• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Maurice Lacroix Aikon Automaic

konkret

Cartier
2-Faktor
eeey blodpuddig är väl inte så illa ;)
Radhusbiff å andra sidan är ju aldrig fel nej!

visserligen köper man klockan för mer än vad som finns i den men att köpa något som.ser ut som sin graal kan ju bli dyrt i slutet...
antingen köper du den du verkligen vill ha eller så tröttnar man och tar en förlust ekonomiskt!

Såklart att design och status också väger in mycket i den klassen. Andra poängen förstår jag också, men svårt att kunna argumentera ur ett framtida perspektiv. Kanske nöjer jag mig alldeles väl med ett "substitut" till ens graal, kanske gör jag det inte
 

hejsam

Patek
2-Faktor
är det inte bättre i långa längden att börja spara till klockan du verkligen vill ha istället för att köpa ett substitut som liknar din graal?
Förstår din tanke, men när man börjar snacka om priser runt 150k finns det många fler faktorer utöver att "bara" spara ihop dessa slantar som spelar in. Tex försäkringskostnader, säkerhetsrisker, låsa väldigt mycket pengar i ett objekt, kanske behöver bankfack etc.
Ser därför inget fel att "nöja" sig med en billigare variant även fast man innerst inner egentligen vill ha den 10x så dyra modellen :)

Just i detta fallet kan jag tycka att klockan tagit lite för mycket inspiration av RO dock, hade gärna sett lite fler egna designelement.
 

Gabriel90

Panerai
Förstår din tanke, men när man börjar snacka om priser runt 150k finns det många fler faktorer utöver att "bara" spara ihop dessa slantar som spelar in. Tex försäkringskostnader, säkerhetsrisker, låsa väldigt mycket pengar i ett objekt, kanske behöver bankfack etc.
Ser därför inget fel att "nöja" sig med en billigare variant även fast man innerst inner egentligen vill ha den 10x så dyra modellen :)

Just i detta fallet kan jag tycka att klockan tagit lite för mycket inspiration av RO dock, hade gärna sett lite fler egna designelement.
Du har helt rätt !

Service på en AP kostar lika mycket som en aikon btw :D
 

Rulle

Audemars
Förstår din tanke, men när man börjar snacka om priser runt 150k finns det många fler faktorer utöver att "bara" spara ihop dessa slantar som spelar in. Tex försäkringskostnader, säkerhetsrisker, låsa väldigt mycket pengar i ett objekt, kanske behöver bankfack etc.
Ser därför inget fel att "nöja" sig med en billigare variant även fast man innerst inner egentligen vill ha den 10x så dyra modellen :)

Just i detta fallet kan jag tycka att klockan tagit lite för mycket inspiration av RO dock, hade gärna sett lite fler egna designelement.
det jag ser här är ju nära på en ren kopia...
för 15k..

känns det inte roligare om man nu ska köpa något att köpa något med en egen design?

fan vad jag neggar i klockans egna tråd just nu men jag får ju erkänna att jag gillar royal oaken i sig och visst denna har sin charm men det är för mycket kopierat för att jag ska tycka att det är okej att spendera dessa pengar på en sådan...

okej och nu lär man få kommentarer likt "som tur är så är det inte du som tänker köpa den" mm haha


kan nog säga att dom flesta utav oss här har gått på den niten att i början utav detta farliga beroendet ha fattat tyckte för en speciell modell och sedan köpt något billigt som liknar den som man snabbt tröttnar på

Vill du verkligen ha denna så var helt hundra före du köper en för ångrar du dig så lär du loosa några tusen...
är man ny inom.denna hobbyn så kan dom tusingarna vara mycket pengar!
 

