M
Marcel Watch Group AB
Guest
Väldigt mycket svammel och hittepå. Du kan försöka förvirra vissa men det biter inte på mig. Marknadspris är marknadspris, det oberoende av vad en enstaka köpare har för kunskap. Du kan givetsvis definiera marknaden, men gör du inte det har jag svårt att se något i min definition som kan ifrågasättas. Det är bara experter/kunniga som kan uppskatta marknadspris.
Auktionspriser är ögonblicksbilder på vad köpare vill betala. Det vet du också. Annonspriset sätts helt fritt av säljaren. Vissa är nära marknadspris och de säljs oftast rätt omgående. Andra säljare har tur och lyckas locka till sig okunniga köpare. Vissa säljare är bra på att vilseleda köpare och då kan de också sälja klart över marknadspris.
Du gör allt för att krångla till det, och det förstår jag för dessa inlägg dyker upp när man söker på ditt företag. Så med det ovan kan vi inte komma vidare med. Kan avsluta med en annan vinkel. Hur många procent är det rimligt att lägga på när en vara är lättillgänglig i stora volymer för massan? Medelvärdet på ebay tex jämfört med butikspris? Vid en viss nivå tycker jag det blir bondfångeri. Internet har helt klart hjälpt till att jämna ut prisläget geografiskt och mellan försäljningskanaler. Så länge ni kan sälja till den prisbilden ni har är det bara att gratulera.
Hej igen,
För att förtydliga vårt "svammel" (kanske är ditt ):
AU "Marknadspris är marknadspris det oberoende av vad en enstaka köpare har för kunskap" - Korrekt! Det var du som implicerade motsatt genom att "folk har koll på sina klockor".
AU "Du kan givetsvis definiera marknaden, men gör du inte det har jag svårt att se något i min definition som kan ifrågasättas.! - Inte kan, du måste om du ska sätta ett marknadspris. Om du inte kan bestämma marknaden hur ska du då bestämma priset? Därmed är auktionsslutpriser såväl som butiksannonspriser inräknade (ja, ta bort extremerna) men du kan inte hänvisa till marknadspris och bara peka på auktioner och säga att alla annonser är vad säljarna vill ha och att det inte är ett del av marknadspriset. Vi definierar marknaden som hela spektret, du gör skillnad i "ärlighet" på de båda och verkar vilja särskilja dem, inte vi "Rent generellt är auktionspriser ärligare och lättare att se trender genom. Dock inte direkt jämförbara med annonser."
AU "Det är bara experter/kunniga som kan uppskatta marknadspris." - Låter rimligt, fast frågan blir då om alla som talar om våra priser som icke marknadsenliga som experter, dig inkluderat?
AU "Auktionspriser är ögonblicksbilder på vad köpare vill betala. Det vet du också. Annonspriset sätts helt fritt av säljaren. Vissa är nära marknadspris och de säljs oftast rätt omgående. Andra säljare har tur och lyckas locka till sig okunniga köpare. Vissa säljare är bra på att vilseleda köpare och då kan de också sälja klart över marknadspris." - Återigen en distinktion du godtyckligt gör mellan vad du anser vara marknadspris och vad det faktiskt är.
AU "Hur många procent är det rimligt att lägga på när en vara är lättillgänglig i stora volymer för massan?" - Går inte att besvara i ställd form, det innebär att om vi köper en klocka dyrare ska vi sälja den dyrare? Du får nog istället tänka om från procentuellt påslag (vilket går att använda i de flesta verksamheter där inköpspriset är mer eller mindre konstant) till att göra om det till att bestämma ditt utpris först och handla därefter.
AU "Medelvärdet på ebay tex jämfört med butikspris?" - Det skiljer sig nog från butik till butik, men kanske en ganska irrelevant jämförelse? eller vad ska den säga?
AU "Vid en viss nivå tycker jag det blir bondfångeri" - Tycker är nyckelordet
AU "Internet har helt klart hjälpt till att jämna ut prisläget geografiskt och mellan försäljningskanaler." - Ja absolut, många har ju höjt sina priser det senaste, till och med Beso
AU "Så länge ni kan sälja till den prisbilden ni har är det bara att gratulera" - Vi tackar för lyckönskningarna och ser fram emot att finnas i flera år framöver
AU "Du gör allt för att krångla till det, och det förstår jag för dessa inlägg dyker upp när man söker på ditt företag" - Vi har inte något emot att synas här med vårt "svammel" och vi tycker (godtyckligt) att vi är ganska okrångliga . Vi tror på transparens och vi tror på att det är bra för alla klockentusiaster att kunna få reda på mer om oss Så därför svarar vi mer än gärna som de flesta vet, kanske inte supersnabbt alla gånger dock .
Vänligen
Marcels Watch Group