Laddar...
Erikson Urhandel

Min sambos klocka på kaplans efter bedrägeri / vår klocka

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jesper1993, 1 november 2018.

1. Jesper1993
    Trådstartare

Jesper1993 Tantal

Från:
    Eslöv
    Hej KS.

Skulle behöva lite hjälp här.
    https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3472/vara/1493184

Detta är min sambos klocka.

Allt började med korta drag att klockan va på annons och mannen (Z I) gjorde en överföring på betalning men drog den sedan tbx = min sambo fick ej betalt men han försvann me klockan.

Jag ringde alla pantbanken runtomkring efter polisanmälan och lämnade info me serie nr/ref. Nu ser jag klockan på kaplans 8 månader senare och att det är sefina som säljer den..

Den misstänkte blev tagen och sitter nu bakom lås & bom. Vi va ett 30-40 tal personer som blivit lurade av honom.

Finns där något sätt att få tbx klockan? Enligt polisen gäller god tro vid bedrägerier men inte vid stöld så de kan ej beslagta den.
    Åklagaren vill troligtvis att den går åter t pantbanken och inte oss så polisen ville ej ta upp de mer.
    Någon som har några tips?

Diskaren gillar detta.
  2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

Från:
    Jymden
    Sjukt! Kontaktat pantbanken och meddelat att du har en polisanmälan som styrker att klockan är din frus?

3. rogart-63

rogart-63 Diamant

Från:
    Vettet
    Kan Kaplans sälja en stulen klocka? Borde dom inte kolla med polisen om den finns i stöld register.

Margarinkungen gillar detta.
  4. Jesper1993
    Trådstartare

Jesper1993 Tantal

Från:
    Eslöv
    Har vi gjort men pantbanken äger den inte då de tagit den i pant som inte blivit utlöst. Och pantbanken får den endast i retur om auktionen avslutas utan bud. Då tillfaller den sefina enligt dem & då kunde jag få köpa den av dem. Vill ju inte köpa en klocka som är vår..

5. Jesper1993
    Trådstartare

Jesper1993 Tantal

Från:
    Eslöv
    De säljer den på förmedling åt pantbanken

6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

Från:
    Jymden
    Tror till och med de har skyldighet att kolla mot register.

Brage gillar detta.
  7. MrRolex

MrRolex Guld Friends Of KS

Från:
    BB
    Är gärningsmannen dömd för bedrägeriet på din frus klocka?

8. Jesper1993
    Trådstartare

Jesper1993 Tantal

Från:
    Eslöv
    Ja. Och skadeståndsskyldig oss.. men han hade lurat folk för över 1milj kr så han är satt i personlig konkurs och ingen fick något av fogden osv.

9. Polisanmäl kaplans och sefina för häleri (eller kanske olovligt förfogande?) Sen tipsar du en kvällstidning om att ett stort auktionshus säljer stöldgods.

badis, Watchie, Heimo och 4 andra gillar detta.
  10. MrRolex

MrRolex Guld Friends Of KS

Från:
    BB
    Makalöst! Vad säger Kaplans om detta?

11. JensBP

JensBP Brattlife Premium

Låterju helt sjukt. Tillfaller dem? Vi vanliga dödliga har ju inget som heter god tro längre, gället inte det för pantbanker?? De kan alltså låna i stulna saker helt utan förbehåll. Känns inte rätt.

Camo00 gillar detta.
  12. Omega87

Omega87 Silver

Från:
    Otter space
    Kontakta en jurist, finns kostnadsfria tjänster att nyttja.

Camo00 gillar detta.
  13. Jesper1993
    Trådstartare

Jesper1993 Tantal

Från:
    Eslöv
    De kan inte dra tbx auktionen utan polis eller att sefina själva gör det. Sefina kan inte själva göra de säger de då de inte är deras klocka. Utan mannens som lämnat in den till dom. Som för övrigt ej är ”z” utan troligtvis en vän.

14. Jesper1993
    Trådstartare

Jesper1993 Tantal

Från:
    Eslöv
    Saken är de att polisen ej anser den ”stulen” utan de är ett bedrägeri. Han har ej betalt varan..

15. Jesper1993
    Trådstartare

Jesper1993 Tantal

Från:
    Eslöv
    Tror inte de går me häleri då polisen satt de som bedrägeri och inte stöld.

16. Jesper1993
    Trådstartare

Jesper1993 Tantal

Från:
    Eslöv
    Något tips på var?
    Med vänlig hälsning,

17. JensBP

JensBP Brattlife Premium

Byråkrati. Fortfarande en stulen klocka som är din och säljs på Sveriges största auktionshus via en av de största pantbankerna.

