• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marinemaster-tråden

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Någon som kan tipsa om ett bra gummi till mm300 som man kan sätta ett eget dykarspänne på, typ som crafter blue, fast med 20mm vid spännet istället för 18?
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Klockan som startade tråden
BC89A2C0-F5FC-4C09-8E1C-09885914EFAB.jpeg
 

Blackpercy

Panerai
2-Faktor
Någon som vet hur man går till väga för att skicka in en sbdx017 på garanti (kass gångreserv) till Gnomon? Måste man betala tull då man får tillbaka klockan igen?
Och vad kostar en service om man skickar den till optura istället?
Uppdatering på det här: Mätte upp gångreserven ordentligt genom att vrida upp klockan till max och låta den ligga. Den klarar 49 timmar, vilket jag anser är ok. Dock så dras den upp långsamt om jag har den på armen, om jag drar upp den till max med kronan, bär den några dagar (typ 10h per dag) och sedan låter den ligga så klarar den endast runt 25-30 timmar. Jag har ett skapligt stillasittande jobb, men har inte upplevt samma sak med andra automater jag har/har haft. Tiden håller den inom några sekunder per dag.
Har googlat och sett fler som har noterat samma sak med 8L35, någon här som har noterat det?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Uppdatering på det här: Mätte upp gångreserven ordentligt genom att vrida upp klockan till max och låta den ligga. Den klarar 49 timmar, vilket jag anser är ok. Dock så dras den upp långsamt om jag har den på armen, om jag drar upp den till max med kronan, bär den några dagar (typ 10h per dag) och sedan låter den ligga så klarar den endast runt 25-30 timmar. Jag har ett skapligt stillasittande jobb, men har inte upplevt samma sak med andra automater jag har/har haft. Tiden håller den inom några sekunder per dag.
Har googlat och sett fler som har noterat samma sak med 8L35, någon här som har noterat det?
Frågar du mig så låter det inte bra. Har aldrig ägt en SEIKO som inte har fullt uppdrag efter en dags bärande i princip oavsett aktivitet.
 

Linus81

Omega
Fick detta svar från Seiko UK, kan säkert vara roligt för er andra också att se:

Good Afternoon,


If a new crown is required along with a full service then these would both be chargeable as the crown is not covered by a service.


As to whether a full service is required we would not know this until we have seen the watch.


Once you have given authorisation to proceed with the service, your watch will be assigned to one of our fully trained watchmakers or technicians who will:


  • Disassemble the watch and bracelet
  • Ultrasonically clean the bracelet and case
  • Fully disassemble the movement into the component parts
  • Machine clean movement parts
  • Replace all worn, faulty or defective movement components with genuine SEIKO parts
  • Reassemble the movement and lubricate components where required. (Fully replace movement with complete new movement on certain models)
  • Test the timekeeping by quartz or mechanical testing equipment to ensure timekeeping is within specification
  • Replace all gaskets and seals with genuine SEIKO parts to ensure water resistance is within specification
  • Replace the battery on quartz watches
  • Reassemble the watch case and bracelet
  • Pressure test the watch to specification
  • Reset the watch to the correct time and date
  • Test the timekeeping for three days
  • Perform a last inspection and sign a certificate of care
  • The watch will then be passed to a quality control administrator who will ensure that all the work conforms to the high standards specified for all SEIKO Watch Corporation products


Kind regards,


CS Dept.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick detta svar från Seiko UK, kan säkert vara roligt för er andra också att se:

Good Afternoon,


If a new crown is required along with a full service then these would both be chargeable as the crown is not covered by a service.


As to whether a full service is required we would not know this until we have seen the watch.


Once you have given authorisation to proceed with the service, your watch will be assigned to one of our fully trained watchmakers or technicians who will:


  • Disassemble the watch and bracelet
  • Ultrasonically clean the bracelet and case
  • Fully disassemble the movement into the component parts
  • Machine clean movement parts
  • Replace all worn, faulty or defective movement components with genuine SEIKO parts
  • Reassemble the movement and lubricate components where required. (Fully replace movement with complete new movement on certain models)
  • Test the timekeeping by quartz or mechanical testing equipment to ensure timekeeping is within specification
  • Replace all gaskets and seals with genuine SEIKO parts to ensure water resistance is within specification
  • Replace the battery on quartz watches
  • Reassemble the watch case and bracelet
  • Pressure test the watch to specification
  • Reset the watch to the correct time and date
  • Test the timekeeping for three days
  • Perform a last inspection and sign a certificate of care
  • The watch will then be passed to a quality control administrator who will ensure that all the work conforms to the high standards specified for all SEIKO Watch Corporation products


Kind regards,


CS Dept.
Kronan kostar ju typ 300kr, eller har gjort i alla fall.
 

Linus81

Omega
Kronan kostar ju typ 300kr, eller har gjort i alla fall.
Har gjort, skulle jag nog säga. Watch parts plaza tar $89 för en. Jag tror nog den här servicen kommer att sticka iväg.

Men vad tror ni? Klockan är 7 år gamal, den ligger på +18 sek/dag, specifiserad till -10/+15. Jag kan nog räkna med att det kommer kosta en slant, 4.000 i grundservice samt ev extra grejer samt risken att den måste till japan. Är den investeringen befogad tycker ni?

Jag köpte klockan för 14k (gick en på blocket för 9k här om dagen som hade allt och var i bättre form). Så jag ligger redan ”back”. Är det bara att förtsätta ösa pengar på den och kalla det ”kärlek” mer än ”bra investering”?
 
Har gjort, skulle jag nog säga. Watch parts plaza tar $89 för en. Jag tror nog den här servicen kommer att sticka iväg.

