• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marcels watch - Prissättning

MeaCulpa

Breitling
Det här är ju helt sjukt. Inte bara galna priser utan även fake-delar alltså. Eftersom ni själva verkar helt inkompetenta att se vad som är fake och ommålat undrar jag vem det är som utfärdar värderingsintygen på dessa prisnivåer och med fake-delar, @Marcels.se ?

Gå in på https://besiktning.nu och välj varugrupp klockor så blir det tämligen klarlagt vem det är.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Undrar vad breitling:en de hintar om på instagram kommer att kosta när den är redo för försäljning? Säkert som hittat.

Det ska bli intressant att se om den är kosher. :)
 

sirengatto

Panerai
2-Faktor
Är det här tydligt för okunniga köpare? Egenpåhittade graderingar av tavla, urverk och boett. Vad betyder A1? Riverside? Faint? VVSD? Grade A? P-SurfaceP? Någonstans bland allt det här fluffet ska en okunnig köpare hitta informationen om att allt är inte står rätt till alltså.
Absolut inget försvarstal. Långt ifrån. Men de har faktiskt en förklaring på sina graderingar under rubriken "Vintage guiden". Samt -- vilket är värt att påpeka utifrån det ironiska i sammanhanget -- även förklaringar kring det förrädiska med "Franken-ur" och "Re-dial eller Re-printed".
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Absolut inget försvarstal. Långt ifrån. Men de har faktiskt en förklaring på sina graderingar under rubriken "Vintage guiden". Samt -- vilket är värt att påpeka utifrån det ironiska i sammanhanget -- även förklaringar kring det förrädiska med "Franken-ur" och "Re-dial eller Re-printed".
Tack, hade missat den guiden. Intressant även kring polering.

Mystiken tätnar. Är detta en trollning?!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack, hade missat den guiden. Intressant även kring polering.

Mystiken tätnar. Är detta en trollning?!

Tror tyvärr inte det. Det finns folk med... hm, udda affärsfilosofier i vintageklockvärlden. Kanske inte särskilt många vad gäller de priser som har getts exempel på men i övrigt... Lycksökare, ofta blir de inte så långvariga.

Men det kanske också är på väg att ändras och ses med en viss acceptans. Vore mindre lyckat för de flesta inblandade.
 
Senast ändrad:

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
9FFAA93B-6FF8-4BC5-95FE-5467EB215505.png
 

sirengatto

Panerai
2-Faktor
Tack, hade missat den guiden. Intressant även kring polering.

Mystiken tätnar. Är detta en trollning?!
Det kunde ju -- åtminstone för potentiella kunders välbefinnande -- ha varit på sin plats med en länk till "guiden" där dessa begrepp används. Jag blev åtminstone lite förvånad när jag fann den. Men det kanske beror på min egen ignorans. Och möjligen att jag aldrig tidigare har haft det egendomliga "nöjet" att besöka deras webbsida. Antar att de har fått många nya unika besökare den senaste tiden. Alltid något. Om det var avsikten är det bara att gratulera ...
 
M

Marcel Watch Group AB

Guest
Hej igen :D

Nu är vi här och underhåller tråden lite ;) (är ju nästan vår egna)

Och hej @URsinne (svarar till dig här men alla kan ju se), vi har svarat i kursivt nedan :)

URsinne, post: 3283688, member: 13005"](Varning! A kanske pretentiös Wall av text. Ursäktar mig på förhand)

Du diskuterar tråkigt nog inte på ett schysst sätt heller Marcel.
Du verkar hoppas att det som skrivs inte läses och kan då lägga till rätta genom att hitta på saker i efterhand som inte står nånstans. Du vet mycket väl att det inte enbart, från mig inte främst, jämförts med Traderaauktioner vilket jag påmint dig om redan. Utan resultat. --> Vi vill påstå att de flesta jämförelser som getts exempel på har varit mot tradera, men vi har som sagt också instämt i att det finns billigare butiker och gett exempel på den vi vet i Göteborg som håller bra klass i samband att vi godtar att många tycker att våra priser är höga men vi vill inte påstå att de är så höga speciellt när man jämför mot de onlinebutiker vi jämförde med.

