• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

McGyver mekar

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Renovering av Omega 1039-länk

Många äldre Omegalänkar har fjädrande länkbitar och de små fjädrande blecken i dessa har en tendens att gå sönder efter ett antal år.
Tidigare så kunde man skicka in länkarna/bitarna till Omega som lagade de dessa men tydligen så har Omega slutat med detta sedan ett tag tillbaka.

Här en 1039-länk med defekta fjädrar.

148161355091250700_resized.jpg


Omegas originalfjädrar ser ut som små ”L”och dessa spricker i böjen varpå L'et övergår i två ”I” och fjäderverkan försvinner i stort sett helt. Ett problem är att fjärdrarna monterades ihop med länkbiten, som består av en bit bockad plåt, vid tillverkningen. För att få dit nya liknande fjädrar så måste länkbitens sidor bändas ut, en operation som med 99% säkerhet resulterar i en avbruten bit metall och en defekt länkbit!

Lösningen är att istället forma fjädrarna som ett ”utdraget Omega-tecken” som kan komprimeras och fås på plats utan att behöva bända upp plåten i länkbiten.
För att dela länkbitarna kan man göra på lite olika sätt. Jag tycker det är enklast att vika länken och ha ett mothåll under – pressa sedan försiktigt loss blecken.

148161597369715700_resized.jpg


148161597392647900_resized.jpg


148161597421365100_resized.jpg


Jag har valt att tillverka de nya fjädrarna i 0.3mm fjäderstål.
Ett äldre stansverktyg modifierades för att kunna stansa ut råämnena till fjädrarna.

148161371482538000_resized.jpg


För att slippa bocka allt för hand och vara säker på att dimensionerna blev rätt var gång, så tillverkade jag ett enkelt bockverktyg (prototyp på bilden)

148161355392450100_resized.jpg


Här får en fjäder sin form i verktyget

148161355076529600_resized.jpg


Här visas ett antal fjädrar efter bockning

148161355136506400_resized.jpg


Vingarna på dessa kapas/slipas sedan till rätt dimensioner

148161355058917200_resized.jpg


Med lite milt våld så sätts de på plats i en länkbit, givetvis plockas den gamla defekta fjädern bort först.

148161355617597700_resized.jpg



Alla fjädrar byts ut på samma sätt

148161355645752300_resized.jpg


Länken monteras sedan ihop och har allt fungerat så har man en länk utan glapp och med fjädrande länkbitar igen! :)

148161355602309900_resized.jpg
Grymt imponerande!
 
Renovering av Omega 1039-länk

Många äldre Omegalänkar har fjädrande länkbitar och de små fjädrande blecken i dessa har en tendens att gå sönder efter ett antal år.
Tidigare så kunde man skicka in länkarna/bitarna till Omega som lagade de dessa men tydligen så har Omega slutat med detta sedan ett tag tillbaka.

Här en 1039-länk med defekta fjädrar.

148161355091250700_resized.jpg


Omegas originalfjädrar ser ut som små ”L”och dessa spricker i böjen varpå L'et övergår i två ”I” och fjäderverkan försvinner i stort sett helt. Ett problem är att fjärdrarna monterades ihop med länkbiten, som består av en bit bockad plåt, vid tillverkningen. För att få dit nya liknande fjädrar så måste länkbitens sidor bändas ut, en operation som med 99% säkerhet resulterar i en avbruten bit metall och en defekt länkbit!

Lösningen är att istället forma fjädrarna som ett ”utdraget Omega-tecken” som kan komprimeras och fås på plats utan att behöva bända upp plåten i länkbiten.
För att dela länkbitarna kan man göra på lite olika sätt. Jag tycker det är enklast att vika länken och ha ett mothåll under – pressa sedan försiktigt loss blecken.

148161597369715700_resized.jpg


148161597392647900_resized.jpg


148161597421365100_resized.jpg


Jag har valt att tillverka de nya fjädrarna i 0.3mm fjäderstål.
Ett äldre stansverktyg modifierades för att kunna stansa ut råämnena till fjädrarna.

148161371482538000_resized.jpg


För att slippa bocka allt för hand och vara säker på att dimensionerna blev rätt var gång, så tillverkade jag ett enkelt bockverktyg (prototyp på bilden)

148161355392450100_resized.jpg


Här får en fjäder sin form i verktyget

148161355076529600_resized.jpg


Här visas ett antal fjädrar efter bockning

148161355136506400_resized.jpg


Vingarna på dessa kapas/slipas sedan till rätt dimensioner

148161355058917200_resized.jpg


Med lite milt våld så sätts de på plats i en länkbit, givetvis plockas den gamla defekta fjädern bort först.

