• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

McGyver mekar

McGyver

Rolex
Maskinparken får tillökning......

Det kom ett paket idag som frun inte ville bära in (~40-50kg)!

151787075300843800_resized.jpg


Har haft önskemål om en sådan här maskin ett tag......missade en på Blocket i somras men denna gången blev det affär!

Skruvdragaren i huset som vi håller på att renovera så efter manuellt ha skruvat ut ett #¤%"¤ antal skruvar så kunde lådan öppnas.

151787075316438400_resized.jpg


En välpackad skönhet (bästa sorten) välkomnades till sitt nya hem!

Efter ett par timmar i värmen vågade jag slå på strömmen och testa - hon fungerar! :cigar:

151787075407707500_resized.jpg


En Roland EGX-300.

Förutom färgen verkar det vara exakt samma maskin som min äldre Roland PNC-2300A. Jag har använt 2300:an så mycket den sista tiden att tanken på ev. nertid var så skrämmande att när chansen dök upp så köptes denna reservmaskin.
EGX'n har bara 15h gångtid så den borde klara många-många frästimmar innan den behöver omvårdnad.
Nu skall jag bara hitta en lämplig plats att ha klumpen sedan skall hon sättas i arbete!
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Trevligt! Misstänker att den inte får plats i ett normalt garage!? :)
Jag hade nöjt mig med 0.5mm - köra ut en ny regelfjäder på 2min hade varit trevligt!
Man måste inte köra 2mm varje gång, så. 0,5 går också fint. ;)
Nej, så speciellt jättestor är den inte. I ett normalstort garage (utan bil) går det bra och då har man ändå plats för en hoper andra praktiska maskiner.
 

McGyver

Rolex
Har skruvat ihop den och testkört - det är "busenkelt" om man jämför med PUK5:an och även utan gas så blir det riktigt snygga svetsar! :)
 

rogart-63

Patek
EF0B476A-2B8B-4FF2-941F-20B76471AAC1.jpeg
Fick just en ny leksak levererad - måste piska byggarna så nya verkstaden blir klar snart!:)
Grymt. Precis en sån har jag svetsat mycket med. Mest titan och stål . Men även guld och silver. Med gas blir det mycket snyggare svetsar. Saknar den lupparna eller har du inte monterat den bara? Tips att sätta ett par pappersbitar för fotocellerna då dom är grymt känsliga.
 

McGyver

Rolex
Grymt. Precis en sån har jag svetsat mycket med. Mest titan och stål . Men även guld och silver. Med gas blir det mycket snyggare svetsar. Saknar den lupparna eller har du inte monterat den bara? Tips att sätta ett par pappersbitar för fotocellerna då dom är grymt känsliga.
Där ser man - trodde modellen var hyffsat ovanlig!:)
Optiken var inte monterad när jag fick den, den är nu rengjord och sitter på plats.
Har märkt att den är lite kinkig på hur man har armarna i maskinen - skall testa att lura fotocellerna.
Har en 5l Argontub till PUKt5:an men har funderat på att skaffa en 11l tub istället - nu har jag anledning att köpa en sådan med!:D
 

rogart-63

Patek
Där ser man - trodde modellen var hyffsat ovanlig!:)
Optiken var inte monterad när jag fick den, den är nu rengjord och sitter på plats.
Har märkt att den är lite kinkig på hur man har armarna i maskinen - skall testa att lura fotocellerna.
Har en 5l Argontub till PUKt5:an men har funderat på att skaffa en 11l tub istället - nu har jag anledning att köpa en sådan med!:D
En bra maskin. Har du köpt den begagnad? Finns nog inte många såna där ute. Tror företaget jag jobba åt leasa den av nåt dentalbolag. Hade en bordlaser oxå men denna var strået vassare. Ps det går åt mycket argon så en stor tub är nog att rekomendera. Och koppla den till tryckluft så har du en kylmunstycke som du kan kyla biten du svetsar i. För den blir fort varm.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Fem liter är för litet. Jag blev rådd av kollegor att ta en elvaliters direkt, det har jag aldrig ångrat. Det går säkert åt lika mycket på den där.
Även om en vanlig lödfog, lödd med slaglod och låga blir så mycket vackrare och ofta bättre, så skulle jag idag aldrig vilja vara utan svetsen.
 