Att det redan svarats på dina frågor som ställs av dig för att blanda bort sakfrågan, innebär naturligtvis att - du- redan fått svar fast du ändå nöter sida upp och ned som en papegoja med samma trams. Alltså var det inte ts som svarats enbart, utan dig på dina frågor. Läs det som skrivits istället för att tugga om allt. --> Ja, efter att vi ställt frågan, men vi är ju inte bara en person här så det blir många svar, frågor jämförelser, etc. som skrivs om, men kan i del instämma att det är mycket repetitioner :)

Det är lustigt att du tar upp det som att det är främst jämförelser med Traderaauktioner när du vänder dig till mig. Om du känt till något om vad jag skrivit och sagt hade du vetat att jag brukar påtala skillnaden mellan privata priser och professionella handlares priser när folk frågar vad vissa klockor är "värda" i de fall jag till äventyrs skulle ha något att säga, och då inte som något negativt vilket nog förvånar dig och gör din argumentation väldigt konstig. --> Är verkligen inte specifikt till dig, vi vänder oss till alla, eller kanske främst de som jämför mot tradera och vi förutsatte (uppenbarligen felaktigt, för det får vi d ursäkta) att även du i mångt och mycket gjorde det.

Jag rekommenderar att du till exempel försöker tillgodogöra dig tråden inne i köpguideavdelningen (eller på vintage kanske det är när jag tänker efter, minns inte) som riktar sig till nytillkomna klockintressenter som vill veta vad deras klockor är "värda" och handlar om värdering, du kanske rent av lär dig något. Vi har alla säkert mycket att lära, varje dag, även jag förstås. Där berör ett särskilt litet stycke kortfattat det här med privata och icke privata klockaffärer och varför skillnaden finns, eller bör finnas, och inte utan vidare kan jämföras rätt av. Du kommer att märka där att jag inte på något sätt är särskilt kritisk generellt gentemot det utan tvärtom poängterar att det bör beaktas. --> Vi tror inte att du är särskilt kritiskt mot fenomenet som sådant, mer våra priser (eventuellt filosofi inkluderat)

Din uppfattning om tradera är för övrigt ganska ytlig. Det kan betalas höga priser där. Orimligt höga. Jag har själv haft turen att få oskäliga priser för en del klockor. Såna som satts ut för en krona utan res. Det har alltså inte förespeglats något högt värde i och med ett begärt pris eller annat om jag får säga det själv. Ingen har varit missnöjd hittills efter vad jag fått höra åtminstone, glädjande nog. --> Vi säljer också på auktion på tradera då och då så visst vet vi att det kan bli förvånande priser där.

Numer säljer jag ganska sällan nåt. Har ändå varit med sen pre-internet och senare ebay t.o.m före paypal fanns, eller åtminstone inte användes så vi krånglade med money orders och sånt för att få betalt. Bökigt som farao. Guldåldern:oldman: då Jänkarna var utsvultna på schweiziska vintagearmbandsur... Nåja hm, mittåt:pompus:.. -

Så jag har med andra ord sett mycket av traditionellt klockskojeri inom vintagesektorn för det är inget nytt, snarare en trist tradition. Nåt som kanhända inte är lika bekant för senare tillkomna och de som mest sysslar med nyare klockor. --> instämmer till fullo.

Har själv hjälpt till att efter min ringa förmåga försöka medverka till att förbättra den situationen eftersom jag tror att klockhobbyn för alla intresserade blir lidande om det spårar ur hur mycket som helst. --> instämmer även här till fullo.

En känd sida slog mer eller mindre vantarna i bordet kanske mest pga ockrare inom samlarsektorn så sidan blev ett slags rövartillhåll där inga vettiga affärer kunde eller ville göras. Dåligt rykte skrämde bort de bra säljarns och därmed kunderna. Katastrof. En omstart skedde där det lades stor vikt vid att stävja ocker, försäljning av förfalskningar/kopior m.m. inom bland annat, främst tillsammans med två andra kategorier, klockkategorin. Mycket tid och ideellt arbete gick åt men det funkade riktigt bra, ett tag. Säljarna kom tillbaka och köparna slogs om grejerna: När sätter ni ut nästa? Och så vidare.. Till dess att de flesta tröttnade på tidsåtgången och på att jaga mindre nogräknade och inga nya tog vid. Så blev allt som vanligt igen:rolleyes:

