• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Min sambos klocka på kaplans efter bedrägeri / vår klocka

Önskar er all lycka till med att få tillbaka klockan. Hoppas det moraliska väger över all byråkrati i slutändan.

Nu har det säkerts nämnt ett par gånger men inget är 100% förräns man ser pengarna på sitt konto. Swish är fantastiskt då det överförs direkt och beloppsgräns på 150k ofta räcker, men även där bör man kontrollera sitt konto då avsändaren kan ha fabricerat en skärmdump av swishbekräftelsen.

Det man kan tänka på är att när personen ifråga visar dig Swish överföringen kan du klicka på dennes skärm så blir det som en liten "explosion" av vita prickar som visar att överföringen är korrekt och "aktiv" och inte en fejkad stillbild. Detta tips fick jag av en BVC sköterska när jag skulle betala för hjärtlungutbildning, de hade tydligen blivit blåsta av ett antal personer, hur sjukt det nu än låter ;)

Det man kan tänka på är att när personen ifråga visar dig Swish överföringen kan du klicka på dennes skärm så blir det som en liten "explosion" av vita prickar som visar att överföringen är korrekt och "aktiv" och inte en fejkad stillbild. Detta tips fick jag av en BVC sköterska när jag skulle betala för hjärtlungutbildning, de hade tydligen blivit blåsta av ett antal personer, hur sjukt det nu än låter ;)
Enklast är väl bara att kolla sin egna Swish för att vara helt säker

Även en sådan här samtalstråd där ingen hetsar mot någon genererar konsumentmakt. KS storlek gör att inlägg hamnar högt upp på Google och ingen affärsidkare med en Goodwill att bevara vill bli sedd i dessa sammanhang. Så jag tror att KS spelar roll - bravo!

Hur man skall lösa det juridiskt vet jag inte. Kanske lagstiftaren skall bli tydligare med vad köparen måste efterfråga i samband med köpet för att senare kunna hävda god tro.

I mitt jobb kommer jag ofta i kontakt med frågeställningar kring sakrätt i allmänhet och panträtt i lös egendom i synnerhet. För en utomstående kan regler och principer i vissa fall te sig ologiska och märkliga. Det finns dock en tanke bakom dem och reglerna har utarbetats under lång tid. Ett problem i dessa fall är att det ofta finns många parter inblandade och det finns även ett intresse av att skydda tredje man. Som tidigare nämnts skulle en "omvänd" lagstiftning också skapa problem och skulle sannolikt innebära nya risker för köpare och säljare.

En helt annan fråga är dock vilket ansvar man bör kunna lägga på Sefina och Kaplans. De borde göra sitt yttersta för att inte förknippas med stöldgods och andra varor som härstammar från bedrägerier.

Enklast är väl bara att kolla sin egna Swish för att vara helt säker

Ett tips är även att kolla vem swish-pengarna kommer från. Det finns exempel på triangelbedrägerier där en person lurats att genomföra en betalning till en annan. Detta antingen som exempelvis en förskottsbetalning på ett köp via nätet eller som ett led i ID-bedräger. Den som tar emot betalningen tror då att köparen betalat och lämnar över varan, men i själva verket har denne fått betalt från den som blivit bedragen.

Ett tips är även att kolla vem swish-pengarna kommer från. Det finns exempel på triangelbedrägerier där en person lurats att genomföra en betalning till en annan. Detta antingen som exempelvis en förskottsbetalning på ett köp via nätet eller som ett led i ID-bedräger. Den som tar emot betalningen tror då att köparen betalat och lämnar över varan, men i själva verket har denne fått betalt från den som blivit bedragen.
Det gör jag alltid men kan vara bra för andra att tänka på :)

Så om man köper från stora auktionshus kan man inte vara helt hundra på att allt är helt i sin ordning alla gånger.

Hoppas innerligt att det löser sig i slutändan, helt sjuk historia

Kan du utveckla hur det där utnyttjas?

Om någon oärlig bestämmer sig för att tömma ditt konto, behör dom bara vänta vid en dator eller mobil med ditt personnummer, på att du gör en inloggning med BankID. Lite så dom gör nu med pensionärer som dom ringer upp och får dem att ”logga in”.
Personligen skulle jag aldrig logga in på uppmaning eller vid en affär med random person.

Om jag var du skulle jag ringa polisen, anmäla det nya brottet, dvs häleri med i nuläget okänd gärningsman. Be dem ta klockan i beslag och meddela Sefia att en anmälan gällande häleri är skriven och att du bett polisen ta den i beslag. Sen får polisen utreda vem som har mest rätt till klockan.

Tycker det är ett solklart häleri då din klocka är frånhänt genom brott (bedrägeri)

Häleri:
6 § Den som
1. på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande tar befattning med något som är frånhänt annan genom brott,
2. bereder sig otillbörlig vinning av annans brottsliga förvärv, eller
3. genom krav, överlåtelse eller på annat liknande sätt hävdar genom brott tillkommen fordran

döms för häleri till fängelse i högst två år

Edit: Tycker inte att sefina eller någon annan kan hävda god tro innan polisen utrett saken.

Ditt googlade om juridik är troligen inte så hjälpsamt som du tror, TS kan hota dem hur mycket han vill men lagen säger bara att han ska ha rätt att köpa tillbaka klockan från dem för samma pris som de köpte den för.