Skulle jag vara du, och du har ordentligt med kött på bena via cert, dom etc, så skulle jag ringt kvällsblaskorna. Det skulle bli en smaskig rubrik med ”Kaplans säljer min stulna klocka” och en liten intervju med din fru. Satan va skit de skulle få.

18. Jesper1993
    Trådstartare

Jesper1993 Tantal

Från:
    Eslöv
    Har bilder på allt me klockan. Som cert osv.

Nissenutz och Camo00 gillar detta.
  19. Skit i om det funkar juridisk, poängen är att göra det obekvämt för Sefina och Kaplans. Dålig PR kostar mer än att ge tillbaka klockan eller det den är värd i pengar.

ollkli, Highvalley, David och 2 andra gillar detta.
  20. JensBP

JensBP Brattlife Premium

Ring både aftonbladet och expressen. Skulle jag jobbat där skulle jag nappat direkt på en sån story. Hur man än vrider och vänder på lagarna så är det din frus klocka som olovligen säljs av Kaplans, vilket är skandal och en moralmässig botten. Är inte de t.o.m en forumsponsor?

vikgul, badis, llesurk och 8 andra gillar detta.
  21. Jesper1993
    Trådstartare

Jesper1993 Tantal

Från:
    Eslöv
    Men är inte deras klocka säger de. Utan är ju han som lämnat in den till dem.

22. Mr Pear

Mr Pear Titan

Nu bara spånar jag här.......

Ropa in den på auktion för ett hopplöst överpris, hävda efter auktionens slut att du inte tänker betala eftersom det tydligen finns frågeställningar om vem som har äganderätt.
    Du slipper då att ngn annan privatpetson hamnar i kläm och ev också får äganderätt. Tror auktionshuset hade löst allt i tusthet efter ett sådant förfarande. Men om du har ngn juridiskt kunnig att ventilera med, gör det och kolla upp hans/hennes åsikt kring detta.

Jesper1993 gillar detta.
  23. JensBP

JensBP Brattlife Premium

Så vadå, den är "tvättad" i ren svenska? Det fungerar inte så. Men som ovan, gör det surt för dem, ring blaskorna. Får du en artikel om det så lovar jag att de tappar kunder för hundratusentals kronor, och du får tillbaka klockan med svansen mellan bena.

Highvalley och Camo00 gillar detta.
  24. Flervariabelanalys

Flervariabelanalys Plast

Helt otroligt! Mr Pear kanske också har en poäng, kanske är smidigt att eliminera ytterligare anspråk och det hela blir ett mindre problem för Kaplans

Senast ändrad: 1 november 2018
  25. Gummo

Gummo Joker

Vad säger ert försäkringsbolag? De kanske ersätter henne efter bedrägeriet?

26. Per

Per Björklövens finest

Ring Kaplans och Sefina och föreslå att de köper klockan åt dig om de inte kan återta den från inlämnaren. Berätta också att du kommer att kontakta media och gråta ut över hur de säljer din frus stulna klocka om de inte löser detta snarast. De vore dumma om de inte nappade då det ändå är en förhållandevis billig klocka sett till den skada media kan göra.

Gör detta innan du kontaktar media. Är de snikna så går du sedan vidare på mediaspåret. Klart klokare att ge dem chansen att lösa det innan du skapat problem för dem.

Agera snarast möjligt. Det blir bara svårare och svårare ju längre tid som går.

Lycka till!

vikgul, Linkan, AlexLindh och 24 andra gillar detta.
  27. Jesper1993
    Trådstartare

Jesper1993 Tantal

Från:
    Eslöv
    Nopp de tar inte i bedrägeri

28. Jesper1993
    Trådstartare

Jesper1993 Tantal

Från:
    Eslöv
    Har ringt och talat med båda.. sefina säger hela tiden de inte äger den innan den är såld/går i retur. Kaplans tar bara ner den om sefina tar den i retur eller polisen tar den i beslag

29. Per

Per Björklövens finest

Men du har nämnt mediaspåret för dem? De måste se detta som goodwill. De gör inte fel men frågan är om de tycket det är värt den badwill en publicering kan innebära. Det är småpengar för dem att dela på.

Kaplans har sin stora klockauktion nu i november. De vill knappast att media skriver om att de säljer stulna klockor på auktion. Även om de kan ha laglig rätt till det. Var tydlig och diplomatisk så tror jag nog att detta löser sig och att din fru får sin älskade klocka tillbaka.

Senast ändrad: 1 november 2018
  30. Hexagon

Hexagon Guld Premium

Jävlar vilken soppa. Om de inte hjälper dig ur den är der fan pinsamt. Så liten summa det handlar om för två företag.

Går det inte polisanmäla sefina för innehav av stöldgods eller nåt? Det får man väl ändå inte äga eller förvara (om de nu inte äger den).

Mollstedt