• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mest klocka för pengarna: 150 K

Vilken är bäst?

• Rolex Daytona

Röster: 99 28.6%
  • Rolex Yacht-Master

Röster: 31 9.0%
  • Royal Oak

Röster: 100 28.9%
  • PP Aquanaut

Röster: 116 33.5%

• Totala väljare
    346
Börjar känns mer och mer som att valet står mellan en 116500 och en 15300 :)
Det absurda blir ju att Daytona närmar sig 150 tkr och en 15300 går att hitta för 125 tkr. Om jag känner mig själv rätt så är egentligen servicekostnad inte hela världen eftersom jag kommer hinna flippa den innan det är dags, givet att den är rimligt nyservad…

Det absurda blir ju att Daytona närmar sig 150 tkr och en 15300 går att hitta för 125 tkr. Om jag känner mig själv rätt så är egentligen servicekostnad inte hela världen eftersom jag kommer hinna flippa den innan det är dags, givet att den är rimligt nyservad…

Gör dig själv en tjänst och välj Daytonan. Sen går de att hitta för 140-142. Allt över det är överpris enligt min mening. Exempel: https://klocksnack.se/threads/rolex-daytona-116500.86068/

15400 bär som en kassaskåp på handleden jmfr med mkt annat.
Storleken är väll ok för en bitig dykare, men för en fin klocka som RO är den sjukt mkt för stor.
Bra, då vet jag vilken modell som är rätt för mig :D

Vill också passa på att slå ett slag för SkyDwellern i stål :)

Rolex-Sky-Dweller-Rolesor-2017-blackface_whitegoldandsteelstrap.jpg

Hade köpt någon av dessa istället
Blancpain mil spec
Royal oak krono
Valfri Vacheron overseas
Vintage GMT 16750/1675
Lite bilder för att göra det roligare.
Blancpain. High-end, ovanlig.
20180220_123215.jpg

1675. Pcg, gilt och chapter ring. Låg ute för 165k eller kanske senare för 1675 i toppskick.
proxy.jpg

VC overseas dual time. Långt under budget. Finishen inger en känsla av lyx. 42mm men bärs mer storleksmässigt som en 39mm royal oak.
201004_4abf412ad301908074594bfd4___DSC_0448.jpg

Eller några tuss upp får man en krono. Samma där storleksmässigt.
downloadfile.jpg

Eller ett betydligt roligare alternativ än 15300 enligt mig är kronografen royal oak har i 39mm.
maxresdefault.jpg

Lite bilder för att göra det roligare.
Blancpain. High-end, ovanlig.
20180220_123215.jpg

1675. Pcg, gilt och chapter ring. Låg ute för 165k eller kanske senare för 1675 i toppskick.
proxy.jpg

VC overseas dual time. Långt under budget. Finishen inger en känsla av lyx. 42mm men bärs mer storleksmässigt som en 39mm royal oak.
201004_4abf412ad301908074594bfd4___DSC_0448.jpg

Eller några tuss upp får man en krono. Samma där storleksmässigt.
downloadfile.jpg

Eller ett betydligt roligare alternativ än 15300 enligt mig är kronografen royal oak har i 39mm.
maxresdefault.jpg
Tack! Har aldrig riktigt gått igång på vintage GMT, har en kompis med en 1675 som är superfin men det tänds inget i mig. VC Overseas Chronograph är superfin, speciellt på gummi, men där är det nog ren märkeshets som gör att den faller bort. Tycker att VC har tappat det lite, vilket är synd när de lätt hade kunnat tävla med PP och AP. Kanske har de helt enkelt vägrat hoppa på blingtrenden vilket de iofs ska ha en eloge för.

AP RO Chronograph ser rätt bitig ut? Kan tänka mig att det är mycket för pengarna, ska kolla lite mer på den (25860 verkar ligga rätt i budget).

Edit: Ser man i jämförelse med 15300 så är den vanliga klart snyggare tycker jag: https://www.watchcollectinglifestyl...demars-piguet-royal-oak-chronograph-ref-26300

Senast ändrad:
Varför inte en AP dual time, du kanske får lägga på lite till , för ett bra ex i stål, om du inte ska ha en äldre, size, 39 mm funkar bra, bärs mkt större dock....