Det är inte häleri.

I Sverige är man, också företag, oskyldiga till brott tills motsatsen bevisats. Förutom skattebrott.

Om någon oärlig bestämmer sig för att tömma ditt konto, behör dom bara vänta vid en dator eller mobil med ditt personnummer, på att du gör en inloggning med BankID. Lite så dom gör nu med pensionärer som dom ringer upp och får dem att ”logga in”.
Personligen skulle jag aldrig logga in på uppmaning eller vid en affär med random person.

Bra tanke. Min bank använder förvisso olika identifieringstext när jag loggar in på webben respektive in i Swish-appen men det är ju ibland lätt att det går snabbt.

Absolut, men BankID startas ju från appen du ska legitimera dig för. Så har du inte själv tryckt gång BankID inifrån din egen Swish-app så är det ju ingen risk. Dessutom står det i BankID vad det är du legitimerar dig för. Om du t ex ska legitimera dig för Swish och det i stället står Ärlige Jannes Schyssta Bank så bör det ju ringa en liten varningssignal.

Absolut, men BankID startas ju från appen du ska legitimera dig för. Så har du inte själv tryckt gång BankID inifrån din egen Swish-app så är det ju ingen risk. Dessutom står det i BankID vad det är du legitimerar dig för. Om du t ex ska legitimera dig för Swish och det i stället står Ärlige Jannes Schyssta Bank så bör det ju ringa en liten varningssignal.

Japp, stämmer bra, men ibland kanske det går för fort i vändningarna och man inte uppmärksammar det.
Bara att man tänker på det.
Blev jäkligt OT det här.

Talade prec med en herre från sefina.
Som han förklarar det har fortfarande ägaren som pantat klockan rätt till den tills imorgon/tisdag.

Skulle nu inte ägaren hämta klockan (vilket de inte tror) kommer den åka tbx till sefina i slutet av veckan.
När de väl har den tbx på sefina ska de ha ett möte i ledningen om hur det kommer gå. Så de lämnar besked i mitten på nästa vecka sa han.

Så får helt enkelt vänta och hoppas på de bästa. Annars får jag kanske ta till lite metoder som jensbp och några av er andra skrivit. Men inget jag känner ska vara nödvändigt. Är trottsallt inte en klocka i 150k klassen som ska i retur t min sambo :)

Talade prec med en herre från sefina.
Som han förklarar det har fortfarande ägaren som pantat klockan rätt till den tills imorgon/tisdag.

Skulle nu inte ägaren hämta klockan (vilket de inte tror) kommer den åka tbx till sefina i slutet av veckan.
När de väl har den tbx på sefina ska de ha ett möte i ledningen om hur det kommer gå. Så de lämnar besked i mitten på nästa vecka sa han.

Så får helt enkelt vänta och hoppas på de bästa. Annars får jag kanske ta till lite metoder som jensbp och några av er andra skrivit. Men inget jag känner ska vara nödvändigt. Är trottsallt inte en klocka i 150k klassen som ska i retur t min sambo :)
Låter som ett rimligt och professionellt första steg som dem har valt att ta! :) Väntar med spänning på lösningen!

Senast ändrad:
Hoppas det löser sig vilket jag tror och det spelar ingen roll vad klockan är värd egentligen det är bara ett jävla sätt att man inte kan lita på folk.
Trots allt vill man tro gott om folk i slutändan, tur att det är en minoritet som är av denna typ Ni råkat ut för.
Klart tjejen skall ha tillbaka klocka.....

Helt galet att det ska behöva gå så här långt men jag gissar (och hoppas) att ledningen tar rätt beslut, allt annat vore idioti

Ganska naivt att inte kolla sin Swish att pengarna överförts eller sitt konto så inga direkt sympatier från min sida.
Visserligen konstigt att man inte kollar att man fått pengarna via Swish innan man lämnar ifrån sig varan? Kontot är ju lite knepigt då köparen kan dra tillbaka betalningen efter att affären gjorts. Nu var det inte riktigt så jag tänkte. Utan mer på hur pantbanken gör.

Visserligen konstigt att man inte kollar att man fått pengarna via Swish innan man lämnar ifrån sig varan? Kontot är ju lite knepigt då köparen kan dra tillbaka betalningen efter att affären gjorts. Nu var det inte riktigt så jag tänkte. Utan mer på hur pantbanken gör.
Konstigt och naivt, ja. Gällande kontot så menade jag att man kollar kontot vid en Swish-betalning om man nu vill göra en dubbelkoll. Såklart löjligt av pantbanken att inte hävda god tro när det bevisligen och polisiärt bedömt vara hans egendom. Kanske dags för pantbanker att utöka sina rutiner vid kontroll av de objekt de tar sig an.

Ja, i Sverige har vi visst något som kallas lagen - som vi försöker följa om det finns möjlighet. Att denna tråd är full av människor som bara håller med den som de sist tyckte synd om (och jag är rimligt säker på att de flesta inte skulle tycka det var rätt att bli av med en klocka som de förvärvat i ett godtrosförvärv och som lagen ger dem rätt till ersättning för) ändrar inte det.

Tillbaka
Topp