• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marcels watch - Prissättning

M

Marcel Watch Group AB

Guest
Väldigt mycket svammel och hittepå. Du kan försöka förvirra vissa men det biter inte på mig. Marknadspris är marknadspris, det oberoende av vad en enstaka köpare har för kunskap. Du kan givetsvis definiera marknaden, men gör du inte det har jag svårt att se något i min definition som kan ifrågasättas. Det är bara experter/kunniga som kan uppskatta marknadspris.

Auktionspriser är ögonblicksbilder på vad köpare vill betala. Det vet du också. Annonspriset sätts helt fritt av säljaren. Vissa är nära marknadspris och de säljs oftast rätt omgående. Andra säljare har tur och lyckas locka till sig okunniga köpare. Vissa säljare är bra på att vilseleda köpare och då kan de också sälja klart över marknadspris.

Du gör allt för att krångla till det, och det förstår jag för dessa inlägg dyker upp när man söker på ditt företag. Så med det ovan kan vi inte komma vidare med. Kan avsluta med en annan vinkel. Hur många procent är det rimligt att lägga på när en vara är lättillgänglig i stora volymer för massan? Medelvärdet på ebay tex jämfört med butikspris? Vid en viss nivå tycker jag det blir bondfångeri. Internet har helt klart hjälpt till att jämna ut prisläget geografiskt och mellan försäljningskanaler. Så länge ni kan sälja till den prisbilden ni har är det bara att gratulera.

Hej igen,

För att förtydliga vårt "svammel" (kanske är ditt ;) ):

AU "Marknadspris är marknadspris det oberoende av vad en enstaka köpare har för kunskap" - Korrekt! Det var du som implicerade motsatt genom att "folk har koll på sina klockor".

AU "Du kan givetsvis definiera marknaden, men gör du inte det har jag svårt att se något i min definition som kan ifrågasättas.! - Inte kan, du måste om du ska sätta ett marknadspris. Om du inte kan bestämma marknaden hur ska du då bestämma priset? Därmed är auktionsslutpriser såväl som butiksannonspriser inräknade (ja, ta bort extremerna) men du kan inte hänvisa till marknadspris och bara peka på auktioner och säga att alla annonser är vad säljarna vill ha och att det inte är ett del av marknadspriset. Vi definierar marknaden som hela spektret, du gör skillnad i "ärlighet" på de båda och verkar vilja särskilja dem, inte vi "Rent generellt är auktionspriser ärligare och lättare att se trender genom. Dock inte direkt jämförbara med annonser."

AU "Det är bara experter/kunniga som kan uppskatta marknadspris." - Låter rimligt, fast frågan blir då om alla som talar om våra priser som icke marknadsenliga som experter, dig inkluderat? ;)

AU "Auktionspriser är ögonblicksbilder på vad köpare vill betala. Det vet du också. Annonspriset sätts helt fritt av säljaren. Vissa är nära marknadspris och de säljs oftast rätt omgående. Andra säljare har tur och lyckas locka till sig okunniga köpare. Vissa säljare är bra på att vilseleda köpare och då kan de också sälja klart över marknadspris."
- Återigen en distinktion du godtyckligt gör mellan vad du anser vara marknadspris och vad det faktiskt är.

AU "Hur många procent är det rimligt att lägga på när en vara är lättillgänglig i stora volymer för massan?" - Går inte att besvara i ställd form, det innebär att om vi köper en klocka dyrare ska vi sälja den dyrare? Du får nog istället tänka om från procentuellt påslag (vilket går att använda i de flesta verksamheter där inköpspriset är mer eller mindre konstant) till att göra om det till att bestämma ditt utpris först och handla därefter. :)

AU "Medelvärdet på ebay tex jämfört med butikspris?"
- Det skiljer sig nog från butik till butik, men kanske en ganska irrelevant jämförelse? eller vad ska den säga?

AU "Vid en viss nivå tycker jag det blir bondfångeri" - Tycker är nyckelordet ;)

AU "Internet har helt klart hjälpt till att jämna ut prisläget geografiskt och mellan försäljningskanaler."
- Ja absolut, många har ju höjt sina priser det senaste, till och med Beso ;)

AU "Så länge ni kan sälja till den prisbilden ni har är det bara att gratulera" - Vi tackar för lyckönskningarna och ser fram emot att finnas i flera år framöver :D

AU "Du gör allt för att krångla till det, och det förstår jag för dessa inlägg dyker upp när man söker på ditt företag" - Vi har inte något emot att synas här med vårt "svammel" och vi tycker (godtyckligt) att vi är ganska okrångliga ;). Vi tror på transparens och vi tror på att det är bra för alla klockentusiaster att kunna få reda på mer om oss :) Så därför svarar vi mer än gärna som de flesta vet, kanske inte supersnabbt alla gånger dock ;).

