• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marinemaster-tråden

Förklara gärna för mig vad det är som är det orimliga med om att be eller önska något angående en tjänst som jag betalar för? Speciellt när det gäller en klocka där det är extra krångligt att komma åt urverket!
Om avtalet för den tjänster du betalar för innehåller ett skapare krav än den specificerade tidshållningen från Seiko är det inget orimligt. Då ska du få det du betalar för. I annat fall utgår jag ifrån att urmakaren gör ett så bra arbete som möjligt, alldeles oavsett om baklocket kan skruvas av eller inte. Finner det orimligt att bli besviken om man upptäcker att det nyservade uret endast går inom specifikation utan ytterligare kravställning. Det torde vara alldeles uppenbart för urmakaren vad det innebär om urverket måste lyftas ut framifrån med avseende på ytterligare ruckning men klart att man kan påpeka det och önska vad som helst.

Hur skulle du kravställa din service för att undvika att bli besviken över att ditt nyservade ur endast går inom specifikation?

(Jo, jag vet att Seikos specifikation är konservativ och det tycker jag är synd. Jag är också genuint intresserad av att veta hur du skulle göra så jag kan göra samma sak.)
 
Om avtalet för den tjänster du betalar för innehåller ett skapare krav än den specificerade tidshållningen från Seiko är det inget orimligt. Då ska du få det du betalar för. I annat fall utgår jag ifrån att urmakaren gör ett så bra arbete som möjligt, alldeles oavsett om baklocket kan skruvas av eller inte. Finner det orimligt att bli besviken om man upptäcker att det nyservade uret endast går inom specifikation utan ytterligare kravställning. Det torde vara alldeles uppenbart för urmakaren vad det innebär om urverket måste lyftas ut framifrån med avseende på ytterligare ruckning men klart att man kan påpeka det och önska vad som helst.

Hur skulle du kravställa din service för att undvika att bli besviken över att ditt nyservade ur endast går inom specifikation?

(Jo, jag vet att Seikos specifikation är konservativ och det tycker jag är synd. Jag är också genuint intresserad av att veta hur du skulle göra så jag kan göra samma sak.)
Känns inte riktigt som du vill förstå. Tror ingen går in med ambitionen att ställa några hårda krav, men det är knappast orimligt att fråga. I värsta fall får du ett nej och ett konstaterande att den går inom specs, och då får man väl gilla läget och gå till en annan uris nästa ggn om man inte är nöjd. Ett bättre utfall kan vara att uris säger, självklart tittar jag på det, ska se om jag kan rucka den lite noggrannare. Det ska väl inte vara så svårt att ta in för dig?
 
Om avtalet för den tjänster du betalar för innehåller ett skapare krav än den specificerade tidshållningen från Seiko är det inget orimligt. Då ska du få det du betalar för. I annat fall utgår jag ifrån att urmakaren gör ett så bra arbete som möjligt, alldeles oavsett om baklocket kan skruvas av eller inte. Finner det orimligt att bli besviken om man upptäcker att det nyservade uret endast går inom specifikation utan ytterligare kravställning. Det torde vara alldeles uppenbart för urmakaren vad det innebär om urverket måste lyftas ut framifrån med avseende på ytterligare ruckning men klart att man kan påpeka det och önska vad som helst.

Hur skulle du kravställa din service för att undvika att bli besviken över att ditt nyservade ur endast går inom specifikation?

(Jo, jag vet att Seikos specifikation är konservativ och det tycker jag är synd. Jag är också genuint intresserad av att veta hur du skulle göra så jag kan göra samma sak.)
Jag ger upp, vi förstår uppenbarligen inte varandra... Så kan det vara ibland. Fridens👍
 
Känns inte riktigt som du vill förstå. Tror ingen går in med ambitionen att ställa några hårda krav, men det är knappast orimligt att fråga. I värsta fall får du ett nej och ett konstaterande att den går inom specs, och då får man väl gilla läget och gå till en annan uris nästa ggn om man inte är nöjd. Ett bättre utfall kan vara att uris säger, självklart tittar jag på det, ska se om jag kan rucka den lite noggrannare. Det ska väl inte vara så svårt att ta in för dig?

Jag ger upp, vi förstår uppenbarligen inte varandra... Så kan det vara ibland. Fridens👍
Vi har väl helt enkelt olika förväntningar och blir besvikna på olika saker.
 
Den posten jag länka till var ju iof en äldre mm300, en sbdx001 eller en sbdx017. Servar de dessa hemma här i Sverige själva och skickar de nyare tro?
Svarar mig själv, kollade vad en sbdx001 skulle kosta hos Urbrev? Var samma pris 6900kr och även denna skulle skickas iväg till Nederländerna. De servar tydligen inte dessa själv längre.
 
SBDX001 servad hos Urbrev och går inom spec. Frågade om ruckning för ett tag sedan och det skulle kosta 830kr.
IMG_2870.jpeg
 
Tillbaka
Topp