv nog att bära en Mini-sub på en mans handled?
Jag äger en mini-Sub atm och den blir bara mer och mer bekväm. Givetvis är det ovant med storleken men gillar den. Klockan är ju förbaskat cool.

Svaret på frågan blir nej: Provade en Rolex Day-Date 36mm.....ruggigt liten på handleden. Pris 208 kkr. Då kör jag hellre på en 40 mm Sub.

Många verkar stirra sig blinda på klockans storlek och mindre på hur den bärs.
Tycker inte storleken I sig egentligen är det viktigaste. Mer helheten beroende på person, klocktyp, bandhorn, form, stil samt handledsstorleken och relationen mellan hur mycket länk/band som syns kontra klocka/boett. Utöver det spelar ju mode in en hel del också.

En annan sak man bör fundera på är hur klockan matchar kroppsbyggnaden i övrigt. Handledsperspektivet är såklart viktigt för hur man själv uppfattar klockan, men andra personer ser den sällan i samma vinkel. Den på chrono24 inte helt ovanliga handen i byxfickan-bilden funkar bättre då :)

Mkt fina klockor här. Tycker det ser bra när folk anpassar klockan efter outfit och aktivitet. En G-shock till skjortan kan se bedrövligt ut, likväl som en liten dress-klocka kan passa illa till annat.

Är den din, eller lånat fruns? Hur stor omkrets på handleden? Närbilder kan ju luras men den ser inte så liten ut.
Den är min :) Jag har smala handleder (17cm) så man kommer liksom undan. Däremot om man ställer den bredvid säg en 6-siffrig sub, då ser den rätt liten ut. Jag brukar använda DJ:n som en dressklocka även om den är väldig sportig.

Den är min :) Jag har smala handleder (17cm) så man kommer liksom undan. Däremot om man ställer den bredvid säg en 6-siffrig sub, då ser den rätt liten ut. Jag brukar använda DJ:n som en dressklocka även om den är väldig sportig.
Coolt. Bra att gå sin egen väg och välja det man gillar. Antar att du testade 36mm också innan du valde? 17cm är ju inte så liten handled ändå, men du föredrog 31mm? Jag, med handled på knappt 17cm, har alltid tänkt att om jag skulle skaffa en DJ så skulle det stå mellan 36 och 41, utan att tänka mindre än så Kanaan vara en möjlighet. Kan vara bra att tänka utanför boxen ibland. :)

Tillbaka
Topp