Vänligen

Marcels Watch Group
 
M

Marcel Watch Group AB

Guest
13 smileys i samma inlägg måste vara någon form av rekord här på KS?
Kul att någon vet hur man använder emojjis då :D Vi gillar dem, vi är relativt glada och dessutom bjuder vi på dem, du kan lägga till dem till putsduken och påsen ;)

Vänligen

Marcels Watch Group
 
M

Marcel Watch Group AB

Guest

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har tyvärr inte orkat/ velat läsa allt som sagts till fördel för detta. Det är nog ingen nackdel då sånt ändå ofta bara handlar om att blanda bort korten och ändra fokus från det väsentliga.

Det är inget unikt att serva klockor "inhouse" innan försäljning och lämna garanti. Inte heller att vara affärsidkare och ha omkostnader. Det klaras ändå av en del, förmodligen de flesta, utan att hålla utpräglade ockerpriser och märkligt nog är de inte särskilt fattiga för det. Men allt är väl relativt förstås.

Visst kan man säga att det är upp till var och en att sätta sina priser. Ockerpriser är inte förbjudet. Men vad man då inte bör förvånas över är om det reageras över att man genom att sätta dubbelt eller flerdubbelt normalpris på ett objekt söker en målgrupp som man vill intala att detta är marknadsvärdet, det här är vad den här klockan eller en likvärdig är "värd" om man vill ha den. Det gäller då att hitta en intressent, inte sällan en på området nybliven sån, som inte är medveten om hur skyhögt priset är eller att det går att få en likadan i samma skick, direkt eller i slutänden, för exempelvis halva eller mindre än halva priset. Det lär gå upp för köparen om inte förr om den ska säljas om någon gång. Är ganska säker på att många kan känna sig lurade när insikten kommer, kanhända tappar intresset framgent.
Sånt har hänt.

Den affärsstrategin som det här påminner om kan ses som mindre hedervärd. Eller har åtminstone brukat göra det.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej igen,

För att förtydliga vårt "svammel" (kanske är ditt ;) ):

AU "Marknadspris är marknadspris det oberoende av vad en enstaka köpare har för kunskap" - Korrekt! Det var du som implicerade motsatt genom att "folk har koll på sina klockor".

AU "Du kan givetsvis definiera marknaden, men gör du inte det har jag svårt att se något i min definition som kan ifrågasättas.! - Inte kan, du måste om du ska sätta ett marknadspris. Om du inte kan bestämma marknaden hur ska du då bestämma priset? Därmed är auktionsslutpriser såväl som butiksannonspriser inräknade (ja, ta bort extremerna) men du kan inte hänvisa till marknadspris och bara peka på auktioner och säga att alla annonser är vad säljarna vill ha och att det inte är ett del av marknadspriset. Vi definierar marknaden som hela spektret, du gör skillnad i "ärlighet" på de båda och verkar vilja särskilja dem, inte vi "Rent generellt är auktionspriser ärligare och lättare att se trender genom. Dock inte direkt jämförbara med annonser."

AU "Det är bara experter/kunniga som kan uppskatta marknadspris." - Låter rimligt, fast frågan blir då om alla som talar om våra priser som icke marknadsenliga som experter, dig inkluderat? ;)

AU "Auktionspriser är ögonblicksbilder på vad köpare vill betala. Det vet du också. Annonspriset sätts helt fritt av säljaren. Vissa är nära marknadspris och de säljs oftast rätt omgående. Andra säljare har tur och lyckas locka till sig okunniga köpare. Vissa säljare är bra på att vilseleda köpare och då kan de också sälja klart över marknadspris."
- Återigen en distinktion du godtyckligt gör mellan vad du anser vara marknadspris och vad det faktiskt är.

