• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Marinemaster-tråden

Nya 😁
IMG_1502.png
Gillar tyvärr inte.
Inte mono, både Mm och X på tavlan blev lite mkt…
tycker nog att 001 och 017 är så fulländade att de kunde stannat där….. #intefarligtkonservativ

Är det bara ja eller är Seikos bra mycket snyggare utan X:et på tavlan?

Är inte bara du, men personligen har jag inga problem med det alls. Ta senaste tonfisken jag har med x:et. Tar platt safirglas isf konvext hardlex och de traditionella visarna som inte ser ut som muspekare alla dagar i veckan före marinemaster på tavlan.

Gillar tyvärr inte.
Inte mono, både Mm och X på tavlan blev lite mkt…
tycker nog att 001 och 017 är så fulländade att de kunde stannat där….. #intefarligtkonservativ

Jag tror att Seiko har insett sitt kommersiella misstag med att X-märka så många modeller i så stort prisspann och nu åter vill särskilja litet exklusivare modeller med ett tillägg med"marinemaster", vilket jag tror hjälper föga.

Eftersom det inte verkar finnas så mycket bilder etc. på forumet på de relativt nysläppta Marinemasterklockorna så tänkte jag slänga in lite bilder på min (SJE101), samt snabba intryck från den korta tiden i min ägo.

Klockan känns riktigt gedigen och välbyggd. Jag tycker dock att den hade gjort sig bättre om den var 1 mm större och att Seiko hade skippat glasbaksidan, men det är preferens och vanesak. Jag uppskattar designen, även om den inte delar mycket med tidigare MM's mer än namnet på tavlan. Vridningen känns riktigt bra och allt linjerar. 6L37-verket tickar på som det ska, utan att ha gjort någon mätning, men inget att anmärka på än så länge. Tyvärr är jag en risig fotograf med, men här kommer lite bilder i alla fall.

IMG_0991.jpeg
IMG_0992.jpeg
IMG_1010.jpeg

Hej, allihopa!
Har en SLA021 (mm300) som går väldigt dåligt. Urmakare har gjort mätningar och den bedöms behöva service.
Har fått svar att det kostar 8800kr i listpris för service hos Seiko i Nederländerna.
Finns det några alternativ för att få den servad? Känns trist att betala mer än halva klockans värde i servicekostnad.

Senast ändrad:
Hej, allihopa!
Har en SLA021 (mm300) som går väldigt dåligt. Urmakare har gjort mätningar och den bedöms behöva service.
Har fått svar att det kostar 8800kr i listpris för service hos Seiko i Nederländerna.
Finns det några alternativ för att få den servad? Känns trist att betala mer än halva klockans värde i servicekostnad.
Skulle kolla med Urbrev.se, servat en SARB genom dem och var mycket nöjd.

Hej, allihopa!
Kolla också med Svante på Klockmaster Fältöversten i Stockholm. Dom har egen verkstad och är mycket bra på Seiko.

Kolla också med Svante på Klockmaster Fältöversten i Stockholm. Dom har egen verkstad och är mycket bra på Seiko.
Har varit i kontakt och fått mycket bra service från Klockmaster. Tyvärr ruckar de bara mm300. De gör ingen komplett service. Trots att min mm300 är endast 3 år gammal och använd kanske 50% i rotation med annat så behöver den service enligt mätningarna.

Ganska besviken faktiskt men klockan har i och för sig haft ett ganska tufft liv med dykning, träning och andra aktiviteter.
Känner tyvärr att mm300 inte är en bra klocka att äga med tanke på kostnaden och krånglet att få dem servade.

Sen är ju toleranserna väldigt stora på mm300. I värsta fall får man tillbaka klockan efter en dyr service och den går fortfarande ganska dåligt (+15s till -10s per dag).

Har varit i kontakt och fått mycket bra service från Klockmaster. Tyvärr ruckar de bara mm300. De gör ingen komplett service. Trots att min mm300 är endast 3 år gammal och använd kanske 50% i rotation med annat så behöver den service enligt mätningarna.

