• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

McGyver mekar

Oj. Väldigt imponerande resultat. Antar att det är denna typ av polering man är ganska sparsam med för att inte ta för mycket material?

Oj. Väldigt imponerande resultat. Antar att det är denna typ av polering man är ganska sparsam med för att inte ta för mycket material?

All polering käkar material!

Det finns lite olika tyckande och tänkande om polering men jag vill inte öppna den asken (....som börjar på P! ;) )

Jag vill försöka komma så nära originalfinish det går med så lite materialavverkan som möjligt - but that's just me! :)

All polering käkar material!

Det finns lite olika tyckande och tänkande om polering men jag vill inte öppna den asken (....som börjar på P! ;) )

Jag vill försöka komma så nära originalfinish det går med så lite materialavverkan som möjligt - but that's just me! :)
Ser ut som du lyckats väl med det. Mycket snyggt! :)

Jag polerar ungefär lika mycket, känns rimligt för mig, att man behåller karaktären men ändå får en glans.

Vad är den gröna dialuxen? Är det din grövsta? Jag kör med röd i början, och vit innan den blå.

Jag polerar ungefär lika mycket, känns rimligt för mig, att man behåller karaktären men ändå får en glans.

Vad är den gröna dialuxen? Är det din grövsta? Jag kör med röd i början, och vit innan den blå.

Jag har faktiskt inte kört med den gröna alls! Börjar med blå Dialux sedan har jag två vaxer av okänt märke, ett vitt och ett svart - kör svart mellanvax och slutpolering med det vita. Har tyvärr ingen data på kornstorleken! :rolleyes:

* Edit: Grönt Dialux är finare än den blå!

Nästa klocka tänkte jag inte plåga er med en massa bilder på själva renoveringen - ni har sett det innan.

Jag är barnligt förtjust i Tissotmodellen PR516 från 60-70-talet och har alldeles för många renoveringsobjekt i min låda. Hade det inte varit för att jag nyligen blev blåst av en säljare på Tradera så hade jag haft 10st av just denna modell - nu stannar det på ensiffrigt, 9st.

Klockan nedan är en automat med ett 784-verk i sig som servats och boetten har polerats/slipats. Jag hade inget lämpligt glas hemma när den renoverades så jag slipade/polerade originalglaset och använde den sedan med detta glas. Glaset hade en del fula hack i kanten och små sprickor, så när jag nyligen beställde klockdelar passade jag på att även beställa ett nytt glas till den.

Jag har tyckt att originalglasen är lite höga och bulliga så jag tog och beställde ett glas med platt yta för att prova hur det såg ut. Originalglasen är extra höga så för att få fri gång för visarna la jag en 0.5mm packning mellan glas och boett.
Jag gillar verkligen resultatet - tycker det passar betydligt bättre med boettens form och tavlan ser mer klinisk ut genom den plana ytan - gillas!

Så här ser en PR516 ut med originalglas:

138592434556168800_resized.jpg

Såhär ser klockan med det plana glaset ut:

142376039806100200_resized.jpg

142376039688799600_resized.jpg

142376039622072500_resized.jpg

Smaken är som .... men jag har iaf beställt ett antal plana glas till de andra objekten! :)

Nästa klocka tänkte jag inte plåga er med en massa bilder på själva renoveringen - ni har sett det innan.

Jag är barnligt förtjust i Tissotmodellen PR516 från 60-70-talet och har alldeles för många renoveringsobjekt i min låda. Hade det inte varit för att jag nyligen blev blåst av en säljare på Tradera så hade jag haft 10st av just denna modell - nu stannar det på ensiffrigt, 9st.

Klockan nedan är en automat med ett 784-verk i sig som servats och boetten har polerats/slipats. Jag hade inget lämpligt glas hemma när den renoverades så jag slipade/polerade originalglaset och använde den sedan med detta glas. Glaset hade en del fula hack i kanten och små sprickor, så när jag nyligen beställde klockdelar passade jag på att även beställa ett nytt glas till den.

Jag har tyckt att originalglasen är lite höga och bulliga så jag tog och beställde ett glas med platt yta för att prova hur det såg ut. Originalglasen är extra höga så för att få fri gång för visarna la jag en 0.5mm packning mellan glas och boett.
Jag gillar verkligen resultatet - tycker det passar betydligt bättre med boettens form och tavlan ser mer klinisk ut genom den plana ytan - gillas!

Så här ser en PR516 ut med originalglas:

138592434556168800_resized.jpg

Såhär ser klockan med det plana glaset ut:

142376039806100200_resized.jpg

142376039688799600_resized.jpg

142376039622072500_resized.jpg

Smaken är som .... men jag har iaf beställt ett antal plana glas till de andra objekten! :)
Snyggt! @McGyve,r la du en oring under eller en gammal dax plan packning?

Vilken läsning McGyver! Tackar!

Seikotavlan fick enbart ett bad med T-vatten och diskmedel inget annat? Finns det ingen risk att indexmärkning kan gå förlorad?

Vilken läsning McGyver! Tackar!

Seikotavlan fick enbart ett bad med T-vatten och diskmedel inget annat? Finns det ingen risk att indexmärkning kan gå förlorad?

Yepp - destvatten + nöra droppar Yes - thatäs it!

Risken finns alltid så ta det förskíktigt - mjuk borste och gnugga inte utan låt den bara "glida" över tavlan för att skölja bort skiten! ;)

Tycker att din Tissot PR516 som renoverades blev ruggigt snygg på gummiband. Låt den vara så!
Säljer du klockorna sedan? Var kan man i sådana fall få tag i dom?

Tack för ett mycket inspirerande arbete!

Fantastiskt roligt att se vilka underverk du gör med klockorna. Djupt imponerad och även inspirerad. Kommer följa tråden och väntar med spänning!:wideyed:

Grym tråd! Riktigt roligt att följa projekt som dessa, med bilder. Fyll gärna på efterhand som nya projekt avslutas. :)

För att inte EricMcG ska bli lurad ytterligare en gång så drar jag till med ett inlägg i rask följd.
Imponerande arbete tråden igenon, McGyver! Lika intressant med varje ny klocka som dyker upp!

Håller med de föregående! Det är verkligen skitkul att läsa och titta på bilderna. Stort TACK!:)

Du är helt fantastisk som delar med dig av dina arbeten. TACK!

Du skriver att du beställer en det ena och en det andra.....men finns det fortfarande reservdelar till alla dessa gamla klockor?
Jag har någon gammal omega damklocka som ligger, den saknar krona så jag undrar kan man få tag i en sådan?

Håller med de föregående! Det är verkligen skitkul att läsa och titta på bilderna. Stort TACK!:)

Du är helt fantastisk som delar med dig av dina arbeten. TACK!

Du skriver att du beställer en det ena och en det andra.....men finns det fortfarande reservdelar till alla dessa gamla klockor?
Jag har någon gammal omega damklocka som ligger, den saknar krona så jag undrar kan man få tag i en sådan?

Mycket går fortfarande att hitta nytt men i vissa fall får man leta bättre begagnade delar eller köpa ett "vrak" att ta de delar man behöver av!

Är grymt imponerad av ditt otroliga arbete på klockorna du har renoverat och gjort så fina. Det är bara att lyfta på hatten! :)

Tillbaka
Topp