• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

McGyver mekar

Jonte73

Audemars
Ojojoj snyggt i vanlig ordning !

Har en nyinskaffad seastar som varit hos dig på service, grymt fin och går oerhört bra, tack för det :)
 

JesperO

Rolex
Så jäkla imponerande - var på g att buda på den också men är glad att du vann den och fick chansen att fixa till och inte minst dela med oss.
Så inspirerande!!!
Tack och bock.
 

McGyver

Rolex
Kom på att jag köpt en billig makrolins, så knäppte ett par bilder till - "battlescars" mm syns bättre och den "unika" tavlan! :)

140809392104067200_resized.jpg


140809392003884700_resized.jpg


140809392040401700_resized.jpg
 

McGyver

Rolex
Omega 2791-6 från 1954

Som rekreation så har jag ikväll gett mig på ett gammalt Traderaköp som legat på vänt en längre tid.

Efter strulande balanser m.m. kände jag att lite hedelig mekanik var vad jag behövde ikväll!

Objektet som det såg ut vid köp:

peju7y5e.jpg
 

McGyver

Rolex
Tavlan har kraftig patina och boetten har varit med om mycket action i sina dar!

Här syns det att troligen har klockan fått in fukt via kronan under sin livstid och den vattenlösliga klarlacken på tavlan har missfärgats och nästan skapat en zon-tavla!

141159554237758500_resized.jpg


Jag beslutade mig för att chansa och la tavlan i blöt i lite destvatten med några droppar Yes i.

Under tiden så tog jag tag i det egentliga terapiarbetet för kvällen - boetten.

Detta var förutsättningarna:

141159530587052400_resized.jpg


141159530619939500_resized.jpg


En hel del repor och mindre dings men inget exeptionellt. Håller på att bygga en s.k. lapping machine, men då mycket arbete med denna återstår så blev det till att köra handkraft istället!

141159554502449100_resized.jpg


Slipning med först 400-papper och sedan 1200. Använde ett svarvstål som mothåll för att få plana ytor och inte deformera formen på boetten.

Det ytor som gick, slipades till i svarven.

141159554472191800_resized.jpg


Efter att ha slipat ett bra tag var det dags att få tillbaka ytglansen i den hembyggda polermaskinen.

141159554527114800_resized.jpg


Sedan var dagens terapi över, fortsättning följer...................................................

141159530462593400_resized.jpg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Dela gärna med dig av dina erfarenheter om strulande balanser. Lyckade som misslyckande. Som jag ser det; En av de saker inom professionen som kräver mest kunnande, erfarenhet och precision.
 

McGyver

Rolex
Dela gärna med dig av dina erfarenheter om strulande balanser. Lyckade som misslyckande. Som jag ser det; En av de saker inom professionen som kräver mest kunnande, erfarenhet och precision.


I mitt fall rör det sig om tre ur där folk satt en skruvmejsel i spiralen, felaktigt format om en spiral efter att ha satt en mejsel i den m.m.

- Det är "bara" att plocka av sakerna och böja dem rätt! ;)

Jag gör det genom att lägga balansen på en natureloxerad bit aluminium som jag borrat ett hål i för balansaxeln. Sedan formas spiralen m.h.a. två korntänger och en uppsjö av tålamod! (som tog slut igår)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
I mitt fall rör det sig om tre ur där folk satt en skruvmejsel i spiralen, felaktigt format om en spiral efter att ha satt en mejsel i den m.m.

- Det är "bara" att plocka av sakerna och böja dem rätt! ;)

Jag gör det genom att lägga balansen på en natureloxerad bit aluminium som jag borrat ett hål i för balansaxeln. Sedan formas spiralen m.h.a. två korntänger och en uppsjö av tålamod! (som tog slut igår)


Jag gillar gadgets. Har du sett den där apparaten som man skall kunna använda för att vibrera spiralen till rätt form? Ingen billig historia tyvärr.
 

