Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Riktigt imponerande! Får man fråga hur du fått all din kunskap, är det resultatet av flertalet misslyckanden eller ren talang?![]()
Har du några lästips när det gäller böcker, eller är nätet att föredra när det gäller denna typ av information?Har läst allt jag kommer över!
Sedan är det bara att sitta och prova!![]()
Har du några lästips när det gäller böcker, eller är nätet att föredra när det gäller denna typ av information?
Beställde Pers bok igår.Det finns en d
Det finns ganska mycket diskuterat runt det här på KS redan. Per Torphammars "Amateur watchmaking" tycker jag är en väldigt bra introduktion. Ofta är den tryckta litteraturen ganska mossig. T.ex. Donald de Carles "Practical watch repairing". Informativ och väldigt många fina illustrationer men den känns sååååå 1950.
Beställde Pers bok igår.
Tack för tipset![]()
Måste bara tacka för tipset igen.Det gjorde du rätt i! En riktigt trevlig prick är han också! Drar sig inte för att diskutera och svara på frågor ..
Gick till och med så långt att han skickade mig ett par oljegivare för att hjälpa till.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skickligt!Det börjar urarta med olika trådar med mina renoveringar och då jag fortfarande känner en otrolig abstinens att sätta skruvmejseln i gamla ur.
Jag tänker försöka samla informationen i denna tråden istället - vi får se hur det går!
Först ut är en Alltime med ett automatiskt ETA2472 verk.
Klockan hade inte fått kärlek på många år, med gick otroligt nog riktigt bra i alla fall!
Som hon såg ut från början:
![]()
![]()
![]()
![]()
Verket ute ur boetten och redo för demontering
![]()
...under arbete.
![]()
![]()
Delar redo för tvätt
![]()
Delarna tvättades som vanligt först i ultraljudstvätten och efter detta en tur i Elma-vispen
Tavlan tvättades av med destvatten och lite Yes.
Det fanns ett par ställen där lysmassan släppt på tavlan, och då jag gillar att sakerna är enhetliga så satte jag ny lume på tavlan och visare.
![]()
Använde mattlack med 2µm pigment och lite nafta för att få rätt konsistens.
Efter lite torktid så monterades visarna.
![]()
Nytt glas monterades, boetten putsades upp och sedan monterades sakerna ihop, upp i Timegraphern och ruckades och sedan var hon klar!
![]()
![]()
Valjoux 7750
Sakerna monterades ihop och verket fick lite välbehövlig ny olja på väl valda ställen - sedan var hon klar för test!
En fråga. När du säger att du har oljat verket i detta fall, innebär det att du monterat ner hela och tvättat etc. eller tillför du bara ny olja?
Kan du inte plocka ner det och sätta hop det igen?Snart kan du väl börja serva våra vintage chronos ;P
-Är det en handske som just kastades!?
Vi får se, räcker översynen med ny olja, så känns det lite onödigt annat än för att skaffa mig erfarenhet!
100-tal verk till, sedan kanske chronos!![]()
Jag tänkte sätta skruvmejseln i ett Landeron 48 ganska snart
och då har jag nog ändå bara 1/10- del av din erfarenhet. No guts, no glory tänker jag.. Möjligen en smula naivt.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Du har inte en balans till 6138 över McGyver?
Fick göra inbrott genom mitt köksfönster en blöt lördagsnatt och landade tydligen på mitt demonterade haha.