• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

McGyver mekar

mofo

Audemars
2-Faktor
Nope - bygglov och 3-6 månadres längre väntetid => kommer en firma idag och sprutisolerar istället så kan dimensionerna behållas!
Nytt tak på plats, elen klar, vatten och avlopp klart - bara isoleras och sedan skall det byggas väggar och golv! :)
Oj, så pass bara för att höja taket litta :eek:
När beräknas det vara "klart" då?
 

McGyver

Rolex
CC3EAB00-DC10-4A6C-AC57-F54869F8640D.jpeg

70mm PU-skum - check!
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Boetten hade en hel del mindre dings/repor som jag valde att delvis svetsa. Jag valde att inte ta bort alla defekter - det är ju trots allt in klocka som fyller 50 i år!

Boetten svetsad

151481292090684500_resized.jpg


151481292109310300_resized.jpg


151481292127891500_resized.jpg


151481292255707400_resized.jpg


151481292273715600_resized.jpg


Det såg inte så mycket ut från början men blev en hel den svetspunkter iaf!

Dessa jämnades till för hand och boetten slipades sedan till med 400P => 800P => 2000P => polering på sidorna - toppytan handdrogs med 320-papper med en glasskiva och ytan mellan bandhornen slipades i min nya lilla bandslip med 320-papper.

Resultatet

151481292182846700_resized.jpg


151481292237359900_resized.jpg
'

151481292222080100_resized.jpg


Glaset fick slipas/poleras tre gånger innan jag var nöjd men sedan monterades allt ihop igen.

151481602124186200_resized.jpg


151481602048491800_resized.jpg


151481602070345400_resized.jpg


151481602089010500_resized.jpg


151481602106120700_resized.jpg


Här sida vid sida med modellen på 34 mm

151481621645245300_resized.jpg


151481621686738100_resized.jpg


Som avslutning en handledsskott!

151481621663733700_resized.jpg


Nu skall jag bara hitta lite blått läder/färg så jag kan tillverka ett passande strap!
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Åh detta är ju klockan jag köpte av dig i somras! Den är verkligen fint renoverad och går riktigt bra för sin ålder. Klockan har fått komplimanger och uppskattning. Den kantiga boetten sticker ut en hel del och även icke-nördar ser nog att det är något äldre. Kul att se renoveringen och lasersvetsningen. Trodde aldrig att den var såå sliten från början.
 

Doc_152

Omega
Du som verkar vara så ruskigt bra på renoveringar. Ser ut som om man polerat bort lugsen och sedan lött på nitar för att kunna fästa bandet. Vad tycker du är bäst att göra på detta? Lägga på nytt material för att bygga upp det igen, eller nöja sig med att bara löda och fixa till det på samma sätt som tidigare?
IMG_20191219_172754.jpg
 

McGyver

Rolex
Du som verkar vara så ruskigt bra på renoveringar. Ser ut som om man polerat bort lugsen och sedan lött på nitar för att kunna fästa bandet. Vad tycker du är bäst att göra på detta? Lägga på nytt material för att bygga upp det igen, eller nöja sig med att bara löda och fixa till det på samma sätt som tidigare?
IMG_20191219_172754.jpg

Det ser ut som om boetten är av kromad/förnicklad mässing och då är nog den enklaste/billigaste att göra precis som du säger - löda dit nya stift.
Är den i rostfritt så går det att svetsa, men har den haft lödda stift tidigare måste allt tenn bort innan ny metall kan svetsas dit = tar tid = det kostar en bra slant och är i många fall inte värt besväret.
 

Doc_152

Omega
Det ser ut som om boetten är av kromad/förnicklad mässing och då är nog den enklaste/billigaste att göra precis som du säger - löda dit nya stift.
Är den i rostfritt så går det att svetsa, men har den haft lödda stift tidigare måste allt tenn bort innan ny metall kan svetsas dit = tar tid = det kostar en bra slant och är i många fall inte värt besväret.

Tack, det var det jag var inne på. Någon var varit på den med fil och även bänt ut lugsen, troligtvis för att fästa 18mm band. Det finns spår av hålet som den originalstiftet satt i, typ halva är borta. Man behöver nog lägga på väldigt mycket material för att få tillbaka rätt form.

Det blir nog som du säger. Ska snacka med nån lokal juvelare om de kan löda två nya sprintar på den. Mekaniskt är den utmärkt så det blir trevligt att använda den.
 

McGyver

Rolex
"Jultomten" kom sent i år!

Har man inte varit tillräckligt snäll under året får man köpa sina egna julklappar!
Jag har länge gått och funderat på att utöka maskinparken för att kunna göra mindre delar med hög precision.
Nu uppkom ett behov av detta på mitt "riktiga jobb" så jakten började på allvar. Efter att ha fått offerter från svenska firmor på belopp som motsvarar en större bil med mycket extrautrustning så vändes blickarna istället åt landet som man kommer till om man gräver ett väldigt djupt hål.
Efter en del dealande med säljare på Ebay så kom jag fram till, (av bilderna och filmer de skickat) att vår syn på hur en fabrik ser ut inte dirket matchade.
Jag kontaktade därför ett antal (som jag hoppades vara) stora leverantörer och gjorde förfrågningar på att importera en maskin. Detta visade sig vara ett heltidsjobb men efter ett antal dagar hade en leverantör presenterat vad jag tyckte var ett ok pris och att de tillverkade maskinen själva i en riktig fabrik - dags att slå till.
Efter ca. en vecka meddelades jag om att maskinen var tillverkad och redo att skeppas.
Igår så dök paketet äntligen upp!:)

157755229731463500_resized.jpg


En liten pall som vägde 61kg baxades in i verkstaden.