Så alltså, överpriser, tvivelaktiga objekt etc lönar sig inte för någon. Inte i längden. Se påtalandet av varningsflaggor i den vägen som en tjänst för alla inblandade. --> avseende priserna är det tämligen klart att våra uppfattningar skiljer sig åt, men bortsett från det så tror inte vi heller att tvivelaktiga objekt eller "dolda fel" lönar sig för någon. Vi tror, som vi har sagt på transparens varför vi försöker vara så tydliga vi bara kan med vad vi vet om objekt vi säljer, vi skriver ut vad som är fel, utbytt, renoverat, etc. och försöker alltid vara så ärliga som möjligt med det. Vi kan göra fel även vi så klart (såg som någon påpekade att det endast var på engelska sidan vissa delar var nämnda, kommer åtgärdas inom kort) men som vi försöker berätta här och på vår sida, vi har som avsikt att vara 100% transparenta med vad som säljs och då också vad någon köper, sämre för oss eller ej. :)

Även för säljaren. --> Vi tackar för det.
 
M

Marcel Watch Group AB

Guest
Du är något på spåret här. Ser man till vad TS skriver på andra forum så faller bitarna på plats. Men varför kan man fråga sig..? Har nog 3 olika teorier om varför man skulle "stunta" på ett sådant vis.

Otroligt pinsamt av Marcels watch "group"

haha, nej vi är inte trådstartare om det är vad TS betyder :), vill ni tro det, fortsätt göra det.
 

EWEA

Cartier
Vi är här en kort stund nu :D
Så många frågor....

Du/ni är alltså utbildade jurister och påstår det vara lagligt att sälja förfalskningar? T.ex. delar med omega-logan men som inte är tillverkade av Omega?

I en intervju med barnebys pratar du om oseriösa handlare som säljer ”kopior, frankenwatches etc....” och så är det precis det ni själva gör??
 
M

Marcel Watch Group AB

Guest
Högst roande tråd, gått fram och tillbaka, upp och ner.
Lite tips till @Marcels.se om att käfta med folk som @Aurum och @yonsson är att de i de allra flesta fallen har bättre koll än även många som jobbar i branschen, inte minst entusiaster.
Personligen är de inte mina favoritpersoner, men jag respekterar deras kunskap och engagemang enormt på det här forumet. Om de säger att något inte är kosher, så är det förmodligen så. De har ingen ekonomisk vinning i att göra så, medan du har däremot en ekonomisk vinning i att försöka dölja eller släta över ett fel.
För övrigt, Svenska Handelskammaren har förvånandsvärt dålig insikt på denna djupa nivå i branschen, och att bli en auktoriserad värderingsman är inte särskilt svårt om man har en butik och företag. Har sett en hel del riktigt kassa värderingar, hela eller delaktiga förfalskningar som missats av människor som är auktoriserade.

Är även nyfiken som urmakare själv, vad en "miniservice" är, och vart er/era urmakare pluggade och deras tidigare erfarenhet. Min magskänsla säger att ni slarvat med en del annat som bevisats tydligt här, så är risken stor att ni slarvat med annat också.
En duktig urmakare med erfarenhet av dessa märken, framförallt vintage där originaldelar är viktigt, blir rätt vresiga när man nämner aftermarket delar.

Du har ingen skyldighet att förklara dig för mig, men väljer du att skriva en vägg av text som är svårare att tyda än en ursprungsbibel på grekiska, så vet ni nog alla vad svaret är reda.

Känns lite som att ni trodde att vi var ett entusiastforum av "happy idiots" ni kunde släta över lite lätt. Verkar som att ni hamnade på djupt vatten rätt fort.