148161355617597700_resized.jpg



Alla fjädrar byts ut på samma sätt

148161355645752300_resized.jpg


Länken monteras sedan ihop och har allt fungerat så har man en länk utan glapp och med fjädrande länkbitar igen! :)

148161355602309900_resized.jpg
Shit vilket resultat !! grymt jobbat
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Renovering av Omega 1039-länk

Många äldre Omegalänkar har fjädrande länkbitar och de små fjädrande blecken i dessa har en tendens att gå sönder efter ett antal år.
Tidigare så kunde man skicka in länkarna/bitarna till Omega som lagade de dessa men tydligen så har Omega slutat med detta sedan ett tag tillbaka.

Här en 1039-länk med defekta fjädrar.

148161355091250700_resized.jpg


Omegas originalfjädrar ser ut som små ”L”och dessa spricker i böjen varpå L'et övergår i två ”I” och fjäderverkan försvinner i stort sett helt. Ett problem är att fjärdrarna monterades ihop med länkbiten, som består av en bit bockad plåt, vid tillverkningen. För att få dit nya liknande fjädrar så måste länkbitens sidor bändas ut, en operation som med 99% säkerhet resulterar i en avbruten bit metall och en defekt länkbit!

Lösningen är att istället forma fjädrarna som ett ”utdraget Omega-tecken” som kan komprimeras och fås på plats utan att behöva bända upp plåten i länkbiten.
För att dela länkbitarna kan man göra på lite olika sätt. Jag tycker det är enklast att vika länken och ha ett mothåll under – pressa sedan försiktigt loss blecken.

148161597369715700_resized.jpg


148161597392647900_resized.jpg


148161597421365100_resized.jpg


Jag har valt att tillverka de nya fjädrarna i 0.3mm fjäderstål.
Ett äldre stansverktyg modifierades för att kunna stansa ut råämnena till fjädrarna.

148161371482538000_resized.jpg


För att slippa bocka allt för hand och vara säker på att dimensionerna blev rätt var gång, så tillverkade jag ett enkelt bockverktyg (prototyp på bilden)

148161355392450100_resized.jpg


Här får en fjäder sin form i verktyget

148161355076529600_resized.jpg


Här visas ett antal fjädrar efter bockning

148161355136506400_resized.jpg


Vingarna på dessa kapas/slipas sedan till rätt dimensioner

148161355058917200_resized.jpg


Med lite milt våld så sätts de på plats i en länkbit, givetvis plockas den gamla defekta fjädern bort först.

148161355617597700_resized.jpg



Alla fjädrar byts ut på samma sätt

148161355645752300_resized.jpg


Länken monteras sedan ihop och har allt fungerat så har man en länk utan glapp och med fjädrande länkbitar igen! :)

148161355602309900_resized.jpg
Du är ju helt sjuk!!! På ett fantastiskt positivt sätt!!!!
Jag älskar det.
/j
 

Grovarn

Breitling
Snubblade precis över tråden och är helt hänförd. Verkligen fantastiskt bra jobbat! Har ärvt en hel del gamla klenoder, både kompletta ur och lösa verk, tavlor, visare och delar (vi har haft en hel del urmakare/urmästare i släkten) och blir väldigt sugen på att ge dem nytt liv. You're an inspiration!
 

McGyver

Rolex
För ett par veckor sedan köpte jag en massa prylar från ett nerlagt urmakeri och i en av lådorna fanns denna lilla sak från Elma.
Det är en automatisk avmagnetiserare uppbyggd på exakt det sätt som jag själv just gjort en variant av. Jag gillar gamla verktyg så beslutet att renovera den för att kunna användas var lätt.

IMG_2752.JPG


Urmakaren har tydligen haft smak för tobak och detta i kombination med tvättvätskor(?) har gjort att ytterhöljet, som är av termoplast, var ordentligt missfärgat.
Jag testade att polera ytan men missfärgningarna satt så djupt i plasten att jag beslutade mig för att måla om hela kåpan istället.

IMG_2753.JPG


Knappar och pilotlampan demonterades och jag passade på att mäta upp kondensatorerna som, till min förvåning, efter alla dessa år fortfarande höll sina specade värden!

IMG_2754.JPG


Efter målning så monterades allt ihop igen och maskinen fick en nyutskuren logga och en skyddsfilm på ytan där klockan/verket läggs - allt för att vara så reptåligt som möjligt - så nu är det klart för (förhoppningsvis) många års tjänst!
 
Senast ändrad:

McGyver

Rolex
Fick ett erbjudande om att köpa en del verktyg från en hobbyurmakare - och verktyg kan man ju inte motstå!
Fyra svarvar med diverse tillbehör, mikroskop, stansställ m.m.
Har just nu noll tid till renovering av egna saker med det kommer info om genomgången av verktygen framöver!
150376934193057300_resized.jpg
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Denna tråd är ju magisk! Sjukt imponerad över din uppfinningsrikedom!

Edit: Blev så inspirerad att jag bestämt mig för att våga öppna/demontera en klocka och försöka blåsa bort damm innanför glaset samt tvätta boetten. Vad behöver jag för grejer?

Min gissning:
Boll att öppna baklocket med
Glaspress
En uppsättning väldigt små skruvmejslar
En pincett

Köptips uppskattas :)
Vad saknas i den listan?
 