AU "Hur många procent är det rimligt att lägga på när en vara är lättillgänglig i stora volymer för massan?" - Går inte att besvara i ställd form, det innebär att om vi köper en klocka dyrare ska vi sälja den dyrare? Du får nog istället tänka om från procentuellt påslag (vilket går att använda i de flesta verksamheter där inköpspriset är mer eller mindre konstant) till att göra om det till att bestämma ditt utpris först och handla därefter. :)

AU "Medelvärdet på ebay tex jämfört med butikspris?"
- Det skiljer sig nog från butik till butik, men kanske en ganska irrelevant jämförelse? eller vad ska den säga?

AU "Vid en viss nivå tycker jag det blir bondfångeri" - Tycker är nyckelordet ;)

AU "Internet har helt klart hjälpt till att jämna ut prisläget geografiskt och mellan försäljningskanaler."
- Ja absolut, många har ju höjt sina priser det senaste, till och med Beso ;)

AU "Så länge ni kan sälja till den prisbilden ni har är det bara att gratulera" - Vi tackar för lyckönskningarna och ser fram emot att finnas i flera år framöver :D

AU "Du gör allt för att krångla till det, och det förstår jag för dessa inlägg dyker upp när man söker på ditt företag" - Vi har inte något emot att synas här med vårt "svammel" och vi tycker (godtyckligt) att vi är ganska okrångliga ;). Vi tror på transparens och vi tror på att det är bra för alla klockentusiaster att kunna få reda på mer om oss :) Så därför svarar vi mer än gärna som de flesta vet, kanske inte supersnabbt alla gånger dock ;).

Vänligen

Marcels Watch Group
Detta ger mig inget då du lever i en egen liten bubbla med din egen verklighet. Du får dock ett sista svar då du tog dig tiden.

AU "Marknadspris är marknadspris det oberoende av vad en enstaka köpare har för kunskap" - Korrekt! Det var du som implicerade motsatt genom att "folk har koll på sina klockor".

Du feltolkade det inlägget. Det syftade endast på hur man tolkar ett gammalt försäljningspris.


AU "Du kan givetsvis definiera marknaden, men gör du inte det har jag svårt att se något i min definition som kan ifrågasättas.! - Inte kan, du måste om du ska sätta ett marknadspris. Om du inte kan bestämma marknaden hur ska du då bestämma priset? Därmed är auktionsslutpriser såväl som butiksannonspriser inräknade (ja, ta bort extremerna) men du kan inte hänvisa till marknadspris och bara peka på auktioner och säga att alla annonser är vad säljarna vill ha och att det inte är ett del av marknadspriset. Vi definierar marknaden som hela spektret, du gör skillnad i "ärlighet" på de båda och verkar vilja särskilja dem, inte vi "Rent generellt är auktionspriser ärligare och lättare att se trender genom. Dock inte direkt jämförbara med annonser."

Har aldrig avgränsat marknaden, syftar på hela marknaden, däremot är det viktigt att förstå skillnaden på auktioner och annonser.


AU "Det är bara experter/kunniga som kan uppskatta marknadspris." - Låter rimligt, fast frågan blir då om alla som talar om våra priser som icke marknadsenliga som experter, dig inkluderat? ;)

Anser mig kunnig.


AU "Auktionspriser är ögonblicksbilder på vad köpare vill betala. Det vet du också. Annonspriset sätts helt fritt av säljaren. Vissa är nära marknadspris och de säljs oftast rätt omgående. Andra säljare har tur och lyckas locka till sig okunniga köpare. Vissa säljare är bra på att vilseleda köpare och då kan de också sälja klart över marknadspris." - Återigen en distinktion du godtyckligt gör mellan vad du anser vara marknadspris och vad det faktiskt är.

Det finns alltid ett marknadspris och därmed finns det alltid de som betalar mer än marknadspris. Inte svårare än så.


AU "Hur många procent är det rimligt att lägga på när en vara är lättillgänglig i stora volymer för massan?" - Går inte att besvara i ställd form, det innebär att om vi köper en klocka dyrare ska vi sälja den dyrare? Du får nog istället tänka om från procentuellt påslag (vilket går att använda i de flesta verksamheter där inköpspriset är mer eller mindre konstant) till att göra om det till att bestämma ditt utpris först och handla därefter. :)

Procentuellt pålägg jämfört med tex medelpriset på ebay, men det tror jag då låtsades att du inte förstod.


AU "Medelvärdet på ebay tex jämfört med butikspris?" - Det skiljer sig nog från butik till butik, men kanske en ganska irrelevant jämförelse? eller vad ska den säga?

Det är ett av få mätbara referenser. Du ser tex inga bilhandlare som lyckas få ut 3x marknadspris? Du kan även se det som valuta för pengarna. Du kan tolka det precis hur du vill.