Vi ifrågasätter inte @Aurum s kunskap om klockor som sådan, vi tror att personen i fråga är väl insatt om klockor men gällande marknadsprisets bestämmande höll vi inte med hur detta definierades initialt, dock verkar vi nått någon större form av enighet även om vi påstår att det är högre än Arum. Kan dock bero på att vi färgas mer av handel mellan butik och konsument alternativt stora internationella auktionshus mot konsument än handel konsumenter sinsemellan. Gällande den svarta urtavla och det armband som Aurum hänvisat till tidigare så har vi valt att tro på säljaren som är hyfsat välrenommerad enligt vår uppfattning. Vi har handlat av denna under lång tid och har hittills inte haft anledning att misstro dem. Det innebär inte att vi inte kan ha fel i det men vi kan inte se att säljaren i övrigt är anklagad för att sälja kopior eller renoverade delar.

Vi hoppas och tror att Aurum inte känner eller tänker att vi inte respekterar deras kunskap. Att man har skilda meningar och uppfattningar tror vi är relativt vanligt och det säger inte att respekt inte finns. Anbefallande @yonsson har vi nog inte direkt diskuterat något annat än personens uppfattning om priser, eventuellt har yonsson hållit med någon annan men inte haft någon diskussion med oss direkt så yonssons kunskap låter vi vara onämnd (ej att misstolkas som ej befintlig).

Vi tror också att alla här är fullt medvetna om att vi absolut inte "Tjänar" något på att vara här och diskuterar våra produkter eller priser, men ändå är vi det. Vi ser inte många andra handlar här under sitt butiksnamn men vi är gärna här även om det "skadar" oss. Vi gillar att snacka klockor allmänt (väldigt lite av det dock) men kanske framförallt för att kunna stå till svars för prissättning, frågor, få reda på fel vi har (t.ex. de som påtalats som vi missat, stavfel, missade beskrivningar, etc) men också för att visa att vi faktiskt inte har något emot att ha fel (kan inte minnas att vi försöker släta över dem, de vi som vi missat instämmer vi i och de vi inte vet ska vi kolla upp som sagt). Det är okej för oss, vi lär oss förhoppningsvis också och vi förhoppningsvis bättre :). Hade vi inte velat blotta våra misstag eller brister för entusiaster hade vi nog inte funnits här mer än i form av en banner längst ner :).

"Känns lite som att ni trodde att vi var ett entusiastforum av "happy idiots" ni kunde släta över lite lätt." --> om det var så hade vi mest troligt försvunnit samma år som vi reggade oss här givet vad som sagts om oss förr ;) men nej, vi är kvar, vi tror inte och försöker inte lura någon även om det verkar finnas en annan tro om det ;).
 
M

Marcel Watch Group AB

Guest
Så många frågor....

Du/ni är alltså utbildade jurister och påstår det vara lagligt att sälja förfalskningar? T.ex. delar med omega-logan men som inte är tillverkade av Omega?

I en intervju med barnebys pratar du om oseriösa handlare som säljer ”kopior, frankenwatches etc....” och så är det precis det ni själva gör??

Som sagt, vi skriver ut om det inte är en originaldel :)

Vi har sagt att den information vi fått är att det inte är olagligt och sagt att vi ska undersöka saken närmare :)
 
M

Marcel Watch Group AB

Guest
Högst roande tråd, gått fram och tillbaka, upp och ner.
Lite tips till @Marcels.se om att käfta med folk som @Aurum och @yonsson är att de i de allra flesta fallen har bättre koll än även många som jobbar i branschen, inte minst entusiaster.
Personligen är de inte mina favoritpersoner, men jag respekterar deras kunskap och engagemang enormt på det här forumet. Om de säger att något inte är kosher, så är det förmodligen så. De har ingen ekonomisk vinning i att göra så, medan du har däremot en ekonomisk vinning i att försöka dölja eller släta över ett fel.
För övrigt, Svenska Handelskammaren har förvånandsvärt dålig insikt på denna djupa nivå i branschen, och att bli en auktoriserad värderingsman är inte särskilt svårt om man har en butik och företag. Har sett en hel del riktigt kassa värderingar, hela eller delaktiga förfalskningar som missats av människor som är auktoriserade.

Är även nyfiken som urmakare själv, vad en "miniservice" är, och vart er/era urmakare pluggade och deras tidigare erfarenhet. Min magskänsla säger att ni slarvat med en del annat som bevisats tydligt här, så är risken stor att ni slarvat med annat också.
En duktig urmakare med erfarenhet av dessa märken, framförallt vintage där originaldelar är viktigt, blir rätt vresiga när man nämner aftermarket delar.