Gabriel90

Panerai
det jag ser här är ju nära på en ren kopia...
för 15k..

känns det inte roligare om man nu ska köpa något att köpa något med en egen design?

fan vad jag neggar i klockans egna tråd just nu men jag får ju erkänna att jag gillar royal oaken i sig och visst denna har sin charm men det är för mycket kopierat för att jag ska tycka att det är okej att spendera dessa pengar på en sådan...

okej och nu lär man få kommentarer likt "som tur är så är det inte du som tänker köpa den" mm haha


kan nog säga att dom flesta utav oss här har gått på den niten att i början utav detta farliga beroendet ha fattat tyckte för en speciell modell och sedan köpt något billigt som liknar den som man snabbt tröttnar på

Vill du verkligen ha denna så var helt hundra före du köper en för ångrar du dig så lär du loosa några tusen...
är man ny inom.denna hobbyn så kan dom tusingarna vara mycket pengar!
Du har rätt i det du skriver.
Men återigen... för vissa är 150k en summa som de aldrig lär spendera på en klocka, då får man kör på ett substitut som liknar ens graal.. inget fel med det tycker jag, men det är endast min åsikt :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Du har rätt i det du skriver.
Men återigen... för vissa är 150k en summa som de aldrig lär spendera på en klocka, då får man kör på ett substitut som liknar ens graal.. inget fel med det tycker jag, men det är endast min åsikt :)

Håller med. Jag har nog ”hellre” denna än en AP (förutsatt jag inte blir extremt rik, då gäller ej det jag skriver :D ), om jag så hade sparat ihop pengar etc till en RO skulle jag aldrig vara bekväm använda den. Det är för mkt pengar för mig att lägga på en klocka oavsett eller att enbart lägga den summan på mig själv. Kanske tråkigt för vissa men jag är nöjd ändå.

Personligen tycker jag inte denna är så himla lik att jag tar det för 100% homage typ a Steinhart. Jag hade gärna ägt en, framförallt kronografen i både batteri som automat :)
 

Rulle

Audemars
Du har rätt i det du skriver.
Men återigen... för vissa är 150k en summa som de aldrig lär spendera på en klocka, då får man kör på ett substitut som liknar ens graal.. inget fel med det tycker jag, men det är endast min åsikt :)
shure!
men när substitutet kostar 15 tusen så har det spårat lite...

denna klockan är ju ungefär som att man går runt och är sugen på en submariner men sedan går och köper en invicta för 12k..

mina 5 cent är iallafall att är man relatibt ny och är lite osäker på om man vågar casha ut större summor på klockor som nu @konkret verkar vara så är det väl bättre att satsa på något säkert kort som nästan garanterar att man ej lär förlora pengar om man skulle vilja sälja plus att klockan gärna får vara lätt såld!

tänk som så att jag är relativt ny.. haft några seikos mm och vill gå upp ett snäpp..
min dröm är en ap..ser denna..
köper en aikon men efter ett halvår så vill jag ha något annat och min plånka tillåter ej att jag har för många dyrare klockor liggandes

när jag då ska försöka sälja denna så kan den ju bli rätt svårsåld!
plus att märket i sig håller inte värdet alls!
 

Gabriel90

Panerai
shure!
men när substitutet kostar 15 tusen så har det spårat lite...

denna klockan är ju ungefär som att man går runt och är sugen på en submariner men sedan går och köper en invicta för 12k..

mina 5 cent är iallafall att är man relatibt ny och är lite osäker på om man vågar casha ut större summor på klockor som nu @konkret verkar vara så är det väl bättre att satsa på något säkert kort som nästan garanterar att man ej lär förlora pengar om man skulle vilja sälja plus att klockan gärna får vara lätt såld!

tänk som så att jag är relativt ny.. haft några seikos mm och vill gå upp ett snäpp..
min dröm är en ap..ser denna..
köper en aikon men efter ett halvår så vill jag ha något annat och min plånka tillåter ej att jag har för många dyrare klockor liggandes

när jag då ska försöka sälja denna så kan den ju bli rätt svårsåld!
plus att märket i sig håller inte värdet alls!
Jag förstår ditt resonemang.
Men att det spårat lite ? Du kan inte jämföra Maurice Lacroix med invicta, lägg ner. Jag har ägt flera dyrare klockor uppemot 50-70k klassen. Köpte ändå en Aikon, och är jättenöjd med den.

