• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Misstänkt förfalskning?

Köparen fick aldrig något svar från sin kontakt med Omega. För att inte dra ut på det hela i onödan så kom han och jag överens om att häva köpet tills det är klargjort hur allt ligger till. Jag väntar på att klockan ska levereras tillbaka till mig nu.

Jag kommer att kontakta svenska Omega så fort jag har den för att utreda saken.

Mer finns inte att säga just nu. Jag uppdaterar så fort jag har mer info.

Nej, det har inte skett. Köparen har kontaktat Omega med bilder och frågan om hur detta kan tänkas ligga till och inte fått någon återkoppling alls.
Jag gissar nu, men är det inte så att de måste ha in klockan och få ett okänt antal pengar i utbyte om de ska bedöma en klockas äkthet? När det gäller vintage-klockor så har jag för mig att de vill de ha 800 CHF för att utfärda ett certificate of authenticity. Men detta är ju en relativt ny klocka, så kanske enklare och därmed billigare då...

Jag gissar nu, men är det inte så att de måste ha in klockan och få ett okänt antal pengar i utbyte om de ska bedöma en klockas äkthet? När det gäller vintage-klockor så har jag för mig att de vill de ha 800 CHF för att utfärda ett certificate of authenticity. Men detta är ju en relativt ny klocka, så kanske enklare och därmed billigare då...

En kompis ville verifiera en Omega Seamaster med Omega, dem vill ha dryga 10.000 kr för det, han tackade självklart nej...

En kompis ville verifiera en Omega Seamaster med Omega, dem vill ha dryga 10.000 kr för det, han tackade självklart nej...
Då måste det väl vara bra mycket billigare och smidigare att bara lämna in till AD för typ ”bedömning av servicebehov” eller liknande??

Sånt avslöjas väl "gratis" vid en vanlig service eller varför ska man gå en sådan omväg?

Detta var 2017. Han misstänkte klockan var en franken, dvs rätt boett men fel urverk (eller fel delar i verket). Han kontaktade Omega och frågade om dem kunde kolla klockan åt honom. Dem sa att det var inga problem men skulle landa på nästan 10k Svenska kronor. Troligen ingick då en service, dem plockar ju isär klockan och kollar den åt honom.

Detta var 2017. Han misstänkte klockan var en franken, dvs rätt boett men fel urverk (eller fel delar i verket). Han kontaktade Omega och frågade om dem kunde kolla klockan åt honom. Dem sa att det var inga problem men skulle landa på nästan 10k Svenska kronor. Troligen ingick då en service, dem plockar ju isär klockan och kollar den åt honom.
Ja ja, då låter det logiskt för är något fel så servar de den väl inte?

Men nu måste det väl ändå vara dags att konfrontera tidigare säljare? Det är väl i princip fastslaget att boetten är i stål och det borde ju räcka för att med emfas kräva en förklaring från tidigare säljare?

Liten uppdatering;

Jag har varit i kontakt med svenska Omega som i sin tur vidareförmedlat till internationella Omega (långa svarstider).

Av de bilder jag skickat till Omega tror de i nuläget inte att det är varken fejk eller franken utan de tror att det är en felmärkt boett - antingen en riktig titan med felaktig stålmärkning eller en felstämplad stålboett (serienumret alltså).

Oavsett så ska den skickas iväg för kontroll och antagligen ett boettbyte enligt den info jag fått nu.

Det tycks vara is i magen som gäller, för allt som har att göra med internationella Omega verkar ta sin tid.

Liten uppdatering;

Jag har varit i kontakt med svenska Omega som i sin tur vidareförmedlat till internationella Omega (långa svarstider).

Av de bilder jag skickat till Omega tror de i nuläget inte att det är varken fejk eller franken utan de tror att det är en felmärkt boett - antingen en riktig titan med felaktig stålmärkning eller en felstämplad stålboett.

Oavsett så ska den skickas iväg för kontroll och antagligen ett boettbyte enligt den info jag fått nu.
Tack för uppdateringen. Intressant att se vad de kommer fram till. Skönt att det förhoppningsvis löser sig.

Liten uppdatering;

Av de bilder jag skickat till Omega tror de i nuläget inte att det är varken fejk eller franken utan de tror att det är en felmärkt boett - antingen en riktig titan med felaktig stålmärkning eller en felstämplad stålboett.

Kan ju bara prata för mig själv, men ifall klockan ej är fejk så hade jag inte bytt boett. Utan enbart bett Omega om papper där de understryker att klockan är äkta och det blivit fel i tillverkningen. Sedan hade jag gråtit ihjäl mig för att det är en Omega och inte en Rolex.

Liten uppdatering;

Av de bilder jag skickat till Omega tror de i nuläget inte att det är varken fejk eller franken utan de tror att det är en felmärkt boett - antingen en riktig titan med felaktig stålmärkning eller en felstämplad stålboett (serienumret alltså).

Det tycks vara is i magen som gäller, för allt som har att göra med internationella Omega verkar ta sin tid.
Fy fan vad spännande detta är! Hoppas verkligen det löser sig, resan är en riktig berg- och dalbana.

Fått svar från Omega idag. De kommer att göra en full service och ett boettbyte. Detta väntas vara klart inom de närmsta dagarna. De kommunicerar inga förklaringar om hur detta gått till förutom att de tror att det blivit fel redan vid montering.

Fått svar från Omega idag. De kommer att göra en full service och ett boettbyte. Detta väntas vara klart inom de närmsta dagarna. De kommunicerar inga förklaringar om hur detta gått till förutom att de tror att det blivit fel redan vid montering.
Kostnadsfritt? Går det inte be Omega ge tillbaka gamla boetten eller kanske till och med inte byta ut den?

Edit: ”Full service och ett boettbyte” låter i mina öron som om de kommer ge dig en helt ny klocka och så skrotar dom den gamla.

Kostnadsfritt? Går det inte be Omega ge tillbaka gamla boetten eller kanske till och med inte byta ut den?

Edit: ”Full service och ett boettbyte” låter i mina öron som om de kommer ge dig en helt ny klocka och så skrotar dom den gamla.
Det låter ju nästan lite som att de tänker byta den, ja. Men vi får väl se. Inget alls har nämnts om att det kommer att kosta något och det måste de väl informera om innan de skickar fakturan.

Senast ändrad:
Så det verkar som att det löser sig för dig, skönt att höra!
Vore ju fint om du fick behålla den gamla boetten med.

Tillbaka
Topp