• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Misstänkt förfalskning?

Efter 6 sidor skulle någon kunna vara lite mänsklig och sammanfatta vad som har hänt respektive händer?
En Planet Ocean såldes ursprungligen av gråhandlare via C24 och har därefter sålts i flera led privat. Personen som har köpt klockan av TS reagerar nu på att titanklockan har en boett som är märkt stainless steel och har lämnat över klockan till Omega/AD för undersökning vilket vi nu alla spänt väntar på återkoppling från. Typ.

Det känns ju dock som att de borde kunna konstatera ifall den är kosher eller ej ganska omgående så om jag ska vara ärlig förstår jag inte riktigt vad det är som tar tid med denna undersökning. 🤔

Jag vill följa Omega-gänget i realtid från när klockan dimper ner, höra alla teorier, läsa alla mail till de som jobbade den aktuella dagen då klockan tillverkades, alla telefonsamtal till de som jobbade men har slutat, höra om alla intriger och om någon var osams med någon, om Omega verkligen ska gå ut och berätta att - Visst, även Omega kan göra fel. Eller kan det vara ett Rolex-fan som ligger bakom dådet som lyckades nästla sig förbi anställningsintervjuns viktigaste fråga, - Vilket är ditt favoritklockmärke? Det här blev mycket mer spännande än vad jag trodde från början. Knappt man kan sitta still i stolen.

Verket är genuint vilket man kan avgöra ganska snabbt då det inte fakeurverken inte har ''freesprung balance'' och skruven sitter på sidan. Detta gäller alla sk ''superkloneurverk'' i dagsläget.

1007165-cd2cf742471ebd0e6c428827305b082f.jpg

Jag tror serviceboett eller missag från omegas.

Jag har inga åsikter i just detta fall, men som någon som jobbar 100% med "kontroll av tillverkningskvalitet och säkerhet på systemnivå", så skulle jag inte bli förvånad om det visar sig ha skett några misstag i tillverkningsprocessen hos Omega. Det är helt enkelt omöjligt att helt undvika denna typ av avvikelser, och det kan finnas många orsaker till att de uppstår. Vanligaste orsaker är någon förändring i processen, bristande kommunikation, missförstånd samt speciella händelser / undantag från det "normala".
Detta händer även i branscher med betydligt högre krav på tillverkningskvalitet än mekaniska klockor.
Om Omega nu kommer att berätta den faktiska sanningen, eller en tillrättalagd variant som gått igenom ett antal marknads- och PR-gubbar/gummor är ju en annan fråga... ;)

Verket är genuint vilket man kan avgöra ganska snabbt då det inte fakeurverken inte har ''freesprung balance'' och skruven sitter på sidan. Detta gäller alla sk ''superkloneurverk'' i dagsläget.

1007165-cd2cf742471ebd0e6c428827305b082f.jpg

Jag tror serviceboett eller missag från omegas.
Snyggt att du hittade detta!
Jag måste säga att skillnaden mellan ett fake urverk och äkta är läskigt liten ändå...

Snyggt att du hittade detta!
Jag måste säga att skillnaden mellan ett fake urverk och äkta är läskigt liten ändå...
Jo, men dom finns som varje youtube-video har pekat på. Det här är ändå klockor som är riktigt svåra att perfekt förfalska, annat är enklare ex Tag Heuer och även Rolex (som jag har förstått det).

Jag tror att någon nosat på frågan och jämförelsen om det vore en Rolex, men vad innebär det värderingsmässigt givet att det skulle vara en miss från Omega om man jämför med riktiga marknadsvärdet på en ”vanlig” modell? Samlarvärde? Eller ned i värde ändå då den inte är Titanium?

Jo, men dom finns som varje youtube-video har pekat på. Det här är ändå klockor som är riktigt svåra att perfekt förfalska, annat är enklare ex Tag Heuer och även Rolex (som jag har förstått det).
Om jag inte minns fel så såg jag fake Rolex urverk för rätt många år sedan. Som du säger måste de klassiska Rolexurverken vara mycket lättare att förfalska och jag kan tänka mig att marknaden för fake Rolexklockor är väldigt mycket större än för fake Omegas.

