• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

Är mest en vanesak. Sen är det alltid värt att nämna att inte bara stirra sig blind på diametern, då en hel del annat också spelar in.

31,5 mm på 16,5 cm.
20200627_154642.jpg
20200627_104635.jpg

Har enorm beslutsångest om man ska ha 36 eller 41mm på Datejust :hungover: Har en sub som jag tycker är perfekt i storlek samt en evo på 43mm och den är väl precis på gränsen. Har varit sugen på en 36mm men varje gång jag provar känns den liten men den är ju en klassiker :nailbiting:

Har enorm beslutsångest om man ska ha 36 eller 41mm på Datejust :hungover: Har en sub som jag tycker är perfekt i storlek samt en evo på 43mm och den är väl precis på gränsen. Har varit sugen på en 36mm men varje gång jag provar känns den liten men den är ju en klassiker :nailbiting:
Klassisker - köp 36mm, tar några timmar innan du inser hur du ens kunde överväga att köpa 41mm...

Jag tycker att det är en vanesak och till det helt beroende på boetthorn m.m. (precis som hundra andra redan skrivit innan mig). :pompus:

Här är min lilla Revue på 32mm. En liten sliten sak med stort affektionsvärde. :)

Bilagor

• 07EFC2C5-6D7B-4896-BF46-CFF81BADB245.jpeg
    07EFC2C5-6D7B-4896-BF46-CFF81BADB245.jpeg
    286.4 KB · Visningar: 6
Många verkar stirra sig blinda på klockans storlek och mindre på hur den bärs.
Tycker inte storleken I sig egentligen är det viktigaste. Mer helheten beroende på person, klocktyp, bandhorn, form, stil samt handledsstorleken och relationen mellan hur mycket länk/band som syns kontra klocka/boett. Utöver det spelar ju mode in en hel del också.

När jag börjad intressera mig för klockor för några år sen var det i princip bara stora dykare som jag tyckte var attraktiva, nu tenderar de bara bli mindre och mindre för varje nyförvärv, och jag känner personligen att jag hittat en sweetspot på någonstans runt 36-38mm på min tunna 17cm handled

Tycker generellt att mindre klockor bärs enklare och mer stilrent på alla handleder. Har jättesvårt att förstå attraktionen till klockor på 46mm och uppåt :S

Smaksak det där - väldigt individuellt vilket estetik som fångar ögat men också vad/hur man tycker att en klocka ska bäras. Gillar själv mindre klockor. Under 40mm och helst 38mm eller mindre. Med det sagt så kan jag tycka att vissa större klockor är vackra på bild men på handleden tycker jag det är bäst om bandhornen håller sig innanför ramen så att säga. Sen bär ju olika klockor olika även om de kan ha samma mm-mått. För mig är nog egentligen 36/38 mm den perfekta storleken men kan gå 2mm +\- beroende på klocka.

Tycker den var sjukt stilig och bra toolig känsla. Tycker inte den ser för liten ut, snarare riktigt praktiskt. Är bandet avsmalnande baktil? Kanske ett med samma bred rakt över hela?

Den va riktigt häftig men fick lämna för annan medlem här på forumet där den får handledstid. Hade gärna testat en likadan på 36mm:)
Jag har för mig att bandet smalnade av.

Tillbaka
Topp