AU "Vid en viss nivå tycker jag det blir bondfångeri" - Tycker är nyckelordet ;)

Skrev att jag tycker?


AU "Internet har helt klart hjälpt till att jämna ut prisläget geografiskt och mellan försäljningskanaler." - Ja absolut, många har ju höjt sina priser det senaste, till och med Beso ;)

Kul eller historielöst?


AU "Du gör allt för att krångla till det, och det förstår jag för dessa inlägg dyker upp när man söker på ditt företag" - Vi har inte något emot att synas här med vårt "svammel" och vi tycker (godtyckligt) att vi är ganska okrångliga ;). Vi tror på transparens och vi tror på att det är bra för alla klockentusiaster att kunna få reda på mer om oss :) Så därför svarar vi mer än gärna som de flesta vet, kanske inte supersnabbt alla gånger dock ;).

Tror inte på att du menar detta, isf uttrycker du dig på ett väldigt ostrukturerat vis.
 
M

Marcel Watch Group AB

Guest
@Marcels.se
Jag tror faktiskt ni har noll på att vinna att synar här. Tror bara det kommer generera dåliga Google-resultat åt er. Här har ni nog snarare närmare 29000 personer som INTE kommer köpa klockor av er.
Hej igen :)

Kanske är det så, men som vi sa tidigare är transparens något bra. Vi tror återigen på att det är bättre att människor kan få veta mer om oss, våra priser och vad vi säger än att vi gömmer oss, tror det gäller för de flesta saker och så kan det ju motverka det där ohederliga beteendet som någon silverräv nämnde ;). Dessutom finns det väl då 28996 potentiella kunder för oss här ;)

Vänligen

Marcels Watch Group
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Intressant ton på detta företags inlägg. Någon litteratur/psykologiskt kunnig som har ett namn på det? En slags glad, allt är bra-text, fast när man läser mellan raderna uppfattar man en slags sarkastisk, hånande ton eller något. Är det bara jag? Isåfall ursäktar jag.
Är den medicinska facktermen "hälla vatten på en gås"? :p
Helt ärligt förstår jag inte riktigt hur tråden utvecklats. Ett företag som säljer vintageklockor kritiseras för sina priser av entusiaster som inte är kundgruppen dom riktar sig till. Priserna butiken för jämförs med ebay och auktioner istället för butiker av liknande slag. Jag har ingen exakt koll på varken Marcels eller andra vintagebutikers prisbild, jag vet bara att det inte är och för mig och dyrt. Jag gör som de flesta andra här och letar vintage på annat håll (och renoverar själv eller lämnar till pålitlig urmakare). Däremot kan jag som jag tidigare skrev, tycka att samma jämförelse i så fall borde gälla alla butiker, även de som säljer nya klockor som bevisligen tappar direkt de lämnat butiken och därmed är överprisade för alla utom den som först köpte klockan. Sen är ju det här med fenomenet med en nyreggad medlem som det första hen gör startar en tråd, ställer en fråga och sedan försvinner... Lite tråkigt. Vill man vara hipster och skaffa "morfars ärvda klocka" får man antingen skaffa sig kunskaperna som krävs i tid och engagemang. Hänga på forumet och läsa trådar osv eller helt enkelt betala dyrt i vintagebutik. Personer som @Aurum har säkert en hel del kunskaper investerat i tid över lång tid, ett fynd som görs av en entusiast med tillhörande efterforskning, renovering osv har också kostat, säkert mer än vad en vintage butik tar betalt. Vad vet jag? Tycker fokus hamnat lite snett bara :)