Ganska besviken faktiskt men klockan har i och för sig haft ett ganska tufft liv med dykning, träning och andra aktiviteter.
Känner tyvärr att mm300 inte är en bra klocka att äga med tanke på kostnaden och krånglet att få dem servade.

Sen är ju toleranserna väldigt stora på mm300. I värsta fall får man tillbaka klockan efter en dyr service och den går fortfarande ganska dåligt (+15s till -10s per dag
Tack för tipset. Kollar med dem
Tack för tipset. Kollar med dem.

Tack för tipset. Kollar med dem.
Tack för info, berätta gärna när du fått svar. Jag kommer väl nångång att vara i din situation också, men just nu går min SLA047 stadigt på ca -1spd.

Sen är ju toleranserna väldigt stora på mm300. I värsta fall får man tillbaka klockan efter en dyr service och den går fortfarande ganska dåligt (+15s till -10s per dag).
Om man lämnar in denna klocka för service så måste man väl kunna be dom justera den så den går så bra den bara kan? Det är väl minsta man kan begära när ändå hela klockan är typ isär plockad!?

Jo, men hur formulerar du ditt argument mot urisen för att reklamera servicen när den går inom spec?
Man måste väl kunna be han justera in klockan så att den går så bra som möjligt när han servar den!? Det är ju ingen klocka man bara skruvar av baklocket och justerar lite lätt!? Det handlar ju inte om att reklamera en service!

Man måste väl kunna be han justera in klockan så att den går så bra som möjligt när han servar den!? Det är ju ingen klocka man bara skruvar av baklocket och justerar lite lätt!? Det handlar ju inte om att reklamera en service!
OK. Hjälp mig som är oinsatt. Ponera att du får tillbaka ett ur efter en service. Det går inom spec men du förväntade dig +/- 0 SPD. Du upptäcker detta dagen efter du hämtat ut uret och betalt. Vad gör du nu?

OK. Hjälp mig som är oinsatt. Ponera att du får tillbaka ett ur efter en service. Det går inom spec men du förväntade dig +/- 0 SPD. Du upptäcker detta dagen efter du hämtat ut uret och betalt. Vad gör du nu?
Är väl bara knata tillbaka och fråga snällt om de kan rucka den lite noggrannare. Jag hade definitivt blivit besviken på +15 s/d efter en service även om det råkar vara inom specs på en Marine Master.

Eftersom det är lite krångligare att komma åt urverket pga monoblocket så hade jag tryckt lite extra på att justera in den så bra som möjligt vid servicen.
Jag kan aldrig förvänta mig +-0spd, finns inget mekaniskt urverk som går så bra. Men detta är ändå ett bra urverk som klarar att hålla sig inom några sekunder per dag. Som Rickards säger så hade jag också blivit grymt besviken om den skulle gå +15sek efter service. Hade absolut påpekat detta!

Är väl bara knata tillbaka och fråga snällt om de kan rucka den lite noggrannare. Jag hade definitivt blivit besviken på +15 s/d efter en service även om det råkar vara inom specs på en Marine Master.
Du hade blivit besviken, knatat tillbaka och bett om en ruckning som ger en mindre avvikelse. Kanske hade urisen bara en dålig dag och gör ett nytt och bättre jobb, utan extra kostnad, eller så säger hen att ditt ur går inom spec och förklarar att det är acceptanskriteriet för godkänd service. Vore kul att veta var någonstans det förstnämnda sker så jag kan åka dit.

Eftersom det är lite krångligare att komma åt urverket pga monoblocket så hade jag tryckt lite extra på att justera in den så bra som möjligt vid servicen.
Jag kan aldrig förvänta mig +-0spd, finns inget mekaniskt urverk som går så bra. Men detta är ändå ett bra urverk som klarar att hålla sig inom några sekunder per dag. Som Rickards säger så hade jag också blivit grymt besviken om den skulle gå +15sek efter service. Hade absolut påpekat detta!
Vad hade du tryckt med? Skulle du i avtalet kravställa en bättre prestanda än specifikationen? Urisen kan såklart lova hur mycket som helst att hen ska göra ett så bra jobb som möjligt men om resultatet ändå bara är precis innanför spec är jag rädd för att du står där besviken och med en knuten näve i fickan (även om du bara hade en förväntan om att urverket skulle leverera kronometerprestanda).