McGyver

Rolex
Dygnet har ju 24 timmar, vad är problemet?
.....att jag skulle behöva 48! ;)

Har iaf justerat in lasern så den nu "skjuter rakt", den hade nog ändrat sig lite under transporten och prickade lågt-vänster!
Passade på att smörja upp den stora Papst-fläkten i lasermodulen som var lite väl högljudd. Såg att det sitter asiatiska kullager i den som nog skulle må bra av att bytas ut. En ny fläkt går på 2k+ så jag tror jag lägger lite tid på att leta upp nya lager istället- men fettet hjälpte så länge.

Skall bygga en adapter till optiken så jag kan filma svetsning till jobb => det kommer säkert en boettfilm framöver!
 

McGyver

Rolex
De trötta lagerna i fläkten har bytts ut!

154901446057549800_resized.jpg


En stor Papstfläkt sköter en del av kylningen (finns även inbyggd vattenkylning) - lossades busenkelt.

154901445947250900_resized.jpg


Fläkten delades och de gamla lagerna demonterades.

154901445997596800_resized.jpg


Totalt 20 min jobb och två kullager för 30:- så var fläkten återigen tyst och borde hålla i många, många år-toppen för både miljön och min ekonomi! :cigar:
 
Senast ändrad:

McGyver

Rolex
Mainspring winders

Jag kom över ett gammalt set Bergeon mainspring winders för länge sedan. Efter lite kärlek (de hade rostat ihop) så lyckades jag få de flesta att fungera igen.
Medföljande vevar var alla för högervarv så de gånger jag hade en fjäder som skulle lindas åt andra hållet så fick jag använda ett "vändverktyg".

VV1.jpg


I princip ett rör där den lindade fjädern pressas i och sedan förs över till fjädertrumman och då även vänds. Problemet är att det inte alltid är helt enkelt att centrera fjädertrumman när man skall flytta över fjädern och då kan denna och trumman skuta iväg som projektiler i verkstaden!
Med lite övning så brukar det dock fungera och jag har använt denna metod många år.
Ett större problem är att axeln på fjädervindan i många fall är lite för stor och töjer ut änden på fjädern som då får problem att greppa om axeltappen i fjädertrumman. Jag har länge tänkt göra ett par nya och smalare axlar och den senaste veckan fick jag nog och bet i det sura äpplet!

Det finns tydligen (minst) två versioner av dessa verktyg men detta är dimensionerna på mitt:

BergeonWinders1.jpg


Jag har bara gjort nr.6 och 7 då det är dessa dimensioner jag använder i 99% av fallen.
Insatserna är svarvade i mässing och "stiftet" på sidan ändrade jag till 1.2mm då jag hade många sådana hemma (sitter i många länkar)

BW2.jpg


Själva veven är gjord av 2.3mm rostfri tråd. Ett litet "jack" sågades till och en 0.3mm bit plåt svetsades sedan fast i denna som hake till fjädern. Den filades till rätt form efter detta. Arm och brickor till vevarna gjordes även i rostfritt då detta är lätt att svetsa. Vanligt stål alt. mässing borde gå bra om man skulle vilja löda dit delarna istället.

BW3.jpg


Principen är busenkel men det är ett par olika delar att sätta ihop så efter bygget av dessa två insatser så har jag större förståelse för det höga pris som de har i butik!

Klara och redo för nya jobb!

BW4.jpg


BW5.jpg
 
Senast ändrad:

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Mainspring winders

Jag kom över ett gammalt set Bergeon mainspring winders för länge sedan. Efter lite kärlek (de hade rostat ihop) så lyckades jag få de flesta att fungera igen.
Medföljande vevar var alla för högervarv så de gånger jag hade en fjäder som skulle lindas åt andra hållet så fick jag använda ett "vändverktyg".

