• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

Professor S

Panerai
2-Faktor
Oj, trodde nästan jag lede med 155. Äger du tex någon sub? Nöjer mig personligen med min pre-sub på 36 mm.
Jorå. Tror dock jag har rätt ”platta” handleder så även om de är tunna så blir L2L inte så känsligt. Offtopic men bild för referens.
55E97F76-1AA0-4DE9-83AC-B088C119C157.jpeg
 

Psykel

Patek
Finns undantag, men håller med i stort. Mycket beror på luggarna.
Nu menade jag specifikt DJ41, som är alldeles för stor för 90% av handlederna där ute. Har du trädstammar så funkar det såklart, men har man "normala" handleder på 16-18cm så blir den garanterat för stor. Sen bär alldeles för många klockan rakt över handledsknölen också, så att det ser ut som klockan svävar och naturligtvis gör att klockan ser större ut pga utstickande bandhorn. I slutändan är det naturligtvis proportionerna som är viktigast, men en 36mm DJ på en 20cm handled kommer alltid se bättre ut än en 41mm DJ på en 16cm handled.
 

Psykel

Patek
36 låter som den gyllene storleken!
Så är det! Iallafall för den typen av klocka. 40-41mm funkar fint på dykare och sportiga kronografer, som är meningen att vara lite kraftigare. Vad som i folkmun kallas dressklocka (DJ är inte dress, det är den arketypiska vardagsklockan) skulle jag nog inte bära över 39mm, om det inte är väldigt korta luggar. Det absolut viktigaste är ju att bandhornen inte sticker ut utanför handleden.
 

Husse

Patek
Nu menade jag specifikt DJ41, som är alldeles för stor för 90% av handlederna där ute. Har du trädstammar så funkar det såklart, men har man "normala" handleder på 16-18cm så blir den garanterat för stor. Sen bär alldeles för många klockan rakt över handledsknölen också, så att det ser ut som klockan svävar och naturligtvis gör att klockan ser större ut pga utstickande bandhorn. I slutändan är det naturligtvis proportionerna som är viktigast, men en 36mm DJ på en 20cm handled kommer alltid se bättre ut än en 41mm DJ på en 16cm handled.
Mina 18,5cm handled är numer minst 19… och höger har blivit ännu större!
tycker nog att den DD på 36mm jag har provat sitter ypperligt på mig!
 
Personligen vill jag absolut pröva mindre klockor. Med mina handleder är jag hellre personen med en 36mm datejust än en 47mm panerai (även om jag atm råkar äga en PAM meeen den är endast 44mm😉).
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Jag får erkänna att jag känner mig en smula plojig när jag har stora klockor - och stort för mina ~16cm är väl egentligen det mesta över 40mm. Därmed inte sagt att jag inte ändå gör det - jag har ett par dykare på 42-43 som jag gillar skarpt och använder just därför. Men jag tror inte att det ser ”bra” eller ”manligt” ut på mig, men det är heller inte poängen.

Jag får nog inte heller riktigt ihop varför det skulle vara / är att anse som ”manligt” med stora klockor - jag kan givetvis förstå kopplingen om man har så bitiga armar att allt under säg 45mm och 50+ l2l ser oproportionerligt litet ut - stor kropp brukar ju ofta betyda hög machopoäng. Om man tänker sig i det vanligare fallet att man har en mer ”normal” handled känns det däremot bakvänt att en klocka som är så stor att den snarast understryker att armen den sitter på är ”för liten” för klockan så upplever jag att intrycket blir lite detsamma som när en tonåring lånar pappas kavaj till konfirmationen; inget att skämmas för men ofta ganska tydligt något som man inte riktigt förmår fylla ut, vilket inte riktigt känns som ett typiskt machoideal?

Jag själv använder som sagt ibland större klockor än jag tycker att jag har armar till men det är mer för att jag gillar dem än för att försöka framstå som manlig - för jag upplever att det nog snarare bidrar till motsatsen, vilket jag är hel ok med (jo jag är något av en pajas, det ska jag villigt erkänna 😂)

Edit; sedan behöver man givetvis inte sätta likhetstecken mellan manligt och macho.
 

Tybring

Omega
2-Faktor
Jag har med tiden börjat uppskatta mindre klockor, nu har jag nog ingen klocka över 39mm
Den minsta jag haft var en 29mm Cartier Santos som satt fint då den är fyrkantig. Sweetspot nu är min GS SBGX263 som är 37mm och 44mm L2L.
Är ingen gigant och har inte direkt tjocka handleder så större klockor ser löjliga ut på mig.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Länge rockat en 42mm dykare med för ett tag sen skaffades en 36 mm vintage.
Va onekligen orolig att den skulle kännas för liten men är löjligt nöjd med henne!
Sträcker mig oftare efter KSen än POn idag (Beroende på situatio såklart)
83FBDABE-C02C-4C51-9C7B-2EE74F4132C1.jpeg


A122D80B-E30F-40D9-825B-3FADC1ADC7E9.jpeg

generellt är jag ingen ”liten” person med ca 2m och 100+ kg
42an känns vanlig på mig med 36 an har jag verkligen fattat tycke för!
 

Qvarna

Omega
WSJ skrev precis en artikel om ämnet små klockor. Mycket intressant, och ju äldre jag blir desto mer börjar jag uppskatta mindre ur. Köpte i början av året en Reverso och kan inte vara nöjdare.

 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
WSJ skrev precis en artikel om ämnet små klockor. Mycket intressant, och ju äldre jag blir desto mer börjar jag uppskatta mindre ur. Köpte i början av året en Reverso och kan inte vara nöjdare.

Instämmer helt med kommentaren om att det handlar om proportioner i slutänden. Detts är ju f ö en sv anledningarna till att Cartier använder sig av S,M,L och XL istället.
 

Flaan

Omega
Tror de som kopplar ihop stor klocka och manlighet behöver revidera vad uttrycket betyder. Som alla varit inne på handlar det om klockans proportioner till handleden och bäraren i sin helhet, möjligen även situation och klädesplagg. En grej jag tänkte på är att män statistiskt överskattar sin grovhet/kroppstorlek så det kanske inte är konstigt att genomsnittsmannen som inte är särskilt insatt i vare sig klockor eller estetik väljer en större klocka framför en mindre.
 
Topp