McGyver

Rolex
Anekdot!
För ca. ett år sedan fixade jag till en defekt Omega Geneve till en arbetskollega till mig far. Det var en dammodell med ett 620-verk i och en verkskruv hade lossnat, åkt runt i verket och skadat spiralen.
Damen i fråga jobbar med forskning inom medicin och då hon fick reda på problemet och mitt behov av väldigt fina korntänger (spiralen är pytteliten) så ordnades det fram saker med spetsar som kunde användas för att operera! Spiralen monterades av och började formas om med dessa sylvassa instrument - åtskilliga timmar och blodprov senare så vad den klar - - klockan var sent på natten och jag satt där med ett brett leende i verkstaden.
Lägger ifrån mig den ena korntången utan att se mig för och stöter till en skruvmejsel som jag klantigt lagt brevid balansen på en liten burk. Vad händer? Jo, givetvis trillar denna ner, sina hela 2 cm i fallhöjd, och lyckas med konststycket att träffa spiralen i balansen på sämst tänkbara sätt => deformerad spiral igen!!
Ungarna vaknade av en högst irriterad far som kväste åt urgudarna. Det blev bara till att börja om - klockan vaknade till liv efter ett par timmar till med helvetesinstrumenten!
 

rogart-63

Patek
Anekdot!
För ca. ett år sedan fixade jag till en defekt Omega Geneve till en arbetskollega till mig far. Det var en dammodell med ett 620-verk i och en verkskruv hade lossnat, åkt runt i verket och skadat spiralen.
Damen i fråga jobbar med forskning inom medicin och då hon fick reda på problemet och mitt behov av väldigt fina korntänger (spiralen är pytteliten) så ordnades det fram saker med spetsar som kunde användas för att operera! Spiralen monterades av och började formas om med dessa sylvassa instrument - åtskilliga timmar och blodprov senare så vad den klar - - klockan var sent på natten och jag satt där med ett brett leende i verkstaden.
Lägger ifrån mig den ena korntången utan att se mig för och stöter till en skruvmejsel som jag klantigt lagt brevid balansen på en liten burk. Vad händer? Jo, givetvis trillar denna ner, sina hela 2 cm i fallhöjd, och lyckas med konststycket att träffa spiralen i balansen på sämst tänkbara sätt => deformerad spiral igen!!
Ungarna vaknade av en högst irriterad far som kväste åt urgudarna. Det blev bara till att börja om - klockan vaknade till liv efter ett par timmar till med helvetesinstrumenten!

Murphy's law :arghh:
 

McGyver

Rolex
Håller på med en större "lapping machine" för att kunna slipa till boetter men den kräver en del inköp som inte är så lätta att hitta.

Under tiden tänkte jag prova en mindre variant där jag använder min Boleysvarv.

Byggde ett enkelt ställbart bord

141172655514270400_resized.jpg


Vinkeljustering på enklast möjliga sätt - en M6 bult som konats och rundats av i änden "lyfter" bordet till rätt position.

Slipskivan är en 2mm aluminiumplåt - eloxerad yta - som det limmas fast lämpligt slippapper på med dubbelhäftande tejp. Enkelt och lätt att byta mellan olika kornstorlekar (har gjort ett antal skivor)

141172655483374800_resized.jpg


141172655443280700_resized.jpg


Första testerna är mycket lovande! :)

Testade först på en boett i skrotlådan men det var så enkelt att Omegaboetten åket upp direkt på bordet - ytan blir plan och snygg - gillas!

Fortsättning följer senare...................
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Håller på med en större "lapping machine" för att kunna slipa till boetter men den kräver en del inköp som inte är så lätta att hitta.

Under tiden tänkte jag prova en mindre variant där jag använder min Boleysvarv.

Byggde ett enkelt ställbart bord

141172655514270400_resized.jpg


Vinkeljustering på enklast möjliga sätt - en M6 bult som konats och rundats av i änden "lyfter" bordet till rätt position.

Slipskivan är en 2mm aluminiumplåt - eloxerad yta - som det limmas fast lämpligt slippapper på med dubbelhäftande tejp. Enkelt och lätt att byta mellan olika kornstorlekar (har gjort ett antal skivor)

141172655483374800_resized.jpg


141172655443280700_resized.jpg


Första testerna är mycket lovande! :)

Testade först på en boett i skrotlådan men det var så enkelt att Omegaboetten åket upp direkt på bordet - ytan blir plan och snygg - gillas!

Fortsättning följer senare...................
Nästa steg är väl att högglanspolera med en plan yta. Det är koolt!
 
Topp