Hej igen
Nu är vi här och underhåller tråden lite
(är ju nästan vår egna)
Och hej
@URsinne (svarar till dig här men alla kan ju se), vi har svarat i kursivt nedan
URsinne, post: 3283688, member: 13005"](Varning! A kanske pretentiös Wall av text. Ursäktar mig på förhand)
Du diskuterar tråkigt nog inte på ett schysst sätt heller Marcel.
Du verkar hoppas att det som skrivs inte läses och kan då lägga till rätta genom att hitta på saker i efterhand som inte står nånstans. Du vet mycket väl att det inte enbart, från mig inte främst, jämförts med Traderaauktioner vilket jag påmint dig om redan. Utan resultat.
--> Vi vill påstå att de flesta jämförelser som getts exempel på har varit mot tradera, men vi har som sagt också instämt i att det finns billigare butiker och gett exempel på den vi vet i Göteborg som håller bra klass i samband att vi godtar att många tycker att våra priser är höga men vi vill inte påstå att de är så höga speciellt när man jämför mot de onlinebutiker vi jämförde med.
Att det redan svarats på dina frågor som ställs av dig för att blanda bort sakfrågan, innebär naturligtvis att - du- redan fått svar fast du ändå nöter sida upp och ned som en papegoja med samma trams. Alltså var det inte ts som svarats enbart, utan dig på dina frågor. Läs det som skrivits istället för att tugga om allt. -
-> Ja, efter att vi ställt frågan, men vi är ju inte bara en person här så det blir många svar, frågor jämförelser, etc. som skrivs om, men kan i del instämma att det är mycket repetitioner
Det är lustigt att du tar upp det som att det är främst jämförelser med Traderaauktioner när du vänder dig till mig. Om du känt till något om vad jag skrivit och sagt hade du vetat att jag brukar påtala skillnaden mellan privata priser och professionella handlares priser när folk frågar vad vissa klockor är "värda" i de fall jag till äventyrs skulle ha något att säga, och då inte som något negativt vilket nog förvånar dig och gör din argumentation väldigt konstig. --
> Är verkligen inte specifikt till dig, vi vänder oss till alla, eller kanske främst de som jämför mot tradera och vi förutsatte (uppenbarligen felaktigt, för det får vi d ursäkta) att även du i mångt och mycket gjorde det.
Jag rekommenderar att du till exempel försöker tillgodogöra dig tråden inne i köpguideavdelningen (eller på vintage kanske det är när jag tänker efter, minns inte) som riktar sig till nytillkomna klockintressenter som vill veta vad deras klockor är "värda" och handlar om värdering, du kanske rent av lär dig något. Vi har alla säkert mycket att lära, varje dag, även jag förstås. Där berör ett särskilt litet stycke kortfattat det här med privata och icke privata klockaffärer och varför skillnaden finns, eller bör finnas, och inte utan vidare kan jämföras rätt av. Du kommer att märka där att jag inte på något sätt är särskilt kritisk generellt gentemot det utan tvärtom poängterar att det bör beaktas. -
-> Vi tror inte att du är särskilt kritiskt mot fenomenet som sådant, mer våra priser (eventuellt filosofi inkluderat)
Din uppfattning om tradera är för övrigt ganska ytlig. Det kan betalas höga priser där. Orimligt höga. Jag har själv haft turen att få oskäliga priser för en del klockor. Såna som satts ut för en krona utan res. Det har alltså inte förespeglats något högt värde i och med ett begärt pris eller annat om jag får säga det själv. Ingen har varit missnöjd hittills efter vad jag fått höra åtminstone, glädjande nog. -
-> Vi säljer också på auktion på tradera då och då så visst vet vi att det kan bli förvånande priser där.
Numer säljer jag ganska sällan nåt. Har ändå varit med sen pre-internet och senare ebay t.o.m före paypal fanns, eller åtminstone inte användes så vi krånglade med money orders och sånt för att få betalt. Bökigt som farao. Guldåldern
då Jänkarna var utsvultna på schweiziska vintagearmbandsur... Nåja hm, mittåt
.. -
Så jag har med andra ord sett mycket av traditionellt klockskojeri inom vintagesektorn för det är inget nytt, snarare en trist tradition. Nåt som kanhända inte är lika bekant för senare tillkomna och de som mest sysslar med nyare klockor.
--> instämmer till fullo.
Har själv hjälpt till att efter min ringa förmåga försöka medverka till att förbättra den situationen eftersom jag tror att klockhobbyn för alla intresserade blir lidande om det spårar ur hur mycket som helst.
--> instämmer även här till fullo.
En känd sida slog mer eller mindre vantarna i bordet kanske mest pga ockrare inom samlarsektorn så sidan blev ett slags rövartillhåll där inga vettiga affärer kunde eller ville göras. Dåligt rykte skrämde bort de bra säljarns och därmed kunderna. Katastrof. En omstart skedde där det lades stor vikt vid att stävja ocker, försäljning av förfalskningar/kopior m.m. inom bland annat, främst tillsammans med två andra kategorier, klockkategorin. Mycket tid och ideellt arbete gick åt men det funkade riktigt bra, ett tag. Säljarna kom tillbaka och köparna slogs om grejerna: När sätter ni ut nästa? Och så vidare.. Till dess att de flesta tröttnade på tidsåtgången och på att jaga mindre nogräknade och inga nya tog vid. Så blev allt som vanligt igen
Så alltså, överpriser, tvivelaktiga objekt etc lönar sig inte för någon. Inte i längden. Se påtalandet av varningsflaggor i den vägen som en tjänst för alla inblandade.
--> avseende priserna är det tämligen klart att våra uppfattningar skiljer sig åt, men bortsett från det så tror inte vi heller att tvivelaktiga objekt eller "dolda fel" lönar sig för någon. Vi tror, som vi har sagt på transparens varför vi försöker vara så tydliga vi bara kan med vad vi vet om objekt vi säljer, vi skriver ut vad som är fel, utbytt, renoverat, etc. och försöker alltid vara så ärliga som möjligt med det. Vi kan göra fel även vi så klart (såg som någon påpekade att det endast var på engelska sidan vissa delar var nämnda, kommer åtgärdas inom kort) men som vi försöker berätta här och på vår sida, vi har som avsikt att vara 100% transparenta med vad som säljs och då också vad någon köper, sämre för oss eller ej.
Även för säljaren. -
-> Vi tackar för det.