Renovering av Omega 1039-länk
Många äldre Omegalänkar har fjädrande länkbitar och de små fjädrande blecken i dessa har en tendens att gå sönder efter ett antal år.
Tidigare så kunde man skicka in länkarna/bitarna till Omega som lagade de dessa men tydligen så har Omega slutat med detta sedan ett tag tillbaka.
Här en 1039-länk med defekta fjädrar.
Omegas originalfjädrar ser ut som små ”L”och dessa spricker i böjen varpå L'et övergår i två ”I” och fjäderverkan försvinner i stort sett helt. Ett problem är att fjärdrarna monterades ihop med länkbiten, som består av en bit bockad plåt, vid tillverkningen. För att få dit nya liknande fjädrar så måste länkbitens sidor bändas ut, en operation som med 99% säkerhet resulterar i en avbruten bit metall och en defekt länkbit!
Lösningen är att istället forma fjädrarna som ett ”utdraget Omega-tecken” som kan komprimeras och fås på plats utan att behöva bända upp plåten i länkbiten.
För att dela länkbitarna kan man göra på lite olika sätt. Jag tycker det är enklast att vika länken och ha ett mothåll under – pressa sedan försiktigt loss blecken.
Jag har valt att tillverka de nya fjädrarna i 0.3mm fjäderstål.
Ett äldre stansverktyg modifierades för att kunna stansa ut råämnena till fjädrarna.
För att slippa bocka allt för hand och vara säker på att dimensionerna blev rätt var gång, så tillverkade jag ett enkelt bockverktyg (prototyp på bilden)
Här får en fjäder sin form i verktyget
Här visas ett antal fjädrar efter bockning
Vingarna på dessa kapas/slipas sedan till rätt dimensioner
Med lite milt våld så sätts de på plats i en länkbit, givetvis plockas den gamla defekta fjädern bort först.
Alla fjädrar byts ut på samma sätt
Länken monteras sedan ihop och har allt fungerat så har man en länk utan glapp och med fjädrande länkbitar igen!