• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Marinemaster-tråden

Funderar på att byta ut denna mot en 017.
IMG_2802.JPG

Nu kommer jag kanske med en löjlig fråga, men hur ser passformen ut på ändlänkarna på eran 001/017?

Min har ett spel på några mm, dvs ändlänken ligger inte helt tajt mot boetten när man har monterat fast den på klockan. Det gör att ändlänken "vickar"/rör sig när man känner på lånken eller när man har klockan på armen. Mig veterligen så har klockan Seikos original fat bars och tror inte tjockare får plats. Är jag bara petig?

Jag har aldrig upplevt liknande på billigare Seiko, typ Padi eller SRP775.
IMG_0150.PNG

Senast ändrad:
Nu kommer jag kanske med en löjlig fråga, men hur ser passformen ut på ändlänkarna på eran 001/017?

Min har ett spel på några mm, dvs ändlänken ligger inte helt tajt mot boetten när man har monterat fast den på klockan. Det gör att ändlänken "vickar"/rör sig när man känner på lånken eller när man har klockan på armen. Mig veterligen så har klockan Seikos original fat bars och tror inte tjockare får plats. Är jag bara petig?

IMG_0150.PNG

Inte MM specifikt men min GS har samma "problem" där SEL på ena sidan inte ligger perfekt an mot boetten. En liten glipa kan skönjas. Kan vicka nästan 1 mm upp/ned. Givetvis lite B för att vara GS men inget är ju perfekt.

Inte MM specifikt men min GS har samma "problem" där SEL på ena sidan inte ligger perfekt an mot boetten. En liten glipa kan skönjas. Kan vicka nästan 1 mm upp/ned. Givetvis lite B för att vara GS men inget är ju perfekt.
Ja det stör mig inte jättemycket men visst är det konstigt med tanke på att de billigare Seikos inte har det, i alla fall de som jag ägt. Kanske går att lösa med ett tjockare stift...

1 mm!! :eek: Låter ju som du har fel länk.
Har aldrig upplevt problemet med någon GS, de har alla varit snortighta. Bland ProSpex känner jag i igen mig dock.

IMG_0150.PNG
Hade det på en gammal 001. På min 017 ligger ändbitarna dikt an.

Ja det stör mig inte jättemycket men visst är det konstigt med tanke på att de billigare Seikos inte har det, i alla fall de som jag ägt. Kanske går att lösa med ett tjockare stift...
Jag hade samma på en mm300, jag löste det genom att klämma in lite tejp mellan boett oh ändlänk.

Hur är det med dina GS generellt - tajta och fina mot boett?
De brukar ha sjukt små toleranser, nästan lite för tight så det blir jobbigt att sätta dit/ta bort länken. Jag har aldrig haft glapp på någon av mina.

Jag hade samma på en mm300, jag löste det genom att klämma in lite tejp mellan boett oh ändlänk.

De brukar ha sjukt små toleranser, nästan lite för tight så det blir jobbigt att sätta dit/ta bort länken. Jag har aldrig haft glapp på någon av mina.

Okay. Jag ser vad du menar, den andra SEL'en sitter som klistrad på boetten. Kan tänka mig att det är en pina att få av den.

Haha många som väntar på ditt utlåtande!
Utlåtandet får nog vänta lite. Får inte dit länken ordentligt, ena sidan på spring baren hoppar inte i hålet riktigt så länken släpper då man drar lite i den.
Har varit med om samma sak tidigare med en länk från Strapcode, verkar som att den inte är helt 100 alignad med klockans hål. Fick dock dit den då jag precis köpt klockan, men det kanske bara var tur. :/
Någon som har något tips? Går det inte att köra med seikos original bars?

Någon som har något tips? Går det inte att köra med seikos original bars?
Jag har haft det problemet med Strapcode’s länk på en SKX. Då skickade Strapcode en ny ändlänk och tunnare bars som jag slutligen blev tvungen att använda. Jag har också ägt någon klocka som tidigare ägare hade fulmoddat och gjort ett mellanting på -tunnare bars med ett varv vanlig kontorstejp runt.

Naturligtvis så hävdade Strapcode att Seiko inte har så bra toleranser när dom borrar lughålen.

Jag har haft det problemet med Strapcode’s länk på en SKX. Då skickade Strapcode en ny ändlänk och tunnare bars som jag slutligen blev tvungen att använda. Jag har också ägt någon klocka som tidigare ägare hade fulmoddat och gjort ett mellanting på -tunnare bars med ett varv vanlig kontorstejp runt.

Naturligtvis så hävdade Strapcode att Seiko inte har så bra toleranser när dom borrar lughålen.
Klart det är seiko som borrat fel... :angel:
Jag har nån gång haft bars med en liten plastcylinder på som gör dom lite tjockare än vanliga men inte lika tjocka som original, får väl jaga upp nåt sånt antar jag...

Tillbaka
Topp