ML har inget bra andrahandsvärde, men jag tror dem flesta är medvetna om det, det är ingen stor summa man förlorar när man väl säljer klockan. vi pratar om ett par tusen.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
shure!
men när substitutet kostar 15 tusen så har det spårat lite...

denna klockan är ju ungefär som att man går runt och är sugen på en submariner men sedan går och köper en invicta för 12k..

mina 5 cent är iallafall att är man relatibt ny och är lite osäker på om man vågar casha ut större summor på klockor som nu @konkret verkar vara så är det väl bättre att satsa på något säkert kort som nästan garanterar att man ej lär förlora pengar om man skulle vilja sälja plus att klockan gärna får vara lätt såld!

tänk som så att jag är relativt ny.. haft några seikos mm och vill gå upp ett snäpp..
min dröm är en ap..ser denna..
köper en aikon men efter ett halvår så vill jag ha något annat och min plånka tillåter ej att jag har för många dyrare klockor liggandes

när jag då ska försöka sälja denna så kan den ju bli rätt svårsåld!
plus att märket i sig håller inte värdet alls!

Fast det där kan ju lika gärna hända oavsett vilken klocka du köper, alla klockor kan tappa i värde. Det är väll bara ta med det i kalkylen och varför köpa klockor efter andrahandsvärdet eller med tanken att de ska flippas, roligare köpa det en gillar och har råd med. Annars kan man ju sitta med en tråkig och säker skx i tio år och hur roligt är det (inget ont om skx)...
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
shure!
men när substitutet kostar 15 tusen så har det spårat lite...

denna klockan är ju ungefär som att man går runt och är sugen på en submariner men sedan går och köper en invicta för 12k..

mina 5 cent är iallafall att är man relatibt ny och är lite osäker på om man vågar casha ut större summor på klockor som nu @konkret verkar vara så är det väl bättre att satsa på något säkert kort som nästan garanterar att man ej lär förlora pengar om man skulle vilja sälja plus att klockan gärna får vara lätt såld!

tänk som så att jag är relativt ny.. haft några seikos mm och vill gå upp ett snäpp..
min dröm är en ap..ser denna..
köper en aikon men efter ett halvår så vill jag ha något annat och min plånka tillåter ej att jag har för många dyrare klockor liggandes

när jag då ska försöka sälja denna så kan den ju bli rätt svårsåld!
plus att märket i sig håller inte värdet alls!
Ärligt talat - man förlorar mycket mer pengar på att köpa en ny DJ, explorer, Speedy eller GS än man förlorar på en sån här.
Mina generella råd är köpa det man vill ha, inget annat. Köp begagnat om möjligt och ha inte för bråttom samt räkna inte ut kvarts. Automatiska verk är kul men helt onödiga, speciellt i denna prisklass.
 

M26

Rolex
2-Faktor
Hoppar på denna tråd då jag precis skaffat en auto i 42mm med blå tavla! Måste säga att dessa bär mindre än måtten antyder, detta gäller både auton och kronografen och det som framför allt skiljer dom åt är höjden som fick kronografen att kännas som en tegelsten på handen. Enligt min mening så får man otroligt mycket klocka för pengarna i en ML, kan bara råda de som sugna att gå och känna på en i butik innan de avfärdar den och nej 42mm är inte så svårsålda som man kanske tror när man väl tröttnar. Som referens så har jag 17cm handleder.
IMG_20181117_225310.jpg
IMG_20181117_225229.jpg
 
Senast ändrad:

Gabriel90

Panerai
Hoppar på denna tråd då jag precis skaffat en auto i 42mm med blå tavla! Måste säga att dessa bära mindre än måtten antyder, detta gäller både auton och kronografen det som framför allt skiljer dom åt är höjden som fick kronografen att kännas som en tegelsten på handen. Enligt min mening så får man otroligt mycket klocka för pengarna i en ML, kan bara råda de som sugna att gå och känna på en i butik innan de avfärdar den och nej 42mm är inte så svårsålda som man kanske tror när man väl tröttnar. Som referens så har jag 17cm handleder.
IMG_20181117_225310.jpg
IMG_20181117_225229.jpg
Gratulerar !
Kul med fler aikons
 

