• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marinemaster-tråden

Ormet

Panerai
2-Faktor
Jag har haft det problemet med Strapcode’s länk på en SKX. Då skickade Strapcode en ny ändlänk och tunnare bars som jag slutligen blev tvungen att använda. Jag har också ägt någon klocka som tidigare ägare hade fulmoddat och gjort ett mellanting på -tunnare bars med ett varv vanlig kontorstejp runt.

Naturligtvis så hävdade Strapcode att Seiko inte har så bra toleranser när dom borrar lughålen.
Bara för att flika in så hade jag samma/liknande problem med fyra par ändlänkar för en annan Seiko-modell. Gav upp efter fjärde paret när jag testat mot tre olika boetter (samma modell). Jag kunde fila ner en ändlänk för bättre passform så tvivlar på att felet ligger hos Seiko, deras originallänkar (solida som vikta) för andra modeller passar ju utan problem.
 

Eqn

Panerai
Äntligen sitter den på armen!!
IMG_20170925_193437.jpg
 

Kaizen

Omega
Sjukt sugen på en sbdx017 el. liknande mm300. Lite funderingar:
  • Hur ofta behöver pärlan service
  • Pris på service
  • Vart kan den servas. Förstått att den skickas till Japan, fortfarande så?
  • Är lite torsk på läderband, är det helt galet?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag har ju haft lite otur med urverket på min MM300 som ni kanske minns? Två gånger var klockan på service, först i Holland som inte kunde lösa problemet. Andra gången behöll Optura klockan hos sig i Norge och tog saken i egna händer. Tydligen har de nu möjlighet att öppna upp klockan där. Resultatet? Mycket bra! På armen fortar sig klockan ca 5-6 spd men på bordet går klockan exakt i 2 positioner som jag har testat. I snitt fortar sig klockan nu ca 3 spd och vad skönt det känns! Så till er som funderar på service så verkar det nu som om Optura klarar biffen!
 

joh.jonsson

Panerai
Hur mycket fick du dega för servicen?
min fortar sig lite, par minuter per vecka kanske. är det dags för service då eller vad tror ni?
 

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Utlåtandet får nog vänta lite. Får inte dit länken ordentligt, ena sidan på spring baren hoppar inte i hålet riktigt så länken släpper då man drar lite i den.
Har varit med om samma sak tidigare med en länk från Strapcode, verkar som att den inte är helt 100 alignad med klockans hål. Fick dock dit den då jag precis köpt klockan, men det kanske bara var tur. :/
Någon som har något tips? Går det inte att köra med seikos original bars?
Nu har jag beställt och fått hem smala bars med tjocka ändar. Då får jag dit länken ordentligt. Har ett tunt lager maskeringstejp runt varje bar för att undvika glapp.
IMG_20171017_165821.jpg
IMG_20171017_165655.jpg
IMG_20171017_165649.jpg
IMG_20171017_165626.jpg
 
Senast ändrad:
Hej gott folk,

Någon här som har prövat ett annat spänne (eller säger man viktlås?) på MM300 länken? Har själv prövat med ett StrapCode-spänne men det blev liite för mycket spelrum för spring baren som går från MM300 länken till själva spännet och var därför rädd för att den skulle hoppa ur vid belastning. Ett alternativ är att hitta en lite längre spring bar som är smal nog att passa slutet på MM300 länken där den fästs i ett spänne. Väldigt specifik fråga... Någon som har erfarenhet/förslag?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Hur mycket fick du dega för servicen?
min fortar sig lite, par minuter per vecka kanske. är det dags för service då eller vad tror ni?
Var den frågan till mig? Jobbet gick på garanti. Kan säga att klockan fortfarande håller spec men det varierar något hiskeligt. Den kan både forta sig +10 och nästa dag sakta sig -10. Jag bara väntar på att urverket ska balla ur igen.
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Ångrar mig rejält att jag sålde min MM300, Sbdx017 :(. Någon som vet vart man kan köpa en ny och till vilket pris?
 

joh.jonsson

Panerai
Jag skrev förut om att min fortar sig lite. Nörd som man är så gjorde jag en timelapse över datumbytet :bag:
Hur som haver, det är litet skakigt filmat. Men kan en sån här film "avslöja" oregelbunden (?) gång som det ser ut att vara här?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag skrev förut om att min fortar sig lite. Nörd som man är så gjorde jag en timelapse över datumbytet :bag:
Hur som haver, det är litet skakigt filmat. Men kan en sån här film "avslöja" oregelbunden (?) gång som det ser ut att vara här?

Mycket märkligt. Ser ju ut som att sekundvisaren går fortare / saktar ner i intervaller? Är det inte en synvilla?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Min klocka har på kort tid varit på service två gånger och urverket går riktigt bra nu faktiskt. Men idag upptäckte jag ett märke på en tätningsring synlig på bild vid 5 minuters markeringen. Vad kan detta vara måntro? Ska skaffa lupp idag för närmre inspektion.
E9253C45-EBA3-480D-86F7-D53665FF2B33.jpeg
 
Topp