Du har ingen skyldighet att förklara dig för mig, men väljer du att skriva en vägg av text som är svårare att tyda än en ursprungsbibel på grekiska, så vet ni nog alla vad svaret är reda.

Känns lite som att ni trodde att vi var ett entusiastforum av "happy idiots" ni kunde släta över lite lätt. Verkar som att ni hamnade på djupt vatten rätt fort.
Våra urmakares utbildning är varierande, men två har svenskt gesällbrev och en har gått någon urmakarskola i dannmark. Sen har vi en som inte har gesällbrev eller motsvarande men det arbetet kollas alltid av någon som har.

Angående service, miniservice är service där endast rengöring av verk gjorts, oftast byts också packningar och glas (alternativt poleras) och delar i klockan som är kassa är bytta mot andra begagnade delar från samma märke och kaliber.
 

EWEA

Cartier
Som sagt, vi skriver ut om det inte är en originaldel :)

Vi har sagt att den information vi fått är att det inte är olagligt och sagt att vi ska undersöka saken närmare :)

Men det tillhör ju typ allmänbildning att det inte är lagligt att sälja förfalskningar?? Inget man lär sig på en femårig juristutbildning?
 
M

Marcel Watch Group AB

Guest
Men det tillhör ju typ allmänbildning att det inte är lagligt att sälja förfalskningar?? Inget man lär sig på en femårig juristutbildning?
Vi är inte övertygade om att det är så enkelt som sagt, det skiljer sig åt i flera länder inom EU till och med men som vi har sagt ska vi kolla närmare på det och återkomma.

Bara för att exemplifiera: https://www.kändreplikasajtsomfinns.cos [editerad för att inte leda folk till sajten]:D

Vad vi fått berättat för oss för att klargöra:
1 del som är en kopia av en helhet som inte marknadsförs som äkta är inte olaglig så tillvida att upphovsrättsinnehavaren inte anmäler det som, stämmer för upphovsrättsintrång (t.ex. varumärkesintrång vilket det i många fall skulle vara), dock avser det då endast den del som är en kopia eller aftermarket, inte hela (i det här fallet) klockan som helhet
2 upphovsrättsintrång kan bara göras gällande av upphovsrättsinnehavaren, d.v.s. i det fall som hänvisats till här Omega

Men som sagt, vi ska undersöka det närmare (från tredje part, alltså externt bolag) och återkomma när vi fått svar.
 
Senast redigerad av en moderator:

skyseeker

Rolex
Vi är inte övertygade om att det är så enkelt som sagt, det skiljer sig åt i flera länder inom EU till och med men som vi har sagt ska vi kolla närmare på det och återkomma.

Bara för att exemplifiera: https://www.replikasverige.com/ :D

Vad vi fått berättat för oss för att klargöra:
1 del som är en kopia av en helhet som inte marknadsförs som äkta är inte olaglig så tillvida att upphovsrättsinnehavaren inte anmäler det som, stämmer för upphovsrättsintrång (t.ex. varumärkesintrång vilket det i många fall skulle vara), dock avser det då endast den del som är en kopia eller aftermarket, inte hela (i det här fallet) klockan som helhet
2 upphovsrättsintrång kan bara göras gällande av upphovsrättsinnehavaren, d.v.s. i det fall som hänvisats till här Omega

Men som sagt, vi ska undersöka det närmare (från tredje part, alltså externt bolag) och återkomma när vi fått svar.
Det sätt Ni/Du resonerar är djupt olyckligt och felaktigt. Att saker o ting inte skulle vara olagligt om det inte anmäls?
Där utöver finns det en gråzon där saker är lagliga men direkt olämpliga.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vi är inte övertygade om att det är så enkelt som sagt, det skiljer sig åt i flera länder inom EU till och med men som vi har sagt ska vi kolla närmare på det och återkomma.