Senast ändrad:

Rolfen

Rolex
Denna tråd är ju magisk! Sjukt imponerad över din uppfinningsrikedom!

Edit: Blev så inspirerad att jag bestämt mig för att våga öppna/demontera en klocka och försöka blåsa bort damm innanför glaset samt tvätta boetten. Vad behöver jag för grejer?

Min gissning:
Boll att öppna baklocket med
Glaspress
En uppsättning väldigt små skruvmejslar
En pincett

Köptips uppskattas :)
Vad saknas i den listan?
Börja i denna tråd https://klocksnack.se/threads/börja-mecka-beställa-verktyg-mm.57023/
 

differo

Cartier
Holy mother of god. Denna tråd gick från wow till att jag snabbt inte trodde att det jag ser är sant. Rena sci-fi. Fan vad roligt det var att läsa, hade kunnat fortsätta till morgonkvisten. Familjen får sura om jag är trött imorgon. Worth it. Mycket inspirerande!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Holy mother of god. Denna tråd gick från wow till att jag snabbt inte trodde att det jag ser är sant. Rena sci-fi. Fan vad roligt det var att läsa, hade kunnat fortsätta till morgonkvisten. Familjen får sura om jag är trött imorgon. Worth it. Mycket inspirerande!
Underbart med den där elden som glöder, det är bara början :)
 

differo

Cartier
Underbart med den där elden som glöder, det är bara början :)
Just nu är drömmen att plocka isär/ihop en klocka av enklare typ. Det är verktygen(kostnaden) som skrämmer mig mest, eftersom det räknar jag inte i 'klockbudgeten', verktyg är investering i sig själv:) svårt att bromsa inköp. Slukade Pers bok på en kväll och fortsatte med massor av filmer på nätet. Jagar den stunden när man ser resultatet av icke trivialt arbete. Blir exalterad av att se 'att det går'. Sen verkar ju MacGyver out of this world duktig och systematisk. Men skam på den som ger sig!
 

McGyver

Rolex
Jag "råkade" köpa en svarv till för någon månad sedan, en Swiss made Scinta med en massa tillbehör.
Den var tänkt som "övergångssvarv" då jag behövde svarva till ett par större bitar och inte orkade åka till min verkstad i Lund för varje moment.
150376948631860600_resized.jpg

Gillar egentligen inte svarvar utan gjuten bädd och har haft mina tvivel på om jag skall behålla den när min nya verkstad byggs eller om den får gå då.
Satt och slösurfade boettrenoveringar en kväll och kom in på denna......[2.35 in i filmen]


Visserligen inget avancerat jobb på boetten men duger den åt Patek så får den nog stanna iaf! :)
 

Salesmayne

Panerai
Mackie G...vilken herre. vilket jävla jobb! Man kan ju inte bli annat än imponerad. Nu skall jag återgå till s.7-8 eller hur långt jag nu hunnit komma innan jag blev tvungen att uttrycka mina soffliggande ovationer.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag har en 5-liters, @McGyver den tar allt för fort slut annars. Hos mig går den mycket om dagarna. Jag har några kollegor som har både erfarenheter ifrån både 4:an och 5:an och enligt dem så är det troligen inget eller mycket lite på insidan. Lite andra displayer och reglage på utsidan.
Har du fotpedalen också, en mycket användbar extrautrustning.
 

McGyver

Rolex
Jepp, köpte fotpedal, regulator och extra elektroder. Får åka och handla en 5l tub Argon på måndag - verkar vara den största modell som går att köpa isf att hyra.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jepp, köpte fotpedal, regulator och extra elektroder. Får åka och handla en 5l tub Argon på måndag - verkar vara den största modell som går att köpa isf att hyra.
Hoppas du inte köpte Lamperts egna slangar, kopplingar och klocka till gasen, vi köpte de sakerna ifrån Biltema till en bråkdel av ÅF priset. Nåt fiffigt tillbehör har även kommit ifrån Clas Ohlson.
Har du hunnit med att prova olika tjocklekar på elektroder, blir lite skillnad där vid finliret. Köpte tidigare i höst hem 0,6mm och för vår del passar det bättre än de tunnare som köptes när maskinen var ny.
 

McGyver

Rolex
Hoppas du inte köpte Lamperts egna slangar, kopplingar och klocka till gasen, vi köpte de sakerna ifrån Biltema till en bråkdel av ÅF priset. Nåt fiffigt tillbehör har även kommit ifrån Clas Ohlson.
Har du hunnit med att prova olika tjocklekar på elektroder, blir lite skillnad där vid finliret. Köpte tidigare i höst hem 0,6mm och för vår del passar det bättre än de tunnare som köptes när maskinen var ny.

Fick ett bra paketpris så allt kommer från Lampert!:oops:
Lekt lite till idag och fixat till en boett med nagg - måste fixa en ordentlig gastub - Julas 1l tub med tillhörande "regulator" lämnar.........en del att önska!
 
Topp