Välpackat och till synes helt!

157755229537005700_resized.jpg


157755230083692200_resized.jpg


157755229926794400_resized.jpg


Vad är det nu för pryl jag köpt? Modern overhead med tillhörande transmogrifaccelerator?
 

mofo

Audemars
2-Faktor
"Jultomten" kom sent i år!

Har man inte varit tillräckligt snäll under året får man köpa sina egna julklappar!
Jag har länge gått och funderat på att utöka maskinparken för att kunna göra mindre delar med hög precision.
Nu uppkom ett behov av detta på mitt "riktiga jobb" så jakten började på allvar. Efter att ha fått offerter från svenska firmor på belopp som motsvarar en större bil med mycket extrautrustning så vändes blickarna istället åt landet som man kommer till om man gräver ett väldigt djupt hål.
Efter en del dealande med säljare på Ebay så kom jag fram till, (av bilderna och filmer de skickat) att vår syn på hur en fabrik ser ut inte dirket matchade.
Jag kontaktade därför ett antal (som jag hoppades vara) stora leverantörer och gjorde förfrågningar på att importera en maskin. Detta visade sig vara ett heltidsjobb men efter ett antal dagar hade en leverantör presenterat vad jag tyckte var ett ok pris och att de tillverkade maskinen själva i en riktig fabrik - dags att slå till.
Efter ca. en vecka meddelades jag om att maskinen var tillverkad och redo att skeppas.
Igår så dök paketet äntligen upp!:)

157755229731463500_resized.jpg


En liten pall som vägde 61kg baxades in i verkstaden.

Välpackat och till synes helt!

157755229537005700_resized.jpg


157755230083692200_resized.jpg


157755229926794400_resized.jpg


Vad är det nu för pryl jag köpt? Modern overhead med tillhörande transmogrifaccelerator?
du har alltid något projekt för dig, har eventuellt lite mer projekt till dig snart :)
Gratulerar till den sena julklappen
 

McGyver

Rolex
Nej inte riktigt!

157755230284955300_resized.jpg


Ny maskin för att skjuta ljus på metall (och annat)!

Bara uppackad och funktionstestad men det verkar lovande. Den verkar med bravur klara av en del av de tilltänkta klockprojekten, nu skall jag bara få rätt på alla inställningar för bästa resultat.

En liten test av text på ett ilägg till en Certinadykare (realtid) - imponerad av hastigheten och skärpan!
Det kommer säkert en massa projekt framöver där den kommer till användning.......

 

mofo

Audemars
2-Faktor
Nej inte riktigt!

157755230284955300_resized.jpg


Ny maskin för att skjuta ljus på metall (och annat)!

Bara uppackad och funktionstestad men det verkar lovande. Den verkar med bravur klara av en del av de tilltänkta klockprojekten, nu skall jag bara få rätt på alla inställningar för bästa resultat.

En liten test av text på ett ilägg till en Certinadykare (realtid) - imponerad av hastigheten och skärpan!
Det kommer säkert en massa projekt framöver där den kommer till användning.......

imponerande resultat minst sagt
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Nej inte riktigt!

157755230284955300_resized.jpg


Ny maskin för att skjuta ljus på metall (och annat)!

Bara uppackad och funktionstestad men det verkar lovande. Den verkar med bravur klara av en del av de tilltänkta klockprojekten, nu skall jag bara få rätt på alla inställningar för bästa resultat.

En liten test av text på ett ilägg till en Certinadykare (realtid) - imponerad av hastigheten och skärpan!
Det kommer säkert en massa projekt framöver där den kommer till användning.......

Det bästa med det där var ju tveklöst ljudet. Resultatet var mycket bra, men fortfarande avlägsen andraplats.
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Coolt, jag har lekt en del med laser tidigare men då mer för show och inte alls för denna typ av skärande funktion. Kan du även med denna laser göra verk delar om så skulle behövas eller hur blir finishen där lasern gått fram?
 

McGyver

Rolex
Coolt, jag har lekt en del med laser tidigare men då mer för show och inte alls för denna typ av skärande funktion. Kan du även med denna laser göra verk delar om så skulle behövas eller hur blir finishen där lasern gått fram?

Det beror på delen!
Har testat att "skära" ut typ regelfjärdar i RF och det fungerar - det behövs dock att man går över och slipar till skärytan!
Det borde gå att skära ut kugghjul men tror dock mer de har yta som gör dem till ämnen och inte ett färdigt kugghjul i ett svep.
Kommer dock att testa framöver. Just nu labbar jag med att få till djupet rätt på klichéer så jag kan prova på tampotryck - DÅ blir det riktigt kul! ;)
 
Topp