Men vad tror ni? Klockan är 7 år gamal, den ligger på +18 sek/dag, specifiserad till -10/+15. Jag kan nog räkna med att det kommer kosta en slant, 4.000 i grundservice samt ev extra grejer samt risken att den måste till japan. Är den investeringen befogad tycker ni?

Jag köpte klockan för 14k (gick en på blocket för 9k här om dagen som hade allt och var i bättre form). Så jag ligger redan ”back”. Är det bara att förtsätta ösa pengar på den och kalla det ”kärlek” mer än ”bra investering”?
Man får alltid räkna med att klockor behöver servas och att det kostar, men om den fungerar ok använd den 6 månader till och spara ihop till service under tiden :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har gjort, skulle jag nog säga. Watch parts plaza tar $89 för en. Jag tror nog den här servicen kommer att sticka iväg.

Men vad tror ni? Klockan är 7 år gamal, den ligger på +18 sek/dag, specifiserad till -10/+15. Jag kan nog räkna med att det kommer kosta en slant, 4.000 i grundservice samt ev extra grejer samt risken att den måste till japan. Är den investeringen befogad tycker ni?

Jag köpte klockan för 14k (gick en på blocket för 9k här om dagen som hade allt och var i bättre form). Så jag ligger redan ”back”. Är det bara att förtsätta ösa pengar på den och kalla det ”kärlek” mer än ”bra investering”?
Om gångreserven är som den ska så hade jag frågat Globen om de kan rucka den, sedan hade jag kört på. Förstår fortfarande inte varför Japan skulle behövas.
 

Linus81

Omega
Om gångreserven är som den ska så hade jag frågat Globen om de kan rucka den, sedan hade jag kört på. Förstår fortfarande inte varför Japan skulle behövas.
I många andra forum påstår man att det bara är i japan ev reservdelar finns. Men det kanske inte stämmer, eller bara gäller vissa specialdelar?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I många andra forum påstår man att det bara är i japan ev reservdelar finns. Men det kanske inte stämmer, eller bara gäller vissa specialdelar?
Vi pratar om en modell som kan servas på samtliga SEIKO Service centers. Jag har redan gett dig svar ovan. :)

Edit: De har fel alltså.
 

Linus81

Omega
Om gångreserven är som den ska så hade jag frågat Globen om de kan rucka den, sedan hade jag kört på. Förstår fortfarande inte varför Japan skulle behövas.
Nu har jag låtit den ligga och den tickar fortfarande efter 48 tim, så det får kanske anses som ok för en klocka som är 7 år och har en angiven reserv på 50?

Kan de rucka den över dan på Globen tror du? Bor ju inte i sthlm.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag låtit den ligga och den tickar fortfarande efter 48 tim, så det får kanske anses som ok för en klocka som är 7 år och har en angiven reserv på 50?

Kan de rucka den över dan på Globen tror du? Bor ju inte i sthlm.
Över dagen blir nog svårt, man vill ju kunna kontrollera den innan man lämnar den till kunden. Posten finns ju dock. :)
 
Senast ändrad:

Linus81

Omega
Svar från Klockmaster Globen:

Hej Linus,
Om den är från 2011 så låter det ju som att det kan vara dags för en vanlig åldersrelaterad service (om det inte gjorts tidigare).
Om man ruckar ner den till +5/+10 så är risken stor att den ”hittar tillbaka” efter ett tag om urverket är i behov av en större genomgång.

Mitt förslag är att du lämnar in den i någon av våra butiker och berättar det du berättade i mailet nedan (kronan, boetthalsen samt upplevd/uppmätt gångavvikelse).
Vi kan då skicka klockan till Seiko åt dig och få ett kostnadsförslag på en service som du sedan tackar ja eller nej till.

Med vänlig hälsning
 

Linus81

Omega
Trycktestade SBDX001’an för 100m. Den klarade det inte, tyvärr. Det blir att skicka den till England ögona böj! :drowning:
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Så jäkla fina! Känner ett dykarsug inför sommaren men vette tusan om jag kommer kunna å från 36mm BB till 44? mm300:bookworm:
 

Linus81

Omega
Men trots sina små brister och att den har och kommer kosta mig en mindre förmögenhet så är den så gränslöst vacker. Proportionerna är helt peferkt!
 

Bilagor

  • 850EE93C-3C52-4717-9F44-3BE21660185B.jpeg
    850EE93C-3C52-4717-9F44-3BE21660185B.jpeg
    291.8 KB · Visningar: 3

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Har tänkt mig en MM300 under lång, lång tid och har äntligen kommit mig för att pröva en SBDX017. Jag måste säga att den imponerar stort med mycket bra finish och kvalitetskänsla. Bär stort, men ok för den som mig är van vid klassiska storlekar. Då den kändes klunsig på (den i mitt tycke snygga) länken, åkte ett Rios High Tech med segelvävstruktur på. Kanhända är den här för att stanna.. ;)

MM300 070618.jpg


MM300 (2) 070618.jpg
 
Senast ändrad:

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Det är en "keeper"! Annars kan du ju alltid höra av dig... Har en sbdx001 redan men känslan av att jämför de sida vid sida är kittlande. Vore kul att jämföra t.ex lume, som då ska vara vassare på 017.
Har tänkt mig en MM300 under lång, lång tid och har äntligen kommit mig för att pröva en SBDX017. Jag måste säga att den imponerar stort med mycket bra finish och kvalitetskänsla. Bär stort, men ok för den som mig är van vid klassiska storlekar. Då den kändes klunsig på (den i mitt tycke snygga) länken, åkte ett Rios High Tech med segelvävstruktur på. Kanhända är den här för att stanna.. ;)

MM300 070618.jpg


MM300 (2) 070618.jpg
 
Topp