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är den medicinska facktermen "hälla vatten på en gås"? :p
Helt ärligt förstår jag inte riktigt hur tråden utvecklats. Ett företag som säljer vintageklockor kritiseras för sina priser av entusiaster som inte är kundgruppen dom riktar sig till. Priserna butiken för jämförs med ebay och auktioner istället för butiker av liknande slag. Jag har ingen exakt koll på varken Marcels eller andra vintagebutikers prisbild, jag vet bara att det inte är och för mig och dyrt. Jag gör som de flesta andra här och letar vintage på annat håll (och renoverar själv eller lämnar till pålitlig urmakare). Däremot kan jag som jag tidigare skrev, tycka att samma jämförelse i så fall borde gälla alla butiker, även de som säljer nya klockor som bevisligen tappar direkt de lämnat butiken och därmed är överprisade för alla utom den som först köpte klockan. Sen är ju det här med fenomenet med en nyreggad medlem som det första hen gör startar en tråd, ställer en fråga och sedan försvinner... Lite tråkigt. Vill man vara hipster och skaffa "morfars ärvda klocka" får man antingen skaffa sig kunskaperna som krävs i tid och engagemang. Hänga på forumet och läsa trådar osv eller helt enkelt betala dyrt i vintagebutik. Personer som @Aurom har säkert en hel del kunskaper investerat i tid över lång tid, ett fynd som görs av en entusiast med tillhörande efterforskning, renovering osv har också kostat, säkert mer än vad en vintage butik tar betalt. Vad vet jag? Tycker fokus hamnat lite snett bara :)
Håller med dig, men mina tankar i föregående inlägg handlade faktiskt om företagets svar. Vi hänger på ett entusiastforum, det är inte konstigt att medlemmarna skriver som de gör. Men jag funderade lite på hur företaget skriver. Jag uppfattar det som ganska märkligt. Typ diplomatiskt företagsspråk, fast med väldigt defensiv och irriterad underton. Nästan lite hånande. Exempel är när de skriver att man istället för att starta offentliga trådar borde maila dem, och SAMTIDIGT förespråkar transparens?!. Får lite dåliga vibbar av det.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Håller med dig, men mina tankar i föregående inlägg handlade faktiskt om företagets svar. Vi hänger på ett entusiastforum, det är inte konstigt att medlemmarna skriver som de gör. Men jag funderade lite på hur företaget skriver. Jag uppfattar det som ganska märkligt. Typ diplomatiskt företagsspråk, fast med väldigt defensiv och irriterad underton. Nästan lite hånande. Exempel är när de skriver att man istället för att starta offentliga trådar borde maila dem, och SAMTIDIGT förespråkar transparens?!. Får lite dåliga vibbar av det.
Finns det inte ett anglosaxiskt uttryck med att blåsa såpbubblor någonting? Nåväl, jag lämnar tråden då jag inte kan tillföra något varken till TS eller i övrig diskussion :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
i förevarande fall en Omega Seamaster 600 (med Genève utskrivet på tavlan) i motsvarande skick. Priset skulle då vara cirka 5700 :) Men vi kan ha fel.