Roade mig nu men att logga in på My Omega. Det var bra länge sedan sist då vad som fanns här var en AT jag sålde för ett år sedan. Har inte gått in och kollat mina två nuvarande METAS-klockor. Man kan lägga till vad som helst från kollektionen på ref-nummer. Sedan kan man se testresultaten på sin klocka och då behöver man serienummer men även Access Code från Master Chronometer-certifikatet. Sen kan man ladda ner en PDF-fil och det ser ut som bifogat.

Vi avhandlar en METAS-certifierad Omega. Man kan tillverka en fejk av en klocka och man kan tillverka fejks av dom medföljande plastkorten men det här går ju inte att fejka !! Edit: Eller jo, men då måste man förutom serienummer även ha rätt Access Code som är knutet till detta serienummer.

1621589504247.png

Om jag inte minns fel så såg jag fake Rolex urverk för rätt många år sedan. Som du säger måste de klassiska Rolexurverken vara mycket lättare att förfalska och jag kan tänka mig att marknaden för fake Rolexklockor är väldigt mycket större än för fake Omegas.
Sen har inte Rolex den finish som många andra märken har så den som förfalskar ett Rolexverk behöver inte lägga mycket tid på att snygga upp det. Det är inte för inte som Rolex saknar glasbaksida.

Ja, Rolex är enklare för dom. Räcker ju att se bilder för att förstå det. Men underskatta inte marknaden för fake Omegas bara för att det har florerat betydligt mindre av det här på KS. Den stora fördelen med Omega är förstås att dom har glasbaksidor så vi kan syna verken utan att öppna uren.

1621590673313.png 1621590764627.png

Ja, Rolex är enklare för dom. Räcker ju att se bilder för att förstå det. Men underskatta inte marknaden för fake Omegas bara för att det har florerat betydligt mindre av det här på KS. Den stora fördelen med Omega är förstås att dom har glasbaksidor så vi kan syna verken utan att öppna uren.

1621590673313.png 1621590764627.png
Absolut. Tror inte man ska underskatta marknaden för någon klocka när det gäller förfalskningar, tyvärr.
Jag tycker varenda referens och vartenda märke som man googlar runt lite på leder in på en sida med förfalskningar, hur exotisk modell det än handlar om. Sen är det nog riktigt dåliga förfalskningar många fall men ändå. Det säger något om vilka enorma summor som är inblandade i sådana här sammanhang.

I början av denna hobby så hängde jag en del på replikaforum pga nyfikenhet och brist på bättre vetande. Ni skulle bli förvånade hur mycket pengar folk lägger på fakes genom att modifiera dem och försöka få dem likna äkta genom att transplantera delar osv. Vissa av dessa individer har mycket väl möjligheten att köpa äkta varor men föredrar att ha en dussin replicac/frankens. Som anekdot hade en person byggt ihop en daytona med äkta el primero urverk (Dock ej rolexs modifierade variant), äkta urtavla, custom fakeboett och resten fake delar. Kostnad: +6000$ but why. :rolleyes: Inhouseurverken är nog sista utposten där man fortfarande tydligt kan se en fake om man vet vad man letar efter.

Gällande urtavlor så kan man ju tidigare tydligt kunnat se skillnaden mellan ''stamped ''och äkta handvriden guilloche men idag kan ju en CNC-maskin utföra arbetet och du får precis samma effekt trots att det inte längre är ett hantverk. T ex Ophion.

