Jorå. Tror dock jag har rätt ”platta” handleder så även om de är tunna så blir L2L inte så känsligt. Offtopic men bild för referens.Oj, trodde nästan jag lede med 155. Äger du tex någon sub? Nöjer mig personligen med min pre-sub på 36 mm.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jorå. Tror dock jag har rätt ”platta” handleder så även om de är tunna så blir L2L inte så känsligt. Offtopic men bild för referens.Oj, trodde nästan jag lede med 155. Äger du tex någon sub? Nöjer mig personligen med min pre-sub på 36 mm.
Äsch, själv mäter jag mina sugrör till 14,5cm. Allt upp till 40 funkar men 36 är nog idealt. Veckans bilder:
Är det 36mm på Date-just:en? Sitter som en smäck på dig. Det är klockan jag drömmer om varje natt, men vet ännu inte vilken storlek jag borde ha (16.5-handleder).Äsch, själv mäter jag mina sugrör till 14,5cm. Allt upp till 40 funkar men 36 är nog idealt. Veckans bilder:
Har du under 18-20 cm ska du absolut inte skaffa den stora Datejusten. 36mm sitter perfekt på alla, 41 är alldeles för stort för dom flesta handlederna.Är det 36mm på Date-just:en? Sitter som en smäck på dig. Det är klockan jag drömmer om varje natt, men vet ännu inte vilken storlek jag borde ha (16.5-handleder).
Har du under 18-20 cm ska du absolut inte skaffa den stora Datejusten. 36mm sitter perfekt på alla, 41 är alldeles för stort för dom flesta handlederna.
Nu menade jag specifikt DJ41, som är alldeles för stor för 90% av handlederna där ute. Har du trädstammar så funkar det såklart, men har man "normala" handleder på 16-18cm så blir den garanterat för stor. Sen bär alldeles för många klockan rakt över handledsknölen också, så att det ser ut som klockan svävar och naturligtvis gör att klockan ser större ut pga utstickande bandhorn. I slutändan är det naturligtvis proportionerna som är viktigast, men en 36mm DJ på en 20cm handled kommer alltid se bättre ut än en 41mm DJ på en 16cm handled.Finns undantag, men håller med i stort. Mycket beror på luggarna.
Så är det! Iallafall för den typen av klocka. 40-41mm funkar fint på dykare och sportiga kronografer, som är meningen att vara lite kraftigare. Vad som i folkmun kallas dressklocka (DJ är inte dress, det är den arketypiska vardagsklockan) skulle jag nog inte bära över 39mm, om det inte är väldigt korta luggar. Det absolut viktigaste är ju att bandhornen inte sticker ut utanför handleden.36 låter som den gyllene storleken!
Mina 18,5cm handled är numer minst 19… och höger har blivit ännu större!Nu menade jag specifikt DJ41, som är alldeles för stor för 90% av handlederna där ute. Har du trädstammar så funkar det såklart, men har man "normala" handleder på 16-18cm så blir den garanterat för stor. Sen bär alldeles för många klockan rakt över handledsknölen också, så att det ser ut som klockan svävar och naturligtvis gör att klockan ser större ut pga utstickande bandhorn. I slutändan är det naturligtvis proportionerna som är viktigast, men en 36mm DJ på en 20cm handled kommer alltid se bättre ut än en 41mm DJ på en 16cm handled.
Jajemen, röstar på 36mm!Är det 36mm på Date-just:en? Sitter som en smäck på dig. Det är klockan jag drömmer om varje natt, men vet ännu inte vilken storlek jag borde ha (16.5-handleder).
Jag tycker man kommer undan med Panerai, som ju ändå ska vara stora! Värre är det att ha en dressklocka i samma dimensioner som en vräkig dykare.Personligen vill jag absolut pröva mindre klockor. Med mina handleder är jag hellre personen med en 36mm datejust än en 47mm panerai (även om jag atm råkar äga en PAM meeen den är endast 44mm).
Vad säger juryn?
Den där är ju stor Chucken! 37-38?
Mainly!
Instämmer helt med kommentaren om att det handlar om proportioner i slutänden. Detts är ju f ö en sv anledningarna till att Cartier använder sig av S,M,L och XL istället.WSJ skrev precis en artikel om ämnet små klockor. Mycket intressant, och ju äldre jag blir desto mer börjar jag uppskatta mindre ur. Köpte i början av året en Reverso och kan inte vara nöjdare.
Honey, I Shrunk My Watch: The Rise of Tiny Men’s Timepieces
Since the early 2000s, many men have had a ‘the bigger, the better’ mentality when it comes to watches. But lately guys are appreciating scaled-down models. Is puny preferable?www.wsj.com
38mmDen där är ju stor Chucken! 37-38?