Spot on! Jag tänkte också att runt 5-6 var rimligt.
Anteckning 2020-04-03 155240.png


https://www.tradera.com/item/190118/389164741/omega-seamaster-600-geneve
 

DrKlocka

Audemars
Jag gillar hur säljaren inleder med att friskriva beskrivningen som "Beskrivning Som Vi Ser Det" för att därefter friskriva tavlans skick som "Se bilder för egen bedömning..". Läser man lite längre ned kan man läsa att "alla ur är servade, MEN" - "armbandsur är svåra och Kan Ändå vara i behov av ytterligare en genomgång/justering efter köp och därför säljs allt som renoveringsobjekt.".

Oj, vad tokigt det blev egentligen. Man har ändå köpt ett renoveringsobjekt.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag gillar hur säljaren inleder med att friskriva beskrivningen som "Beskrivning Som Vi Ser Det" för att därefter friskriva tavlans skick som "Se bilder för egen bedömning..". Läser man lite längre ned kan man läsa att "alla ur är servade, MEN" - "armbandsur är svåra och Kan Ändå vara i behov av ytterligare en genomgång/justering efter köp och därför säljs allt som renoveringsobjekt.".

Oj, vad tokigt det blev egentligen. Man har ändå köpt ett renoveringsobjekt.
Ja, alla har ju sin egen definition på vad en service är :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är den medicinska facktermen "hälla vatten på en gås"? :p
Helt ärligt förstår jag inte riktigt hur tråden utvecklats. Ett företag som säljer vintageklockor kritiseras för sina priser av entusiaster som inte är kundgruppen dom riktar sig till. Priserna butiken för jämförs med ebay och auktioner istället för butiker av liknande slag. Jag har ingen exakt koll på varken Marcels eller andra vintagebutikers prisbild, jag vet bara att det inte är och för mig och dyrt. Jag gör som de flesta andra här och letar vintage på annat håll (och renoverar själv eller lämnar till pålitlig urmakare). Däremot kan jag som jag tidigare skrev, tycka att samma jämförelse i så fall borde gälla alla butiker, även de som säljer nya klockor som bevisligen tappar direkt de lämnat butiken och därmed är överprisade för alla utom den som först köpte klockan. Sen är ju det här med fenomenet med en nyreggad medlem som det första hen gör startar en tråd, ställer en fråga och sedan försvinner... Lite tråkigt. Vill man vara hipster och skaffa "morfars ärvda klocka" får man antingen skaffa sig kunskaperna som krävs i tid och engagemang. Hänga på forumet och läsa trådar osv eller helt enkelt betala dyrt i vintagebutik. Personer som @Aurum har säkert en hel del kunskaper investerat i tid över lång tid, ett fynd som görs av en entusiast med tillhörande efterforskning, renovering osv har också kostat, säkert mer än vad en vintage butik tar betalt. Vad vet jag? Tycker fokus hamnat lite snett bara :)
Det enda som lyser igenom för mig är noll skämskudde för att man har minst dubbla priser mot andra. En vägg av text är alltid ett tydligt tecken på 100% skitsnack och 0% substans. Att bygga en hel affärsidé på andras okunskap känns allt annat än OK.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det enda som lyser igenom för mig är noll skämskudde för att man har minst dubbla priser mot andra. En vägg av text är alltid ett tydligt tecken på 100% skitsnack och 0% substans. Att bygga en hel affärsidé på andras okunskap känns allt annat än OK.
Absolut, men knappast något dom är ensamma om, och inget att lägga energi på. Som att hälla vatten på en gås var det väl jag sa. Ingen här lär väl handla där och dom är väl inte handlare på forumet, eller är dom det?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Absolut, men knappast något dom är ensamma om, och inget att lägga energi på. Som att hälla vatten på en gås var det väl jag sa. Ingen här lär väl handla där och dom är väl inte handlare på forumet, eller är dom det?
Det kan nog nå ganska många, det som skrivs här. Det är väl meningen i det.

Det vill säga riktar sig mer som info till presumtiva intressenter till en handlare av den sorten än till handlaren själv.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är väl relativt klarlagt att det är en butik som säljer halvhyggliga gubbklockor för flera gånger marknadspriset. Om de har kunder för det så är det bara att gratulera. Gissningsvis så har de kostnader som vida överstiger de vanliga Tradera-nasarnas. Därav priserna.

Det finns säkert en och annan oinsatt som föredrar dessa även om det kostar ett gäng tusenlappar för mycket. Entusiaster är knappast huvudmålgruppen.
 

meo_swe

Audemars
Auktionspriser är inte vad köpare vill betala, det är vad det begränsade antalet köpare som har tid att delta i auktionen vill köpa i konkurrens med andra med samma förutsättning, inte vad köpare vill betala då det uppenbart finns fler köpare som är beredda att betala betydligt mer. Annonser är inte vad säljare vill om man bortser från privata säljare. Det är vad säljare säljer produkter för som styrs av marknaden, alltså dig och alla andra som vill köpa produkten. Om alla säljare satte vad de ville ha skulle troligen priserna sett annorlunda ut men ingen skulle vilja köpa dem. Därmed är det priset vad säljarna är villiga att släppa sina produkter för till en marknad som är okej med att betala ungefär det priset. Mer korrekt bild av marknadspriset.


Vänligen

Marcels Watch Group
Sist jag köpte en klocka på auktion låg jag under en gran. Med mobilförbud. Och sköt kulspruta mot marinbasens trattnärskydd.
Så det här med att man måste ta tid är ju BS deluxe.
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Är väl relativt klarlagt att det är en butik som säljer halvhyggliga gubbklockor för flera gånger marknadspriset. Om de har kunder för det så är det bara att gratulera. Gissningsvis så har de kostnader som vida överstiger de vanliga Tradera-nasarnas. Därav priserna.

Det finns säkert en och annan oinsatt som föredrar dessa även om det kostar ett gäng tusenlappar för mycket. Entusiaster är knappast huvudmålgruppen.

Ungefär så ja.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det kan vara så att det ses konstigt av en del att informera exempelvis nytillkomna, forummedlemmar som trådstartaren är ett exempel på eller andra som inte är medlemmar på detta forum men som läser här i alla fall, de lär vara många(?), att de riskerar bli lurade/blåsta av den prissättningen. Varför skulle man vilja ta upp det? För en del är det naturligt att göra det, för andra svårförståeligt. Det är nog bara att acceptera att det är så.
 
Topp