OIP.cPK__1VcoKrh377xhB-vGwHaE8

I början av denna hobby så hängde jag en del på replikaforum pga nyfikenhet och brist på bättre vetande. Ni skulle bli förvånade hur mycket pengar folk lägger på fakes genom att modifiera dem och försöka få dem likna äkta genom att transplantera delar osv. Vissa av dessa individer har mycket väl möjligheten att köpa äkta varor men föredrar att ha en dussin replicac/frankens. Som anekdot hade en person byggt ihop en daytona med äkta el primero urverk (Dock ej rolexs modifierade variant), äkta urtavla, custom fakeboett och resten fake delar. Kostnad: +6000$ but why. :rolleyes: Inhouseurverken är nog sista utposten där man fortfarande tydligt kan se en fake om man vet vad man letar efter.

Gällande urtavlor så kan man ju tidigare tydligt kunnat se skillnaden mellan ''stamped ''och äkta handvriden guilloche men idag kan ju en CNC-maskin utföra arbetet och du får precis samma effekt trots att det inte längre är ett hantverk. T ex Ophion.

OIP.cPK__1VcoKrh377xhB-vGwHaE8
Fyfan. Tappar tron på mänskligheten.

Jag tycker mitt första inlägg sa det mesta (och inte allt för hårt), sen har det utvecklats under resans gång...
"Snälla, kan lärdomen ifrån liknande trådar vara att inte köpa dyra klockor man egentligen inte har råd med, göra ordentliga efterforskningar innan köp och försäljning av klockor köpta av privatpersoner eller gråhandlare?"
Sen hoppas vi väl för allas skull att det löser sig på bästa vis i detta fall?
Läs gärna guiden jag hittade som är klistad i tidigare inlägg, den hade bra tips. Jag misstänker att det är många som inte följer så många av punkterna som listas. Ingen säger att man endast ska handla av AD (jo... någon har ju tolkat det så) bara göra nödvändiga efterforskningar

Vad menar du med att köpa dyra klockor man egentligen inte har råd med?

Har reflekterat över samma fråga. Finns det någon här som betalar mer än den måste? Skulle inte tro det.
Sen finns det många som försöker smörja sin AD, men långt ifrån alla värdesätter det. Innebär det då att man inte har råd...? Eller att man hellre lägger sina pengar på annat än en relation till en AD?

Har reflekterat över samma fråga. Finns det någon här som betalar mer än den måste? Skulle inte tro det.
Sen finns det många som försöker smörja sin AD, men långt ifrån alla värdesätter det. Innebär det då att man inte har råd...? Eller att man hellre lägger sina pengar på annat än en relation till en AD?

Nu ska ni få lyssna på @BarbaBaba när han berättar hur man ska köpa klockor.

Otroligt spännande detta!
Serienumret på verket går till en klocka tillverkad helt i titan. Rätt referens.
Boetten ser onekligen ut att vara i stål.
Länk och lås verkar vara i titan.

Skulle vara intressant att veta vad boetten har för serienummer. Tycker dessutom att placeringen utav serienumret på den maskade bilden ser lite konstig ut.. :pompus:

Tillverkare har givetvis gjort fel tidigare, men här tror jag att det handlar om ett ihopbygge av något slag..

Alltså, jag blir både road och oroad när jag läser tråden 😳🤪
Först intresserar man sig för en klocka/modell. Sedan avgör man att den är för dyr hos AD och väljer Ch24.
När sedan klockan anländer är man plötsligt omedveten om att den inte är i titan, något den bör vara?

Snälla, kan lärdomen ifrån liknande trådar vara att inte köpa dyra klockor man egentligen inte har råd med, göra ordentliga efterforskningar innan köp och försäljning av klockor köpta av privatpersoner
Det där hjälper inte TS och känns mest taktlöst just nu.
Håller med...De flesta som vill ha en juste klocka kanske inte ens vet om detta forum eller ännu mindre C24. Man köper där folk köper prylar mest, Blocket och Tradera. Jag har två speedys och lite annat smått och gott, har hängt på klockforum sen Tony A tiden men skulle ändå inte kunna svara på om det står ”stainless steel” nånstans på mina klockor. Den enda jag är säker på att det inte gör det är min nytillkomna Bratte Endurance pro i hhmmm plast😊

Tillbaka
Topp