VV1.jpg


I princip ett rör där den lindade fjädern pressas i och sedan förs över till fjädertrumman och då även vänds. Problemet är att det inte alltid är helt enkelt att centrera fjädertrumman när man skall flytta över fjädern och då kan denna och trumman skuta iväg som projektiler i verkstaden!
Med lite övning så brukar det dock fungera och jag har använt denna metod många år.
Ett större problem är att axeln på fjädervindan i många fall är lite för stor och töjer ut änden på fjädern som då får problem att greppa om axeltappen i fjädertrumman. Jag har länge tänkt göra ett par nya och smalare axlar och den senaste veckan fick jag nog och bet i det sura äpplet!

Det finns tydligen (minst) två versioner av dessa verktyg men detta är dimensionerna på mitt:

BergeonWinders1.jpg


Jag har bara gjort nr.6 och 7 då det är dessa dimensioner jag använder i 99% av fallen.
Insatserna är svarvade i mässing och "stiftet" på sidan ändrade jag till 1.2mm då jag hade många sådana hemma (sitter i många länkar)

BW2.jpg


Själva veven är gjord av 2.3mm rostfri tråd. Ett littet "jack" sågades till och en 0.3mm bit plåt svetsades sedan fast i denna som hake till fjädern. Den filades till rätt form efter detta. Arm och brickor till vevarna gjordes även i rostfritt då detta är lätt att svetsa. Vanligt stål alt. mässing borde gå bra om man skulle vilja löda dit delarna istället.

BW3.jpg


Principen är busenkel men det är ett par olika delar att sätta ihop så efter bygget av dessa två insatser så har jag större förståelse för det höga pris som de har i butik!

Klara och redo för nya jobb!

BW4.jpg


BW5.jpg
Beundrar dig!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Mainspring winders

Jag kom över ett gammalt set Bergeon mainspring winders för länge sedan. Efter lite kärlek (de hade rostat ihop) så lyckades jag få de flesta att fungera igen.
Medföljande vevar var alla för högervarv så de gånger jag hade en fjäder som skulle lindas åt andra hållet så fick jag använda ett "vändverktyg".

VV1.jpg


I princip ett rör där den lindade fjädern pressas i och sedan förs över till fjädertrumman och då även vänds. Problemet är att det inte alltid är helt enkelt att centrera fjädertrumman när man skall flytta över fjädern och då kan denna och trumman skuta iväg som projektiler i verkstaden!
Med lite övning så brukar det dock fungera och jag har använt denna metod många år.
Ett större problem är att axeln på fjädervindan i många fall är lite för stor och töjer ut änden på fjädern som då får problem att greppa om axeltappen i fjädertrumman. Jag har länge tänkt göra ett par nya och smalare axlar och den senaste veckan fick jag nog och bet i det sura äpplet!

Det finns tydligen (minst) två versioner av dessa verktyg men detta är dimensionerna på mitt:

BergeonWinders1.jpg


Jag har bara gjort nr.6 och 7 då det är dessa dimensioner jag använder i 99% av fallen.
Insatserna är svarvade i mässing och "stiftet" på sidan ändrade jag till 1.2mm då jag hade många sådana hemma (sitter i många länkar)

BW2.jpg


Själva veven är gjord av 2.3mm rostfri tråd. Ett littet "jack" sågades till och en 0.3mm bit plåt svetsades sedan fast i denna som hake till fjädern. Den filades till rätt form efter detta. Arm och brickor till vevarna gjordes även i rostfritt då detta är lätt att svetsa. Vanligt stål alt. mässing borde gå bra om man skulle vilja löda dit delarna istället.

BW3.jpg


Principen är busenkel men det är ett par olika delar att sätta ihop så efter bygget av dessa två insatser så har jag större förståelse för det höga pris som de har i butik!

Klara och redo för nya jobb!

BW4.jpg


BW5.jpg
Så fascinerande! Tack för insläppet till urverksvärldens komplexa hantverk. Respekt och ödmjukhet till dig.
 

Fadershan

Patek
Mainspring winders

Jag kom över ett gammalt set Bergeon mainspring winders för länge sedan. Efter lite kärlek (de hade rostat ihop) så lyckades jag få de flesta att fungera igen.
Medföljande vevar var alla för högervarv så de gånger jag hade en fjäder som skulle lindas åt andra hållet så fick jag använda ett "vändverktyg".

