• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

skyseeker

Rolex
Ja 😉

Här är min största...
20210429_213107.jpg


Du kan även googla på Zlathoust divers watch som Schwarzenegger äger...

Jag har för övrigt beställt ett gammalt damur som är på väg, skall bli kul o se hur det ser ut på armen (kan bli lite väl litet).

47mm är litet — för en stekpanna 🍳!
Ville bara dubbelkolla;)
Har beställt en moraklocka som ska va på väg. Så bara välja band så ska det nog bli bra 😅
 

Psykel

Patek
Detta ger mig och mina obehagligt smala handleder hopp! Ser ut som att även jag skulle kunna rocka den modellen. Jävligt snyggt dessutom.
Som vintagesamlare bär jag mest 30-36mm (och en och annan under 30), så jag är van vid små klockor (bär idag en Cartier Must de Tank i klassiska storleken 23x31mm).
Jag skulle säga att "för små" klockor på "för stora" handleder funkar bra mycket bättre än "för stora" klockor på "för små" handleder.
Personligen tycker jag knappt att en klocka kan vara för liten, men kan alltid vara för stor.
 

flaskburk

Omega
Som vintagesamlare bär jag mest 30-36mm (och en och annan under 30), så jag är van vid små klockor (bär idag en Cartier Must de Tank i klassiska storleken 23x31mm).
Jag skulle säga att "för små" klockor på "för stora" handleder funkar bra mycket bättre än "för stora" klockor på "för små" handleder.
Personligen tycker jag knappt att en klocka kan vara för liten, men kan alltid vara för stor.
Håller med helt! Jag var i början av mitt klockintresse i förnekelse och köpte ändå klockor som bars lite större, bara för att märka att det såg ut som jag lånat min pappas klocka. Lite samma som att gå runt med för stor kostym, för min del. :D
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Farfars klocka som han fick ny genom jobbet på 40-talet. 30,5mm.
Vet dock inte hur mycket jag vågar använda den, tjock radiummassa😬
20210430_194547.jpg
Kanonfin! Men radium är väl inget problem så länge man inte öppnar klockan? Kan ha fel men att ha den på armen då och då ska inte vara några problem. Annars får du låta någon sanera den, den är väl värd att använda. 😊
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Kanonfin! Men radium är väl inget problem så länge man inte öppnar klockan? Kan ha fel men att ha den på armen då och då ska inte vara några problem. Annars får du låta någon sanera den, den är väl värd att använda. 😊

Tack! Svårt att veta med radiumet, det sprakar iallafall om geigermätaren😃 Det är väl inte en positiv faktor för hälsan i långa loppet, men samtidigt inget man märker av direkt tror jag.
Är nog inte på något sätt värre än alla avgaser man drar i sig varje dag i staden.
Eller elektromagnetiska fält som det skrevs så mycket om i tex alla apparattester för 20 år sedan, men tystnade helt när dessa blev en oundviklig del av vår vardag!
 

Caravelle33

Vacheron
Så länge badhornen inte sticker ut tycker jag att storleken spelar mindre roll, så länge man håller sig inom rimliga ramar.
Men personligen gillar jag lite mindre klockor, inte större än 40mm.
Som referens har jag 19,7 cm runt handleden.
IMG_20190122_100334.jpg
IMG_20190123_083154.jpg
Det var det värsta jag har hört! Bara sett dig med 47mm på handleden förutom när du köpte en liten 45mm av mig
 

flaskburk

Omega
Okej, då är det bäst att du går över till och håller dig till små damklockor. 😉
Nejvars, jag har inte mycket större handled. Har 17cm kanske, så jag hade väl varit näst på tur isf.
Haha ;) fastnade ganska skarpt för ronde som sagt, även om 42mm inte är utesluten där så vi får se hur det blir. Ska man kanske utöka budgeten och köpa Cartiers Ballon Bleu?
 

Hans64

Breitling
Som du kanske kan tänka dig så är det inte direkt ett nytt ämne. Men visst är det en speciell typ av människa som kräver en STOR klocka.

Personligen tycker jag att alla storlekar (inom någon slags rimlig gräns) mer eller mindre har sin charm, men det är inte coolt när luggarna hänger utanför handleden.

(och diskussionen om manlighet är ju så sanslöst trött..)
Personligen så har jag svårt för klockor som har potential att orsaka muskelbrister i armen ;). Jag gillar blygsamma men ändå stilfulla armbandsur.
 
Topp