• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Min sambos klocka på kaplans efter bedrägeri / vår klocka

Precis som @Aurum säger så är det inte frågan om stöldgods. De har lagen på sin sida sen är det snarare en moralisk fråga.
Stöld eller bedrägeri, är det så jävla stor skillnad egentligen? Innan någon säger ”läs tråden” eller ”dom har lagen på sin sida” så har jag redan uppfattat det. Nu är dom dock sedan länge medvetna om klockans ursprung och hur den kom i deras ägo. Så ja, hade dom trots detta auktionerat ut denna klocka så hade i alla fall jag tyckt att det vore befogat att kalla dem oseriösa, oavsett om de är Sveriges största pantbank eller inte. Tack för mig.

Stöld eller bedrägeri, är det så jävla stor skillnad egentligen? Innan någon säger ”läs tråden” eller ”dom har lagen på sin sida” så har jag redan uppfattat det. Nu är dom dock sedan länge medvetna om klockans ursprung och hur den kom i deras ägo. Så ja, hade dom trots detta auktionerat ut denna klocka så hade i alla fall jag tyckt att det vore befogat att kalla dem oseriösa, oavsett om de är Sveriges största pantbank eller inte. Tack för mig.
I lagens mening är det skillnad, oavsett vad du, jag eller Svenne Banan tycker.

Och om du läser mitt inlägg så pratar jag inte om lagligt eller inte, utan om seriöst eller oseriöst.

Men nu har de ju de facto inte auktionerat ut någon klocka, utan tvärtom valt att göra det som du och majoriteten anser vara det moralisk korrekta. Är det verkligen rimligt då att fortsätta kasta semi-skit med hypotetiska uttalanden som inte har någon bäring?

Märkligt att så få ger en eloge till Kaplans och framförallt Sefina för att de lämnar tillbaka klockan till @Jesper1993 Att det inte sker på en gång är inte det minsta konstigt då de naturligtvis måste utreda först och även se till att de själva har ryggen fri juridiskt när de återlämnar klockan.

Märkligt att så få ger en eloge till Kaplans och framförallt Sefina för att de lämnar tillbaka klockan till @Jesper1993 Att det inte sker på en gång är inte det minsta konstigt då de naturligtvis måste utreda först och även se till att de själva har ryggen fri juridiskt när de återlämnar klockan.

Absolut. Även vid en twitterstorm eller "justice by Aftonbladet" finns det ofta fler aspekter att ta hänsyn till innan man agerar.

Men nu har de ju de facto inte auktionerat ut någon klocka, utan tvärtom valt att göra det som du och majoriteten anser vara det moralisk korrekta. Är det verkligen rimligt då att fortsätta kasta semi-skit med hypotetiska uttalanden som inte har någon bäring?

Och jag har de facto inte kallat dom oseriösa heller, och har inte haft för avsikt att kasta ”semi-skit” på något parti i denna story heller för den delen.
Detta är en situation som hade kunnat sluta på två sätt, för någon vecka sedan så verkade inte någon part speciellt samarbetsvillig, men nu verkar det uppenbarligen lösa sig på bästa tänkbara sätt, jätteglad för din skull @Jesper1993 !
Mitt inlägg från början handlade snarare om att några här verkade vara av åsikten att det inte hade varit oseriöst av Sefina att auktionera ut klockan, på grund av att de har lagen på sin sida. Då vädrade jag min åsikt om huruvida det hade varit oseriöst eller icke.
Avslutningsvis kan jag väl då ytterligare förtydliga återigen att jag har ingen avsikt att kasta ”semiskit” på Sefina och tycker självklart att dom nu i slutändan har gjort det bästa möjliga av situationen.

122173D5-6FE2-4D1D-9435-26DF2BDF57FC.jpeg

Nu är klockan hemma igen!
Vill tacka alla som engagerat sig i gruppen samt all hjälp från sefina/kaplans som löst de på bästa sätt :)

Skönt att den kom tillbaka.

Vad händer med personen som lämnade in den till pantbanken? Borde de inte ha koll på vem det är och isf. kan h*n åtalas för häleri eller något annat? Ren generell undran och ingen direkt fråga till TS.

Kul att det slutade bra för dig! Tyvärr verkar Kaplans inte ha lärt sig då jag tydligen köpt en stulen klocka från dom. Den verkar också kommit från Sefina ursprungligen. Nu har jag i min tur blivit bestulen på den och kan inte få försäkringspengar för den då försäkringsbolaget som betalade ut stölden för fem år sen då blev ägare av den "stulna klockan". Jag är alltså inte legitim ägare av klockan trots att jag köpte den av Kaplans

Kul att det slutade bra för dig! Tyvärr verkar Kaplans inte ha lärt sig då jag tydligen köpt en stulen klocka från dom. Den verkar också kommit från Sefina ursprungligen. Nu har jag i min tur blivit bestulen på den och kan inte få försäkringspengar för den då försäkringsbolaget som betalade ut stölden för fem år sen då blev ägare av den "stulna klockan". Jag är alltså inte legitim ägare av klockan trots att jag köpte den av Kaplans

Ja vi hade allt tur. Oj sån jäkla soppa. Låter ju inte bra alls. Önskar dig all lycka med försäkringsbolaget / Kaplans

Det låter som om du får väcka talan mot dem (Kaplans) i tinget. (Förutsätter såklart att du har dokumentation på köpet.
Förhoppningsvis gör de upp i godo. Lär bli billigare för dem än jurister + förlikning i rätten.
Kolla först bara med ditt hemförsäkrings bolag så att du har skydd för juristkostnader.
Meddela hur det går.
Pear

Edit: förtydligande av motpart

Senast ändrad:
Edit: läste att allt löst sig med klockan. Men jag lämnar ändå kvar inlägget om någon annan skulle råka ut för något liknande.

Om det är så att mannen är skadeståndsskyldig till er så tror jag att ni kan vända er till brottsofferfonden.

Jag vet att i andra ärenden så har brottsofferfonden betalat ut skadeståndet till MÄ och sedan själva drivit den juridiska processen mot den dömde. På så sätt skulle ni kunna köpa tillbaka klockan för ert skadestånd och på så vis får den dömde stå för kostnaden och ingen annan. Det kan vara värt ett försök i alla fall.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp