• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

McGyver mekar

m_s

Patek
2-Faktor
Alltid lika uppskattade trådar, jag blir jäkligt imponerad och troligen än mer när jag inser att du kört "i bara" 1.5 år!
 

McGyver

Rolex
Dags att fortsätta med ett nytt objekt!

Blev just klar med ett auktionsfynd.........eller i.a.f. ett ur köpt på auktion!

Tissot Seastar från 1972

Budade hem detta ur för ett tag sedan och det har efter detta legat på vänt i renoveringslådan.

Klockan levererades som ej fungerande, men rostig bom och utan krona. Visste inte riktigt vad som väntade när locket öppnades!

Hon såg ut så här när hon levererades i brevlådan en kall vintereftermiddag.

139016119216321700_resized.jpg


139016119459188100_resized.jpg


Glaset såg vid först anblick ut att vara i ok skick, men när det synades närmre med lupp så fanns det sprickor längst med kanten. Det var även ett extra högt glas vilket de krökta visarna sladdrade om inte hade suttit där från början!

Ett nytt glas beställdes och verket gjordes klart för demontering.

139016119546633500_resized.jpg


Verket är ett Tissot 782. Detta är ett 17 stenarsverk som tillverkades mellan mitten av 60-talet till början av 70-talet, -72 skall vara ett av de sista som gjordes.

Bara att börja riva.....

139016119424389500_resized.jpg


139016119653259600_resized.jpg


Delar redo för tvätt.....

139016119869042200_resized.jpg


...och efter tvätt redo för montering.

139016119753380400_resized.jpg


Det stöttes på patrull ganska omgående!

Ankarhjulets undre tapp var av och tredje hjulets övre tapp var skadad, så det var bara att lägga undan sakerna och beställa reservdelar.

139016120129836300_resized.jpg


En vecka senare dök ett efterlängtat paket upp i posten med nya delar!

139016119808621400_resized.jpg


Nya och nya förresten - det tredje hjulet ser inte ut att vara från igår utan har nog legat på hyllan sedan 60-70-talet!

139016120475893700_resized.jpg


Det blev till att bada!

Testade min nya "high-end" utraljudstvätt som inhandlats efter att ha sett en tråd om dessa.

139016120359174000_resized.jpg


För 180:- inkl. frakt så får den med beröm godkänt!

Med nya delar hemma, så började verket monteras ihop igen.

139016120221328900_resized.jpg


Boetten fick en lättare polering och det nya lägre glaset sattes på plats.

139016120302587700_resized.jpg


Det visade sig att det fanns lite lumesläpp på tavlan, så denna och visarna försågs med ny lysmassa.

139016120662735300_resized.jpg
 

McGyver

Rolex
Tavla och visare sattes på plats.

139016120544583400_resized.jpg


Verket sattes på plats i boetten och packningarna fick nytt fett på sig, bommen kortades och den nya kronan sattes på plats. På den äldre tilltänkta Tissotkronan så visade det sig att gängorna var dåliga => det fick bli en nyare variant istället så länge!

Efter en tur i Timegraphern, som visade att verket åter gick bra, så var hon klar!

139016855622710500_resized.jpg


139016855806373000_resized.jpg


139016855775951600_resized.jpg


139016855742362200_resized.jpg


139016855693367000_resized.jpg
 

Tommytvigg

Cartier
Äntligen en till service, tack för det. Fantastiskt underhållande att se. Jag gillar rengöringen och när du polerar upp lite. Vet att många inte gillar polering av klockor, men det är skoj att se det fina resultatet. Sen är det ju lite skillnad på vilken klocka man polerar:happyhappy:
 

JwJ

Omega
Helt suveränt jobbat, tycker absolut att du är värd min första kommentar här på forumet, har hållits i bakgrunden tills nu!
Det är ett nöje att följa med dina projekt, även kul att se hur din utrustning växt med tiden ;)
Jag har en fråga, du skrev i nåt att dina inlägg att du laddade ner en servicemanual (2 sidors pdf) för det aktuella urverket, Var hittar du dessa "manualer", har sökt och sökt men hittar inget till de verk som jag vill köra igång med!
Jag har till exempel ett super enkelt och vanligt AS 1187, Prim 683 etc. men hittar inga manualer.
Finns det inte eller söker jag dåligt?
 