M26

Rolex
2-Faktor
Håller med..
synd bara att den är väldigt lik ap.. lite därför folk ratar modellen tyvärr.
Visst finns det likheter, men inte till den grad som skapar den irritation som råder enligt min ödmjuka mening :) Det är ju framför allt de vinklade bandhornen och det integrerade armbandet som skapar den illusionen. Tycker att ML är annorlunda nog för att stå på egna ben i detta fall även om det finns starka influenser av framför allt AP, VC Oversease med andra. Finns ju en mängd tillverkare som kopierar designen av varandra utan att få flack för det, välj valfri dykare :) Åsikter är ju alltid högst subjektiva så jag förstår om jag står ensam i min övertygelse ;)

c20f8d73983c60ba12d8b4a37ba09e72.jpg
 

Gabriel90

Panerai
Visst finns det likheter, men inte till den grad som skapar den irritation som råder enligt min ödmjuka mening :) Det är ju framför allt de vinklade bandhornen och det integrerade armbandet som skapar den illusionen. Tycker att ML är annorlunda nog för att stå på egna ben i detta fall även om det finns starka influenser av framför allt AP, VC Oversease med andra. Finns ju en mängd tillverkare som kopierar designen av varandra utan att få flack för det, välj valfri dykare :) Åsikter är ju alltid högst subjektiva så jag förstår om jag står ensam i min övertygelse ;)

c20f8d73983c60ba12d8b4a37ba09e72.jpg
Du är inte ensam i din övertygelse :D
jag är jättenöjd med min :)
 

M26

Rolex
2-Faktor
Du är inte ensam i din övertygelse :D
jag är jättenöjd med min :)
Lite bättre jämförelse, Aikon påminner ju en hel del om Ingenieur också pga av boettformen och de vinklade luggarna:
7446828490255b9b3203257a22e9e88db2fe7434.jpg
8bcd07c42beb290f84cbc79e36849dd2e0913a11.jpg


Man bör nog inte lägga allt för stor vikt på att Aikon är för lik en specifik modell och istället se värdet i att det finns ett prisvärt alternativ, nedan bild är ju ett strålande exempel på att det är en tilltalande design då samtliga dessa modeller är de mest eftertraktade hos "the holy trinity".

Buying-Guide-Luxury-Sports-Watches-Holy-Trinity-Patek-Vacheron-Audemars.jpg
 
Senast ändrad:

Eleganten

Omega
Gillar mycket med den, men något som skulle gjort den verkligen intressant och särskiljt den från mängden är tavlans mönster. En snabbtitt på "the holy trinity" här ovanför så ser vi att det skiljer ungefär lika mycket mellan dem tre som mellan Aikon Automatic och dem, med undantaget att den mönstrade tavlan och indexmarkeringarna påminner väldigt mycket om RO. Korrigerar man det framöver har man verkligen sin egen modell som kan bli oerhört populär, när den dessutom får betraktas som så prisvärd och i sammanhanget "plånboksvänlig".
 
  • Like
Reactions: M26

Gabriel90

Panerai
Lite bättre jämförelse, Aikon påminner ju en hel del om Ingenieur också pga av boettformen och de vinklade luggarna:
7446828490255b9b3203257a22e9e88db2fe7434.jpg
8bcd07c42beb290f84cbc79e36849dd2e0913a11.jpg


Man bör nog inte lägga allt för stor vikt på att Aikon är för lik en specifik modell och istället se värdet i att det finns ett prisvärt alternativ, nedan bild är ju ett strålande exempel på att det är en tilltalande design då samtliga dessa modeller är de mest eftertraktade hos "the holy trinity".

Buying-Guide-Luxury-Sports-Watches-Holy-Trinity-Patek-Vacheron-Audemars.jpg
Bra jämförelsebilder :rolleyes:
Det är absolut ett prisvärt alternativ.. kul att fler på KS fått upp ögonen på denna modell :)
 
  • Like
Reactions: M26

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Blir man gråtfärdig över hur lik den är AP så finns ju alltid kvartsarna med andra tavlor.
ai1008_ss002_130_1_240x300.jpg

ai1008_ss002_332_1.jpg

Jag tycker de är bättre än automaterna.
Särskilt den nedre. Jäkligt snygga index.
 
Topp