• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

Ser ut och funka i mina ögon... Du kanske även skulle testa ett annat armband, liknande det här?
20200618_085348.jpg
Jag är nog inne på att den är för liten.. men en del av panelen verkar tycka att denna dam-version av dykaren från Gul fungerar helt ok på mig. Kanske artighet...(?) ;)

...och att låta det som inte direkt känns rätt sitta på ett tag ändå. Mycket handlar om vad man är van vid.

Jag upplevde steget från 55x47 till 23x38 väldigt påtagligt och hade nog avstått om jag provat i butik. Nu fick jag chansen att leva med min lilla tank helt utan stress och med tiden växte den.

Är riktigt sugen på att utöka samlingen både när det gäller bjässar och mer nätta varianter. Vissa dagar vill jag ha en hållkäftenklocka, andra dagar inte.:)
Lätt att fylla på med små ur i alla fall, under 36 är ju det mesta fortfarande ganska billigt (snackar inte Cartier här dock :p) Nu har du den där hållkäften-jättebronsaren så det mesta kommer väl upplevas som litet iof ;)

Lätt att fylla på med små ur i alla fall, under 36 är ju det mesta fortfarande ganska billigt (snackar inte Cartier här dock :p) Nu har du den där hållkäften-jättebronsaren så det mesta kommer väl upplevas som litet iof ;)
Trist bara att just Cartier är så förbannat attraktiva...o_O
Skulle gärna ha en Tank Basculante i samlingen.
BS-Classy-Cartier-Tank-Basculante-25-1024x1024.jpg

Inget jag skulle lägga pengar på bara för att, men i fyrtioårspresent till mig själv, kanske...:happyhappy:

Inget jag skulle lägga pengar på bara för att, men i fyrtioårspresent till mig själv, kanske...:happyhappy:
Suck ja, det vore något... så coola men svårt att motivera i dagsläget. Får väl vänta fem år då!

En grym design med fina manuella verk, jumbon, kommer nog inte bli billigare? Dessa tillverkas inte längre och har stått relativt stilla i pris. Många spår att Cartiers lite ovanligare mekaniska modeller kommer stå sig bra framöver. Gäller nog dock främst lite äldre modeller.

38mm är det minsta jag normalt bär, men har ett par vintage på 34-36mm som bärs emellanåt men det är mer sällan.
Har ca 18,5mm runt handleden, men har rätt stora armar i övrigt så de mindre ser lite väl litet ut tyvärr.

Frågan är nog inte så mycket "är jag manlig nog att bära en liten klocka" utan snarare "är jag självsäker nog att våga bära en klocka som jag kanske kan få skit för av osäkra män som följer krystat förlegade könsroller till punkt och pricka".
Förlegade könsroller tycker jag inte är rätt uttryck. Könsrollen man är och har alltid varit åtminstone för mig att vara självsäker, trygg och också vara mogen nog att låta andra vara – i detta fallet låta andra se ut hur de vill, vad man än må tänka om saken. Idag är det snarare så att den manliga könsrollen och tryggheten har fått stryka på foten för flockmentalitet och just osäkerheten du nämner.

Tillbaka med karlen och gentlemannen! Länge leve könsrollerna!

Storleken och att det ser bra ut på handleden är ändå bland det viktigaste vid klockköp. Men som andra sagt går det inte att gå endast på diameter. Jag har testat 44mm som suttit rätt bra och 40-42mm som känts stora. Dessutom tycker jag det beror på typen av klocka, en dykare eller beater kan vara lite större utan att det känns fel, medans ett dressur på 44mm inte känns rätt på en normal handled.

Ärvde en gammal 34mm Certina, men tycker den känns i minsta laget. Även om jag gillar normala till något mindre storlekar så ser oftast urtavlan bättre ut på lite större klockor. När jag valde mellan 37mm och 40mm GS så kunde jag bara inte motstå 40mm pga urtavlan, även om 37mm kanske såg minst lika bra ut på handleden.

Funderar på 33mm till ca 17 cm handled. Lite oklart om jag är manlig nog för detta. Om någon har handled och klocka i närheten av detta skulle jag uppskatta en bild på lite avstånd. Inte en sådan där närbild när allt ser stort ut. Tack tack....

@marw Exempelvis Nomos 33mm är ju rätt stora "lug to lug" så då kanske det funkar, även om kanske en 35mm ser bättre ut. Det är mycket trevligare att titta på och läsa av urtavlan på lite större klockor tycker jag.

Tillbaka
Topp