• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Maurice Lacroix Aikon Automaic

Bebitz

Cartier
Ni som äger en Aikon Automatic, bör man satsa på en 39a eller 42a med en 19 cm handled? Bärs dem mindre eller större?
 
Ni som äger en Aikon Automatic, bör man satsa på en 39a eller 42a med en 19 cm handled? Bärs dem mindre eller större?
Jag har en 42a på min ca 18 cms handled och tycker att den sitter bra där. Länken smiter åt fint så den storleken passar väldigt bra för mig. Jag har dock inte testat 39an så jag kan inte jämföra dem. Har du möjlighet att ta dig till en butik och testa båda så är ju det det bästa :)
 

Bebitz

Cartier
Och man äter... det är sedan gammalt...
367879EB-218E-4DF2-B4B8-37D00B46A49B.jpeg
658AF0C8-4DD6-4C33-B10B-181FBD7E3FF1.jpeg

Jag vet inte om din Aikon Automatic är 42 mm, men om den är det.. har du testat gummit till din andra Aikon på den? Det ser ut som de ska ha samma bandstorlek?
 

trkarlsson13

Breitling
2-Faktor
Fick min levererad igår från Magnussons Ur i Göteborg! Bra service, härligt snack med säljaren som också körde på en ML Aikon.
Supernöjd än så länge med den!
Jag har 17cm handled och kör på 42mm. Testade 39mm och tyckte att den va på tok för liten. Har en Rolex 40mm sedan innan som jag tycker är precis på gränsen.
 

Bilagor

  • ml.jpg
    ml.jpg
    482.2 KB · Visningar: 65
  • ml2.jpg
    ml2.jpg
    519.9 KB · Visningar: 60
  • ml3.jpg
    ml3.jpg
    587.4 KB · Visningar: 56

RJonsson

Omega
Provade 39mm i butik igår och blev lite lätt obekväm när biträdet i sin säljharang kastade in att klockan har "den typiska Maurice Lacroix-designen". Tyckte för övrigt att proportionerna på boetten var lite off mellan tjocklek och tavla. Kanske skulle 42mm kännas bättre där.
 
Provade 39mm i butik igår och blev lite lätt obekväm när biträdet i sin säljharang kastade in att klockan har "den typiska Maurice Lacroix-designen". Tyckte för övrigt att proportionerna på boetten var lite off mellan tjocklek och tavla. Kanske skulle 42mm kännas bättre där.
Ok intressant, upplevde du tavlan liten?
 

RJonsson

Omega
Ok intressant, upplevde du tavlan liten?

Ja i relation till tjockleken och storlek på boett tyckte jag själva tavlan var liten. Hade den på mig i ca 1 minut så hann bara få en magkänsla. Tror som sagt kanske att 42mm harmoniserar bättre med övriga mått men bara min gissning.

För övrigt fick jag en liten reality check när jag sade till min kompis att min största förbehåll mot klockan var att den kan ses som en fattigmansvariant av Royal Oak. Kompisen som inte är klockintresserad ifrågasatte att en klocka för 17k (som var bland de dyrare i denna butik) skulle kunna vara en fattigmansvariant av något alls.
 

Clocksauce

Cartier
10 euro i timmen vilket verkar vettigt men med tanke på att arbetet tog 220 timmar så överstiger kostnaden priset för uret.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Ni som äger en Aikon Automatic, bör man satsa på en 39a eller 42a med en 19 cm handled? Bärs dem mindre eller större?


Fick min levererad igår från Magnussons Ur i Göteborg! Bra service, härligt snack med säljaren som också körde på en ML Aikon.
Supernöjd än så länge med den!
Jag har 17cm handled och kör på 42mm. Testade 39mm och tyckte att den va på tok för liten. Har en Rolex 40mm sedan innan som jag tycker är precis på gränsen.
Jeg var helt säker på at 42mm skulle vara för stor och 39 skulle sitta bra på mine 17cm handled, men tyckte 39 var på tok for liten og 42 satt riktigt bra. 39 kändes mer som en 36mm Datejust og tavlan ble veldig liten.
 

Gelmax

Cartier
Köpte min Aikon automatic Chronograph strax innan jul förra året - är fortfarande lika toknöjd med den! Den är 44mm så den är ganska stor men den passar bra på min arm. Som ni ser köpte jag till ett mörkblått läderband och jag är väldigt nöjd med kombinationen.
 

Bilagor

  • E942EA27-66C2-4ADA-9312-901F9437F6BE.jpeg
    E942EA27-66C2-4ADA-9312-901F9437F6BE.jpeg
    821.6 KB · Visningar: 72

Burnman

Audemars
2-Faktor
Läst hela tråden för ett tag sen. Men först nu jag reflekterade över trådens namn: ”Automaic”?? Antar att det är felstavning eller heter den så??
 

Gelmax

Cartier

flairr

Omega
Okej! Tack så mycket för länkarna!! Ska ringa återförsäljare imorgon och se om dom har hemma annars beställer jag direkt från ML :)
 

Alalouise

Cartier
2-Faktor
Har en 39mm aikon. Någon som har koll på om det finns adapter för att använda gummi? Verkar va dåligt oem utbud på fronten.
 
Topp