VV1.jpg


I princip ett rör där den lindade fjädern pressas i och sedan förs över till fjädertrumman och då även vänds. Problemet är att det inte alltid är helt enkelt att centrera fjädertrumman när man skall flytta över fjädern och då kan denna och trumman skuta iväg som projektiler i verkstaden!
Med lite övning så brukar det dock fungera och jag har använt denna metod många år.
Ett större problem är att axeln på fjädervindan i många fall är lite för stor och töjer ut änden på fjädern som då får problem att greppa om axeltappen i fjädertrumman. Jag har länge tänkt göra ett par nya och smalare axlar och den senaste veckan fick jag nog och bet i det sura äpplet!

Det finns tydligen (minst) två versioner av dessa verktyg men detta är dimensionerna på mitt:

BergeonWinders1.jpg


Jag har bara gjort nr.6 och 7 då det är dessa dimensioner jag använder i 99% av fallen.
Insatserna är svarvade i mässing och "stiftet" på sidan ändrade jag till 1.2mm då jag hade många sådana hemma (sitter i många länkar)

BW2.jpg


Själva veven är gjord av 2.3mm rostfri tråd. Ett littet "jack" sågades till och en 0.3mm bit plåt svetsades sedan fast i denna som hake till fjädern. Den filades till rätt form efter detta. Arm och brickor till vevarna gjordes även i rostfritt då detta är lätt att svetsa. Vanligt stål alt. mässing borde gå bra om man skulle vilja löda dit delarna istället.

BW3.jpg


Principen är busenkel men det är ett par olika delar att sätta ihop så efter bygget av dessa två insatser så har jag större förståelse för det höga pris som de har i butik!

Klara och redo för nya jobb!

BW4.jpg


BW5.jpg
Vackert!!
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Vill tacka för en väldigt trevlig och intressant tråd! Sitter hemma med en kraftig mancold så passade på att läsa lite :bookworm:
 

McGyver

Rolex
Maskiner är kul!

Köpte denna fräs för ett tag sedan av en kompis men hade hoppats den skulle kunna bo hos honom tills mitt garage var färdigt. Slumpen gjorde att det tyvärr inte gick i lås så idag hämtades klumpen hem!

B091ED7C-5850-4035-AC1A-29ECB87D843A.jpeg


Jag kom ihåg den som betydligt mindre! :rolleyes:

Arbetsyta på 750x900mm. Spindel på 25000prm-tänkt att användas till mestadels fräsning i aluminium.

5315B636-9EA6-45FE-BF70-D79E979899F8.jpeg


Förre ägaren fick frässpindeln över sig under flytten(tack för att du dämpade fallet) och jag fick en skalad vänstertumme under mina mindre lyckade försök att hindra den från att hamna på honom.
Nu är den iaf hemma och ser fram emot flytt igen (not) när garaget skall renoveras om ca. 1månad!:arghh:
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Maskiner är kul!

Köpte denna fräs för ett tag sedan av en kompis men hade hoppats den skulle kunna bo hos honom tills mitt garage var färdigt. Slumpen gjorde att det tyvärr inte gick i lås så idag hämtades klumpen hem!

B091ED7C-5850-4035-AC1A-29ECB87D843A.jpeg


Jag kom ihåg den som betydligt mindre! :rolleyes:

Arbetsyta på 750x900mm. Spindel på 25000prm-tänkt att användas till mestadels fräsning i aluminium.

5315B636-9EA6-45FE-BF70-D79E979899F8.jpeg


Förre ägaren fick frässpindeln över sig under flytten(tack för att du dämpade fallet) och jag fick en skalad vänstertumme under mina mindre lyckade försök att hindra den från att hamna på honom.
Nu är den iaf hemma och ser fram emot flytt igen (not) när garaget skall renoveras om ca. 1månad!:arghh:
Ser ut som ett trevligt bygge. Ska bli roligt att se vad du tar med den på för projekt.
 
Topp