Du hade blivit besviken, knatat tillbaka och bett om en ruckning som ger en mindre avvikelse. Kanske hade urisen bara en dålig dag och gör ett nytt och bättre jobb, utan extra kostnad, eller så säger hen att ditt ur går inom spec och förklarar att det är acceptanskriteriet för godkänd service. Vore kul att veta var någonstans det förstnämnda sker så jag kan åka dit.

Vad hade du tryckt med? Skulle du i avtalet kravställa en bättre prestanda än specifikationen? Urisen kan såklart lova hur mycket som helst att hen ska göra ett så bra jobb som möjligt men om resultatet ändå bara är precis innanför spec är jag rädd för att du står där besviken och med en knuten näve i fickan (även om du bara hade en förväntan om att urverket skulle leverera kronometerprestanda).
Jag tänker verkligen att det inte är så stor grej att går tillbaka och fråga. Hade själv inne en billigare Seiko hos Ahlens ur i Örebro som hjälpte mig att byta en chapterring för några hundralappar, bad dem rucka den samtidigt vilket inte gjordes pga ett missförstånd. Knatade tillbaka och de ruckade den kostnadsfritt och med ett glatt humör.

Det är väl inget konstigt att fråga om urisen kan vara lite extra noga med justering av urverket efter service?? Eftersom det inte bara är att skruva av baklocket och rucka? Krävs ju lite mer arbete på denna modellen och det lär ju inte urisen tycka är något konstigt!?
8L35 urverket är mer eller mindre ett odekorerat grand seiko urverk alltså bra grejer! Går i regel betydligt bättre än vad specifikationen säger! Vad är det som är konstigt att be om att försöka få det att gå bättre än - 10 eller +15 sek per dag??

Senast ändrad:
Det är väl inget konstigt att fråga om urisen kan vara lite extra noga med justering av urverket efter service?? Eftersom det inte bara är att skruva av baklocket och rucka? Krävs ju lite mer arbete på denna modellen och det lär ju inte urisen tycka är något konstigt!?
8L35 urverket är mer eller mindre ett odekorerat grand seiko urverk alltså bra grejer! Går i regel betydligt bättre än vad specifikationen säger! Vad är det som är konstigt att be om att försöka få det att gå bättre än - 10 eller +15 sek per dag??
Problemet i fallet med service av mm300 är att de skickas till Nederländerna. Som slutkund har man normalt inte kontakt med urmakaren som servar och justerar klockan.
Så vitt jag vet kan man inte skicka direkt till Seiko NL som privatperson. Någon som försökt?

En annan nyhet för mig är att Seiko inte polerar SLA021. Pga ytbehandlingen de har så poleras de inte. Vid behov byts istället hela boetten ut. När jag köpte klockan tog jag faktiskt för givet att det skulle gå att polera den i framtiden om man skulle vilja.

Det är klart att man kan be om precis vad som helst…frågan är vad man faktiskt får och vad som är rimligt att förvänta sig. Kanske är jag naiv som tror att urmakaren alltid gör sitt bästa vid en ruckning. Nästa gång ska jag be om att få bästa service och inget annat.

Hej, allihopa!
https://klocksnack.se/threads/marinemaster-tråden.59324/post-4723351

Strax över 4k för en service hos Urbrev, låter ju ändå helt okej 👍

Senast ändrad:
Det är klart att man kan be om precis vad som helst…frågan är vad man faktiskt får och vad som är rimligt att förvänta sig. Kanske är jag naiv som tror att urmakaren alltid gör sitt bästa vid en ruckning. Nästa gång ska jag be om att få bästa service och inget annat.
Förklara gärna för mig vad det är som är det orimliga med om att be eller önska något angående en tjänst som jag betalar för? Speciellt när det gäller en klocka där det är extra krångligt att komma åt urverket!

Tillbaka
Topp