Bara för att exemplifiera: https://www.replikasverige.com/ :D

Vad vi fått berättat för oss för att klargöra:
1 del som är en kopia av en helhet som inte marknadsförs som äkta är inte olaglig så tillvida att upphovsrättsinnehavaren inte anmäler det som, stämmer för upphovsrättsintrång (t.ex. varumärkesintrång vilket det i många fall skulle vara), dock avser det då endast den del som är en kopia eller aftermarket, inte hela (i det här fallet) klockan som helhet
2 upphovsrättsintrång kan bara göras gällande av upphovsrättsinnehavaren, d.v.s. i det fall som hänvisats till här Omega

Men som sagt, vi ska undersöka det närmare (från tredje part, alltså externt bolag) och återkomma när vi fått svar.
Att inte veta om att man begår ett lagbrott är inget försvar som duger. Man är SKYLDIG att ha koll på gällande lagstiftning och att sälja förfalskningar som gör varumärkesintrång ÄR olagligt. Att inte veta det som värderingsman är under all kritik. Att som värderingsman godkänna förfalskade delar och sätta skyhöga värderingsvärden är inte bara oetiskt, utan bör rimligtvis leda till fler konsekvenser.

Men din inställning är ju tydlig i ditt förra inlägg där du ”värderar” olika medlemmars kunskaper, som om det är andra som brister och inte du.

Även om det vore 100% lagligt så är det högst oetiskt att inte upplysa om det.
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det är verkligen när företag svarar på forum som man får lära känna dem på riktigt, när de får bemöta funderingar och kritik från entusiaster och folk som kan. Mycket bra. Marcels kan inget annat än att lära sig från detta. Hoppas de tar åt sig något och iallafall fixar det viktigaste. Som förfalskningar och fulservice. Priset är en annan femma och där får de göra som de vill så klart.
 
M

Marcel Watch Group AB

Guest
Det sätt Ni/Du resonerar är djupt olyckligt och felaktigt. Att saker o ting inte skulle vara olagligt om det inte anmäls?
Där utöver finns det en gråzon där saker är lagliga men direkt olämpliga.
Att inte veta om att man begår ett lagbrott är inget försvar som duger. Man är SKYLDIG att ha koll på gällande lagstiftning och att sälja förfalskningar som gör varumärkesintrång ÄR olagligt. Att inte veta det som värderingsman är under all kritik. Att som värderingsman godkänna förfalskade delar och sätta skyhöga värderingsvärden är inte bara oetiskt, utan bör rimligtvis leda till fler konsekvenser.

Men din inställning är ju tydlig i ditt förra inlägg där du ”värderar” olika medlemmars kunskaper, som om det är andra som brister och inte du.

Även om det vore 100% lagligt så är det högst oetiskt att inte upplysa om det.
Vilken jävla soppa... Ni har inte direkt krattat efter er @Marcels.se.

@skyseeker --> som vi sagt, det är inte vad vi sagt, vi har sagt att den information vi fått är att det inte är olagligt, men att vi ska kolla upp det en vända till. Liknelsen vi fick var att korsa någons privata väg i sig inte var olagligt men om personen bad dig inte göra det var du eventuellt tvungen att betala för det och sluta göra det. Förmodligen också varför det finns företag som livnär sig på att sälja just kopior (i sin helhet) i vissa delar av världen (däribland) Sverige utan att för den sakens skull begå en olaglig handling.

@yonsson --> nej, men vi tror inte vi har varit i någon saklig oenighet med dig mer än gällande själva prissättningen :) därmed kan vi inte yttra oss om din kunskap annat än vad du sagt avseende priset, så för att vara ytterst tydlig, vi har ingen grund för att varken ifrågasätta eller validera något uttalande om din kunskap om klockor som vi talar om nu :) (nej vi har inte kollat runt på KS för att se vad du sagt).

Att veta om det påverkar troligen inte uppdraget som värderingsman givet att värderingsmannen kan skilja på en aftermarketdel och en originaldel. Sedan vet vi inte riktigt var du hämtar grund för påståendet "Att som värderingsman godkänna förfalskade delar", det har vi aldrig sagt att vi gör och du är nog den första att påstå/anklaga oss för det.

@P-vakten --> well, soppa är okej och krattat blir ofta soppigt igen ;)
 
Topp