Tack! Har aldrig riktigt gått igång på vintage GMT, har en kompis med en 1675 som är superfin men det tänds inget i mig. VC Overseas Chronograph är superfin, speciellt på gummi, men där är det nog ren märkeshets som gör att den faller bort. Tycker att VC har tappat det lite, vilket är synd när de lätt hade kunnat tävla med PP och AP. Kanske har de helt enkelt vägrat hoppa på blingtrenden vilket de iofs ska ha en eloge för.

AP RO Chronograph ser rätt bitig ut? Kan tänka mig att det är mycket för pengarna, ska kolla lite mer på den (25860 verkar ligga rätt i budget).

Edit: Ser man i jämförelse med 15300 så är den vanliga klart snyggare tycker jag: https://www.watchcollectinglifestyl...demars-piguet-royal-oak-chronograph-ref-26300
Allt är ju en smaksak och handlar vad man själv tycker om. Har jag fattat det rätt så grundas royal oak och overseas på samma urverk åtminstone kronograferna men att VC moddar dom mer. Sen så är VC vattentäta 150m tillskillnad från APs 50m.
Jag väljer hellre en overseas 47040 över en 15300, 15450 eller 15400. Tycker det är mer klocka för pengarna, mer stryktålig även om royal oaks länk är ytterligare ett steg uppåt i finish.
Väldigt partisk men har en hellre en overseas som är mer ovanlig än royal oak som känns väldigt hypeat för stunden. För några år sedan fick man en royal oak för samma pengar som overseas.
20180213_103506.jpg

Allt är ju en smaksak och handlar vad man själv tycker om. Har jag fattat det rätt så grundas royal oak och overseas på samma urverk åtminstone kronograferna men att VC moddar dom mer. Sen så är VC vattentäta 150m tillskillnad från APs 50m.
Jag väljer hellre en overseas 47040 över en 15300, 15450 eller 15400. Tycker det är mer klocka för pengarna, mer stryktålig även om royal oaks länk är ytterligare ett steg uppåt i finish.
Väldigt partisk men har en hellre en overseas som är mer ovanlig än royal oak som känns väldigt hypeat för stunden. För några år sedan fick man en royal oak för samma pengar som overseas.
20180213_103506.jpg
Lite OT kanske, men vad listar VC'n du har? och vad har den för ref? kan inte hitta den på VC's hemsida..
Riktigt fin är den! :)

Edit: Kan vara bra när man läser inlägg också, Overseas 47040 :D har sett samma på hemsidan då fast endast med stavindex,dvs utan siffrorna 3,6,9,12

Hur går tankarna nu efter lite feedback från KS @koze?
Klart hetast kandidat är Daytonan, men nackdelen är att jag ser den som överprissatt på 145. Andra plats är nog en 15300 som jag tror ger mer premiumkänsla för pengarna, men jag vet i ärlighetens namn inte om jag tycker att den är *så* snygg att den blir nästa stora köp.

Ett helt annat spår är att behålla min Panerai och komplettera med en retro/vintage submariner.

Klart hetast kandidat är Daytonan, men nackdelen är att jag ser den som överprissatt på 145. Andra plats är nog en 15300 som jag tror ger mer premiumkänsla för pengarna, men jag vet i ärlighetens namn inte om jag tycker att den är *så* snygg att den blir nästa stora köp.

Ett helt annat spår är att behålla min Panerai och komplettera med en retro/vintage submariner.

Jag tycker 116500 är roligare än 15300. ;)

Intressanta tankar. Så Patek har helt fallit bort från radarn nu?

Om den ska flippas så är det väl bara att du betar av en efter en i listan? Halvår med varje klocka? :D

5167 är ju inte 150k utan snarare 180k nuförtiden. Tycker inte servicekostnad på 10,5 borde vara nån deal breaker i sammanhanget. VC 49150 är stor men väldigt fin och bra för de 100k den betingar. En sån + en bättre beater, typ 5-siffrig sportrolex eller 214270, är ingen dum kombo.

Tillbaka
Topp