McGyver

Rolex
Nej, manualer till dessa verk är nog inte det enklaste att få tag i - tyvärr!
Just till Seikoverken som jag började med finns det detaljerad info att ladda ner, till AS är det ofta värre!
Ta en digitalkamera och plåta de olika stegen vid demonteringen, så skall du se att det går bra iaf!
Ett reservdelsverk hittar du för runt en 100:ing och det kan ju även vara bra som mall om du missat att plåta något!

Lycka till och dela med dig av ditt leende när hon tickar igång efter service!
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Helt otroligt att det är så himla kul att läsa och se på bilderna, TACK! :)
Jag kan knappt se mig mätt, och vore jag inte allergisk mot stål så skulle jag genast försöka köpa någon av dina fina klockor när de är renoverade.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
"Allergisk mot stål-det är ju omöjligt! ;)" Visst är det väl så, det är väl någon legering i som jag inte tål. Håller just nu på att testa om jag kan ha titan, och det verkar gå bra.....dock är det få vintage-ur med titan på marknaden;)
 

McGyver

Rolex
"Allergisk mot stål-det är ju omöjligt! ;)" Visst är det väl så, det är väl någon legering i som jag inte tål. Håller just nu på att testa om jag kan ha titan, och det verkar gå bra.....dock är det få vintage-ur med titan på marknaden;)

Oj- trodde det bara var estetiskt som för mig! :oops:

Börjar iofs att mjukna lite, så guld kan accepteras på rätt ur, men stål vinner 99ggr av 100!
 

_jonte

Patek
"Allergisk mot stål-det är ju omöjligt! ;)" Visst är det väl så, det är väl någon legering i som jag inte tål. Håller just nu på att testa om jag kan ha titan, och det verkar gå bra.....dock är det få vintage-ur med titan på marknaden;)
Nickelallergi antar jag? Finns flera märken som kör med legeringar utan nickel. Sen titan (och guld) då.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Nickelallergi antar jag? Finns flera märken som kör med legeringar utan nickel. Sen titan (och guld) då.
Så är det nog, har dock inte "papper" på det annat än att huden blir röd och det kliar som tusan, så det är bättre att låta bli att ha stålklockor på sig.

Jag har kört med guld länge nu, men det kostar ju lite mer ....så det skulle inte sitta fel om jag kunde ha ur i stål.
Det finns ju så himla många fina klockor i stål, men tyvärr, det begränsar.:(
Det finns andra problem med att "glida" omkring med guld på handleden, då folk kan få fel uppfattning bara för att man har en "guld-rolex":angel:
;)
 

_jonte

Patek
Så är det nog, har dock inte "papper" på det annat än att huden blir röd och det kliar som tusan, så det är bättre att låta bli att ha stålklockor på sig.

Jag har kört med guld länge nu, men det kostar ju lite mer ....så det skulle inte sitta fel om jag kunde ha ur i stål.
Det finns ju så himla många fina klockor i stål, men tyvärr, det begränsar.:(
Det finns andra problem med att "glida" omkring med guld på handleden, då folk kan få fel uppfattning bara för att man har en "guld-rolex":angel:

;)
Finns nån gammal tråd om detta vet jag. Testa och sök... Kom upp ett antal bra alternativ på stålklockor utan nickel då. Titan också helt safe.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Tack alla!
McGyver,Förlåt för kladdet i tråden om renovering av klockor, som faktiskt var det som diskuterades.

Dina klockor är grymma! Nu släpper vi nickelallergi här.
 
Topp